Specificaties 4GB GDDR5 • DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Asus PH-GTX1050TI-4G Review

benbaba 30 juni 2017, laatste update op 1 juli 2017, 321 views

Asus PH-GTX1050TI-4G (Product gekocht)

Maakt goed en goedkoop gamen op 1080p mogelijk. De meeste spellen zijn prima op 'high' instellingen te spelen en sommige zelfs ook op 'ultra'. Verder blijft de kaart goed koel, is 'ie stil, redelijk compact en behoeft 'ie geen 'extra' voedingsconnector.

Pluspunten

• Prima 1080p gaming kaart
  • Koelt goed en is stil
  • Efficient
  • Draait zonder PCI-E connector
  • 4GB DDR5

Minpunten

• Plastic cover iets langer dan nodig
  • Mindere prijs/prestatie t.o.v niet leverbare concurrent

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Intro
De Nvidia GeForce GTX 1050 Ti heeft een erg goede prestatie en efficiŽntie verhouding. Dit model heeft geen PCI-E connector nodig, maar draait de meeste games toch op 1080p op hoge instellingen en sommige zelfs op ultra. Ben je meer eisend dan is in het groene kamp wellicht de GTX 1060 een betere keuze. Ik heb geen benchmark toegevoegd, omdat er in andere reviews genoeg te vinden is.
De Asus variant
Terug naar de de Asus PH-GTX1050TI-4G GPU. Het kaartje past en draait prima in mijn Prodigiy Mini-ITX kast. De kast heeft 1 outtake fan en deze GTX 1050 Ti werkt hierin idle op 24įC en wordt onder full-load maximaal 64įC. In het laatste geval draait de fan op max.1300 rpm en is dan amper tot niet hoorbaar. Asus heeft niet aan de standaard kloksnelheden van nVidia gezeten. De kaart draait namelijk op een core clock van 1290 Mhz en een boost clock van 1392 Mhz. Iets overclocken gaat prima en levert in de praktijk een prestatie winst van tussen de 1-4 fps op. Mijn exemplaar kon probleemloos naar een core clock van 1500 Mhz en een boost clock van zo'n 1900 Mhz, waarbij de temperatuur en geluidsproductie nagenoeg hetzelfde bleven.
Advies
Mocht je overwegen om een GTX 1050 ti te kopen dan is mijn advies het volgende: kies in eerste instantie de goedkoopste en anders de gene waar je het beste gevoel bij hebt. Het verschil tussen de 1050 Ti versies onderling is namelijk verwaarloosbaar. De low-profile kaarten zullen iets meer geluid maken en de kaarten met een dubbele-fan of fabrieks-overclock zien er wat cooler uit, maar zijn de extra centen niet waard. De kaart klokt namelijk door GPU Boost 3.0 zelf iets over en extreem overclocken is niet mogelijk door een restrictie van Nvidia. Je kunt de extra centen voor de eerder genoemde specifieke kaarten beter in je zak houden of investeren in een stuk beter presterende GTX 1060 of een Radeon concurrent -als ze tenminste ooit weer leverbaar worden.

Als dat laatste het geval was dan was ik waarschijnlijk voor die optie gegaan, maar dat neemt niet weg dat deze Asus kaart en de GTX 1050 Ti simpelweg - voor het geld en 1080p gaming prestaties - prima is en kan ik hierom ook van harte aanbevelen.

Heb jij ook een Asus PH-GTX1050TI-4G?