Specificaties 15,4" (1680x1050), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GX623-020NL Review

benbaba 9 april 2010, laatste update op 9 april 2010, 4.772 views

MSI GX623-020NL

Pluspunten

• Snelle CPU + up - down grade functie.
  • Videokaart Radeon Mobility HD4670 (512mb DDR3)
  • Prachtig beeldscherm met 1680x1050 (WSXGA+)
  • Bluetooth
  • Mooi design
  • Licht en compact

Minpunten

• Veel stickers opgeplakt
  • Niet heel erg fijn toetsenbord, niet echt stevig in het midden bij hard indrukken toetsen. (zakt beetje in)
  • Tot nu toe GEEN minpunten meer.

Review MSI GX623.

(Er zijn 2 versies van deze laptop een met rode strepen en een met zilver is afhankelijk van de winkel waar je hem koopt)

Inleiding.
Ik ga hier zo goed mogelijk mijn ervaringen en gedachtes over de MSI laptop proberen te uiten. Ten eerste ik heb de MSI GX623-032NL. Zoals ik hem heb staat hij niet op de site vermeld, maar de ''MSI GX623-020NL'' komt hier precies mee overheen. Dus ze zijn allebei heel goed te vergelijken. En volgens mij identiek...het enge verschil is dat mijn exemplaar DDR2 werkgeheugen heeft en de -020 heeft DDR3 werkgeheugen. Maar het verschil tussen dat is marginaal.

Deze MSI gaming series notebooks zijn al een tijdje op de markt verkrijgbaar, met verschillende configuraties en in verschillende afmetingen, waarbij deze een klein en compact formaat heeft.

Specificaties
Het exemplaar dat ik gekocht heb beschikt over de volgende specificaties:
  • CPU-type Intel Core 2 Duo Mobile P7350
  • Snelheid 2GHz
  • Geheugengrootte 4GB
  • Geheugentype DDR2 (SODIMM)
  • Schermdiagonaal 15,4"
  • Videochip Radeon Mobility HD4670 (512mb DDR3)
  • Schermresolutie 1680x1050 (WSXGA+)
  • Hardeschijfgrootte 320GB
  • Besturingssysteem: Windows 7
  • Gewicht 2,7kg
  • Kleuren Zwart
  • Indeling Qwerty
Dit waren de specificaties van dit model. Ik draai deze nu momenteel met Windows 7 Ultimate de 64bits editie.

Behuizing
De matte zilver-zwarte behuizing van de MSI zal zeker in de smaak vallen bij de meeste mensen die de zeer gevoelige hoogglans oppervlakken van huidige notebooks niet echt aanspreekt. Je hoeft je met de licht ruwe, stevige behuizing van de GX623 dan ook nauwelijks zorgen te maken over vingerafdrukken, fijne krasjes en opvallende viezigheid. Dit model is ook voorzien van een borstel effect waardoor hij bij mij een hele mooie indruk heeft achtergelaten.

Een ander bonuspunt vind ik de goede kwaliteit van de behuizing. De basis-unit en het schermcover zijn goed gemaakt en ik kan geen grote lompe openingen zien. Wat ik ook een pluspunt vind is dat de
behuizing goed tegen druk en buigkrachten kan, daardoor laat de buitenkant een solide indruk achter.
De verbinding zitten goed vast en de scharnieren doen hun werk goed en voelen stevig aan.

Het gewicht van dit exemplaar is ronduit licht te noemen, het kom op een gewicht van 2,7kg. Dit is een respectabel gewicht voor een 15,4inch laptop. Als laatste zijn er aan de onder kant nog een paar klepjes te vinden. Deze bieden toegang om de laptop de kunnen openen om bij de hardware te komen. Al met al kan ik over de behuizing van de GX623 geen slechte punten leveren.

Connectiviteit

De GX623 heeft een ruim aantal aansluitingen voor zijn klasse en formaat. De meeste randapparatuur, zoals USB harde schijven, camera's, printers, etc., kunnen via drie USB 2.0 poorten worden aangesloten en een VGA poort, Gigabit-LAN poort, eSATA en kaartlezer ontbreken ook niet. Wel moeten gezegd worden dat de eSATA poort een gecombineerde usb 2.0 poort is.

Voor draadloze communicatie beschikt de GX623 over draft-n WLAN. De uitrusting van deze laptop wordt compleet gemaakt door een webcam met 2.0 megapixels. Uiteraard beschikt deze laptop ook over een optische drive.

De poorten zijn geplaatst zoals de meeste notebooks en zitten niet op rare plekken. De achterkant wordt gedeeltelijk ingenomen door de batterij(accu) waardoor er hier plaats gemaakt is voor een HDMI en VGA poort hiernaast zit ook de stroom-aansluiting poort. Aan de voorkant treffen we echter ook geen poorten aan. De audio,USB, eSATA + optische drive bevinden zich aan de zijkanten. Aan de zijkanten bevinden zich echter ook een Keningston slot aansluiting en een aansluiting om bedraard het net op te gaan.

http://global.msi.eu/uploads/Image/product_img/other/nb/1652/gx630_17.jpg http://global.msi.eu/uploads/Image/product_img/other/nb/1652/gx630_19.jpghttp://global.msi.eu/uploads/Image/product_img/other/nb/1652/gx630_20.jpg

Invoerapparatuur

Toetsenbord
Het toetsenbord is een beetje aan de kleine kant kwa afmeting, en beschikt over toetsen de goed ingedrukt kunnen worden. Alle andere nodige functies vindt je direct terug op de sneltoetsenbalk boven het toetsenbord of via de FN-toets in combinatie met de F-toetsen rij. De belettering van de toetsen is goed en zelfs bij minder goed licht zijn de toetsen goed te herkennen. Speciaal voor gamers zijn de W, A, S, D en pijltjes toetsen rood gekleurd. De toetsen maken bij het intikken geen harde of rare geluiden. Alleen zoals ik net al zei het lijkt net of alles bijelkaar is gepropt, dit komt mede doordat er ook een numeriek gedeelte zit. Het is geen drama toetsenbord maar er zijn laptops met betere.

Touchpad
Het touchpad heeft een fijn, ruim genoeg, oppervlak dat een beetje glimt. Het reageert goed en uiteraard is er van alles aan in te stellen via Systemcontrolsoftware deze zijn terug te vinden op de MSI site. software. Het touchpad beschikt over een mooie blauwe verlichting wat erg fijn kan zijn in het donker. Maar dit is nog niet alles deze laptop beschikt zelfs over een turbo en eco knop. Als de Trubo knop ingeschakeld is overclockt de laptop zichzelf en gaat iets sneller werken. De eco-knop is bedoeld om zoveel mogelijk energie te besparen. Een leuk en mooi touchpad met handige knopjes, met een mooie uitstraling.

Beeldscherm

De GX623 beschikt over een 16:10 Amazing Crystal Vision Display X beeldscherm. Die beschikt over een resolutie van (1680 x 1050). Het scherm ziet er echt prachtig helder, mooi en erg scherp uit. En ik vind ook dat het mede laptop collega's hierheen verslaat.

De stabiliteit van de kijkhoeken is redelijk goed, afgezien van veranderingen in kleur bij afwijking van de ideale horizontale kijkhoek. Het beeld is echter wel nog goed af te lezen bij grotere afwijking.
De verticale kijkhoeken zijn alleen stabiel op een zeer beperkt bereik. Maar dit constateer ik bijna bij elke laptop.

Prestaties

De GX623 van MSI is een krachtige serie notebooks. Dit exemplaar is voorzien van een Intel® Core™2 Duo P7350 processor en een zeer geavanceerde ATI Radeon™ HD4670 videokaart. En zoals ik al eerder had vermeld zit zelf een een Turbo Boost aanwezig voor net dat beetje extra.

De snelle twee-kernige chip van de huidige Penryn-generatie, de Intel Core 2 Duo P7350, is ingebouwd in dit exemplaar. De chip behoort tot de langzaamste lid van de Penryn-generatie familie. Dit neemt nog niet weg dat dit een aardig snelle processor is. Die op dit moment werkt met een kloksnelheid van 2,0 Ghz. Deze valt met de Turbo knop te verhogen na rond de 2,4ghz wat weer erg goed ten goede komt voor de snelheid, vooral in games en zware applicaties. Deze processor valt onder de P-xxx series van die aardig zuinig werken. Niks te klagen over de processor dus.
Exacte benchmarks van de processor heb ik nog niet kunnen draaien die voeg ik eventueel later toe.

Door naar de grafische kaart, de Mobility Radeon HD 4670 van ATI. Deze chip is technisch gebaseerd op de Mobility Radeon HD4650 die al erg overtuigde in een paar lager geprijsde multimedia-notebooks. De 4670 belooft een wat beter prestatieniveau met een hogere kloksnelheid.
De grafische chip heeft 512MB aan videogeheugen van het type DDR3 wat voldoende is. Tot slot geeft ATI een maximaal verbruik aan van 30W voor de chip.

http://www.intel.com/sites/sitewide/pix/badges/centrino/cpt2_62.gif http://global.msi.eu/uploads/Image/product_img/other/nb/1652/gt735_06.jpg

Heb een paar games op deze laptop gespeeld. Op onderstaand schema staan de behaalde cijfers. Eerste is met turbo mode. Tweede is zonder turbo mode.

Dan door naar het werkgeheugen. De notebook heeft in ieder geval genoeg systeem geheugen. De MSI beschikt over een 4GByte DDR2 800 MHz RAM. Dit is ruim voldoende voor alle applicaties en de 4gb maakt de laptop erg snel.

De harde schijf doet zijn werk naar behoren goed. Nog niet echt kunnen testen, maar het heeft een capaciteit van 320GB geheugen en 5.400 revoluties per minuut, geven een goede impressie. Meer benchmark kan ik helaas nog niet geven.

Heb ook maar even de Windows prestatie index bijgevoegd:

Onderdeel Details Score Basisscore
Processor - 5,6
Geheugen - 5,7
Grafisch - 6,7
HD - 5,5

Totaal van 5,5 bepaald door laagste score. Vind dit een goede score, scoort vooral goed op de Videokaart, maar het prestatie index van Windows doet me niet zo veel. Heb hem er maar bij geplaatst voor de geïnteresseerde.

Vandaag heb ik op verzoek ook maar is een 3mark06 testje er op los gelaten.

3dmark06 SCORE (zonder turbo mode)
  • Overall - 6858
  • Sm 2.0 - 2799
  • Sm 3.0 - 3380
  • CPU - 1939
Al met al de laptop heeft niet voor niets een ''gamers'' label gekregen en is dus erg snel en maakt dit voor mij ook waar.

Uitstoot

Systeemlawaai en hitte
De MSI is een aangenaam stille werkpartner vind ik. De fans maken weinig geluid en draaien ook niet hard. De laptop word wel warm na een tijdje maar niet te erg of stoorbaar erg. Ik heb geen temparatuur testen of iets dergelijks gedaan maar heb van een andere site wel de informatie kunnen krijgen. Ik vertrouw erop dat deze klopt.

Volgens die site is deze ook bij niet hoorbaar en in gewoon gebruik,is de GX623 is met 26,7 dB (A) erg stil. Als de MSI iets zwaarder belast wordt zonder de turbo bereikte het een maximum van 33,6 dB (A), wat erg goed is in mijn ogen. Met de trubo mode moet deze rond de 40,dB (A) geluid produceren, wat erg netjes is.

Met de warmte van de laptop is ook niet veel mis. Volgens die site komt de MSI als volgt uit de test.
Na het bereiken van de benchmarks, met overklokken ingeschakeld met een temperatuur van werk omgeving, een maximale temperatuur van 35 ° C en op de bodem werd gemeten tot 39 ° C.

Door na de batterij duur, ik vind zelf dat de laptop hier ook wel goed in scoort. Na normaal internet gebruik en msn etc...moet de laptop het ongeveer 130minuten volhouden. Met de eco-knop aan zal dit iets hoger liggen. Wat voor mijn doen genoeg en goed is. Wil je hem echter vaak mee en in de trein gebruiken raad ik je aan om een zuinigere notebook te kopen.

Bij het gamen werd de
  • Cpu maximaal 66 graden.
  • Gpu maximaal 63 graden.
  • HD maximaal 40 graden.
Met Turbo mode aan wordt het allemaal wel net iets warmer maar dat is logisch omdat de laptop dan overclockt wordt.
  • CPU wordt max 71 graden
  • GPU wordt max 68 graden
  • HD wordt max 44 graden
Temps turbo mode aan gamed max 71 graden (CPU)
Dit allemaal nadat de laptop de hele dag aan heeft gestaan.

Samenvatting

Hier zijn we aan het einde gekomen van mijn review over de MSI GX623-032NL. Ik heb denk ik alles wat behandelt wat behandelt moest worden en kan worden. Ik ben tot nu toe erg tevreden over deze laptop, ik heb hem gekocht om zijn snelheid en dat maakt hij zeker waar. Voor de gemiddelde gamer is dit een prima laptop die elke spel wel kan draaien. Echter voor de ''hardcore'' gamers zou ik een iets sterker modell adviseren maar die worden dan automatisch duurder. Voor de gewone gebruikers is deze laptop denk ik te veel van het goede omdat je ook betaald voor de goede videokaart die hier in zit. Dus die zou ik aanraden om een iets goedkoper exemplaar te kopen. Voor de rest heb ik niets meer toe te voegen aan dit. Op en aanmerkingen zijn welkom en ik hoop dat jullie hier wat aan gehad hebben.

Update: 09-04-2010.

Er zijn onlangs nieuwe spellen uitgekomen, het is een gamelaptop dus gelijk even getest.

Assassins Creed 2: Alles op HIGH 0xAA, draait lekker soepel ongeveer rond de 35-40 FPS stable met af en toe pieken en dalen.

Metro 2033: Spel geeft auto-detect HIGH, maar draait niet helemaal soepel. Lekker speelbaar op MEDIUM settings met fijne fps.

Battlefield Badcompany 2: MEDIUM heerlijk speelbaar prachtige graphics.

Just Caus 2: MEDIUM ziet er ook weer prachtig uit.
Draai alles op een resolutie van 1680x1050.

Laptop doet het nog perfect geen problemen mee gehad tot nu toe, is toch wel vaak mee genomen en alles zit nog muur vast geen losse schroefjes en of scharnieren. Ben er erg blij mee.

Even een screenshot van AC2 op mijn laptop

Heb jij ook een MSI GX623-020NL?

Heb ik eroverheen gelezen, of klopt het dat hij op de plaatjes rood is en op jouw foto's niet? :)
Er over heen gelezen dus...

Heb ik 2 keer genoteerd:P, om zulke reacties te voorkomen ;)
|:( Mijn excuses.

:D eerlijk, ik had het echt niet gezien
3mark06 score is ook toegevoegd onder kopje prestaties.
Kan je dan de scores individueel nog even vermelden, dus CPU score, SM2.0 en SM3.0 score? Ben wel benieuwd hoe de Mobility HD4670 scoort tov de Mobility HD4650 :)
Uitstekende review. Ik ben het met één klein puntje niet eens:

Ik heb deze laptop zelf ook. De alluminium bovenkant trekt vette vingers aan. Die zijn er zeer duidelijk op te zien en er ook niet 1-2-3 met de mouw van je trui of iets dergelijks af te krijgen.
Ja, dat klopt, ik heb nog steeds het plastic of doorzicht sticker, of hoe je het ook noemen mag, aan de bovenkant zitten, omdat deze gewoon goed vast zat en ik het nog niet nodig vind hem eraf te halen.

Maar nu ik hem zelf heel even af heb gehaald en met mn vingers eroverheen ben gegaan, moet ik ook zeggen dat er kleine vlekjes op komen. Maar dit is zeker minder als bij piano lak laptops. Gelukkig heb ik dan ook maar ''nauwelijks'' getypt in de review:P
Mooie review. 1 kleine opmerking: je zegt dat het scherm een 16:9 verhouding heeft met een resolutie van 1680x1050. 1680x1050 is in 16:10 verhouding.
Mooie laptop... ook goede review. Misschien nog een 3dMark 06 score. Ben wel benieuwd hoe een dergelijke laptop het tegenover de mijne doet :).
Dat zijn wel heel veel stickers inderdaad!
Mooie review verder _/-\o_
Ik mis eigenlijk de speakers in deze review. Verder is het een goede en duidelijke review. Ik weet nu zeker dat ik deze laptop ga kopen. Gamen op een laptop van 700 euro is niet duur.
Een erg mooie goed geschreven review. Kan er niets anders over zeggen. :)
ik heb de MSI GX620 geloof ik, met de 9600GT, en het scherm is echt goed, met name grijswaardes. Veel detail in schaduwen en scherp. Lichte laptop en toch krachtig. De aluminium bovenkant is ook een heel fijn onderdeel, stevig en geen verkleuringen door armen etc.
Ja klopt je hebt gelijk gewijzigd in review ..