Asus Xonar DX/XD Review

Okki5 31 december 2009, 5.389 views

Asus Xonar DX/XD

Pluspunten

• Geluidskwaliteit.
  • Audio Center is overzichtelijk en makkelijk te gebruiken.
  • De combinatie 5.1 geluid ingame en 6 channels in Audio Center geven een zeer ruimtelijke geluidsweergave voor een headphone.
  • Krachtig geluid, de Xonar gebruikt een floppy power connector en heeft daarom een enorm bereik in decibelllen. Met een headphone is het verstandig het geluid nooit harder te zetten dan 10% in windows.

Minpunten

• Drivers
  • Gerelateerd aan de drivers: geadverteerde EAX support werkt sporadisch.

Opnamekwaliteit Score: 4
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 4

Ik heb de Asus Xonar in April van dit jaar gekocht om van wat beter geluid te kunnen genieten dan mijn onboard geluid (Realtek ALC889). De geadverteerde features gecombineerd met de prijs spraken mij aan en vooral de mogelijkheden voor een emulatie van meer dan EAX 2. Daar kwam nog bij dat ik slechte verhalen gehoord heb over de support van Creative.

Waarom deze?

Omdat ik de EAX emulatie van tevoren niet erg vertrouwde heb ik diverse reviews opgezocht waarin deze emulatie functie, genaamd DS3D GX2.0, goed uit naar voren kwam en op kon tegen de native EAX 5 van bijvoorbeeld de X-Fi Titanium. De enige reden die is toen nog kon verzinnen om de Creative X-Fi Titanium te kopen was een vermindering in CPU load door sound processing. Dit verschil bleek echter verwaarloosbaar, dus ik heb voor de lagere prijs gekozen: de Asus Xonar.

Persoonlijke (subjectieve) resulaten

Deze kaart is door mij voor verschillende doeleinden gebruikt, in die tijd speelde ik spellen zoals America's Army 2.8 en zoals kenners weten is dat een spel wat je puur op geluid speelt. Hier was de Xonar een hele verbetering ten opzichte van de onboard Realtek, de verschillen waren voornamelijk te vinden in de plaatsing van de geluiden en ook EAX werkte na een aanpassing in de user.sys. EAX Advanced HD, de beste vorm van EAX, werkte dus.

Na de installatie van Windows 7 ergens in Augustus van dit jaar, was Asus eigenlijk al heel vroeg met een RC Drivers voor de Xonar. Dit is een goed punt, maar met de release van een driver heb je als bedrijf nog niet alles voor elkaar. Het moet natuurlijk ook fatsoenlijk werken.

Ondertussen begon het ook steeds meer duidelijk te worden dat nieuwere EAX spellen niet gefopt konden worden door de Xonar en dus bleven die spellen ook steken op EAX2. Jammer natuurlijk, maar in alle spellen die ik sindsdien gespeeld heb (o.a COD4, Oblivion, Bordelands, Age of Empires 2, COD5, COD6) was de geluidskwaliteit bijzonder goed te noemen. Een groot verschil is te merken wanneer we een spel instellen op 5.1 geluid en vervolgens in het Xonar Audio Center 6 Channels selcteren. In dit geval is het alsof geluid door een headphone niet meer stereo is, maar je hebt echt het idee surround sound te hebben. Groot pluspunt dus voor de Xonar.

Helaas bleek mijn vreugde van korte duur, vanwege een scala aan glitches en loops die door de xonar icm met de RC driver voor Windows 7 werden geproduceerd. Dit gebeurde onverwacht, maar het was redelijk irritant als een bepaald geluid de hele tijd blijf loopen, bv gunshots in cod6. Zodra dit gebeurde werd een spel direct onspeelbaar met geluid, maar de kaart uit en aan zetten in apparaatbeheer verholp het probleem.

Enige maanden na de officiele release van Windows 7 is Asus echter nog steeds niet met een fatsoenlijke driver gekomen, de RC is de enig uitgebrachte driver (hoewel deze een keer heroemd is en daarom nieuwer lijkt op de Asus site).

Op dit moment zit ik dus met een geluidskaart die mijn pc opnieuw op kan starten op een willekeurig moment. Het moet in de driver te zitten, is Vista had ik nooit zulke problemen en ook na het opnieuw installeren van Vista had ik er geen last meer van. Om redenen die jullie wel begrijpen wilde ik niet bij Vista blijven, maar na het opnieuw installeren van Windows 7 deed het probleem zich opnieuw voort. De Vista drivers in Windows 7 gebruiken geeft hetzelfde probleem.

Kort samengevat

Deze kaart geeft prachtig geluid maar een vastlopende pc is geen pc. Wacht dus met deze kaart kopen totdat er fatsoenlijke drivers zijn voor Windows 7. Mocht EAX emulatie een reden zijn tot het kopen van deze kaart, dit is niet aanwezig voor de meeste spellen nieuwer dan 2008.

Edit
Met veel dank aan bloody voor zijn comment hieronder, mijn kaart werkt nu naar behoren op Windows 7 (weliswaar als een AuzenTech HDA X-Purity 7.1 Platinum).Zonder EAX, maar dat werkte toch al niet.

Hier de tip van Bloody

Heb jij ook een Asus Xonar DX/XD?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1)
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:37]

Ik heb onder windows xp ook veel driver problemen ondervonden.

Zie hier hoe ik het toen opgelost heb..
Wellicht werkt dat voor windows 7 ook wel :)
Update: met de nieuwste drivers van asus heb ik geen problemen meer.
Beter laat dan nooit!
Het zou bijna grappig zijn als het niet zo treurig was, dat ik dit moet doen om hem fatsoenlijk werkend te krijgen.
De Xonar D1 werkt hier zonder (al te veel, niet dat ik driver problemen en vastlopers heb) problemen onder Win7.

Had alleen een probleem met Silverlight en het geluid! Achteraf is dat op te lossen door de DSP instellingen aan te passen (de GX knop uit zetten)!
Heel herkenbaar, de problemen met Windows 7. Zelf gebruik ik deze driver: Xonar_D2-PM81738_RC01_Vista. Hopelijk is het nog te vinden. Met deze driver werkt alles zoals het hoort.

Hopelijk heb je er iets aan!
Je gebruikt Xonar D2 driver op een DX? Ik heb gehoord dat dat kon, maar eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat we drivers van een andere kaart moeten gebruiken om onze kaart stabiel te maken!

Ik ga je raad eens proberen, bedankt alvast
Deze kaart is zonder problemen te gebruiken met W7 64b?
Ik kreeg met de nieuwste drivers alleen geluid uit de linker speaker!

Toen maar de voorlaatste versie gepakt (RTM voor Windows Vista en Windows 7)

Deze keer zonder Audio Center (ASUS programma) ge´nstalleerd.

En nu werkt het perfect! :)
Bedankt voor deze review. Helaas is mijn beeld van Asus weer eens werkelijkheid geworden. Brakke driver support....zucht. Dan maar geen Xonar DX.
Oh bah zo slecht in win7? Had m'n DX nog niet in m'n nieuwe config gezet wegens microfoon ruis problemen bij games maar dit motiveert ook niet echt.
Helaas is de onboard geluid van m'n asus p6t ook redelijk brak (front header, auto in/output werkt voor geen meter)
Toch maar eens afwachten....

De floppy connector schijnt overigens voor zuiver geluid te zijn omdat de pci-e stroom vervuilder zou zijn dan bij pci

[Reactie gewijzigd door Vandread op 30 december 2009 15:28]

Installed, en hij bevalt prima :9
Interessant review!
Ik krijg heb waarschijnlijk deze week ook binnen, even kijken of ik dan ook een review ga schrijven
Goeie post n0elite
Ik draai die unified driver ook al een tijdje op window 7 x64 en dat bevalt prima!