Specificaties 5,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei P10 Zwart Review

Lambo LP670 SVTestpanel 10 juli 2017, laatste update op 18 augustus 2017, 1.424 views

Huawei P10 Zwart (Testpanel)

Huawei heeft met de P10 een nieuw topmodel in de schappen gelegd. Het is een prima toestel waar je goed mee kan werken en op kan vertrouwen. Verwacht echter geen baanbrekende innovatie ten opzichte van de concurrentie. Men loopt voor de meeste punten gewoon netjes in het gareel.

Pluspunten

• Snelle vingerafdrukscanner
  • Standaard 64GB opslag
  • Software is zonder lag
  • Prima specs
  • Goede camera app

Minpunten

• Niet super goedkoop
  • Draadloos opladen ontbreekt
  • Batterij kon beter
  • Niet waterdicht
  • Belichting en witbalans vaak mis en dynamisch vrij beperkt

Intro:
Tweakers.net heeft mij en 25 andere tweakers uitgenodigt op vraag van Huawei om hun nieuwste topmodel aan de tand te voelen. Dit hielt in dat we eerst wat Pizza mochten verorberen alvorens een introductie te krijgen over Huawei en de P10. Vervolgens kregen we deskundige uitleg van Jeroen Horlings https://tweakers.net/crew/511/ over de ontwikkelingen binnen camera-land (en dan specifiek mobile), en vele tips & tricks om meer uit je smartphone foto’s te halen.

Hierna mochten we in groepen aan de slag gaan om de P10 aan de tand te voelen in 4 verschillende scenario’s (bokeh test, zwart-wit, model fotografie en light-painting). Afsluitend was er nog een quiz met Huawei en tweakers gerelateerde vragen waarvan de top 5 een toestel in handen kreeg. Gelukkig haalde ik het podium en wist ik eindelijk hoe Foritain er real life uitziet 😉

Unboxing:
Na het winnen van de Quiz werd me het volgende pakketje overhandigt, na de belofte er een review over te schrijven. Bij deze!

Langs buiten is de verpakking vrij simpel gehouden, is ook nergens voor nodig.

Wat zit er in het doosje?

- Het toestel uiteraard
- Normale oortjes
- Een fast-charger
- Een USB-C – USB 2.0 kabel
- Een Case

Over de oortjes kan ik alvast kort zijn: ik prefereer in-ears aangezien deze exemplaren niet super geweldig zitten qua vormgeving en uiteraard ook weinig geluid van buitenaf blokkeren. Kwaliteit ervan is wel ok.

Specs:
Zie pricewatch: Huawei P10 Zwart

Samenvatting:
-8 cores, 4GB, 64GB, 4G, 5.1 1080p, Dual camera

Feature set:
In het algemeen is het toestel vrij goed voorzien en in orde. De basis is daar zoals te zien in de specifies.

Draadloos opladen ontbreekt helaas, wel is er fast-charger aanwezig wat er voor zorgt dat er 16-17W door de lader kan in het begin (in plaats van 10-11W). Hierdoor gaat het laden initieel uiteraard goed voorruit.

Verder had men de USB-C aansluiting nog wat sneller kunnen maken door niet voor 2.0 te kiezen. Qua opslag is er verder ook de mogelijkheid om er een Micro SD kaartje in te steken.

Met de snelle opslag (64GB) dien je overigens wel op te letten aangezien er meerdere exemplaren in de omloop zijn (LPDDR3 en LPDDR4 RAM chips en verder ook qua opslag UFS 2.0, UFS 2.1 en eMMC 5.1). Volgens de AndroBench resultaten zit ik echter bij de gelukkigen met een USF 2.1 exemplaar. Dit is echter een loterij..

Qua software moeten we het doen met EMUI 5.1, gebaseerd op Android 7.0. Niet helemaal de laatste android versie dus, maar het komt in de buurt. Het android patch level is hierdoor 1 maart 2017, imo een gemiste kans.

Connectiviteit:
De gebruikelijke standaarden zijn aanwezig. Qua 4G en wifi ontvangst scoort het toestel gewoon. Niets bijzonders dus, maar ook geen missers.

Accuduur:
Met een accu van 3.200 mAh had ik eigenlijk meer verwacht van de P10. Je komt de dag heus wel door als je het rustig aan doet, maar een echte poweruser gaat toch tekort komen denk ik. Als je echt alles uit de kast haalt, kan je het toestel op 3 uur wel leegtrekken volgens mij. Overigens had het toestel van mij gerust wat dikker mogen zijn, ten faveure van een 4.000 mAh exemplaar. Kijkende naar Xiaomi met het Redmi reeks is dit perfect mogelijk voor een zachte prijs.

Gebruiksgemak:
Dit is dik in orde. Voornamelijk door de erg snelle vingerscanner stelt het niets voor om de telefoon te unlocken en even iets te doen. De standaard handelingen en snufjes zijn uiteraard aanwezig.

Wat ze wel goed doen is de mogelijkheid om de vingerafdrukscanner te gebruiken als vervanging van de onscreen knoppen, een soort van tochpad zeg maar. Overigens zijn de onscreenknoppen ook aan te passen naar wens. Samsung gebruikers zullen zo waarschijnlijk de back-toets rechts willen hebben in plaats van links. Dit valt allemaal aan te passen en komt het gebruiksgemak ten goede.

De software van Huawei is wel even wennen, maar werkt op zich wel. Het is goed dat er veel valt in te stellen (bijvoorbeeld met of zonder app-drawer).

Komende van Samsung’s touchwiz, valt me wel op dat de icoontjes nogal treurig zijn ingekleurd. Afhankelijk van het gekozen thema krijgen ze een bepaalde kleurstelling, welke niet echt matchen met de meeste 3the party apps.

Over third party apps gesproken, het is wel jammer dat Huawei er reeds een paar voor je installeerd.. Dit had niet gehoeven.

Scherm:
Huawei heeft helaas niet gekozen voor een AMOLED scherm maar voor een IPS lcd. Op zich een prima paneel met voldoende mogelijkheden om het verder in te stellen qua kleuren en dergelijke. Volgens de meetwaarden van tweakers is het geen echte topper, maar zo op het eerste gezicht zie ik niet direct een serieuze afwijking.

De hoge helderheid zorgt ervoor dat je in volle zon ook nog met het toestel overweg kunt. Het eist echter wel zijn tol van de batterij. De combinatie 5.1’ en 1080p vind ik verder ook prima (432pi). Het is onzinnig om hier nog meer pixels in te proppen en het is dan ook goed dat Huawei zich hier niet toe laat verleiden.

Design:
De P10 is best een mooi toestel en houd goed vast met zijn afgeronde randen. Met de achterkant is het een kwestie van gevoel of die net niet te glad is (ik laat de IMEI stikker er nog even opzitten voor betere grip).

Indien je gebruikt maakt van de meegeleverde case, krijg je extra grip en bescherming maar meteen ook een minder mooi toestel. Het voelt direct wat lomper en dikker aan. Ook zijn de opstekende randen rond het scherm best wel scherp naar mijn gevoel. Je zal je er niet aan snijden maar tijdens het swipen over het scherm leer je wel op tijd stoppen voortaan.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Dit is geen traditionele ‘Chinaphone’ vol met plastiek en kieren in de behuizing die je van Aliexpress afhaalt, maar eentje dat mee kan met de gevestigde concurrentie (daar is de prijs overigens ook naar..). Een minpunt is wel het ontbreken van water en stofdichtheid ratings. Dit is iets wat zelfs al bij de Samsung S5 reeds in orde is en Sony ook al veel langer heeft. Al bij al draagt de metalen behuizing wel bij aan een premium gevoel. Qua design zijn er natuurlijk de gelijkenissen met het appeltje, maar daar til ik niet zwaar aan.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Het toestel heeft me in de 1ste 2 weken nog niet in de steek gelaten. Dat betekend: geen reboots, vastloopers, haperingen, crashende applicaties, etc. Wat dit betreft dus geen klachten. Ook qua gebruik is er geen merkbare lag. Verder zorgt de 4GB ram er natuurlijk ook voor dat apps probleemloos idle in het geheugen kunnen blijven en zo weer snel opvraagbaar zijn.

Camera:
De dubbele camera van Leica, toch?

De lenzen zijn helaas niet van Leica, de software is dat echter wel. Dit laat zich terugzien bij de unieke opstelling van de 2 camera’s (f2.2). Namelijk een 20mp zwart-wit sensor zonder kleurenfilter die potentieel meer licht en detail kan vastleggen en een ‘normale’ 12mp sensor. Wanneer je foto’s trekt zullen deze 2 camera’s samenwerken en worden de beelden gecombineerd door de software.

In de praktijk is het nut echter beperkt van de 2 lenzen, tenzij je graag zwart-wit foto's schiet. Imo een gemiste kans want de combinatie foto blinkt niet echt uit qua kwaliteit.

Verder zijn er ook nog trucjes zoals kunstmatige bokeh (scherpte-effect), welke goed hun best doen maar ook wel hun beperkingen hebben. Zo heeft de software wel eens moeite om de grens tussen het onderwerp en de achtergrond te detecteren.
Het is overigens wel jammer dat er niet gebruik is gemaakt van meer lichtsterkere lenzen. Samsung heeft inmiddels reeds f1.7 lenzen in gebruik en kan hierdoor meer licht opvangen met 1 camera dan de P10 met zijn 2 camera's gecombineerd. Gezien de nadruk van Huawei op het fotograferen, had dit wel gemogen. Gelukkig is er wel optische beeldstabilisatie aanwezig en de mogelijkheid om een 'pro-modus' in te schakelen met RAW opslag.

Enkele voorbeelden uit de Workshops

Zwart-Wit:

Light-painting (met behulp van een statief en mede-tweaker):

Bokeh modus:

Bokeh modus uitgeschakeld:

Update:
Na wat meer foto's gemaakt te hebben toch wel wat teleurgesteld over de kwaliteit. Op automatische modus is het range erg beperkt. Het is alles of niets. Zelfs als je continu met HDR aanschiet, zou je niet zeggen dat het aanstaat.

Bijvoorbeeld bij luchtfoto's valt dit erg op. Verder gaat het qua kleuren en witbalans vaak de mist is bij situaties met moeilijker licht (tegenlicht, reflecties) of bijvoorbeeld in een bos met doorschijnende zon.

Ook is er weinig detail te merken in de lucht met zijn wolken. Af en toe lijkt het bijna cartoonachtig te worden.

(Deze foto is niet in zwart-wit modus genomen)

(Lucht was niet zo grijs als je zou denken op basis van deze foto)

Prijs:
Een adviesprijs van 600 is natuurlijk niet mals voor een telefoon uit 'China' en dit was vroeger wel anders. Het lijkt erop dat men goed naar Oneplus heeft gekeken op dat gebied.

Algemene beoordeling:
Prima toestel, al ontbreken echte dealbreakers waarom we nu precies dit model moeten kopen met ze allen. De verschillen met mijn oude Samsung S5 zijn nu eerlijk gezegd niet baanbrekend alhoewel dit toestel alweer van april 2014 is! Namelijk iets vlotter, meer opslag en een vingerafdrukscanner die wel werkt.

Heb jij ook een Huawei P10 Zwart?

Nog gefeliciteerd, en wmb een mooie +3 review. Niet te veel, niet te weinig, helder beeld waar ik mij ook goed in kan herkennen. En mooie score op dat bord ;)
Mooi toestel maar voor wat deze telefoon bied vind ik hem wel redelijk goedkoop vergeleken met de samsung galaxy s8 etc.
De Galaxy S8 is eigenlijk maar 100 duurder, maar blinkt daarentegen wel uit met bepaalde specs natuurlijk zoals het scherm en de camera. In mijn ogen staat de S8 duidelijk boven de P10.
Ik vind de camera van de p10 toch echt mooier dan die van de s8.

[Reactie gewijzigd door Tygo2002 op 12 juli 2017 22:16]

Mooie Review. Heb zelf de P10 plus al even en die bevalt heerlijk. Goed en betrouwbaar toestel tot nu toe!

[Reactie gewijzigd door patatjemet.com op 12 juli 2017 16:11]

Bedankt. Blij dat hij bevalt. Denk ook niet dat je met dit toestel (of de plus) iets mis kan doen an sich.
Mooie review. Leuk geschreven. +3