Specificaties 1.600 toeren wasmachine met 9kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

Miele WMH122 WPS Review

Rene 2 juli 2017, 427 views

Miele WMH122 WPS (Product gekocht)

Supermachine!!! Gekocht met bijpassende warmtepompdroger. Hier moet men echt op de details letten willen er punten sneuvelen.

Pluspunten

• Grote trommel
  • Veel mogelijkheden
  • Ontzettend stil
  • Wast perfect schoon
  • TwinDos werkt perfect
  • Quickpowerwash is fijn
  • A+++ -40%
  • Spoelen met ekstra hoge waterstand

Minpunten

• Geen trommelverlichting
  • Geluidssignaal herhaalt zichzelf

Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 5
Wasresultaat Score: 5

Voorwoord

De afgelopen 7 jaar hebben we drie was(/droog)machines versleten. Allereerst een Indesit, met bijbehorende droger. 1 keer een probleem met de ontluchtingsslang gehad, waardoor de wasmachine non-stop water nam. Gelukkig was ik thuis en had ik een lekbak. Hier was er een groot risico voor een behoorlijke lekkage, welke bij toeval werd voorkomen.

Machine 2 was (vanwege ruimtegebrek) een LG F1695 was/droogcombinatie. Wassen ging perfect. 12 kilo en 1600 rpm centrifuge deden zijn werk prima, stil was hij ook. Maar drogen, dat konden ze beter weglaten. Kort samengevat: na 3x repareren de koop ontbonden en het volledige aankoopbedrag retour gekregen.

Machine 3 was een Hotpoint Ariston Aqualtis 1171 was/droogcombinatie. Wassen ging goed, drogen ook, maar wel met de herrie van een jumbojet en de snelheid van een naaktslak. 8 uur voor wassen en drogen. Met 2 kinderen van 1 en 2 jaar een een actief leven geen goede combo. Ook sleet het wasgoed erg snel, was erg gekreukt en vol met pluizen. Om het laatste te voorkomen kon ik een spoelprogramma draaien zonder was. Maar erg milieuvriendelijk is dat niet. Tijd voor wat nieuws!!!

De keuze

We hebben weer plaats voor 2 machines. Dus de eerste eis was een losse wasmachine en droger. Dit waren de overige eisen:
  • Stil (de kinderen slapen vlakbij de badkamer)
  • In een zuil te monteren en de deuren openen in dezelfde richting
  • A merk, geen rommel meer
  • Automatisch dosering van wasmiddel
  • zuinig
De shortlist beperkt tot Miele, Siemens en Bosch.

Budget was minder belangrijk, de Miele was aanzienlijk duurder dan de Siemens/Bosch. Uiteindelijk de Miele gekozen vanwege de naam. Ook vonden we de Miele er mooier uitzien, en kregen we er een jaar lang wasmiddel bij.

De Machine

installatie
Zelf geďnstalleerd. Totaal een half uurtje werk. Wat opvalt is dat de machine bijna 100 kilo weegt. De vloer is nagenoegwaterpas dus de stelvoeten hadden een minimale correctie nodig.

De slang is van het type WPS. Deze heeft een grote bobbel bovenin waarin een dubbel magneetventiel zit. Samen met de vlotter in de bodem van de machine en de dubbele wand in de slang zelf moet dit lekkages voorkomen.

De eerste ingebruikname was ook prima beschreven. De machine kalibreert dan een aantal parameters om vervolgens optimaal te kunnen wassen.
In gebruik
Een verademing, de machine is stil en zuinig. Als we in de woonkamer zitten horen we hem amper. Alleen bij het centrifugeren op 1600 toeren is er enig geluid waar te nemen. Dit is overigens niet storend.

De programmakeuze is ruim, erg ruim. Zo ruim dat er op het wiel een stand extra programma's is, welke nog meer mogelijkheden geven. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen overkill is.
Een voorbeeld:
Bonte was, hier kan je de temperatuur aanpassen, het toerental, kiezen uit een aantal opties (kort, hogere waterstand, vlekkemanager, voorstrijken), tot slot kan je dan ook nog de programmamanager kiezen (eco, intensief, stil etc).
Ik vind het overigens prima, maar de gebruikershandleiding moet je goed doorlezen. Overigens zijn het allemaal opties. Je hoeft ze niet te gebruiken.

Het bedieningsgemak is prima. Was in de machine (zonder trommelverlichting), programma kiezen, wasmiddel kiezen en starten. Tijdens het kiezen krijg je een prognose stroom- en waterverbruik. Tijdens het wassen zelf zie je het actuele verbruik. Ook handig zijn de spoelstop en antikreukfunctie aan het einde van het programma. Over de zoemer bij einde programma is minder goed nagedacht. Deze stopt niet met piepen. De eerste keer dat ik de spoelstopfunctie gebruikte was het plan om 's ochtends de was te centrifugeren en in de droger te doen. Vanwege de zoemer kon ik om 3 uur 's nachts mijn bed uit. De zoemer zit in het instellingenmenu, welke je niet kan actieveren als de wasmachine draait. Ik heb daarom maar besloten om de zoemer helemaal uit te zetten.

TwinDos werkt prima. Als je de functie dos kiest krijg je eerst de optie om de vuilheidsgraad in te stellen. Vervolgens kies je wit of gekleurde was. Dit werkt perfect!!! In het instellingenmenu kan je ook de hoeveelheid wasmiddel aanpassen (aandelen waterhardheid). Je kan bij het begrijp van TwinDos ook zelf wasverzachter toevoegen, dit is geen probleem. Ook zijn er 1,5 literflessen te koop welke je zelf kan vullen met wasmiddel/verzachter.

Quickpowerwash is ook prima. 5 kilo 60 gradenwas schoon in 59 minuten.

Capdosing werkt zeker prima. Wij hebben het nog niet gebruikt. Ik twijfel om een aantal impregnering capsules te kopen. Dit omdat we veel Gore-Tex kleding hebben. Hiervoor is er een apart programma.
Conlusie
Wij zijn helemaal tevreden. De machine is perfect afgewerkt en det wat hij moet doen. Ik heb de review 5 sterren gegeven. Uiteraard is het belangrijkste de betrouwbaarheid. Mocht deze tegen alle verwachtingen in tegenvallen zal ik de review updaten. Plaats gerust een reactie als je iets wilt weten :)

Heb jij ook een Miele WMH122 WPS?

Wellicht is het een optie om startuitstel te gebruiken zodat je én 's nachts geen last hebt van de zoemer, en de was niet de hele nacht nat in de trommel zit. :)
Dat is precies wat ik wil doen. Uitstel en spoelstop. De was ligt dan in een trommel met water zodat het niet kreukt. Dan hoef ik alleen nog maar op centrifugeren te drukken. Werkt prima, alleen dat piepje heb ik snel uitgezet ;)

Uiteraard had ik het niet heel slim gepland de eerste keer ;)