Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 120 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R2000DB Review

PatrickC 30 juni 2017, 399 views

Edifier R2000DB (Product gekocht)

Prachtig en gebalanceerd geluid voor speakers van deze grootte. Als je op zoek bent naar muzikale speakers voor bij de desktop/laptop, dan zijn deze speakers een echte aanrader, maar ook voor games en films uitermate geschikt door de uitstekende bass weergave.

Pluspunten

• Prachtig gebalanceerd geluid (laag/midden/hoog)
  • Uiterlijk
  • Gebruikt materiaal (hout en dus geen plastic)
  • Voelt erg degelijk aan / netjes afgewerkt
  • 4 bronnen (bluetooth, optisch, 2 x analoog)
  • Volume, bass en treble via knoppen te regelen
  • Uitstekende support van Edifier Benelux

Minpunten

• Afstandsbediening voelt een beetje goedkoop aan, maar werkt verder wel prima

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5

Introductie

Nadat ik enkele maanden terug een nieuwe laptop had aangeschaft en recentelijk ook nog een 34" ultrawide monitor, was ik op zoek naar een speakerset om m'n setup compleet te maken.

Ik ga in deze review verder geen opsomming maken van de specificaties (inclusief foto's) van deze speakerset. Die zijn al voldoende aanwezig via de product specificaties op deze site, de Edifier site (http://www.edifier.com/nl...elf-bluetooth-optical-rca) en andere reviews.

Het keuzeproces

Ik was op zoek naar een allround set, omdat ik zowel naar muziek luister als ook games speel op de laptop. Films kijken was van ondergeschikt belang, omdat ik films op mijn TV kijk, via een Jamo 5.1 speakerset en Onkyo receiver. 5.1 surround was niet nodig, omdat ik de achterspeakers toch niet kwijt kan. Dus... het moest een 2.1 of 2.0 set worden.

Omdat ik eerder al Logitech speakersets had gebruikt, was dat het eerste merk wat ik ging bekijken. Al snel kom je dan bij de Logitech Z623 uit, een 2.1 set. Maar uit ervaring met dit soort sets weet ik dat ze niet erg muzikaal zijn. De speakers die op het bureaublad staan hebben maar een beperkt frequentiebereik (met name in het laag) en dit moet dan worden opgevangen door de subwoofer. Gevolg.. een niet erg gebalanceerd geluid, waarin met name in het midden veel ontbreekt en het laag via de subwoofer vaak overheerst.

Nu kwam ik op deze site wat Edifier speakersets tegen en mij viel meteen op hoe positief de reviews (met name die van Foritain) waren. Ook op andere sites en youtube channels kwam ik verschillende reviews tegen en deze waren allemaal lovend. Omdat ik in eerste instantie op zoek was naar een set die ongeveer 150 mocht kosten, kwam ik uit bij de R1700BT. Maar zoals zo vaak ga je ook kijken wat een stapje hoger kost en wat je daarvoor dan terugkrijgt. Dus viel mijn oog al snel op de R2000DB, maar deze was wel een heel stuk duurder (laagste prijs bijna 100 duurder). Maar.. er was een buitenkansje.. of eigenlijk... een tweedekansje. Bij Coolblue stond namelijk een tweedekans op de site van de R200DB die alleen maar een keer uit de doos was gehaald, maar verder gewoon in orde was. En dat voor een prijs van 210. Die kans kon ik niet laten schieten en dit maakte mijn beslissing (R1700BT vs R2000DB) een stuk gemakkelijker. :) Dus, de tweedekans meteen maar aangeschaft.

De levering

Een dag later was de speakerset al binnen, dus meteen maar uitpakken. Maar... waar zijn de stofkappen? :? Nergens te bekennen! Dus meteen Coolblue maar gebeld en zij vonden het ook vreemd dat ze er niet bij zaten. Dus.. wat nu? Terugsturen en geld terug of kijken of de stofkappen alsnog gevonden konden worden? Omdat ik de speakers graag wilde houden, heb ik voor de laatste optie gekozen. Een paar uur later belde Coolblue al terug. Stofkappen waren nergens te bekennen en ze boden me 2 opties: terugsturen en geld terug, of houden met 30 extra korting. Omdat ik toch wel graag de stofkappen wilde hebben en ook deze aanbieding wilde gebruiken, heb ik Coolblue verteld dat ik eerst wilde onderzoeken of de stofkappen los verkrijgbaar zouden zijn. Dat was prima en ik mocht de speakers ook gewoon al gaan gebruiken als ik dat wilde.

Support van Edifier Benelux :)

Dus... op zoek naar de leverancier van Edifier in Nederland en deze was al snel gevonden. Via de website een bericht achtergelaten (op zaterdag) en maandagmorgen had ik al een bericht terug. Levering van de stofkappen was mogelijk, maar kon wel even duren omdat deze met de boot vanuit China moesten komen. En... ik hoefde niets te betalen! :D Dus terug gemailed dat ik erg blij was met die perfecte service en er graag gebruik van zou willen maken, maar ik ook best bereid was hiervoor te betalen. Hierna Coolblue gebeld en hun verteld dat ik de speakerset definitief zou houden.

Hoewel Edifier Benelux me had verteld dat het wel even kon gaan duren, heb ik na 2 weken toch even geinformeerd of ze al een outlook hadden. Opnieuw een dag later reactie met het bericht dat ze de stofkappen direct vanuit China naar mij toe gingen sturen. En 3 dagen later waren ze al binnen! Ik heb ze dan ook meteen een bedankje gestuurd voor de geweldige support. _/-\o_

Ervaringen met de speakerset

Ik heb de speakers nu dik 2 weken in gebruik. Wat een prachtig geluid komt er uit deze kastjes en wat voelen ze degelijk aan! Ze zijn dan wel iets groter dan de speakers die meestal bij een 2.1 set zitten, maar ze passen nog steeds prima op een bureau.Wat in andere reviews al werd vermeld kan ik alleen maar bevestigen. Zowel hoog, midden als laag zijn prima vertegenwoordigd en ik heb de subwoofer nog geen moment gemist. Het enige wat je mist t.o.v. een 5.1 set is het surround geluid. Maar dat kun je van een 2.0 set natuurlijk niet verwachten en ik had ook bewust niet voor een surround set gekozen.

Ik heb de bass en treble knoppen gewoon in de neutrale (midden) stand laten staan en nog niet de behoefte gehad om deze aan te passen. Zowel bij muziek als bij games is het geluid uitstekend.

De laptop is via de 1e analoge ingang aangesloten. Verder heb ik meteen een chromecast audio aangeschaft (voor muziek via m'n iphone/ipad) en hoewel je deze ook analoog kunt aansluiten, heb ik er meteen een optische kabel bij aangeschaft voor de beste kwaliteit. Nu levert Edifier wel gewoon een optische kabel mee, maar de chromecast audio heeft aan 1 kant een 3.5mm mini toslink connector. Een chromecast audio op zich niet nodig, omdat ook bluetooth prima werkt op deze speakers, maar via de optische ingang ben je verzekerd van de hoogste kwaliteit en ook wordt je niet gestoord door allerlei binnenkomende berichten op je telefoon.

Voor het geld wat ik er uiteindelijk voor betaald heb, is dit natuurlijk een gigantisch koopje, met dank aan Edifier Benelux. Maar ook het normale verkoopbedrag is deze speakerset meer dan waard. In mijn waardering m.b.t. de prijs ben ik dan ook uitgegaan van de normale verkoopprijs.

Ik ben dan ook uitermate tevreden met de keuze die ik heb gemaakt en voor iedereen die op zoek is naar een kwalitatief goede speakerset tegen een schappelijke prijs, kan ik deze set zeer aanbevelen.

Heb jij ook een Edifier R2000DB?

:w Klinkt bekend dit :D Maar inhoudelijk kan ik mij er ook goed in vinden. Leuk om er een review van te zien en dat je die stofkappen toch snel binnen hebt.
Ik heb deze speakerset ook thuis staan. En ben er erg tevreden mee. Goed en mooi geluid. Ik heb mijn speakers aangesloten op google chromecast audio zodat ik vanaf mijn pc, telefoon en of tablet de muziek kan aansturen erg ideaal.
Wederom een goede review van deze set (waarvoor dank). Enig idee wat het standby verbruik is?
Dankjewel. :)

Wat betreft het standby gebruik.Ik zag dat ze vandaag op iBood een andere Edifier speakerset aanbieden. En daar werd het volgende verteld: "De boxen verbruiken 0,5 watt in Standby mode, 4-5 watt als ze aan staan zonder muziek te spelen."
Ik verwacht niet dat de R200DB hier veel van afwijkt. Ik heb volgens mij nog wel ergens een meter liggen om het wattage te meten, dus daar kom ik nog op terug.
Heb het idd gelezen, bedankt!