Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1,5TB Review

FireDrunk 30 december 2009, laatste update op 30 december 2009, 1.580 views

Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1,5TB

Pluspunten

• Snel (genoeg)
  • Stil
  • Koud

Minpunten

• Laag RPM (5900) daardoor wat hogere AccessTimes dan andere schijven

Ik heb sinds een aantal maanden nu 4 van deze schijven in bezit. Dus nu maar eens een revieuw.

De schijven zitten in mijn server. Daar draaien ze met z'n vieren een 4TB RAID5 Array op mijn HP SmartArray P400 controller. Hierop draait Windows Server 2008.

Installatie:
Ging vlekkenloos, werden gewoon herkend door mijn RAID Controller. Initializatie ging prima.

Configuratie:
Het indelen was zo gebeurt, 1 partitie van 2.1TB (max) en 1 van 1.8TB daarna de schijf omgezet naar een dynamisch volume, en de 2 aan elkaar geknoopt.

Gebruik:
De schijven werken prettig, maken weinig geluid, zijn vrij stil tijdens seeks, en worden amper warm.
De gevoelsmatige snelheid is hoog, maar dat ligt uiteraard aan mijn controller.

Wat opvalt bij deze schijven:
De rebuild van mijn array ging op deze schijven wel 10x zo snel als met 4x500GB. Op de oude array duurde dat 25+ uur. Op deze maar 6-7.

Betrouwbaarheid:
Een week of 2 terug begon mijn raidcontroller te mekkeren dat er een schijf zou gaan falen. Heb gewacht tot hij daadwerkelijk faalde. Dat was vorige week. RMAtje ingevuld bij seagate en gister mijn nieuwe schijf ontvangen (7-8 dagen later ;) )

Snelheid:
Omdat de schijven aan mijn RAID Controller hangen, zijn de snelheden natuurlijk niet echt te vergelijken met andere schijven. De schijven zijn even snel als mijn vorige array (die uit 4 x 500GB schijven bestond).
Hierdoor is er niet echt een objectieve mening te vormen.

Toch nog wat benchmarks bijgevoegd.

Heb jij ook een Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1,5TB?

Heb je al een Alignment Tool gebruikt?