Mede8er MED500X Review

Andre12345 3 april 2010, laatste update op 3 april 2010, 23.706 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• Speelt alles af
  • Gebruiksvriendelijk
  • Navigatie in films
  • DTS downmix
  • Zoom
  • Veel aansluitkabels meegeleverd

Minpunten

• Firmwareupdate nodig voor internetradio
  • Afstandbediening kan wat intu´tiever

Geluidskwaliteit Score: 5
Reden aankoop en de gebruiksomgeving
Tot voor kort legde ik steeds een videokabel van mijn computer naar mijn TV. Omdat de computer boven staat is het nogal lastig met play/pauze/stop en om de instellingen te veranderen. Ik was op zoek naar een mediaspeler die gemakkelijk in gebruik is, geluid kan downmixen, interne HDD, bedraad netwerk en ondersteuning heeft voor veel mediaformaten. Ik heb geen geluidsinstallatie bij de tv en heb verder een 100 mbit netwerk. De mediaspeler is vooral bedoelt om films af te spelen en de nadruk ligt op gebruiksgemak. De mede8er is nu bijna 2 maanden in mijn bezit.

Instellingen en aansluitingen
Het instaleren van de HDD was in 5 min gebeurd. Even wat schroefjes aan de onderkant los maken, HDD erin, vastschroeven en weer dicht. Verder is de mede8er verbonden via de strandaard HDMI kabel naar de tv. Aangezien ik de mede8er ook wel eens boven op de oude crt gebruik of meeneem naar anderen zijn de analoge av aansluitingen erg handig. Updaten van de firmware was voor mij nodig om internetradio te krijgen (nu 2.0.1). De nieuwste firmware heeft veel extra mogelijkheden en kan ik deze zeer aanraden. Toegevoegd zijn bijvoorbeeld BD-iso support (met ondertitel, maar zonder menu), FTP, ondertitel standaard aan, beeldverhouding 16:10 en er zijn extra instelling mogelijk om de beeldkwaliteit aan te passen.

Beeld en geluid
Ik ben niet heel erg kritisch wat betreft beeld- en geluidskwaliteit. Ik kan hier dan ook niet echt over oordelen. Zelf ben ik in ieder geval erg tevreden over het beeld, zowel over SD als HD beeldmateriaal. HD materiaal is natuurlijk mooier en scherper, maar het SD materiaal ziet er ook best goed uit (het is bijvoorbeeld niet blokkerig). Geluid gaat via de TV-speakers en alles wordt netjes afgespeeld.

Films
Mijn oude collectie speelt het apparaat moeiteloos af (mkv/iso/ts/divx,xvid,avi e.d.). Omdat de mede8er meer aankan dan mijn pc ben ik ook gaan kijken naar zwaarder HD (1080p) materiaal. Het enig waar ik tegen aan liep was dat in eerste instantie avchd-iso en bd-iso niet werden afgespeeld. Met de huidige firmware is dat probleem ook opgelost. Alleen de volledige menuondersteuning mist (ondertitel werkt wel) in tegenstelling tot normale dvd-iso’s. Ondertitels zijn intern en extern te selecteren een aan te passen. De navigatie door films gaat heel makkelijk door de navigatie via hoofdstukken, maar ook het intoetsen van het tijdstip is erg handig. Wat ook fijn is, zijn de zoom functies. Je kan zoomen op de hoogte en breedte, maar je kan ook helemaal handmatig en onafhankelijk van de beeldverhouding zoomen. Hierdoor is het beeld helemaal aan je wensen aan te passen. Als je de films in losse mappen zet kun je via een programma als Movie GUI Builder, afbeeldingen maken met extra informatie over de film. Dit is erg handig als je een film wilt uitzoeken en meer informatie over films wil weten (plot, duur, rating e.d.).

Muziek/Foto’s
Ik gebruik de tv bijna niet om muziek af te spelen of om foto’s te bekijken. Mijn mp3’s in mijn mappen speelt hij zonder problemen af, inclusief weegave van een albumhoes. Ik heb geen ervaring met het aanmaken van afspeellijsten. Muziek via internet werkte pas na een update. Je kan via internet muziekzenders zoeken via genres en op naam. Mijn foto collectie is ook te bekijken en het is mogelijk om te zoomen en foto’s te draaien.

Netwerk/filebrowser
De netwerkshares van mijn XP (samba) heb ik gedeeld via een snelkoppeling in de mede8er met inlognaam en wachtwoord. Omgekeerd is de mede8er ook via windows XP te benaderen via samba en tegenwoordig ook FTP. Het overzetten van 4,5GB gaat met samba in ongeveer 15 minuten. Het snellere NFS heb ik wel een keer verbonden met ubuntu, maar ik gebruik het verder niet (speel bijna alles via interne HDD af). De mede8er is via usb als externe schrijf op de computer aan te sluiten. Ook kan er een externe HDD of usb-stick op de mede8er worden aangesloten. Het kopiŰren met de interne filebrowser kan wat mij betreft wat gebruiksvriendelijker maar het gaat verder wel vlot (4,5GB in iets meer dan 5 minuten).

Verbruik
Voor de liefhebber heb ik nog even het verbruik van de mede8er gemeten. Ter vergelijking, mijn pc gebruikt in rust ongeveer 220 Watt zonder monitor. Meting is gedaan met de Cresta RCE-1106 Energiemeter. Deze is volgens opgave onder de 7 Watt wat minder betrouwbaar.
Zonder HDD, met USB:
  • Uit: 0W; Stand-by: 1W; Aan: 9 W; Play/FF: 9-11W
Met HDD (is een oude 7200 toeren HDD en gebruikt blijkbaar 9W):
  • Uit: 0W; Stand-by: 1W; Aan: 18 W; Play/FF: 18-20W
Gebruiksgemak
De mede8er is heel makkelijk in gebruik. De navigatie is simpel en gaat snel. De minpuntjes die ik hier kan opmerken zijn de wat mij betreft niet hele intu´tieve afstandbediening. Ik moest vooral in het begin af en toe naar de juiste koppen zoeken en het duurt even voordat je ze blindelings kan vinden. Toch neemt dit niet weg dat het een verder een heel gebruiksvriendelijk apparaat is.

Algemeen oordeel
Al met al ben ik zeer tevreden over de mede8er. Hij is gebruiksvriendelijk, speel alles af en ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Er zijn mooiere en geavanceerdere mediaspelers, maar voor het geld krijg je ieder geval een volwassen apparaat dat de basis functies goed beheerst.

Update: Energieverbruik toegevoegd
Update: Mede8er niet meer in mijn bezit. Hij is vervangen voor een Dune base 3.0. De Dune heeft een betere netwerksnelheid, customizable interface en HD-audio mogelijheden. Toch heeft de mede8er een veel betere prijs/kwaliteit verhouding en als je de extra mogelijkheden niet nodig hebt zou ik voor de mede8er gaan.

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Met de mede8er zelf kan het niet, maar streamen via de computer kan waarschijnlijk wel. Het schijnt mogelijk te zijn via bijvoorbeeld TVersity. Ik kan het niet proberen aangezien ik de mede8er niet meer heb. Een zoekopdracht met TVersity+uitzendinggemist levert in ieder geval wat aardige hits op.
Is het ook mogelijk om content via Internet te laden? Denk hierbij aan Revision3, Youtube.com en uitzendinggemist.nl?

Ik ben heel erg benieuwd!
Nee,kan niet, heb hem zelf ook...
Leuke review. Ik ben na lezing van vele reviews en specs van een heel aantal mediaspelers met mijn budget van eur 300 voor speler, schijf en wifi adapter nu overtuigd. Het wordt de medi8tor!

Toch nog een vraagje: reageert de afstandsbediening wel snel?
Zelf heb ik nooit een andere mediaspeler gehad, maar persoonlijk ik vind de mede8er snel reageren.

Het enige nadeel vind ik de indeling van de afstandbediening. Er zitten bijvoorbeeld een aparte play en een aparte pauze kop op terwijl dit wat mij betreft net zo goed dezelfde had kunnen zijn. De OK knop werkt wel als play/pauze maar die is bij het afspelen van DVD's niet als zodanig te gebruiken => teveel knoppen die ook niet al te logisch verdeeld zijn. Toch zijn dit wat mij betreft kleine minpuntjes en ik ben nog steeds zeer tevreden.
Mooie story!
Maar jij maakt dus geen gebruik van Wlan? Ben wel benieuwd hoe dat werkt. Ik wil hem gebruiken in de slaapkamer, en heb geen UTP kabel naar de slaapkamer toe. Draadloos is de enige optie dus.
Ik maak geen gebruik van WLAN. De verhalen die ik op forums tegen ben gekomen is dat je dan maximaal 720p beelden kan doorsturen en dat dat zelfs niet altijd goed gaat. Dit geld waarschijnlijk voor bijna alle mediaplayers. Bij draadloos zijn er veel mogelijke problemen (storingen, dikke muren en bijvoorbeeld verschillende chipsets die niet samenwerken). Een hardeschijf zou ik voor de zware films gebruiken, Internetradio en films onder de 720p kun je dan wel draadloos doen.

[Reactie gewijzigd door Andre12345 op 29 januari 2010 12:55]

Goed verhaal, zeer interessant!

Heb nog wel 1 vraagje:
Volgens de specs zit er een cooling fan in. Maakt deze veel geluid? Hoor je deze tijdens het film kijken?
Als het helemaal stil is hoor je hem een beetje op +/- 2,5 meter. De interne harddisk (oude 7200 rpm schrijf) maakte veel meer geluid. Let er dus wel op dat je een stille harddisk aanschaft.

Tijdens films heb ik helemaal geen last van het ventilatortje gehad. Persoonlijk vind ik het niet storend, maar er zijn mensen die vinden dat de fan teveel geluid geeft.

[Reactie gewijzigd door Andre12345 op 7 april 2010 13:55]

Zou je ook een plaatje van het menu kunnen plaatsen?
Hoorde dat dat niet echt fantastisch is.
Ja ,die wil ik ook wel eens zien.

Edit: Al gevonden ergens anders.

[Reactie gewijzigd door radioaktief op 1 maart 2011 19:40]