Specificaties 15,6" (3840x2160 TN), 2TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Alienware 15 R3 (2016) Review

alcindo 5 juli 2017, laatste update op 5 juli 2017, 241 views

Dell Alienware 15 R3 (2016) (Product gekocht)

Prijzig, gewichtig, maar snel en veel stiller dan verwacht.

Pluspunten

• Stil(ler dan verwacht)
  • Veel BTO keuzes:
  • Snelle GTX1070 (optie)
  • Keuze uit meerdere CPU's
  • Keuze uit maximaal 32 GB RAM
  • Standaard 2+1/2 M.2 slots en één 7mm SATA
  • Standaard Thunderbolt 3 ondersteuning

Minpunten

• Besmettelijke behuizing
  • Aanzetten zonder openklappen is niet mogelijk
  • Bodemplaat moet er af voor HDD/SSD en RAM uitbrediing
  • Ingebouwde batterij niet (eenvoudig) te vervangen.
  • Prijzig

Omdat het niet helemaal goed ging en veel moeite had om de juiste informatie te vinden én omdat ik toch nog steeds vind dat ik een prachtig apparaat heb gekocht, vond ik dat ik deze ervaringen moest delen.
Dus dit alles ter lering en (leed)vermaak.

Waarom heb ik gekozen voor een Alienware 15R3?]

Ik was al enige maanden op zoek naar een laptop met desktop performance. Ik heb al een aantal jaren een 3,5 kg zware XPS Studio 1749 met i5(20) (aka XPS) en vast gesoldeerde  Mobility Radeon HD 5650. Maar de ATI trekt (zelfs) geen World of Warcraft (WoW) meer sinds de upgrade naar Legion.
Voor uitbreidbaarheid naar de toekomst (denk aan externe GPU) wil ik graag (zekere) Thunderbolt 3 ondersteuning.
Om wat makkelijker mee te kunnen nemen (formaat) geen 17-inch maar kleiner.
Om nu goed mee te kunnen een Nvidia GTX1070. Al heb ik nog wel getwijfeld over een GTX1060. (Wat mij meer keuzes zou hebben gegeven.)
Uiteindelijk kwam ik uit op een Alienware 15R3 (aka "AW") met een Nvidia GTX1070.

De bestelling, verzending, Track & Trace (T&T) en levering

Ik had van mijn eerdere bestelling al een Dell account. Dat maakte het allemaal weer net wat makkelijker. Ik moest nog wel even mijn gewijzigde adresgegevens aanpassen.
Volgens de site zou de AW in 3 tot 5 werkdagen worden verstuurd.
Na enige dagen werd op de (mijn) Dell site aangegeven dat de verwachte leverdatum voor(!) een datum ergens over 3 weken zou zijn. Dus niet de verwachte 3 tot 5 werkdagen.
Na ongeveer een week (dus meer in lijn met mijn oorspronkelijke verwachting) werd er een UPS tracking code gemeld met mededeling in China aangemeld/onderweg naar UPS.
Toen twee of drie dagen helemaal geen T&T update.
Tot op een ochtend vroeg: Aangekomen in Waalwijk, Tilburg vervolgens Apeldoorn, onderweg voor aflevering. Wordt afgeleverd voor het einde van de dag (19:00).
Geen tijdstip. Geen tijdvak. Blijkbaar kan dat bij UPS niet?
Uiteindelijk afgeleverd om 17:40. Ik was al wel de hele middag thuis.
Het mysterie waarom er geen tussentijdse T&T informatie is was is ondertussen ook duidelijker geworden. Waarschijnlijk is de AW samen met een aantal andere producten gebundeld en in een vliegtuigcontainer naar Nederland gevlogen en bij Dell Warehouse Waalwijk uitgeladen en in een UPS vrachtwagen geladen. Wat dus het eerste moment is waarop de AW weer zichtbaar werd in de T&T van UPS.

Eerste indruk

Zware doos! Hee is de AW wel kleiner dan mijn oude 17" XPS?
Ja, twee centimeter smaller. Meteen gepast in mijn rugzak: En gelukkig past die daar wel makkelijker in dan mijn XPS. Maar door zijn uitstulping aan de achterkant en de brede randen om het scherm niet veel kleiner. Er had misschien net (niet) een 17" "Infinity Edge" scherm in gepast.
Jammer dat er gekozen is voor een verticale rij extra functietoetsen in plaats van een numeriek keypad.
De layout van het toetsenbord, bereikbaarheid van aan/uit knop en batterij is in mijn XPS veel beter. De XPS is handiger voor gebruik van alleen een extern scherm, toetsenbord en muis. Kan dichtgeklapt blijven en toch worden opgestart.

Eerste installatie

Zoals bij de meeste fabrikanten staat Windows voorgeïnstalleerd op schijf. Bij de eerste keer opstarten moet je de taal, toetsenbord en gebruikersnaam kiezen. Ik heb voor een offline gebruikersaccount gekozen. Snel daarna verschijnt de desktop en kun je verder.

Inbouwen Samsung 960 EVO 250GB

Omdat het onduidelijk was wat voor soort PCIe SSD's er geleverd zouden worden heb ik zelf een 960EVO (m.2 formaat) aangeschaft. Nadat de eerste installatie succesvol was heb ik een recovery USB stick aangemaakt. Daar was een USB stick van 16GB voor nodig. Maar de 16 GB USB stick die ik er voor wilde gebruiken was toch niet groot genoeg, Dus een 32 GB stick bevrijd om daar de recovery USB stick van te maken.
Vervolgens de HDD uitgebouwd en de 960EVO ingebouwd. Dat kostte wel wat moeite. Ik heb een filmpje gevonden die laat zien hoe dat moet.
(Laptop uit, alle kabels afgekoppeld.)
Eerst moesten er 7 schroeven los om de bodemplaat te verwijderen. Een schroefje moet in de bodemplaat blijven zitten.
(Batterij loskoppelen.)
Daarna 3 schroeven om de HDD kooi los te maken.
Daarna 4 schroeven om de HDD uit de kooi te bevrijden. Want anders kon de SATA kabel niet los.
De EVO960 was een schroefje bij de SSD2 uitsparing losmaken, de EVO960 er schuin in plaatsen, aandrukken en schroefje weer vastzetten.
(Batterij aankoppelen.)
Daarna kan de bodemplaat er weer op.

Eerste performance testen

Passmark Performance Test (9) gedownload. Deze is 30 dagen gratis voor evaluatie.
De DiskMark score van boven de 13000 en de 3D Graphics Mark van bijna 12000 plaats deze laptop in top 1 % van de snelste bij Passmark geregistreerde computers. Dat zijn laptops en desktops.  :)  :)  :)

BSOD's: BAD_POOL_CALLER :'(

Een BSOD ofwel "Blue Screen Of Death" :'( :'( :'(
En dt gebeurde niet één keer, maar steeds weer. Soms na 10 minuten. Soms na een paar uur. En ik hoefde er niets voor te doen. Een beetje browsen was genoeg.
De AW is niet standaard meer, dus terug naar de originele 1 TB HGST HDD.
En daar trad het ook op :'(. Maar gelukkig het is dus niet een probleem met de 960EVO :)
Dell support in Amsterdam gebeld.
Ik mocht (omdat ik de AW net had) de AW terugsturen
Maar na de Passmark tests is dat wel het laatste wat ik wil :)
Als een grondige geheugentest succesvol is dan is het waarschijnlijk een driver of zo iets. Uitvinden welke driver is lastig. Het makkelijkste is om dan een schone installatie te doen.
Ik kreeg een link naar waar ik een hulpprogramma  kan downloaden  om de USB opstart stick te maken met Windows 10 (OEM). De USB stick hoeft hiervoor maar 4 GB te zijn.
Na een verse installatie op de HDD werkt het.
Ook na een hele nacht geen BSOD's.

Inbouwen 960EVO, pogingen 2 t/m veel en het uiteindelijke succes

Eerst weer een nieuwe recovery USB stick maken. Ook deze keer was er maar 4 GB nodig. Een derde USB stick wordt gemaakt.
Daarna de EVO960 opnieuw inbouwen.
Maar vreemd genoeg wordt bij de installatie de 960EVO niet gezien.
Toen vroeg ik mij serieus af :( 960EVO stuk? AW m.2 interface stuk? Ik heb de 960 EVO er ondertussen al een paar keer uitgehaald en teruggeplaatst. Daar is altijd enig risico bij.
(Maar) de 960EVO wordt gewoon gezien in de BIOS:
En als ik alle andere boot media afkoppel, dan start de machine op met Windows 10 vanaf de 960EVO inclusief BSOD's.
Wanneer ik de HDD weer inbouw en vanaf de HDD opstart dan ziet Windows 10 de SSD niet. Er is dan alleen een C: (de HDD zelf) en eventueel een aangesloten USB stick.
Na lang zoeken ontdek ik een verwijzing dat er in de BIOS van de AW ergens een instelling Sata Operation staat en dat die niet op RAID ON mag staan: "AHCI is required otherwise it won't recognize the drive." (Al werkte dat dus wel met de originele recovery USB stick.)
In de BIOS van de AW kan worden gekozen tussen "RAID on" (default fabrieksinstelling, dus opletten bij het resetten van de BIOS) en AHCI:
Er is ook een waarschuwing:
(Later blijkt ook de HDD nog te werken met deze instellen. Er kan nog daarvan worden opgestart via F12 tijdens het booten.)
En belangrijker na het booten van de Windows 10 installatie USB stick wordt de 960EVO gevonden!
De installatie verloopt verder voorspoedig.
Na de installatie en het installeren van de overige software zijn geen BSOD's meer gezien.

Driver installaties

(Mede) omdat ik een schone installatie heb gedaan waren er een aantal standaard Microsoft drivers geïnstalleerd. Die heb ik geüpdatet.
Samsung NVMe

Na de installatie heb ik de Samsung NVMe drivers gedownload geïnstalleerd. Achteraf had ik mij de moeite kunnen besparen. DiskMark gaf daarna een lagere waarde :'(
Blijft vreemd dat de originele recovery USB stick de 960EVO wel vond zelfs zonder aanpassen van de BIOS.
nVidia GPU

Er blijken voor de GTX1070 voor desktops en laptops verschillende drivers te zijn.
Toen ik de 368.39 drivers probeerde te installeren kreeg ik:
De GTX1070 staat wel in apparaat beheer:
Na het downloaden en installeren van de 384.76game ready driver (voor laptops) werd de GTX1070 wel succesvol geïnstalleerd.

Andere voeding

Ik heb om te kijken wat er zou gebeuren de 90W XPS voeding aangesloten.
Tijdens het opstarten wordt deze als een 90W voeding herkent. En wordt aangegeven dat de snelheid van de CPU wordt aangepast. (Van normaal 2,9 naar 1.3 GHz en maximum turbo boost van 3,9 naar 2,7 GHz?) En er wordt aangeraden om een 240W voeding aan te sluiten voor optimaal gebruikersplezier.
Bij het spelen van WoW heb ik er weinig van gemerkt. Of het moet zijn de computer nog wat stiller was. Het bleef 59,9 FPS (waarop die al stond vastgezet).

Slotwoord

Ik kan weer WoW spelen! En zonder dat de laptop luidruchtig wordt. De laptop blijft veel stiller dan ik had verwacht.
Het lijkt er niet op dat de keuze voor AHCI in plaats van RAID On enig effect op de snelheid heeft.
Ik neem aan dat de BSOD's een incident waren. Maar toch hierom een ster minder.
Zonder de BSOD's was dit een minder groot avontuur geweest. En ik had mij de moeite kunnen besparen door de AW terug te sturen of ruilen. Maar ik zit natuurlijk niet voor niets op Tweakers...
Ik had iets langer moeten wachten met het installeren van de ECO960. Dan had ik de BSOD"s ontdekt voor de installatie van de EVO960. Al had ik dan wel moeten uitvinden dat ik AHCI moet instellen om de EVO960 tijdens de installatie te herkennen.
Ik ben benieuwd of mensen dit lezen.

Heb jij ook een Dell Alienware 15 R3 (2016)?

Redelijk gedetailleerde review hoor!
Keep up the good work! ;)
Ik kreeg afgelopen donderdagochtend een telefoontje van de supportdesk van Dell Amsterdam om te vragen hoe het was afgelopen. Onverwacht en heel netjes. (Premium suppport?) Ik had willen bellen om te vertellen dat ik het had opgelost. Maar was er nog niet aan toegekomen. Dus ik kon vertellen dat het was opgelost. En ik hoefde niet meer zelf te bellen.

@TechGeek: Bedankt voor de reactie.