Specificaties 5" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Kodak Ektra Zwart Review

Foritain 11 juli 2017, laatste update op 11 juli 2017, 450 views

Kodak Ektra Zwart (Product deels gesponsord)

De Kodak Ektra is een aardige middenklasse telefoon met een aardige camera, plus een flink prijzig Kodak sausje. Blinkt echter niet uit als telefoon of als camera. Ligt lekker in de hand kent verder een degelijke bouw, featureset en wat extra software om je uit te nodigen foto's te schieten.

Pluspunten

• Prettige, stevige en grippy telefoon.
  • Grip zorgt voor een fijne foto houvast, waar Kodak hem op richt.
  • All-round vlotte prestaties, geen merkbare haperingen e.d.
  • Veel foto software standaard aanwezig.
  • Ietwat verzadigd, maar subjectief aangenaam Full HD scherm.
  • 32GB opslag via Micro-SD kaart uit te breiden.
  • USB-Type C, BT 4.1 en Wi-Fi -ac.

Minpunten

• Betere telefoons -en- telefoons met betere camera's liggen om de hoek. Hij oogt wel alsof hij een dikke lens heeft, maar de realiteit is dat het gewoon een middenklasse camera is.
  • Maximale scherm helderheid aan de lage kant.
  • Accuduur niet geweldig.
  • Prijzig voor wat je krijgt, zowel als telefoon en als camera.
  • Android 6.0 en geen info over mogelijke updates.

Kodak Ektra review

- Camera
- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Het was natuurlijk te verwachten dat na onze eerste smartphone review een tweede snel zou volgen. De Kodak Ektra is echter een smartphone met een unieke insteek, namelijk een focus op fotografie, al lijken andere zaken daarbij zeker niet vergeten; we zien een 10 core processor, 3GB geheugen, 32GB opslag en de optie tot uitbreiding daarvan.

Hoewel de Ektra al eventjes uit is is vandaag geen vervelend moment om met een review aan de slag te gaan, de straatprijs is namelijk van 499 euro naar 399 euro gezakt, wat alvast het eerste steuntje in de rug is voor dit model. Daarmee zeggen we niet dat we het eenvoudig gaan maken, want onze Samsung Galaxy S7’s zijn inmiddels onder de 499 euro beland en dienen zodoende als interessant vergelijkingsmateriaal.

Opvallend in geel komt de Kodak binnen, het soort verpakking in elk geval niet afwijkend van wat we kennen. Gezien deze al eerder was geopend ontbreken ongetwijfeld aanwezige zaken als plastic covers, maar so be it. Intern: een telefoon, en een polsbandje, alsof het een echte camera is he ;)

Voor een smartphone mag de uitstraling toch opvallend genoemd worden. De Kodak-phone styling is duidelijk aanwezig, dat zien we in het materiaal en in de grote, uitstekende cameralens. Een beetje ingezoomed zien we echter dat er duidelijk sprake is van form over function, want de lens zelf is gewoon vrij gangbaar afgemeten voor een telefoon.

Het ruwer ogende materiaal op de voorzijde is een soort kunst-leer kunststof dat best prettig aanvoelt en bovenal een goede grip geeft op de telefoon. Het maakt het zeker geen model dat je eenvoudig uit je handen laat vallen. Dat is overigens maar goed ook, want het aanbod aan hoesjes houdt zeker niet over.

De geborstelde look aan de zijkant oogt netjes, en helpt de telefoon een wat chiquere fysieke indruk te geven. Anderzijds is de niet geringe dikte onmogelijk om te negeren, en maakt de Ektra, chique elementen terzijde, nog altijd wat clunky.

Onderin de verdikking, deze is nodig om de Ektra stabiel op tafel te houden met zijn uitstekende camera, treffen we een prima moderne USB Type-C aansluiting aan.

Bovenop zou je wederom denken dat we met een camera te maken hebben, een extra foto knop, een ringetje voor je polsbandje, en verderop zien we kleine ronde knoppen voor het volume. Anders dan gebruikelijk, ik kan het wel waarderen.

Met zijn 5” scherm is de Ektra geen hele grote, maar er gaat wel wat extr ruimte verloren aan alle kanten. In de hand is hij zodoende net een slagje groter dan de Galaxy S7. Een mannenhand zal desondanks weinig moeite hebben met één hand bediening.

Bovenin zien we de camera, microfoon en notificatie LED. Onderin zien we losse controls, maar geen fysieke knoppen.

En wat zit er allemaal in? De features en specs van de Kodak website:

Extreem specifiek zijn ze niet, dus we hebben even wat graafwerk moeten doen om meer te achterhalen. De Helio X-20 processor met tien cores staat ook bekend als de MediaTek MT6797M. Hier worden gebruik gemaakt van twee snellere ARM A72 cores, en 8 ARM A53 cores. Grafische kracht komt uit de ARM Mali-T880 GPU die ook in de S7 te vinden is, echter de waar de S7 12 van dergelijke cores heeft lijkt de Kodak er 4 te hebben (tot zover ik kan vinden, zelf geven ze die specs niet). 3GB geheugen is niet echt een opmerking waard, 32GB opslag is redelijk standaard en positief is natuurlijk de optie om dat uit te breiden met een micro SD kaart.

Zoals gezegd een 5” 1080p scherm staat aan de basis, een resulterend PPI van 441 is ook gewoon keurig.

Het is een camera smartphone, of een telefoon camera, dus aandacht voor die specs: De primaire camera is een 21 Megapixel f2.0 model, voorop zit een 13 Megapixel model. Hoewel het aantal Megapixels vast interessant klinkt in de oren van de leek achterhalen we liever de sensor. De specifieke Sony sensor blijkt echter niet zo high-end als je zou hopen, en treffen we ook aan in tal van goedkopere modellen van onder andere Sony zelf, Motorola, Huawei en ook Chinese merken maken er gretig gebruik van. Wel kunnen we dus in 4K opnemen, maar wederom: de sensor en lens zeggen meer dan het aantal pixels, een beetje jammer.

Het is ook jammer wanneer fabrikanten hun uitvoerige specificaties niet eenvoudig vindbaar maken, maar die keuze lijkt vaker bewust voor de doelgroep dan wat een cynische lezer zou denken: zaken willen verbergen. Zo zou het volgens mij niet vervelend zijn om te melden dat de Ektra Wireless-ac WiFi aan boord heeft, en ook NFC kent. De afwezigheid van een vingerafdruk geval is wel jammer.

Benchmarks! Want hoe objectiever hoe beter. Als je van SSD’s, grafische kaarten en processoren komt is het concept telefoon benchmarks wel even wennen, ze schommelen namelijk aanzienlijk meer tussen verschillende runs in en zijn in mijn optiek dan ook meer indicatief voor grote krachtverschillen dan dat je waarde moet hechten aan eventuele kleine verschillen.

We hebben gekozen voor een brede selectie benchmarks. Geekbench 4 voor single core en multi core prestatie onderscheid, PC Mark Worx 2.0, ANDe Bench en RL Bench voor algemene en CPU indrukken, PC Mark Storage voor wel, storage prestaties, en vervolgens Performance Test voor een aantal scores van specifieke elementen. Hoewel geen faire vergelijking kan je niet testen wat je niet hebt, en moet de 399 euro kostende Kodak Ektra het maar opnemen tegen de flink goedkopere Wileyfox Swift 2 X en natuurlijk de S7.

Performance slingert tussen ‘ietwat achter de S7’ tot ‘ruim erachter’ tot ‘nipt hoger’. Er lijkt echter een trend zichtbaar: in CPU en Memory prestaties houdt hij het aardig bij, in 3D GPU prestaties (Zoals verwacht met mindere GPU cores) en opslag loopt hij achter, waarbij in benches waarbij die twee zaken een rol spelen het gat dus groeit. Enfin, letterlijk een middenklasse motor zullen we het maar noemen.

1080p of Full HD op een 5” scherm is m.i. een prima logische combinatie. Prima scherp meer is leuk maar in mijn optiek verre van nodig, en kent natuurlijk consequenties voor de batterij wat zeker in dit geval niet gewenst zou zijn, daarover zo meer.

Subjectieve indrukken spreken persoonlijk prima aan, het scherm heeft een ogenschijnlijk prettig contrast. Het is een IPS scherm, dus zwart is niet zo extreem zwart als bij het AMOLED scherm, maar nogmaals, subjectief spreekt het scherm best aan in bijvoorbeeld de vele foto applicaties waar we zo naar gaan kijken.

Pakken we de eerste resultaten erbij dan zien we wat positieve en minder positieve zaken. Positief is in elk geval de grijsbalans en gamma, zaken die best invloed uitoefenen op de subjectieve ervaring. Het contrast is met iets meer dan 900:1 op maximale helderheid, en iets minder op 250 cd / m2, niet denderend, wat opvallend is gezien subjectief dit een prima indruk maakt. Ik vermoed dat een zeer glossy coating daar wellicht een rol in speelt, maar met zekerheid kan ik het niet stellen.

De maximale helderheid van ca 420 cd/m2 is echter niet denderend zowel subjectief als objectief, en bleek een overweging wanneer je de telefoon in de volle zon gebruikt, duidelijk een minpuntje in die situatie. Ook de gemeten witbalans rond 8000K wijkt redelijk af, wat de telefoon een ietwat koude wit weergave geeft.

Strak als de grijsweergave is, zo los is de kleurweergave. Vergelijken we met wat een gakalibreerd scherm voor sRGB zou moeten doen dan zien we toch flink wat afwijkingen. Nu lijken rode balkjes ernstig, maar als je naar de kleuren zelf kijkt, waarbij de linker helft de correcte kleur is en de rechter helft de gemeten kleur, dan is het verschil subjectief weliswaar zichtbaar, maar om het extreem te noemen? Bijna over de hele linie zijn de kleuren simpelweg wat oververzadigd, dit beeld geeft dat duidelijk weer, waarbij de kleur-puntjes veelal naar buiten liggen van de lege rondjes waar ze idealiter in vallen. Hoe extremer aan het einde van het spectrum, hoe sterker het effect is.

Dat wil je natuurlijk niet als je zaken kleur accuraat wilt printen, maar komt een subjectieve ervaring op een smartphone eigenlijk best ok uit. Een beetje verzadiging op je social media shares zijn zo vervelend niet, en combineer dat met een redelijk koude witweergave en het oogt, nogmaals subjectief, eigenlijk best netjes en het zou mij ook niet verbazen als die afstelling deels bewust is gekozen.

Die maximale helderheid is echter een heldere kanttekening.

Met een 3000mAh accu valt de Kodak Ektra op papier niet gek veel op. Quick charge opladen wijkt niet onverwacht ook niet significant af, al is mij (gezien de geopende, lader-loze levering) niet bekend of de lader af fabriek ook Quick Charge ondersteunt, ik mag het hopen.

Voor het objectieve testen hebben we gekozen voor de Futuremark Work 2.0 benchmark accutest, dit is een ‘actief gebruik’ scenario met schermtijd wat wij op een redelijk hoge helderheid (ca 350 cd/m2) uitvoeren.

Met 4 uur en 52 minuten zet de Ektra geen denderend resultaat neer. Significant minder dan de twee concurrenten in de grafiek. Ook subjectief merk je dat; waar ik met de S7 aan het einde van een hele actieve dag nog wat batterij over heb is het met de Ektra tijd om op te laden. Een directe praktijk vergelijking doen we niet, dat is niet te doen als je lekker met foto’s aan de slag gaat, maar je mag er van uit gaan dat als je deze camera gebruikt waarvoor je hem vermoedelijk koopt: een keer een dag veel foto’s schieten en bewerken, voor het slapen gaan echt moet laden, of wellicht zelfs een powerbankje achter de hand wil hebben.

In ons eigen praktische gebruik, een paar foto’s, een beetje browsen, en aardig wat bellen, is een volle dag natuurlijk geen punt om te halen.

Met de camera als zo’n dominante feature verwachte we natuurlijk veel. Een positief begin, vanuit de uit-stand de Kodak knop vlot inrammen en de eerste foto staat een enkele tel later op het scherm; voor een foto in a hurry zit je dus wel goed.

De camera app is ook best leuk en geeft je dat echte camera gevoel, al is een touchscreen natuurlijk niet helemaal hetzelfde als zo’n dikke draaiknop op je DSLR, het is wel begrijpelijk voor iedereen. Je kan tal van typische camera presets kiezen, waaronder een manual mode, en daarnaast zien we ook een HDR feature die in elk geval vlot resultaat levert. Bokeh mode is ook aardig, waarbij je dus een mooie zachte overgang krijgt tussen een scherp object in focus en een onscherpe achtergrond. Niet op lens niveau, maar softwarematig, maar dat laten we het plezier niet beinvloeden.

Intuïtief genoeg allemaal.

Het resultaat is.. tja. Benaderen we dit als een mid-range 399 euro smartphone (en dan geef ik Kodak dus dat recente 100 euro voordeel maar even cadeau), of als een apparaat wat een mega marketing focus legt op de camera? In geval van het eerste: prima leuke plaatjes, veel bruikbare ook voor zaken waarbij ze wat groter in beeld komen. In geval van het laatste: Dan had ik toch echt vuurwerk verwacht.

We pakken wat voorbeeld plaatjes, oordeel zelf? :)

En zonder en met 'bokeh':

Zowel buiten huis, al dan niet in de volle zon, als binnenhuis in een normaal verlichte ruimte zien we m.i. prima bruikbare plaatjes. In het donker, zeker op gebied van focus snelheid (en snelheid is toch cruciaal, zeker met bewegende kinderen bijvoorbeeld) maar ook op gebied van ruis en op pixel niveau legt de Ektra het echt af tegen de S7. Die is weliswaar iets duurder, maar het scheelt eigenlijk niet genoeg om het verschil in camera goed te praten en daarbij snijdt de Ektra zichzelf in de vingers door juist dat camera gedeelte te hypen. De Ektra zet wel duidelijk af van bijvoorbeeld de Swift 2 X, en we zien ook dat de stabilisatie goede zaken doet wat betreft het aantal scherpe foto’s, maar ‘winnen’ doet hij niet.

Selfie-cam toont buiten prima capaciteiten, binnen weliswaar een redelijk detail vergeleken met de Wileyfox maar de de S7 is een klasse of twee beter wat betreft focussnelheid, scherpte en kleur.

Dat de Ektra dan RAW kan schieten is leuk en willen ze vast zelf focus op leggen, maar wat de echte meerwaarde ervan is? Natuurlijk kan je de kleuren in post goed doen en dergelijke, maar als je echt serieus voor de foto wil gaan dan is de grootste winst een betere sensor, de RAW feature komt daarna, zeker gezien daar ook consequenties aan zitten wat betreft bestandsformaat en bewerkingstijd wat de realistische doelgroep in mijn optiek niet snel zal doen. Ook de 4K Video modus valt onder die categorie, en ook hier gaat dat die opname echt niet verkeerd is, maar ook dat een betere sensor met een 1080p opname voor betere praktische resultaten zorgt. Oftewel het is leuk, maar ontdoet ons niet van het idee dat het de 'goedkopere' implementaties waren om het mogelijk te maken dan dat er gewoon een echte high-end sensor in ging.

Echter, de Kodak Ektra heeft nog wat kaarten achter de hand, we zetten voort:

De software van de Ektra is een combinatie van positieve en negatieve elementen. Absoluut teleurstellend vind ik dat hij op dit moment nog op Android 6.0 draait, zo oud is het model tenslotte niet. De security patch van 5 April 2017 is weliswaar aanwezig, maar een telefoon die nog maar enkele maanden op de markt is op 6.0 is een pijnpunt. Des te meer omdat er ook geen aanwijzingen lijken te zijn dat dit gaat veranderen.

Positief is de redelijk bescheiden hoeveelheid voor geïnstalleerde onzin. De voornaamste echte aanpassingen van stock Android zijn camera gerelateerd, en de enige software die als overbodig kan worden ervaren is ook camera gerelateerd. Gezien de foto focus van dit toestel kan ik dat echter niet als een minpunt rekenen, maar had ik niet anders verwacht.

De aanwezigheid van de foto software is de reden dat ik dit hoofdstuk even voorbij het camera hoofdstuk heb getilt. De foto maken is namelijk het halve werk, met de foto spelen is een ander groot onderdeel van de Ektra. Standaard zien we drie foto tools in de Ektra, alle drie staan overigens los van elkaar, wat wel opvallend en soms wat verwarrend is.

De eerste is de Super 8 app, hiermee kan je foto’s uit je gallerij of nieuwe foto’s van de charmes van verschillende oude tapes voorzien. Geheel in stijl wordt net gedaan alsof je hem echt moet ontwikkelen. Dat is de eerste keer leuk, de tweede keer so-so, en de tiende keer heb je het feitelijk wel gehad met die app. Tip: Gebruik hem echt als je een keer wilt, niet consequent.

De Kodak Simple Editor is wat dat betreft leuker, en praktischer, noem het Instagram-lite: filters, verbeteringen, wat speciale toevoegingen, het is allemaal best leuk, en waar de Super 8 app een beetje als treuzelen voelt met onnodige ‘charme’ elementen is de Simple Editor gewoon lekker vlot. Met je vinger over het scherm sliden om het effect in een live preview te zien, tig mogelijkheden, leuk.

De leukste is eigenlijk Snapseed, een vooraf geïnstalleerde applicatie die niet van Kodak, maar van Google is. Snapseed geeft een half photoshop pakket aan fixes en aanpassingen waar je uren in kan verdiepen, waanzinnig veel filters en fixxes waarvan veel leuk, en even veel twijfelachtig zinvol. Misschien ben ik een te old-school geek met mijn pc’tjes en niet hip genoeg om alle mobile apps te kennen, maar een optie om je lach te versterker of af te zwakken… the f.. udge.

Ok, die 'smile' versterker is echt creepy...

Of vrouwlief in een soort Left4Dead witch om te toveren is natuurlijk best schattig, althans, denk ik dan.

Positief is dus dat je direct uit de doos weliswaar niet de beste foto’s schiet, maar wel goede, en daar dan ook serieus wat mee kan doen. Nu tonen wij hier wat extreme voorbeelden, maar kleine fixes zoals kleur of contrast kunnen een enorme invloed hebben op de bruikbaarheid van een foto. Het probleem van de Ektra? Niets staat iemand in de weg om die Snapseed app los te downloaden, of één van de andere gratis foto apps, wat het ‘unieke’ wel redelijk weg poetst. Anderzijds: Zonder de Ektra had ik Snapseed niet gekend, dus er valt ook genoeg te zeggen voor het meeleveren van bepaalde software, zelfs als ze (al dan niet gratis) al beschikbaar zijn.

Met de Kodak enkele weken in de praktijk vroegen wij ons vooral af wat nu anders is dan het dagelijks leven met de S7. De extra dikte is daar zeker onderdeel in, zelfs zonder hoesje merk je al dat de Kodak gewoon een fors toestel is. Voordeel is wel dat de Ektra stevig in de hand ligt, en goede grip biedt; een S7 of de eerder geteste Wileyfox Swift 2 X glippen een stuk vlotter uit de hand. Ook andere zaken die al zijn genoemd, bijvoorbeeld de maximale helderheid die hoger had gemogen, hebben wel een impact op de dagelijkse ervaring. 1080p versus 1440p schermen vind ik in elk geval een weinig spannende discussie.

Toch merken wij, als redelijk casual gebruikers met hooguit een bovengemiddelde foto interesse dat de Kodak wel duidelijk uitnodigt om meer met de foto’s te doen. Objectief is dat lastig om dat te waarderen, maar wanneer een telefoon soepel genoeg werkt in je gebruikelijke applicaties en je praktisch blijft steken op “accu is sneller leeg” en “is wat dikker”, zoek je het verschil toch in de details. Benchmarks terzijde voelt de Ektra gewoon vlot, en browsen op de éne of andere telefoon maakt feitelijk weinig uit waarbij de Wireless-ac modus een positieve invloed heeft (iets wat de Wileyfox bijvoorbeeld miste), video’s streamen maakt weinig uit, zowel op beeld als geluidskwaliteit is de Kodak best prima, en dan kom je toch snel uit op die specifieke charme die de Ektra heeft, waarvan ik volledig bewust ben dat die niet voor iedereen weg is gelegd.

Maar puur praktisch, dus benchmarks daargelaten, is het prima vertoeven met de Ektra met los van de eerder besproken onderdelen verder niets om aan toe te voegen behalve dan dat m.i. elke telefoon wel USB Type-C mag hebben, want dat went toch wel heel erg snel. Een wat suffe ervaring wellicht, maar het is zoals het is.

Dat de Ektra een geval apart is begonnen we de review al mee. Echter in dagelijks gebruik is het toch echt een redelijk normale smartphone, die de meeste typische taken dankzij meer dan prima specificaties wel soepel weg weet te tikken. Toch zien we een aantal duidelijke praktische punten die beter zouden kunnen, denk bijvoorbeeld aan de maximale helderheid die in de volle zon wel heel krap is, of aan de accuduur die een zelfde beschrijving verdient; een dag een beetje normaal gebruik (bellen, browsen, wat streamen, beetje social gebeuren) is geen punt, maar een dag volop foto’s maken en bewerken? Neem een powerbankje mee. Vooral jammer is ook het feit dat de telefoon op Android 6.0 draait en er geen vooruitzichten zijn op een grote update. Security updates komen wel, maar het toont m.i. een gebrek aan interesse vanuit de fabrikant om af te zetten tegen de gevestigde orde (die veelal ook te traag is) op een front waarop een kleine partij dat –juist- kan doen.

Ook genoeg concrete positieve punten. Denk aan een een prima resolutie, wat moderne zaken zoals USB Type-C, QuickCharge, NFC, Wireless-ac en de optie om het 32GB geheugen met een Micro SD kaart uit te breiden. De telefoon is dan wel (bewust) opvallend dik, maar voelt stevig, en ligt vooral ook erg stevig in de hand. Het staat niet ter discussie dan de goede grip en vormgeving het maken van tig foto’s een praktisch prettige aangelegenheid maakt. De schermweergave is aardig oververzadigd en wat aan de koude kant, maar de subjectieve indrukken die het achterlaat (lage max helderheid terzijde) zijn dan wel weer prettig.

Het is wel een kleine zegen voor de Ektra dat de prijs net 100 euro is gezakt, want voor de eerdere prijs van 499 had hij direct naast een S7 (en nu een Huawei P10) gestaan die de bovengenoemde minpunten niet kent, en daarbij simpelweg betere foto’s weet te schieten. Die directe strijd met de S7 of de P10 kan de Kodak objectief op geen enkel front aan, tenzij je een soort klassieke charme objectief zou willen noemen, dus een lagere prijs is gewoon noodzakelijk. De leuke software om uitvoerig met je foto’s te knutselen zijn absoluut welkom, maar de eenvoud waarmee je vergelijkbare software features op andere toestellen kan halen maat het lastig om daar heel veel gewicht aan te geven, zelfs al mag ik Ektra de credits geven mij bij die software te introduceren.

Het zet de Kodak Ektra in een pittige situatie. Hij mag dan wel wat voordeliger zijn, 399 euro is alsnog redelijk nabij de enthousiast-class telefoons en een eurotje of honderd bijtikken wanneer je al op 399 zit voor iets wat op alle vlakken beter is klinkt dan best als een redelijke stap. Met 399 zit hij ook ruim boven de redelijke betaalbare alternatieven, in mijn optiek te ruim om heel veel mensen enkel met zijn eigen charmes te overtuigen. Als de Ektra nu was voorzien van de aller beste camera dan was dat een meer dan valide argument geweest, sterker nog dan zou deze telefoon naar een topscore kunnen gaan, maar dat is gewoon niet het geval en dat merk je vooral zodra de lichtomstandigheden slechter worden. En hoewel ik best mee wil in de gedachte dat er geen kans is is dat een kleinere fabrikant op gebied van R&D op gaat boxen tegen de grote jongens zoals Apple en Samsung, is het ontbreken van echte inzet op vlakken waar een kleinere fabrikant wel meerwaarde kan tonen, denk bijvoorbeeld aan die OS updates, duidelijk een gemiste kans.

Objectief is het dus lastig om de Ektra meer dan een hele bescheiden voldoende te geven voor wat ze bieden op dit prijspunt. Het is tenslotte wel gewoon een prima vlotte telefoon en hij geeft en neemt wat zoals je in de middenklasse verwacht, maar constant lonken die betere all-rounders voor iets meer geld, of voor hetzelfde of minder geld één van de vele capabele alternatieven op de markt. Hij is prima, leuk, heeft zijn charmes, etcetera, maar objectief is dat niet genoeg.

Maar dan, subjectief? Ik heb inmiddels ook gezien dat de Ektra niet het warmste ontvangst heeft gekregen, al zie ik dat een post-launch update eea significant heeft verbeterd kan ik dergelijk sentiment best begrijpen. Hoewel enkele minpunten absoluut ontegenzeggelijk zijn ben ik persoonlijk eigenlijk best gecharmeerd door de anders-dan-anders insteek, de lekkere grip, de vorm en knoppen die uitnodigen wat meer tijd in de foto’s te steken en tijdens het foto’s schieten ook goed vasthouden. Waar we met de S7 vooral veel schieten nodigt de Ektra wat meer uit om toch die andere camera modi wat meer aandacht te geven, en hebben we opvallend plezier gehad met de resultaten zelfs als de pixel-kwaliteit een standje lager ligt. De prijs-prestatieverhouding kan absoluut beter, anders hoeft een product niet grotendeels op wat emotie te leunen, maar ik zie ook een telefoon waar iemand die dat beetje Kodak charme wel al voelt (en waardeert) bij het zien van dit model gewoon plezier mee kan hebben. Of anti-establishment (alhoewel, Kodak was toch ooit establishment?) sentimenten daar een rol bij zullen spelen laat ik dan even in het midden, maar de positie van de Kodak in de markt wordt zodoende hopelijk wel geheel duidelijk: een aardige middenklasse telefoon, met een prijzig kodak sausje.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter! Gezien dit onze eerste telefoon review was is feedback over bijvoorbeeld ontbrekende onderdelen erg welkom.
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Kodak Ektra Zwart?

"Blinkt echter uit als telefoon of als camera" ik denk dat hier "niet" mist, of niet? :P
Nette review, wist helemaal niet van het bestaan van deze telefoon af! Doet me wel heel erg aan de oudere LG-modellen denken (tijd van de cookie etc.), daar zat toen ook een "cameraphone" tussen, die ook zo'n bolling had zodat 'ie "beter" in de hand zou liggen.
'niet' ontbrak daar inderdaad, gefixt, thanks!

En dank je wel, leuk ook om natuurlijk eens iets te laten zien dat lekker anders is. Overigens ligt deze voor mij wel 'echt' lekker in de hand :D De P10 en S7 zijn dan echte gladjakken in vergelijking. Maar goed, als het alleen daar om zou gaan he ;)
Heb zelf een S7 Edge, die ligt inderdaad zeer glad in de hand tot je er in ieder geval een hoesje op de achterkant omheen hebt. Dan is 't een stuk beter vast te houden, maar de sex-appeal is dan wel volledig weg haha.

Ik denk dat de textuur van het materiaal veel bijdraagt aan het vasthouden, zo had ik ook jaren geleden een Samsung Omnia telefoon met zo'n "leatherlook"-achterkant, en dat zorgde er wel echt voor dat je nooit je telefoon uit je hand liet vallen.
Hielp ook mee dat die dingen een baksteen waren en uiteindelijk zelfs als ze vielen de grond eerder stukging dan de achterkant. De voorkant daarentegen... :X

Hoe dan ook; altijd leuk om je reviews te lezen, meestal ken ik de producten al maar deze verbaasde me. Kudos!

[Reactie gewijzigd door Merethil op 11 juli 2017 11:22]

Hoesje is onvermijdelijk idd met die S7. Binnenkort een review online met 5 verschillende hoesjes ;) Al blijf ik voorlopig toch bij mijn Gear4 Oxford case. Prijzig, niet heel elegant, maar dat ding heeft wat verdragen :D

En thanks :D blijf het leuk vinden dat te horen!
Zelf fervent gebruiker van Spigen cases, die dingen blijven netjes ook al vallen ze nog zo vaak. Helaas is het lastig een hoesje vinden voor de Edge waarbij je niet de screen-edge omvat, de meeste hoesjes houden er niet heel lekker rekening mee.
Deze case valt dus alleen om het metaal heen, maar gezien het me ging om grip en bescherming van de achterkant (aan de voorkant steekt 't aan de boven- en onderkant een stukje uit, dus scherm ligt nooit helemaal plat of tafel), doet 'ie z'n werk prima.
Ik had zelf eerst een Spigen, en er zit ook een Spigen (Tough Armor) in de review. Uiteindelijk toch voor een bookcase gegaan. Spigen voelt zeker goed en blijven ook netjes hoor, maar het zijn wel nog wat grovere modellen om te zien. Het elegante is er dan goed vanaf :D
Ja dit was de enige die ik kon vinden die er "elegant" uitziet (in vergelijking met de rest van de lineup), maar je telefoon wordt er niet mooier door nee haha.
Leuk dingetje idd, niet te duur ook. Die van mij zijn een stuk dikker en duurder, maar ik vermoed ook wel wat steviger als ik het zo inschat :D

Fyi: ik had voor deze ook een hoesje, maar vrouwlief opende het chinese zakje met een schaar.

"had".

[Reactie gewijzigd door Foritain op 11 juli 2017 13:24]

Ach als het hoesje al stuk gaat door een schaar, wat heb je er dan nog aan? :+
Precies :D

Was gelukkig maar <2 $ ofzo, geen fancy Spigen :D
Het vuur wordt die Kodak wel aan de schenen gelegd met de S7 en P10. Desalniettemin een bijzondere telefoon(combinatie). Ik heb hem zelf ook even in de hand gehad en hij voelt prettig aan. Toch zou ik hem niet snel inruilen voor mijn s7. Mooie review weer, kutgw!
Thanks :D

Het is een lastige positie inderdaad. Best wat charme, maar dan veel druk van verschillende kanten. Ik leg mijn S7 er simpelweg ook niet voor aan de kant. Zou denken de prijs wat omlaag, of het inzien als prima basis voor een opvolger. Dikke sensor erin, feitelijk klaar :D
Goede review! Toppertje. _O_
Dikke +3.