Specificaties Socket 2066 met Intel X299 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Prime X299-Deluxe Review

pclinde 18 juli 2017, laatste update op 6 augustus 2017, 813 views

Asus Prime X299-Deluxe (Product volledig gesponsord)

De Asus Prime X299-Deluxe is zo'n moederbord dat boordevol features zit. Alles gaat in pracht en praal en is verzorgd tot in de nopjes. Daar tegenover staat wel een stevige prijs.

Pluspunten

• Op het moment het X299 beest van Asus.
  • Stabiel overklokken. In mij geval zit er nog genoeg rek in de 7820X, alleen koeling is een puntje van aandacht.
  • Prestaties van het X299 platform zijn naar wens. Je kunt dit wellicht ook beschouwen als een algemeen puntje.
  • Dual Intel LAN en 802/11ac 2x2 Dual-Band WiFi.
  • Thunderbolt 3 expansiekaart + PWM Fan hub.
  • AURA RGB-verlichting fenomenaal uitgevoerd.
  • LiveDash is meer dan alleen een gimmick, het is functioneel!
  • Bruut uiterlijk (subjectief).

Minpunten

• Een stevige prijs.
  • Bluetooth verbinding kan/moet nog wat stabieler.
  • Geen 3-Way SLI bij 28-Lane CPU's.

Review: Asus Prime X299-Deluxe

- AURA & LiveDash
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus Prime X299-Deluxe productpagina

Wanneer je enorm veel geduld moet opbrengen als er een X299 moederbord voor je neus ligt, maar je hebt nog geen processor. De afgelopen 2 weken bestonden vooral uit het bewonderen van het doosje met de inhoud. Vorige week was het dan eindelijk zover: de pakketdienst overhandigde mijn gloednieuwe 7820X. Nu is het tijd om kernen te masseren met benchmarks op dit gloednieuwe platform!

Tijdens deze review bespreek ik de Asus Prime X299-Deluxe, een moederbord met een dikke featureset. Zo is er is ondersteuning voor 44-lane CPU’s (i9 7900X), 28-lane CPU’s (i7 7820X en 7800X) en de zeg maar instap 16-lane CPU’s (i7 7740X en i5 7640X) van het X299 platform. Dit is overigens een algemene kenmerk van het X299 platform. Features waar de X299-Deluxe zich mee moet onderscheiden zijn de vele connectiemogelijkheden, de toch wel wat exotische vorm van RGB-verlichting, een LiveDash waar ik je dadelijk graag meer over vertel, een uitgebreid audiopakket, Dual Intel LAN en 802/11ac 2x2 Dual-Band WiFi. Opgenoemde features is nog maar een gedeelte van wat er aanwezig is. We gaan lekker op moederbord avontuur uit, om alles eens van dichtbij te beleven. Op het moment van schrijven kost de Asus Prime X299-Deluxe circa 450 euro.

We beginnen met wat inhoudelijke informatie omtrent het nieuwe platform, socket 2066 en het X299 chipset. Het platform is de directe opvolger van chipset X99, bekend als socket 2011, om heel precies te zijn is dit de directe opvolger van socket 2011-3. Het X-platform staat bekend om zijn uitgebreide features, hierdoor zijn de moederborden en processors een stuk duurder. Je zult dit platform niet zien in budget builds. Ook voor de gamers onder ons, is het X299 platform nog niet bijster interessant. Met de al goedkopere i7 7740X op dit platform zit je alsnog met een duurder moederbord.

Het X299 platform mag vooral gezien worden als het neusje van de zalm, het high-end platform van Intel. Met name video-editing, renderen en zware multi-core taken komen onder de aandacht. Focus je echt op een krachtige workstation, en plaats je vinkjes bij alle bovenstaande verwachtingen, dan kun je het X299 platform overwegen.

Welke stap maakt het X299 t.o.v. het X99 platform? Het grootste verschil zit hem in de beschikbare PCI-e lanes via de chipset. X99 moest het doen met 8 PCI-e (2.0 lanes), de X299 heeft er 24 tot zijn beschikking. Nee, dit zijn geen 2.0 lanes, maar 24 PCI-e 3.0 lanes. Meer lanes onder een hogere snelheid, wat gelijk staat aan meer ruimte voor M.2 SSD’s, Thunderbolt en SATA-aansluitingen. In het verleden zagen we het uitschakelen van SATA-poorten, als er geen voldoende lanes beschikbaar waren. Met deze toevoeging aan meer en snellere PCI-e lanes, zien we ook een kleine groei in het aantal connectiemogelijkheden. Nog een toevoeging op het X299 platform is Intel Optane, wellicht ‘leuk’ met meer beschikbare PCI-e lanes.

Een beknopt overzicht van de Asus Prime X299-Deluxe specificaties:

Genoeg inhoudelijke praat over het X299 platform; door met Prime Time. Tijdens dit rondje aan specificaties gaan we het vooral hebben over de specifieke kenmerken van de Asus Prime X299-Deluxe. De Deluxe is op het moment het duurste X299 moederbord van Asus, tevens ook het meest uitgebreide moederbord. Gezien de prijsstelling is het niet zo vreemd om te stellen dat dit moederbord zich focust op de enthousiastelingen.

Los van de algemene chipset features zien we een opvallende feature genaamd LiveDash. Dit is een OLED-scherm verwerkt op het moederbord. Met een window of zijpaneel van glas kun je dit schermpje vanaf de buitenkant waarnemen op het moederbord. LiveDash geeft informatie over het systeem, denk hierbij aan de processortemperatuur, de processor frequentie en fan snelheid. Ook is het mogelijk om animaties af te spelen. Het schermpje is met de LiveDash software te besturen. Ik ben vooral benieuwd of LiveDash een toegevoegde waarde is, en niet een zoveelste gimmick om het moederbord interessanter te maken.

Het moederbord komt met ‘5-Way Optimization’ om het moederbord op een vriendelijke manier over te klokken. Het besturen, configureren en instellen van een overklok moet eenvoudig zijn met de tuning opties. Deze zijn toegankelijk via de UEFI, en moeten je snel een overklok voordeel geven out-of-the-box. In de verpakking komen we aanvullende accessoires tegen zoals een PWM Fan hub en een ThunderboltEX 3 expansiekaart. Op de expansiekaart vinden we drie aansluitingen, waaronder USB Type-C, USB Type-A en een Mini Display Port. Genoeg aan specificaties, we gaan door naar het uitpak avontuur.

De Asus Prime X299-Deluxe komt in een forse doos. Voor een moederbord voelt de verpakking flink zwaar aan. Op de voorzijde vinden we het moederbord afgebeeld, achterop vinden we diverse features en specificaties. Ondersteuning voor Nvidia SLI en AMD CrossFire siert op de voorzijde van de verpakking.

We beginnen weer een keer met de accessoires, pak er gerust een bak popcorn bij, het zijn er namelijk veel. Een DIY-guide a.k.a. de gebruikshandleiding, een extra handleiding voor de ThunderboltEX 3 kaart, een Driver CD en een ThunderboltEX 3 CD. Verder komen we zes zwarte SATA-kabels tegen, een I/O schild, 1 RGB-LED verlengkabel, 1 SLI HB Bridge voor 2-Way SLI, nog een SLI Bridge voor 3-Way SLI, een Mini DP kabel, de Thunderbolt EX3 expansiekaart, een PWM Fan hub, wat schroefjes voor het bevestigen van de M.2 SSD’s en als laatste twee antennes voor de on-board WiFi en Bluetooth module. Ik moet even diep ademhalen… Je zou bijna het moederbord vergeten tijdens het uitpakken van al deze accessoires. Gelukkig werd ik herinnerd aan het moederbord toen ik mijn 7820X in een socket moest plaatsen.

De Asus Prime X299-Deluxe komt met een wit- zilveren kleurcombinatie op een zwart PCB. Ik was direct verliefd op de kleurcombinatie. Een paar jaar geleden heb ik nog een witte build gedaan met een custom loop. Als koelvloeistof gebruikte ik Mayhems Pastel White, in een glas kun je het niet onderscheiden van melk. Het was een heerlijke flashback, iets wat ik wel opnieuw wilde ervaren. Met dit moederbord had ik al snel mijn nieuwe kleurcombinatie gevonden: wit, zilver en zwart. In een ‘toekomstige review’ laat ik je graag het volledige einderesultaat zien. Op het eerste oog stelt het moederbord zeker niet teleur, met name de aangebracht heatsinks ogen bloedje mooi. De PCH-heatsink is wat mij betreft een blikvanger, het is zonde dat deze dadelijk deels bedekt wordt door een videokaart. We beginnen met het gebruikelijke rondje over de printplaat van het moederbord.

Het audiogedeelte is voorzien van een Realtek ALC 1220 met geïntegreerde amplifier. Aanvullende vinden we rondom het elektromagnetische schild gouden Nichicon condensatoren, om de geluidskwaliteit te bevorderen. Hier gaat het met name om het geluid zo zuiver als mogelijk te leveren, zonder storingen.

Aan de onderzijde van het moederbord komt er een kleine lach op mijn gezicht; on-board knoppen. Een genot als je moederbord op de test bench ligt. We vinden een power- en resetknop, een post display om post codes af te lezen, een clear CMOS knop als het niet helemaal lekker gaat met je overklok, een MemOK knop om werkgeheugen te optimaliseren voor het systeem, wat mij betreft een aanrader om altijd even te testen als je systeem niet goed doorstart. We komen ook nog een EZ XMP knop tegen, om het werkgeheugen op een simpele manier over te klokken.

Onderaan het moederbord vinden we nog wat pin-connectors. Er zit op het gehele moederbord een mix van 3.1 Gen 2 headers. We vinden hier ook een USB 2.0 header om je USB 2.0 poorten op het front I/O van je behuizing aan te sluiten. Over het gehele moederbord zitten diverse 4-pin connectors, om precies te zijn zes 4-pin connectors, hier zijn de CPU Fan/OPT en AIO-Pump connectors bij meegeteld. Om dit totaal verder uit te breiden kun je de meegeleverde PWM Fan hub gebruiken.

De vrij forse PCH heatsink dient niet alleen om verkoeling te geven aan het chipset. Deze is namelijk met drie schroeven deels te demonteren, waarna we een verborgen M.2 slot vinden. Aan de binnenzijde van de heatsink is een thermal pad aangebracht. Met dit trucje moet de M.2 SSD koeler zijn tijdens werking, om ongewenste throttling te voorkomen.

Op de zijkant zijn er zes haakse SATA-poorten aangebracht, er is naar de U.2 poort nog een rechtopstaande SATA-poort te vinden. Overige opslagmogelijkheden zijn via de twee beschikbare M.2 sloten op het moederbord. Het moederbord ondersteunt Raid 0, 1, 5 en 10. Features als Intel Smart Response en Rapid Storage zijn uiteraard aanwezig.

Aan de rechterzijde van het moederbord komen we de gebruikelijke 24-pin ATX-connector tegen. Rondom de ATX-connector vinden we nog een tweetal on-board USB 3.1 aansluitingen en een 4-pin fan header. Voor het geheugen kun je maximaal met een 4-core processor 64GB installeren, met snelheden van 2133 MHz tot 4133 MHz in overklok modus. Voor alles wat vanaf de 6-core processor en daarboven zit geldt maximaal 128GB aan geheugen. Inspecteren we het PCB rondom de geheugensloten, dan zien we weerskanten twee VRM’s. Dit zijn VRM’s speciaal aangebracht om het geheugen verder over te klokken.

We belandden nu in het domein van de socket. Socket 2066 heeft 55 meer pinnetjes dan socket 2011, oudere processors zijn op deze nieuwe voet niet te gebruiken. De zilveren VRM heatsink valt goed op. Hieronder bevinden zich 8 VRM’s die uitsluitend worden gebruikt om de processor over te klokken. We zien dus geen verdeling in VRM’s, wat we bijvoorbeeld wel vaker zien op socket 1151 voor de gedeelde CPU/iGPU van Intel. Verder vinden we nog rondom het socket gedeelte 10K condensatoren. Bestaande koelers die ook compatible zijn met X99 kun je ook gewoon gebruiken op X299, aangezien het formaat identiek is. We vinden twee CPU Power connectors, één 8-pin samen met een 4-pin. De 7820X heeft een flink TDP van 140W.

We vinden net onder de socket het OLED schermpje. Deze krijg je dadelijk nog in actie te zien tijdens een kort filmpje. De plaatsing van het schermpje is wat mij betreft prima. Met grotere CPU-koelers kan het zo zijn het koelblok het schermpje bedekt, houd hier rekening mee tijdens de aanschaf. Bij waterkoelers (in mijn geval de Nepton 240M) gaat het prima samen.

We zakken nog wat af naar het PCI-e gedeelte. Ondersteuning voor Quad GPU SLI, 3-Way, 2-Way en Quad-GPU CrossFireX en 3-Way CrossFireX zegt al genoeg over het aantal PCI-e sloten op dit bord. De PCI-e 3.0 sloten zijn voorzien van extra soldeerpunten met een metalenbescherming. De volgende setups zijn mogelijk, afhankelijk van de gebruikte CPU:

44-Lane CPU
  • 3 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16, x16/x16, x16/x16/x8)
  • 1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x4 mode) *1
28-Lane CPU
  • 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16, x16/x8)
  • 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x4 mode) *1
16-Lane CPU
  • 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
  • 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (max at x2 mode) *1
  • 2 x PCIe 3.0/2.0 x1 *2
Wat valt op aan de PCI-e verdeling? Bij 28-lane CPU’s (7820X) is 3-Way SLI niet mogelijk. Dit mag gezien worden als minpuntje.

Het I/O en de volledige linkerzijde van het moederbord is bedekt met een wit schild. Bij het I/O schild aan de bovenzijde vinden we on-board AURA RGB-verlichting. Op de onderzijde bij de PCH-heatsink vinden we ook nog aangebrachte LED-verlichting. Deze is via de AURA software te besturen, dadelijk krijg je een beter idee van de werking in het hoofdstuk AURA & LiveDash.

Het I/O zit boordevol aansluitingen, bestaande uit een CMOS reset knop, antenneaansluitingen voor de WiFi en Bluetooth module, twee RJ45 ethernet poorten, vier USB 3.1 Generatie 1 poorten, vier USB 2.0 poorten, waarvan er één gebruikt kan worden als USB BIOS Flashback poort, drie USB 3.1 generatie Type-A poorten, één USB 3.1 generatie 2 Type-C poort, een optische audio ingang samen met 5 audio jacks. Heb je hier nog niet genoeg aan, dan kun je nog feestelijk gebruik maken van de rijkelijke hoeveelheid aan USB 3.1 on-board headers. Connectiemogelijkheden? Voldoende!

We testen de Asus Prime X299-Deluxe en 7820X op twee instellingen: 4.5GHz met de Intel Turbo Boost 3.0 technologie, en een handmatige overklok van 4.7GHz. In een toekomstige X299 review is het zeker nog de bedoeling om de 7820X nog zwaarder te overklokken. Tijdens deze review heb ik goed kennis kunnen maken met het moederbord, zijn chipset en de nieuwe 7820X. Nu is het chipset grotendeels vergelijkbaar met X99, maar alsnog is het fijn om eerst eens rustig aan te testen. Ook is mijn huidige koeloplossing, de Nepton 240M niet voldoende om een processor als deze goed te kunnen koelen. Tijdens het overklokken met de 7820X schiet het verbruik flink omhoog. Waar je niet raar moet opkijken van een verbruik van 250 – 300 watt tijdens het overklokken, terwijl je een Cinebench 15 benchmark draait. Voor nu gaan we door na de resultaten.

De benchmarks zijn tot stand gekomen met de volgende instellingen:
  • BIOS: 0402
  • Instelling 1: 4.5GHz met Intel Turbo Boost 3.0 technologie
  • Instelling 2: 4.7GHz – handmatige overklok
De benchmark setup ziet er als volgt uit:
  • Processor Intel Core i7 7820X

Time Spy

Valley Benchmark

Heaven

Superposition

Hieronder nog een overzicht van het stijgingspercentage per benchmark.

En wat vergelijking tussen de recent geteste AMD Ryzen 7 1800X:

Tot zover zeer positieve resultaten als het om benchmarks gaat. De 7820X is gemiddeld 8% sneller met de vijf bovenstaande benchmarks dan de 1800X. De 1800X zit op het moment van schrijven rond de 470 euro. Ik heb mijn 7820X aanschaft voor een prijs van 629 euro, een slordige 160 euro meer. Is 8 procent standaard uit de verpakking qua prijs/performance dan écht interessant? Als je het mij vraagt niet echt. Waar de 7820X wel de show steelt is single core performance, hier blijft de 1800X ver achter.

Voordelen van de 1800X zijn met name de goedkopere prijs van de CPU zelf en het AM4 platform, en het lagere TDP. Een X299 moederbord is al snel een stuk duurder. Een snelle berekening brengt dit gemiddeld op een prijsverschil van 250 tot 300 euro. Met de 7820X haal je wel een beest in huis, die in alle aspecten op snelheid out-of-the-box beter presteert dan de 1800X. Het verbruik en de warmteproductie zijn er ook naar, zeker bij een stevige overklok. Heb je Silicon Valley in handen, dan kan het met de 7820X erg interessant worden, mits je een goede koeler hebt. Op het moment is Intel nog leider in prestaties, niet alleen tijdens de synthetisch benchmarks, maar ook in de gecombineerde testen (CPU/GPU) testen. Hier pak je gewoon net wat extra FPS wat met een high-end systeem best wel interessant kan zijn. Zoals al eerder vermeldt in de inleiding- specificaties is het platform vooralsnog niet interessant genoeg om puur te overwegen als game systeem.

Mijn 7820X presteert op de Asus Prime X299-Deluxe erg goed. De processor heeft idle een nette temperatuur van 30 tot 35 graden Celsius. Nu is de gebruikte Phanteks Enthoo Evolv ATX meer een design statement behuizing dan performance. Met een overklok van 4.7GHz en een core voltage van 1.200 V – 1.2500 V verwacht ik nog best wel wat van deze chip. Met een temperatuur van gemiddeld 80 – 90 graden Celsius onder load gaat mijn processor dit op de langere termijn niet leuk vinden. Het platform vereist een dikke waterkoeling, het liefste custom of een nette 360mm radiator. Met mijn Cooler Master Nepton 240M hou ik mij voor nu gedeisd.

De BIOS / UEFI van Asus heeft een twee schillen, we zien het bij moderne moederborden steeds vaker. De eerste schil is een eenvoudig overzicht met basale features als temperaturen, boot volgorde, tijd en datum, kloksnelheden en actieve ventilatoren. Bij Asus krijgt het eenvoudige overzicht de naamgeving ‘EZ Mode’, het zit hem in de naam! Bij EZ mode zit nog een optie ‘EZ System Tuning’ waarmee je het systeem snel een eenvoudig een extra boost kunt geven.

Vanuit de EZ Mode kun je door naar de Q-Fan control optie, om aangesloten ventilatoren te beheren. Zichtbare opties als voluit, turbo en volledige snelheid zijn beschikbaar, ook kun je kiezen om iedere header zijn werk te laten doen via PWM. Alle fan-headers op het moederbord zijn 4-pin en ondersteunen PWM.

Door op F11 te drukken komen we in de EZ Tuning Wizard, volgens mij val ik in de EZ-herhaling. De EZ Tuning Wizard klokt het systeem over, ook als je de Asus Optimal instellingen hebt ingeschakeld. Met de opties: gaming/media editing en water cooler kwam ik tot 23 procent extra performance.

Laten we eens kijken naar de geavanceerde modus, hier komen we dan ook bij de mogelijkheden om handmatig te kunnen overklokken. We beginnen bij het main scherm waar we een overzicht krijgen van de technische eigenschappen.

In het Extreme Tweaker menu krijg je toegang om de computer over te klokken. Opties zoals core voltage zullen we hier verder aanpassen voor het overklokken. Wil je de Turbo modus uitschakelen, multiplier aanpassen of nog dieper in de voltages springen; AI Tweaker is het menu.

Advanced beschikt over de ‘fysieke’ onderdelen die we eerder zagen op het moederbord. Configuratie van de USB-poorten, het uitschakelen van de LAN-poort of SATA-poorten beheren.

Het monitor menu is verantwoordelijk voor het uitlezen van temperaturen en ventilatoren. Hier kun je kiezen of je wel of niet wilt uitlezen. Daarnaast bevindt zich het boot menu, waar we de Fast boot modus kunnen inschakelen, om nog sneller op te starten. Vaak in de praktijk wordt de BIOS post dan overgeslagen om snelheid te winnen. Tevens kun je ook een boot vertraging inschakelen, handig voor mensen die aan het overklokken zijn. Met een slow boot kun je gegevens / parameters veelal ook rustiger inladen.

De voorlaatste pagina is de tool pagina, hier kun je actieve videokaarten bekijken, en ook de PCI-e express snelheid / bandbreedte nagaan, de BIOS flashen, overklok profielen aanmaken en nog verder gegevens over het moederbord inzien.

En als laatste de save en exit pagina, gewoon F10 drukken en een kruisje slaan voor een stabiele overklok, tot zover de UEFI van de Asus Prime X299-Deluxe.

AURA
De AURA software heeft een flinke update gekregen. We zien in deze versie meer mogelijkheden, mede dankzij de multi LED-zones op de Asus Prime X299-Deluxe. Het I/O is voorzien van drie aparte LED-zones. Je kunt er ook voor kiezen om deze volledig in één kleur te synchroniseren. Deze zijn dan niet te onderscheiden en functioneren netjes al een ‘LED-eenheid’. Het koppelen van LED-strips, verschillende effecten en per aangesloten apparaat een ander kleurtje? Met deze versie van AURA is het geen probleem. Even rust aan je hoofd zonder verlichting? Met de on- en off switch schakel je de volledige verlichting aan- en uit.

Ik durf vooralsnog niet te zeggen hoe de AURA software op de X299 ‘ROG’ moederbord eruitziet. Het zou mooi zijn als de uitgebreidere functionaliteiten ook op deze moederborden beschikbaar zijn. De LED-effecten Starry-Night en Glowing Yoyo kan ik je wel aanraden, gegarandeerd succes om kleurrijke sterren te zien.

LiveDash
Hoe zit het dan met dat LiveDash schermpje op het moederbord? Je kunt deze besturen met de LiveDash software. Voor nu is het nog vrij recht-toe-recht-aan. Je kunt één item weergeven in het groot tot vijf kleine items. De kleine items verspringen om de zoveel seconde op het OLED-schermpje. Er zijn ook nog fun animaties toegevoegd, waaronder het ASUS logo, een vuurspugend draakje en een vliegende UFO. Ik verwacht meer toevoegingen in de toekomst, aangezien het aanbod nog wat magertjes is. Er staat ook iets over het formaat van GIF-bestanden, tot zover kun je zelf (nog niks) uploaden. In het volgende hoofdstuk krijg je een beter idee van de AURA-verlichting samen met het LiveDash schermpje.

We beginnen dit hoofdstuk met wat afbeeldingen van de RGB-verlichting in samenhang met LiveDash. Aanvullend heb ik twee video’s gemaakt, één van de AURA-verlichting en nog één met het schermpje (LiveDash) in actie.

De Asus Prime X299-Deluxe samen met de 7820X. Een kennismaking met het nieuwe X299 platform. Neigt het naar een positieve kennismaking, of is er nog werk aan de winkel om veel te verbeteren? Je leest het in deze eindconclusie.

Laat ik hiermee beginnen: de Asus Prime X299-Deluxe is wat mij betreft een stabiel moederbord. We zien nog dat veel Intel partners bezig zijn met optimalisaties voor het platform, in de vorm van BIOS updates en drivers in orde maken. De huidige BIOS (0402) is al enorm stabiel te noemen. Je zou kunnen zeggen: “dat mag ook wel voor een moederbord in dit prijssegment” waar een kern van waarheid in zit. In het verleden heb ik vaker meegemaakt dat ook duurdere moederborden met een beta/eerste BIOS redelijke onstabiel kunnen zijn, bij de Asus Prime X299-Deluxe is hier geen sprake van.

Zowel bekabeld als draadloos doen de Intel LAN en 802/11ac 2x2 Dual-Band WiFi het fenomenaal. De Dual-Band WiFi gooit er zonder moeilijk te doen een snelheid van 304.09 Mbps / 31.08 Mbps tegenaan. Ik heb een Ziggo Max Pakket (300/30). Via de LAN zien we soortgelijke prestaties. De Bluetooth functionaliteiten werk opzich prima, alleen had ik nog wat moeite om via de microfoon te communiceren met mijn Bluetooth headset, terwijl dit op mijn vorige moederbord, de Asus ROG X99 Strix geen probleem was. Hier is dan nog een verbeterpuntje van toepassing.

De AURA LED-verlichting is spectaculair uitgevoerd op dit moederbord. Multi color LED-zones en aangenaam te besturen via de AURA software. Voeg hierbij de LiveDash, en je hebt twee mooie features waar het moederbord zich mee weet te onderscheiden. Ik had het vooraf niet verwacht, maar LiveDash is meer dan een gimmick. Met mijn glazen zijpaneel kan ik het OLED-schermpje goed aflezen. Tijdens een game sessie zonder on-screen informatie is heerlijk. Gewoon even staren naar je build, wat ook wel leuk is, om vervolgens wat informatie op te doen. LiveDash mag wel wat updates krijgen door meer effecten toe te voegen, het aanbod is vrij magertjes op het moment. Het toevoegen van eigen animaties zou nog toffer zijn.

Het moederbord beschikt over een enorm arsenaal aan connectiemogelijkheden, USB 3.1 generatie 1 & 2 in de vorm van Type-A en Type-C, een expansiekaart voor Thunderbolt 3, een PWM Fan hub, twee M.2 sloten en U.2, veel on-board fan headers samen met USB 3.1 headers. Je moet er wreed veel tegen aan willen gooien om de volledige potentie van dit moederbord te benutten. In die zin is de Asus Prime X299-Deluxe misschien wel een overkill. Vergeet niet dat je juist voor alle bovenstaande features- mogelijkheden een flinke extra betaald. Wel kan ik zeggen dat alles, maar dan ook écht alles van het X299 platform aanwezig is. In het geval van de Asus Prime X299-Deluxe is het een ultra all inclusive vakantie; ongehinderd eten en drink op zo’n Turkije vakantie.

Het audiogedeelte met de ALC1220 is voldoende, de plaatsing van diverse headers is goed over nagedacht, zo kun je altijd wel bij een USB 3.1 header en fan header komen, zonder dat je kabels ziet bungelen. De prestaties van de gecombineerde 7820X zijn heerlijk. Het genot van snel opstarten, benchmarks draaien, renderen en gamen; niks is te gek. HEDT PROOF? Zeker! Ook qua overklok potentie zit er nog genoeg rek om te experimenteren. Alleen moet er eerst een vervangende koeler komen om dit acceptabel te houden qua temperaturen. De Asus Prime X299-Deluxe is het neusje van de zalm, met een prijs aan de stevige kant. Wil je écht all-in met het X299 platform en ben je ondertussen ook verliefd geworden op de LiveDash feature? Dan is de Asus Prime X299-Deluxe je X299-partner-in-crime.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-X299-Deluxe/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-X299-Deluxe/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-X299-Deluxe/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-X299-Deluxe/low4.JPG

Heb jij ook een Asus Prime X299-Deluxe?

mooie review, De prijzen van deze boardjes zijn wel belachelijk hoog ik zie dan ook niet echt heel veel mensen die gaan upgraden in de nabije toekomst .En dan is de msi MSI X299 Raider die iets goedkoper is maar die ziet er dan ook niet uit .
Bedankt. Prijzen zijn al wat gezakt. :) MSI volgt binnenkort ook. ;) Kijk je naar een specifiek moederbord?
;)

Volgens mij zijn de prijzen niet echt gezakt.. er is gewoon een goedkoper board bijgekomen als ik het zo zie .Ik volg dit al sinds de launch en moet zeggen dat ik alles behalve onder de indruk bent van deze nieuwe 2066 boardjes.

Voor de goedkoopste zit je al aardig in een High-end range Z270 board

Ik kijk nooit naar een specifiek board.. ben wel altijd opzoek naar iets nieuws (maar wel betaalbaar)
Zo heb ik een maandje terug een M5 gaming Z270 gekocht met een MSI GTX1070 EK 8X,maar heb al weer gigantisch spijt van het board. (heb altijd Asus gehad,oftewijl kom van het Asus camp ) MSI software is prut! en het is dan ook dat MSI de enige is geweest die met voor installed EK block komt.Maar volgende ronde wordt weer gewoon Asus
X299 is veel van het oude, daar kan ik je helemaal vinden. De prestaties zijn erg goed, daar ben ik écht wel tevreden over. In mijn opvolgende review(s) ga ik de VRM's nog even goed onder handen nemen. Zelf ben ik namelijk wel benieuwd.

Jammer dat je ontevreden bent met je MSI moederbord, is altijd balen achteraf. Soms zitten er moederborden tussen (bij ieder merk trouwens) wat hem achter nét niet is. Asus heeft ook een EK-blok op een Z270 toch?
ja, maar het ging mij er vooral om Mobo + GPU
Asus komt tegenwoord (sinds een tijd) met een EK mono block. maar daar betaal je dan ook echt wel voor .En ja ik had al een Loop alleen geen GPU met waterblock..een GTX1070 met een EK block apart kost je al gauw 700+ maar MSI heeft de Seahawk EK X8 voor de prijs van een GTX1070 dus scheelt je weer 100 zeg maar.dit was dan ook de reden waarvoor ik was overgestapt anders was ik zekers bij Asus gebleven
Ahhhh duidelijk. Jep, de combinaties van Asus + EK zijn veelal bloedje mooi, maar ook flink aan de prijs. Soms moet het ook een slimme investering zijn. ;) Lastig om te zeggen of je er nu echt beter van geworden door te besparen. Ik zie veel software voorbij komen (Asus, ASRock & MSI). Waar ik bij de één de software beter vind, de ander de UEFI en in sommige gevallen de techniek op het moederbord. Het wil nogal verschillen per model.
juist.

Het forum, of hulp bij MSI schiet ook nog wel te kort hier en daar en overal .Waar je bij Asus een ROG forum hebt.

Garantie??? bij MSI is dit ook echt een drama .meestal heb je die bij de retailer maar via fabriek dus niet .Waar ik bij Asus meestal gelijk bij fabriek om RMA vraagt en ook gehonoreerd wordt (meestal gelijk een nieuw product)

Wel jammer want de M5 Gaming z270 is best wel een gaaf boardje
het is hem vooral de software en Service wat heel erg te kort schiet..
Jammer dat de ervaring met MSI zo tegenvalt voor je. :( De ROG forums zijn wel handig. Tijdens review(s) informeer ik mij graag op deze forums. :D
Hoe warm worden de VRM tijdens het overclocken ? heb je er wel of geen fan op gericht staan ?
Aangezien de meeste x299 bordjes een issue met dit hebben...

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 18 juli 2017 17:21]

Hoi Dylan, ik heb hier nog een X299 moederbord liggen. In mijn volgende review wil ik een FLIR gebruiken, om infraroodbeelden te maken. :D Ik zal deze ook nog wel even meten als ik de infraroodcamera heb.

Heb jezelf ervaring met warme VRM's op X299? Heb wel de nieuwsberichten etcetera gezien. :)
Die LED-verlichting is wel glorieus hoor. Uiteraard weer een topper van een review, man! Ga zo door! :D
Thanks man! Er zit veel tijd en energie in deze review, maar het was het waard. :D
Mooie review, maar waar is de foto van de verzegeling? Immers wil je wel weten of je kunt weten of je product nieuw was of niet.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 19 juli 2017 00:51]

Bedankt! Nee, niet nieuw, was geloof ik al gebruikt voor een demo. It's Easy, M'Kay. :D