Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel MOVE BT (Aluminium, Zwart) Review

Foritain 10 juli 2017, 4.056 views

Teufel MOVE BT (Aluminium, Zwart) (Product volledig gesponsord)

Geen productcategorie waarin we veel te vergelijken hebben, maar we blijven toch achter met warme gevoelens voor de Teufel Move BT. Lekker draadloos, IP54 rated, prima accu en lekker geluid met een onmiskenbare focus op een trapje luider en lekkere beats boven een lijnrechte tuning.

Pluspunten

• Gewoon best lekker geluid.
  • Draadloos met prima accuduur (in lijn met claims)
  • Nette bouwkwaliteit, IP54 (spat)waterdicht.
  • Valt ook een prima gesprekje mee te voeren.
  • Nette carry-case, meerdere dopjes, en simpele tube om te helpen reinigen; simpel maar effectief.

Minpunten

• Aardig, maar niet spectaculair in rustige muziek waarbij je op zoek gaat naar detail of de instrumentale stukjes die je enkel met een (semi)audiofiele headset hoopt te horen. Voor degelijke nummers voelen we wel wat drang naar meer vergelijkingsmateriaal.
  • Draagtas wel erg groot en aan de zware kant, kwaliteitsgevoel ten koste van mobiliteit.

Teufel Move BT

- Inleiding
- Specificaties
- Unboxing
- Bouw & Features
- Praktijk
- Conclusie

Met de Teufel Move BT wil de Duitse speaker bouwer een draadloze in-ear oplossing op de markt brengen die een balans bereikt tussen kwaliteit, gemak (draadloos), degelijke accu prestaties en een prijs die tot zover draadloze sets gaan alleszins te overzien is. Voor ons best een pittige uitdaging, want hoewel we een aardige collectie in-ears hebben rondslingeren hikken bevinden die zich allemaal in een wat lager prijssegment, en zijn daarbij ook bedraad wat natuurlijk weer goedkoper is.

We gaan de ervaring met deze Teufel Move BT dus niet in als wat fanatiekere headset reviewers, maar vooral op zoek naar het antwoord op de vraag of deze Teufel ons kan overtuigen dat hij zijn prijs waar maakt. De Move BT kent een adviesprijs van 119 euro.

Alvorens we gaan uitpakken een blik op de features en specs.

Zoals gezegd is dit een draadloze Bluetooth in-ear headset. De accuduur claim van de Teufel Mute BT hielden goed stand dus we hebben hoge verwachtingen van de 15 uur claim hier, en ook de AptX codec ondersteuning is een positief element; AptX kort samengevat houdt in dat de Bluetooth overdracht lossless is. Ook prettig voor de buitensporters, de Move BT is IP54 rated, waarmee je dus geen zorgen zou hoeven maken over zweet of een beetje regen. Voor de rest kunnen we niet gek veel opmaken uit de specificaties.

Levering van Teufel producten gaat enkel via Teufel hun eigen shop of via een handje vol fysieke winkels in Europa. Ze versturen de Move BT in een compacte bruine buitendoos met daarin de productverpakking zelf: netjes, niet overdreven, prima stevig.

Intern vinden we een lekker stevige, zij het ietwat forse gezien het product, draagtas. Kwalitatief in elk geval keurig, en de in-ears zitten er lekker snug in met de kabel in de aanwezige gleuf gewikkeld. Ietwat kleiner had van mij gemogen, en met 135 gram is het ook best een stevig pakketje (weegt net zo veel als een beetje smartphone), maar een praktisch prettige manier van opbergen ten opzichte van ‘prop de kabel er in’ doosjes die we vaker zien en ik kan de keuze van stevigheid boven compact en licht ook lastig bekritiseren.

Verder in de verpakking, een clipje, en een opvallende tube met daarin vier sets dopjes in vier verschillende maten. De tube zelf speelt ook een rol in het product, het idee is namelijk dat je deze met water en een beetje zeep kan vullen om je gebruikte caps eenvoudig schoon te maken door hem te schudden. Simpel als het is, het werkt wel en dergelijke details waarderen we toch wanneer een setje in-ears ruim voorbij de gebruikelijke instappers van een paar tientjes gaat.

Veel op tafel is de Teufel Move BT natuurlijk niet, twee in-ears met een kabel aan elkaar gekoppeld en daarbij een kleine control- en oplaad unit nabij je linker oor, enkele centimeters eronder. Die lichte unit kent drie knoppen, te herkennen met de vinger aan het uitsteeksel of het gaatje danwel het ontbreken daarvan, waarmee je hem in-/uit- schakeld, het volume aanpast, door je playlist skipt of gesprekken aan neemt. Een kleine status-LED geeft wat basale zaken aan, en opladen gaat met een bekende Micro-USB aansluiting met rubberen dopje welke je er wel op moet doen om hem waterdicht te houden. Aannemen en ophangen van gesprekken gaan ook via de unit, dus so far so good, zij het natuurlijk een bekend verhaal. Is je batterij bijna leeg? Dan gaat het lampje aan, verteld de headset je ‘battery low’ en zal je binnenkort een keer een lader moeten zoeken, de exacte tijd is mij niet bekend maar hij bleef aardig lang doorspelen zodat ik de lader consequent eerder bereikte dan dat ik echt leeg ging.

De drivers zelf zijn licht, maar met een aluminium behuizing ogenschijnlijk toch lekker degelijk; het voelt in elk geval gewoon netjes aan en zet ook af tegen andere modellen hier aanwezig (allemaal goedkoper, bedraad). Dat moet voor de hogere prijs, maar moet ook worden vermeld. Vormgeving lijkt in lijn met andere luxere in-ears waarbij de uitgang onder een hoek zit, vermoedelijk voor een betere pasvorm meer dan beter geluid, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon een kwestie van siliconen caps in je oor drukken en hopen dat je niet met dergelijke oren geboren bent dat ze er consequent uit vliegen. Het voelt en oogt in elk geval netjes.

Trekken we de siliconen caps eraf dan zien we een vrij standaard beeld wat in-ears betreft. De gangbare 5mm afmeting houdt in dat het vervangen van de tips door bijvoorbeeld memory foam modellen geen uitdaging vormt; daar zijn genoeg alternatieve caps voor te krijgen. En dat zeg ik terwijl ik nog op mijn Aliexpress bestelling wacht…

Zoals gezegd ben ik niet gezegend met een mega collectie in-ears, overigens niet tot mijn grote spijt, want met mijn aangeboren afwijking neig ik consequent toch naar een flinke set schelpen over mijn oren. Althans ik vermoed dat het een aangeboren afwijking is, maar echt ‘fan’ van dingen ‘in’ mijn oor verwacht ik op korte termijn niet te worden; ik ben al blij dat deze dingen niet uit mijn oren vallen. Aan headsets hebben we echter geen gebrek, en die kunnen we natuurlijk ook als referentie gebruiken. Na een riedel over-ears dezelfde playlists afgewerkt met deze Teufel Move BT en zoals vaker bleken vrouwlief en ikzelf unaniem: deze set kan wat geluidervaring toch meer dan goed mee met (gaming) headsets rond de 100 euro zoals de SteelSeries Arctis 5, de Edifier G4 of de Creative H5 en zet ook af tegen de goedkopere modellen in onze recente geschiedenis. Hoewel het hoofd-trillende laag van een flinke headset niet geëvenaard wordt is het wel een setje met een met gaming-headset vergelijkbare lichte focus op die lagere (tot laag-mid) tonen die weliswaar niet dreunen maar wel helder en ook nadrukkelijk aanwezig zijn.

Net als in die betere gaming headsets is het midden of midden-hoge segment ook echt niet verkeerd, in tegenstelling tot de goedkopere lijnen, en dat merk je bijvoorbeeld bij iets lekker elektronisch zonder al te veel ‘laag’, maar is van een hele nadrukkelijke seperatie van instrumenten of van een brede soundstage weinig sprake. Dat met kanttekening dat ik niet weet in hoeverre een in-ear unit sowieso voor een zeer ruime soundstage kan zorgen. Hoe dan ook, er bestaat weinig twijfel dat de muziek hier vrijwel direct je brein en je bloedbaan in gestreamd wordt.

Hoewel je met enige eq tuning uiteraard wat kan spelen ontdoet ook deze Teufel Move BT ons niet van de indrukken dat het vooral een lekker pop, dancy of kies je muzieksoort waarbij een beetje extra volume veelal de voorkeur heeft boven een zo laag mogelijke instelling. Hij nodigt gewoon uit om hem telkens een standje hoger te zetten, want er zitten toch verdomd lekkere beats in dat ding, of wanneer je hem tijdens je outdoor activiteit wilt gebruiken je uitnodigt om een standje vlotter te schakelen. Laat ik hem er één voor de spinners noemen meer dan één voor de avondvierdaagse?

Wat accuduur krijgt Teufel net als bij de Mute BT een complimentje voor redelijke, praktisch haalbare claims en geen opgeblazen specificaties. De ‘maximale’ 15 uur ga je voorbij op rustig maar daadwerkelijk aangenaam volume, met een paar uurtjes aftrek als je hem lekker opkrikt, iets waar deze set zoals gezegd toe uitnodigt; de daarbij geclaimde 10 uur is wederom niet gelogen. Met een dergelijke accu valt volgens mij prima te leven. Ik weet niet of de keuze voor micro USB standaard is voor draadloze in-ears, maar zelf vind ik het positief dat je hem zowel op typische usb multi-laders kan laden als op een powerbank.

Bellen en gebeld worden kan ook, en is ook meer dan een afterthought. Hoewel niet de kwaliteit om je twee uur durende product release aan een legio pers voor te leggen (mocht je dit lezen, je weet wie ik bedoel..) kan je een aangenaam gesprek voeren zoals met menig typisch Bluetooth kitje, en zonder de telefoon zelf aan te raken. Een prima toevoeging, mits je niet verwacht dat er op één of andere manier een ruisonderdrukking mogelijk in is.

Audio beoordelen blijft lastig, in-ears wanneer het niet je dagelijkse hobby is ze te gebruiken maakt het dan niet eenvoudiger. Hoewel we geen vergelijking kunnen maken met directe concurrentie blijven we toch best positief achter met deze Teufel Move BT en vooral ook met het gevoel dat wanneer je die 100 a 120 euro (check vooral hun nieuwsbrieven e.d. even) ervoor uitgeeft dat ook zo zal ervaren, en dat gevoel vind ik toch cruciaal. Het positieve gevoel begint met een gelikte uitpak ervaring met een stevige, praktische case en een aardig setje extra’s inclusief clip, schoonmaak- en opbergtube voor je dopjes, en meteen een paar verschillende maat dopjes zodat je kan beginnen. Die extra dopjes kost natuurlijk geen pepernoot, maar het gaat om het idee dat het goed is verzorgd en de case zelf is toch best indrukwekkend, zij het ietwat aan de onnodig grote en zware kant voor zij die echt licht willen reizen. Er is duidelijk gekozen voor kwalitatieve indrukken boven mobiliteit ervan.

Geluidstechnisch klinken ze bovenal gewoon ‘lekker’, een stapje meer capaciteit boven de tot dusver goedkopere (en kleinere) alternatieven die hier liggen dus dat is een prima basis, maar met het grote voordeel dat ze ook draadloos zijn wat wij tot voorkort niet hadden ervaren; een voordeel wat natuurlijk geld kost in techniek en accu, maar het absoluut waard is wie niet al te strak op de centjes hoeft te letten. Echt ‘fan’ van in-ears zal ik zelf vermoedelijk nimmer worden, maar het draadloze element is toch zonder twijfel een lekkere praktische upgrade; je bent simpelweg vrijer zonder risico dat het kabeltje de dopjes uit je oren trekt, of dat je de telefoon eenvoudig op meters afstand kan leggen (en zonder kwaliteitsverlies o.a. dankzij AptX). De kabel om je nek is dun, licht, en speelt vervolgens geen rol van betekenis, en de lichte controller nabij je oor doet zijn werk ook prima. Ook de correcte claims over de accuduur, 15 uur rustig, of zo’n 10 uur in de party-hardy stand, zijn in mijn optiek prettig.

Nu hebben we nog weinig in/on ear audio van Teufel gedaan, maar we beginnen het gevoel te krijgen dat ze een beetje de Bose kant op gaan, met net dat beetje aandikken van het lage/lage-midden in plaats van te richten op een zo vlak mogelijke curve. Het klinkt net wat warmer, maar meer dan een kanttekening voor zij die enkel 100% vlak als interessant ervaren vind ik het niet. Desondanks lijkt het redelijk te stellen dat deze Move BT zich richt op mensen die tijdens dat ‘moven’ een vlotte moderne beat prefereren dan Bachhoven’s 3e Opera of de nuance van hun favoriete gitaar-solo. Niets mis mee in mijn optiek, het ‘zet hem maar een standje harder en lekker knallen maar’ gevoel bevalt mij prima. Nu nog even de motivatie vinden om te testen of de claims over waterdichtheid ook werkelijkheid zijn, iemand zin in een rondje joggen in regen?

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog enkele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Teufel MOVE BT (Aluminium, Zwart)?

Alweer een fantastische review, een plus drie weer verdiend! Ik heb ook een minder gevoel bij in ear, maar ook daar zit ook verschil in, ik heb deze bij mijn vorige telefoon gekregen en die bevallen na twee jaar nog steeds ondanks in ear en wired. Trouwens leuk om je live te treffen bij het event afgelopen zaterdag ;)
Thanks :D En was zeker leuk, beetje druk zoals altijd natuurlijk, voor in de bovenkamer ;)

Die oordopjes zien er ook ok uit, maar ergens neig ik naar een keer een set te laten maken. Heb overigens net een setje foam covers binnen, misschien dat dat al wat beter blijft plakken?
Het was zeker een leuk event, maar heb jij nog de 4 minuten case mod nog gezien?

Die oordoppen van Sony zijn gemaakt van een heel fijn rubber, maar hebben een nadeel, ze hebben een aparte maat, je kan ze niet zo maar vervangen. Custom oordoppen zijn sowieso een eind beter dan kant en klaar
Die 4 minuten mod was later neem ik aan? Ik ben net voor de friet (helaas, damnit) vertrokken, dus vrees van niet.

Welke maat heeft die Sony btw? Ik heb net een paar setjes gekocht, daar kon ik dan kiezen voor 3mm, 5mm, etc.
Ik moet je de maat van de oordoppen nog even schuldig blijven, maar er past alleen Sony op.
Op YouTube heb ik het filmpje staan, stond er iets te relaxed bij ;)
haha, wat een case mod talent ben jij joh. Meer dan ik iig :D

En vooral erg nonchalant, dat doet het hem ;)
Ik had geen tijd om echte dingen te doen, maar een beetje spuiten draai ik niet mijn handen voor om. Had niet het idee dat die andere gast een kans maakte. (wat heeft hij wel gedaan ;))
Zag op het filmpje dat ik daarna inderdaad heel nonchalant met handen in mijn zakken stond. :D
Niet veel dingen om me zorgen te maken
Dat spuitwerk alleen al gaat mij al te boven. Maar ik heb ook een fobie/allergie voor viezigheid of vuile handen ;)

De wil is er soms wel, maar het zet zelden door...

Doe je er verder nog wat mee? :D
Juist dat is juist wel leuk, vooral doen en niet te veel nadenken, alleen de volgorde onthouden is wel handig. Als ik je een keer kan helpen, PM me dan maar. Ik kom vaak genoeg in omgeving.
Ik zou graag meer met het modden wil doen, maar volgens mij is er geen eens droog brood mee te verdienen. Wel voor vrienden/facebookverzoeken behuizingen gespoten en gemod, maar dat is liefdewerk oud papier.
Weinig zaken in west EU die interessant zijn als je met je handen aan de slag moet ;) Do it for fun and glory!
Goede review! Vorige week besteld, vandaag de in-ears mogen ontvangen, met kortingscode (25%) van Computer totaal kosten deze in-ears mij 75,- euro.
Mooi prijsje denk ik zo :D Maar de grote vraag natuurlijk: en en en? :D
De in-ears qua sound, prima en oordopjes blijven prettig zitten. Echter vind ik de controller wat goedkoop aanvoelen, had liever gezien dat dit van aluminium was gemaakt.
Verder constateer ik dat het rubberen afsluitklepje lijkt bij mij niet helemaal goed sluit, dit komt doordat er foutje in het rubberen profiel zit :| . Hierover ga ik nog contact opnemen met Teufel.
Hier sluit 'ie wel netjes af iig.

Die controller, ik twijfel er over. Op zich weegt alu natuurlijk niet gek veel, maar ik heb geen ideale oren waar alles echt lekker in blijft hangen en zie hem dan ook liever heel erg licht dan 'fancier'; alle beetjes helpen. Maar eens dat het wat goedkoop aanvoelt.

Moet mn foam pads er nog opzetten, hopelijk straks fkes tijd voor :D
Vraag, is de rechterkant waar de versterker / ontvanger zit zwaarder? En voel je dat bij het dragen als je loopt ?
Technisch gezien zwaarder 'want er zit iets', maar het is een dermate klein / dun / licht plastic dingetje dat ik daar zelf echt niets van heb gemerkt. Praktisch m.i. geen relevante overweging.
Makkelijk zeggen zonder dit echt te onderzoeken. Als je even doorklikt op die oortjes op Aliexpress zie je dat de batterijduur gemiddeld veel lager is. Als de geluidskwaliteit en het comfort van "China niveau" waren geweest was Foritain dat vast wel opgevallen. Het staat jou natuurlijk vrij om vanuit China oortjes te bestellen en een mooie review ervan te plaatsen als je er eentje hebt gevonden die beter is dan deze Teufel :*)
Vergelijking is natuurlijk koning, en ik geef ook meerdere keren aan dat ik geen eindeloze lineup in-ears heb (alhoewel, vast nog wel bovengemiddeld :D) . Dat deze gewoon (even heel kort door de bocht) wat beter is dan de (<50e) bedrade lineup vind ik een goede basis, maar zegt zeker niet alles. Realisme en ervaring met China in zijn algemeenheid gebieden mij te stellen dat er vast alternatieven zijn die op één of andere manier kunnen concurreren. Wellicht op geluid, en dan ten koste van accu? Er valt vast iets te bedingen als je geld wilt uitsparen..

Een betere en ruim goedkopere Chinese optie vis ik echter zo 1-2-3 niet uit dat linkje, dus ik ga ook niet mee met dat 'behoorlijk China gevoel' op basis daarvan plus ervaring met dit model. Daarbij, 8 weken retourrecht? Veel succes om dat te bedingen ;) Ik krijg veel Chinese zooi binnen, maar er gaat ook genoeg mee mis. Ik hou het heel veilig bij simpele dingen voor een paar euro (zonnenkap camera voor 2 vs 20 oid?), maar misschien ben ik gewoon heel voorzichtig/terughoudend :D

Blijft natuurlijk wel een terechte afweging bij tal van producten. Europese leveranciers zullen zich moeten blijven richten op 'iets' om directe import aan te kunnen. Kwaliteit, retourrecht, uitvoering accessoires, garanties, etcetera zijn daar prima argumenten voor, en punten waar ik hier ook aandacht voor zie.
Tuefel. Goed online zichtbaar, goede site, veel reviews, maar nergens te beluisteren en vind het er goedkoop uit zien. Ze hebben enorm groot aanbod aan speakers.

Ik heb vaak overwogen iets van ze te halen maar nooit echt de stap gemaakt

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 15 juli 2017 22:11]

*Teufel. En:

- Correct (ontkom er nergens aan met hun ads).
- Correct (site mooi, specs mss wat beperkt).
- Correct (mega veel reviews, van kranten tot grote tot kleine sites, veel focus op)
- Correct (Verkoop door eigen site only, maar wel goede verpakkingen, vlotte shipment, en 8 weken return policy zelfs op in ears is best een veilig gokje waard)
- Goedkoop uitzien ben ik het vooralsnog niet mee eens, maar ken maar een bescheiden greep uit de line-up.
- Correct (genoeg aanbod)

:D
Owja was vergeten dat de prijzen veel lager liggen dan de bekende concurrenten als B&W.

Leuke review :) Hoop er meer te zien over Teufel, met name hun boekenplank en hifi spul

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 juli 2017 00:00]

Boekenplank zou leuk zijn na tot dusver vooral veel Edifier 2.0 reviews nietwaar? Ben ook wel benieuwd. Voorlopig eerst nog een headset iig ;)
Vandaag ook deze in-ears ontvangen!

De afstandsbediening is dermate licht, dat je hem niet voelt tijdens dragen.

Ik vind de sounds erg helder, zal hem vannacht tijdens mijn nachtdienst uitvoerig uitproberen, met zowel mp3s en ook via spotify.

Tijdens een wandelingetje met de hond vanmiddag was ik blij verrast met de helderheid van de sound die eruit kwam!

Vergeleken met mijn sony mdr xb510as zijn ze veeel beter in mid en high, ze klinken alleen wat minder in de bass en dan bedoel ik het laagste van het laagste, vergeleken met de sony, maar de sony had een hele sterke bas en verknoeiede daarmee het mid voor mijn gevoel, was niet onaangenaam voor hardere muziekstijlen als hardcore of hardstyle.

Het draagcomfort van deze oordoppen is werkelijk fantastisch! Ze hebben een perfecte pasvorm, en ze zijn absoluut niet storend om te dragen. Met de clip die er bij zit is ie ook m gemakkelijk aan je shirt te bevestigen en met gemak weer in te doen wanneer je zin hebt, de knoppen van de bediening werkt ook wel makkelijk maar daar heb ik nog te weinig mee gespeeld om een oordeel over te vellen.

Ik ben benieuwd hoe de teufel move bt zich verhoudt tegen de sony mdr xb510as heb ze slechts nog een 20 minuten gebruikt helaas... Vannacht heb ik genoeg tijd om te testen! :)

Tot nu ben ik positief, je mag ze 8weken proberen van teufel dus ben benieuwd of ze over 8 weken deze posktieve toon kunnen voortzetten in mijn oren!

[Reactie gewijzigd door botneet op 11 oktober 2017 20:16]