Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG Flatron W2261VP-PF Zwart Review

Tist 30 december 2009, laatste update op 30 december 2009, 3.756 views

LG Flatron W2261VP-PF Zwart

Pluspunten

• prijs/kwaliteit een topper
  • DVI-D
  • Vormgeving (subjectief)
  • Verzorgde feautureset

Minpunten

• Bouwkwaliteit (slecht bereikbare OSD bediening op rechter zijkant)
  • Bouwkwaliteit (zeer stroeve scharnier om monitor te kantelen)
  • Verticale kijkhoek

Reden van aanschaf
Crisis of niet, sinds begin november heb ik werk en daar komt sporadisch wat CAD bij kijken. Daarvoor gebruik ik op mijn werk een Dell van 22inch met 1680x1050 pixels. Dat werkt wel vrij aangenaam op zulke resolutie en afmeting. Thuis gebruikte ik toen een Samsung 172v. Dat scherm heeft een resolutie van 1280x1024 pixels en meet 17inch. Na een tijd kreeg ik dus mijn 1ste loon en wist ik aan wat ik het ging besteden :P .

Voorwaarden niewe monitor
-Liefst een breedbeeld scherm voor het games, fotobewerking, films,...
-Minstens 1920 pixels breed zodat ik in verschillende programma's verschillende panelen naast elkaar kan openen.
-DVI-D aansluiting.
-Maximum 22inch diagonaal want mijn bureau is niet zo diep want anders zit ik met m'n hoofd van links naar rechts te draaien :*) .
-Om dezelfde reden mag de monitor op zich ook niet te diep zijn ongeveer 6-7cm (exclusief de voet)

Na wat rondkijken op tweakers.net en op hardware.info en meer specifiek bij de test van 14 16:9 Full HD monitors. koos ik voor de LG Flatron w2261VP-PF. Deze heb ik op 19/11/2009 gekocht bij 4Launch.nl voor ¤161

Featureset
De featureset voor deze monitor vind ik qua prijs/kwaliteit zeer sterk. Bij in de doos zit het volgende:
-1x DVI-D kabel van ongeveer 1,5m.
-1x D-Sub kabel van ongeveer 1,5m.
-Voedingskabel van ongeveer 1,5m.
-DVI-D -> D-Sub adapter
-CD (user guide, driver's en Forte Manager v3.15)
-Garantiekaart
-Korte driver installatie handleiding.

Verder heeft de de monitor langs de achterkant onderaan een DVI-D en D-Sub aansluiting. Aan de rechterkant van het scherm kan je het OSD-menu openen en bedienen.

Kleurweergave
Het gaat hier over een TN-paneel over DVI zijn de kleuren zeer goed, maar niet super waarschijnlijk in vergelijking met een professionele monitor. Voor mijn eisen zijn de kleuren zeer goed.

Contrast en helderheid
De default instellingen staan wat te overdreven. Het contrast is te extreem en de brightness staat in 'zonnebankmodus' :9 . Contrast en helderheid zijn in te stellen met de Forte Manager, een meegeleverd progsel. Helaas is dit vrij basic met een paar presets. De instellingen heb ik in de loop van de tijd aangepast via mijn videokaart (MSI 9600GT Hybrid Freezer) tot ik er tevreden van was.

Ghosting en kijkhoek
Van ghosting heb ik geen last bij snelle shooters zoals Unreal ofzo. De horizontale kijkhoek is ook heel goed, maar de verticale kijkhoek laat de wensen over. Wanneer ik wat verder onderuit zak wanneer ik met foto's bezig ben en mijn ooghoogte bijna tot op de onderrand van het scherm zit dan zijn de kleuren slecht en vooral het zwart.

Pixeldefecten
Geen defecte pixels.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het vooraanzicht van de monitor ziet er degelijk uit, er zijn geen storende randen of dergelijke zichtbaar. De voet daarentegen is nogal vrij simpel en niet zo stevig uitgevoerd. Waardoor de monitor een beetje wiebelig kan worden bij de minste tik zoals het aan/uit-zetten. De monitor is niet in hoogte te verstellen, maar enkel te kantelen. De 1ste keer toen ik het scherm wou kantelen ging dit zeer stroef en ik dacht zelfs dat die eerder ging breken dan kantelen 8)7 . Zoals ik al eerder vermelde staan de bediening voor de OSD op de rechterzijkant. Deze knoppen kan je moeilijk vinden op de tast en je weet niet op welke toets je drukt omdat de functie-tekst van elke knop ook op de zijkant staat. Hier door is de OSD niet intuītief te bedienen en moet je altijd even gaan piepen op welke knop je gaat drukken. Eens het geheel gekalibreerd is moet je er dan ook niet meer aankomen.

Vormgeving
Het scherm zelf is mat en de randen er rond en de voet zijn zwart glanzend wat stof en vingerafdrukken aantrekt. De rode/transparante rand onderaan is mooi en gaat vlot over in de power-knop die op een druppel lijkt en die rood oplicht wanneer die aanstaat. De power-knop zachtjes aanraken is voldoende om het aan of uit te zetten.

Voor ¤161 is deze monitor zeker een van de beste van zijn prijsklasse qua specs en kwaliteit. Momenteel is de goedkoopste prijs in de pricewatch ¤153.

Dit is m'n 1ste review dus gefundeerde kritiek en wensen zijn welkom ;)

Heb jij ook een LG Flatron W2261VP-PF Zwart?

zeer mooie review hoor!
lekker uitgebreid en duidelijk.
ook foto's erbij, top.
mogen er nog vele volgen _/-\o_ ;)
Nette review :).
Idd een puike prijs/kwaliteit verhouding

Ik heb ook 2 monitoren met zwarte randen.Een scheerkwast op de markt voor €2.50 en hoppa de randjes zijn in een mum weer stofvrij, en m,n toetsenbord is er ook blij mee.
Ik heb dit scherm ook en het is zeker een goed scherm en erg strak beeld. Heb nog geen pixel defecten kunnen aantreffen. Gebruik hem regelmatig voor videobewerken en dan is dit een goed formaat (brede bewerkingsstrip onder in beeld/ruimte voor veel scenes linksboven) om prettig mee te werken.
Grappig, ik heb naar aanleiding van dezelfde test ook dit scherm gekocht. Ik ben echt zeer te spreken over dit TN scherm. Een veelvoorkomende kwaal van TN schermen, backlight leakage, is hier bijna niet aanwezig. Bij mijn oude Samsung 940BF was dit heel erg.

Goede review. :)
goede review ^^

Ik ben het overigens niet eens met je assessment over de bouwkwaliteit, er wankelt hier niets! Maar dat kan liggen aan mij, of aan je eisen natuurlijk.

En over de verticale kijkhoek: het is sowieso niet de bedoeling dat je staart naar de onderrand van je beeldscherm xD
aangeraden is dat je ogen ter hoogte vlak onder de bovenrand zitten, dan kijk je wat meer ontspannen ^^
Ik heb dit scherm ook, maar ben er wat minder tevreden mee. Het scherm mag dan goedkoop zijn, maar als je veel office achtige taken doet is dit scherm niet aan te raden omdat de verhouding 16:9 hier niet erg geschikt voor is, en omdat dit scherm met zijn 21,.. gewoonweg niet hoog genoeg is.
Verder zijn is de kleurweergave verder wel prima, hoewel het natuurlijk altijd beter kan.

Al met al een prima game scherm maar niet geschikt voor veel browsen of office taken.
ik vind het best een non-argument om te zeggen dat 1080 pixels niet hoog genoeg is, deze reviewer en vele anderen met hem komen namelijk van een scherm af dat 1024 pixels hoog is.

daar gingen office taken altijd prima op, en nu omdat ie in de breedte wat groter is geworden zal je opeens niet meer lekker office dingen kunnen doen? valt wel mee vind ik zelf.

Ik heb hier zelf een 1920x1080 monitor naast een 1280x1024 scherm staan en ik kan nou niet zeggen dat ik op m'n 16:9 scherm nou slechter office taken kan doen dan op mijn 4:3 scherm

ohjah... verder vond ik dit een nette review. ;)
jij hebt ook al last van stop op het plastic :p ik heb LG Flatron M227WD zelfde probleem xD

btw goede review

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 31 december 2009 00:54]

Mooie monitor, heb hem ook, twee maal zelfs. Prijs/kwaliteit naar mijn mening de beste koop. De tweede foto doet naar mijn mening geen recht aan de realiteit. In de praktijk is de monitor een stuk helderder, met zeer levendige kleuren.