Club 3D HD4670 Review

nedernakker 30 december 2009, laatste update op 30 december 2009, 1.601 views

Club 3D HD4670

Pluspunten

• geluidsproductie
  • temperatuur
  • prijs/prestatie verhouding
  • redelijk goede overklokker

Minpunten

• standaard niet passend voor Accelero S1 rev.2

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Hier mijn review over de Club3D ATI Radeon HD4670 die ik heb aangeschaft bij 4Launch om deel te nemen aan de GOT Overclocking competition.

vandaag na heel wat dagen spanning over wel of niet geselecteerd te worden als deelnemer aan deze competitie, stond de postbode voor de deur en maakt mijn dag goed. hij kwam dit kaartje brengen!

Featureset
Uiteraard direct aan de slag gegaan en de kaart uitgepakt. In de eerste instantie viel me op dat de kaart vrij 'kaal' geleverd wordt, in de doos zitten: de kaart (dat meen je niet!), driver cd en een quick start guide
(die uiteraard heel aandachtig is doorgenomen). Kortom, precies wat je kunt verwachten van Club3D, laat alle poeha achterwege, (belandt bij mij meestal toch ergens in een la) en lever zo een product voor een aantrekkelijke prijs. De kaart komt standaard met 3 aansluitingen: D-sub, DVI en HDMI, dus plug en play zonder verloopjes voor iedereen! Ook niet te vergeten dat de HD serie van ATI beschikt over de mogelijkheid geluid mee te sturen over de DVI/HDMI poort, ikzelf ervaar dit voor mediacenter doeleinden als een enorm voordeel. De kaart zelf zit overigens bijzonder goed ingepakt, eerst in een anti statisch zakje welke vervolgens in een bubbelfolie zakje zit.

Prestaties
Qua prestaties moet ik eerlijk toegeven dat het kaartje meer brengt dan ik had verwacht, zoals op de screenshot te zien leverde bijv. 3dmark06 op standaard instellingen me een score op van 7669 punten. Voor een mid-range kaartje vind ik dit een erg nette score! Heb direct ook even 3dmark01 SE gedraaid, welke we gaan gebruiken voor de contest. deze leverde mij 251fsp op. van hieruit gaan we kijken wat de kaart verder gaat doen!

Overklokbaarheid en modbaarheid
Qua overklokbaarheid en modbaarheid kan ik nu nog niet veel zeggen, dit gaan we uiteraard gaandeweg uitvinden. Zoals het er nu uitziet gaat mijn Arctic Accelero S1 rev.2 er wel oppassen, op deze manier krijg ik wat meer koeling wat de kaart op lucht tot zijn maximale OC moet gaan brengen. Zodra ik hier meer gegevens over heb volgen die uiteraard.

edit 1:
vandaag de kans gehad om de overigens prima koelende stock koeler te vervangen voor een Arctic Accelero S1 rev.2. Dit bracht in mijn geval 2 obstakels met zich mee.

Het 1e was de hoogte van de meegeleverde spacers. deze kunstof spacers moet tussen de kaart en de voet van de koeler in. De spacers zijn standaard 2 mm te hoog, na het vastplakken op de Accelero heb ik deze alle 4 met de hand moeten inkorten. Met behulp van een vijl was dit klusje zo geklaard.

Het 2e was dat de onderste kap van de koeler eraf moest om hem passend te krijgen in het pci-e slot. Met de kap erop raakt ik het northbridge koelblok en het pci-e x1 slot dat eronder zit.

Overigens moet ik wel zeggen dat als je een pci slot direct onder het slot hebt zitten deze koeler er niet op gaat passen. Een pci slot is hoger dan een pci-e slot, daardoor zou de heatpipe van de koeler het pci slot raken alvorens de kaart er helemaal goed in zit.

Driverondersteuning
Qua driverondersteuning vind ik persoonlijk dat het goed zit, AMD levert iedere maand netjes een nieuwe catalyst versie welke vaak weer wat extra performance oplevert en kinderziektes die onstaan bij nieuwe kaarten goed wegwerken. Zodoende begin ik deze contest met de Catalyst 9.12 drivers. Vermoedelijk ga ik als test voor extra performance nog wel meerdere drivers testen.

Warmte en Geluid
De warmte en geluidsproductie zijn bijzonder goed te noemen. Vanaf de eerste keer dat ik mijn pc opstartte met deze kaart erin viel me al op dat ik de fan niet hoor, as we speak heb ik nog niet gemerkt dat de fan harder ging draaien tijdens 3dmark runs. Het staat iig als een paal boven water dat deze kaart véél minder herrie maakt dan bijv een 4850/4870 en hoger. De temperatuur ligt nu idle op 27 graden, dit is iets minder dan 10 boven de actuele ruimtetemperatuur. Zoals jullie wel zullen begrijpen gaat na wat tests eerst de stock koeler eraf en de Accelero erop, eventuele cijfers zal ik later nog toevoegen aan de review.

Qua prijs moet ik zeggen dat de kaart goed aansluit binnen zijn segment. gewoon what you see is what you get. Ons voordeel van sponsoring door 4Launch leverde ons nog een mooi prijsvoordeel op. Hierdoor hebben de deelnemers de kaarten voor ¤40 incl. verzending binnen, wat het zeker de moeite maakt om deze kaart eens flink aan de tand te voelen!

ok mensen nu genoeg geschreven, ik ga overklokken!

• ASUS p5ql-pro
  • E4300 @ 3,1 GHz
  • 2 GB Ballistix @ 1034 5-5-5-15
  • coolermaster Real Power 550W
  • Windows XP

Heb jij ook een Club 3D HD4670?

"De kaart komt standaard met 3 aansluitingen: D-sub, DVI en HDMI, dus plug en play zonder verloopjes voor iedereen!"

Wel grappig dat je zelf wel een verloop stukje gebruikt terwijl er daarboven een vga aansluiting zit.
Maar desondanks succes met de compo!
ja heel scherp, zal ik toelichten, er zat een radeon 4770 in dat systeem, en ook nog wel eens andere kaarten met alleen dvi aansluitingen, zodoende hoef ik niet steeds dat verloopje ertussen te doen (dat zijn niet mijn grootste vrienden)

ook is het met zo'n losse benchopstelling wel fijn dat hij op de onderste aansluiting zit, dit houdt de kaart even steviger op zijn plek dan als er in de bovenste iets zit.

bedankt voor het succes!
Meerdere drivers testen hoeft eigenlijk niet eens, dat heeft alleen invloed op nieuwe benchmarks, niet op iets als 3dmark 01 :P
Ik geef je alvast 3 punten. Je hebt nog veel te doen/testen :p dus ga ik ervanuit dat je je review update. Wat kopjes e.d. doen trouwens wonderen.
Ben benieuwd verder!
dankjewel, ik zat het zo te bekijken en ga hem idd even wat kopjes geven. staat idd iets overzichtelijker..

edit: gelijk even gedaan :P

[Reactie gewijzigd door nedernakker op 29 december 2009 15:48]

Lekker snel revieuwtje, er zal nog wel een flinke uitbreiding op komen ^^
ok dan :) 4+3dmark06 "op standaard instellingen me een score op van 7669 punten" en Ik heb een review gemaakt van de kaart, hier staat een 3dmark06 score bij. Op 825/1040 komen daar nog een kleine1000 punten bij". 8669 totaal aantal punten dus ,in 3dmark 06 :)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 6 januari 2010 11:56]