Specificaties 18,4" (1680x945), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Fujitsu Amilo PI 3660 Review

berkelman 6 januari 2011, laatste update op 6 januari 2011, 1.127 views

Fujitsu Amilo PI 3660

Pluspunten

• Beeld is ok.

Minpunten

• Touchpad gaat een beetje stroef, is minder soepel, gevoelig dan bij andere laptops.
  • 2 USB-aansluitingen is weinig, en ze zitten te dicht bij elkaar.
  • Internet explorer aantal malen opeens afgesloten.
  • PRODUCENT LAAT KLANTEN BARSTEN ALS ER IETS DEFECT RAAKT, OOK ALS DAT RUIM BINNEN DE GARANTIETERMIJN IS!!

---------------------------------december 2009-----------------------------------------------------------------------

Ik was op zoek naar een laptop van onder de 800 euro, voor tekstverwerking e.d. maar voornamelijk games-films-muziek. Heb specifiek gelet op intern geheugen, kloksnelheid, videokaart en -geheugen, afmeting beeldscherm, opslagcapaciteit, ingebouwde webcam en wilde perse windows 7, alles icm de prijs van de laptop.

Heb uiteindelijk na lang vergelijken, wikken en wegen deze laptop gekozen. In december besteld via centralpoint.nl, met 2 dagen thuis afgeleverd en goed/robuust verpakt (door fabrikant).

Eerste indruk is goed.

Ben een gamer die game-trouw is, speel alle versies van Unreal, F.E.A.R. en andere FPS. Alle games draaien prima op de hoogste details, uiteraard zijn het niet de allernieuwste games die ik speel.

Ook inmiddels wat cd's geript, dit gaat zeer snel, ook de cd's met kleine krasjes geen probleem. Verder Wat films gedownload en gekeken, prima beeld en geluid, al ligt dat natuurlijk ook aan de kwaliteit van de downloads. Maar de laptop is zeker geen beperkende factor.

Ingebouwde camera en microfoon reeds getest met skype en dat gaat helder en duidelijk. Heb de laptop inmiddels op accu laten draaien en film gekeken, deze duurde 1,5 uur en de accu had hierna nog een flinke tijdsduur over.

Internet explorer is een aantal keren om onduidelijke redenen opeens afgesloten, dat is irritant. Ben er nog niet achter of dat aan de browser/software ligt of aan de laptop zelf.

Tot nu toe een fotocamera, draadloze muis en scanner aangesloten gehad, compatibiliteit tot nu toe probleemloos. Installeren nieuwe hardware en bestandsoverdracht gaat soepel en snel. Ook mappen met films en muziek verplaatsen tussen de harde schijven gaat snel.

Ik vind de laptop redelijk licht qua gewicht gezien zijn 18,4" omvang. Ook de adapter is veel kleiner en lichter dan dat ik gewend was.

Groot nadeel is slechts 2 usb aansluitingen, en deze zitten ook nog eens te dicht bij elkaar. Dus stekker voor draadloos internet en stekker voor draadloze muis kunnen ternauwernood tegelijk aangesloten worden.

Overall een 7 op schaal 1-10 mbt prijs/kwaliteit.

--------------------------Update december 2010:----------------------------------------------------------------------

Ik heb leren werken met de voors en tegens van de laptop, maar moet bekennen dat ik inmiddels enorme spijt heb van de aanschaf van dit produkt. Niet eens zozeer vanwege het product zelf, maar meer vanwege producent Fujitsu. Wat Fujitsu onder 'customer care' en 'service' verstaat, daar lusten de honden werkelijk waar geen brood van...

Mijn harde schijf was zomaar opeens gecrasht en vermoedelijk was er een defect. Let wel! binnen een jaar na ingebruikname! Vanaf mijn eerste telefoontje met de helpdesk van Fujitsu tot en met heden is werkelijk alles mis gegaan wat maar verzonnen kon worden...

De medewerkers van de helpdesk van Fujitsu zijn:

1 niet service-gericht,
2 hebben absoluut geen inlevingsvermogen,
3 komen stelselmatig afspraken niet na, en ontkennen later dat ze gemaakt zijn,
4 zijn te laf om je persoonlijk op te bellen met slecht nieuws,
5 erkennen geen schuld, en verschuilen zich achter voorwaarden of derde partijen,
6 willen niet luisteren en lossen geen problemen op maar verergeren deze juist,
7 en als klap op de vuurpijl wordt je gwoon gechanteerd, wat betekent dat 'garantie' bij Fujitsu inhoudt dat de klant uiteindelijk veel duurder uit is dan Fujitsu zelf.

Sterker nog: het terugkrijgen van mijn ongevraagd uit mijn laptop verwijderde defecte harde schijf, al vervelend genoeg, kostte mij meer dan 200 euro!!!

Mijn eigen harde schijf. Terugkrijgen. In defecte staat, dus ongerepareerd. Kost meer dan 200. Ongeveer een derde van de aanschafprijs van de hele laptop!!

Als ik niet betaal wordt de harde schijf 'vernietigd', nadat deze door Fujitsu aan een grondig onderzoek is onderworpen en het risico dus navenant aanwezig is dat voor de eigenaar van de laptop gevoelige informatie gewoon op straat komt te liggen of in verkeerde handen dreigt te komen.

Ik ben er nu mee bezig een juridische procedure te beginnen tegen deze oplichters, want dit kan men echt niet maken!

MENSEN BIJ DEZE EEN WAARSCHUWING:

MOCHT JE EEN PRODUCT VAN FUJITSU WILLEN AANSCHAFFEN, VERWACHT DAN GEEN SERVICE VAN DIT BEDRIJF ALS ER IETS MET JE PRODUCT AAN DE HAND IS. ZE LATEN JE IN DE KOU STAAN, VERERGEREN JE PROBLEEM EN BRENGEN JE UITEINDELIJK GEWOON SCHANDALIG HOGE KOSTEN IN REKENING ALS JE EEN ONDERDEEL DAT VOOR HUN NIKS VOORSTELT MAAR VOOR DE KLANT BELANGRIJK IS TERUG WILT HEBBEN!!

KOOP NIET BIJ FUJITSU!!

• Draadloze muis
  • Externe harde schijf
  • Epson scanner
  • Windows 7

Heb jij ook een Fujitsu Amilo PI 3660?

Snap niet waarom je de laptop bij alles 1 ster hebt gegeven. Het is een productreview en niet een producentenreview.
Snap dat het vervelend is, dat er geen goede oplossing voor je problemen wordt geboden, maar probeer het product als je een review schrijft dan wel gewoon normaal op de punten te beoordelen, of schrijf het anders niet.
Stekker voor draadloos internet? Je bedoeld dus dat je ondanks dat er wifi op het apparaat zelf zit nog een losse dongle gebruikt? Dan gaat het inderdaad snel met je usb-aansluitingen. :)
Een 3G dongle misschien? ;)
Over de update:

Een grote rant met beschuldigingen die verder niet uitgelegd worden en enkel bij de review geramt lijken te zijn uit frustratie. De score overal naar n zetten, omdat de service niet naar behoren is, terwijl hier het product besproken wordt, niet alleen de service over het product.
Sterker nog: het terugkrijgen van mijn ongevraagd uit mijn laptop verwijderde defecte harde schijf, al vervelend genoeg, kostte mij meer dan €200 euro!!!
Ik heb sterk de indruk dat je zelf ook geen flauw idee hebt hoe en wat je hebt gedaan om je laptop gerepareerd te krijgen.
Als ik het goed begrijp is je harde schijf defect gegaan en heeft de fabrikant dit binnen de garantie vervangen. Lijkt me prima service :) Er is echt geen enkele laptopfabrikant waarbij je een vervangende harde schijf terugkrijgt + het origineel ook nog eens kado...de laptopfabrikant stuurt de defecte schijf namelijk fijn door naar de hardeschijffabrikant en krijgt die dan weer vervangen door een nieuwe.
Het gezeur dat je je originele schijf niet terugkrijgt lijkt me dus een beetje kansloos, want wat is het probleem nou? Je bent je data kwijt? Daarvoor heb je backups (als het goed is) en als je bang bent dat ze met je data aan de haal gaan dan had je de laptop helemaal niet op moeten sturen.
En bovendien is dit niet echt een productreview (maar dat werd hierboven ook al gezegd).
Ik snap dat je probleem erg vervelend is, maar dat is geen reden om je review zo te veranderen. Ik raad je aan om een rechtszaak aan te spannen, die win je zeker.
Voor de mensen die de update niet goed gelezen hebben: Ik geef aan dat het produkt in orde is (afgezien van de harde schijf, deze hoort niet kapot te gaan binnen een jaar), en dat het de producent is waar ik, en ws nog veel meer klanten, een groot problem mee heb. De ene ster is om de aandacht te trekken en dat lukt blijkbaar.

Als ik alles wat er gebeurd is en misgegaan is moest gaan uitleggen wordt de review wel heel erg lang. Dat er sprake is van frustratie, lijkt niet alleen zo, dat is zo.

In het kort, ook voor PiweD, die naar het lijkt zich niet kan inleven, misschien voor Fujitsu werkt, en zelfs denkt dat er prima service is geleverd:

Aan de telefoon is besproken dat er een inventarisatie van het probleem zou plaatsvinden, en overleg met mij, vr er met het ding geknoeid zou worden, dit in verband met data die voor mij belangrijk is. Dat lijkt mij een hele duidelijke en harde afspraak.

Tegen de afspraak is en zonder consultatie is de harde schijf vervangen. De oude kan ik alleen terugkrijgen voor meer dan € 200. Als ik zelf op eigen kosten een reparateur had gezocht was ik voor nog geen 100 euro klaar gewest. Dit achteraf gezegd, omdat ik niet had verwacht dat bij Fujitsu zulke amateurs werken.

Wat er met onderdelen gebeurt na verwijdering weet ik ook wel PiweD, daar hoef je geen uitleg over te geven. Maar het valt me op dat je zo luchtig doet over deze zaak, en je het gezeur noemt. Zal wel komen omdat het jij mij niet bent, en jij misschien wel akkoord zou gaan met geminacht worden en over je heen laten lopen aan de telefoon.

Ik ga hier niet een welles-niets verhaal aan met jullie allen, maar pas de review ook niet aan. Van een laptop of een onderdeel daarvan mag je verwachten dat hij niet binnen een jaar defekt raakt. Als dat dan toch het geval is mag men verwachten dat afspaken nagekomen worden of anderszins rekening te houden met de belangen van de klant. Ik hoop dat mensen door deze review gealarmeerd raken en weten waar ze aan beginnen als men een produkt van Fujitsu met garantie kopen.

Met andere woorden: als je een produkt koopt zoals ik, dat defekt raakt, en je vervolgens zo behandeld wordt als mij overkomen is, dan doen alle andere eigenschappen van de laptop er niet meer toe. Tot zover.
lol wat een gedoe ik heb deze laptop ook heb hem zelfs 2de hans gekocht van een oude man voor 350 euro hij was toen nog geen half jaar oud ik heb er nog helemaal geen problemen mee gehad en ben nu een jaar verder hij is snel speelt nog steeds allen games af zelfs de witcher 2 natuurlijk niet op hoogste stand maja wat wil je voor dat geld o en er zitten drie usb aan sluitingen op alleen een is een sata en usb ik ben best een noob hier in ma zie deze dingen wel ik wil gewoon even zegen ik ben zeer tevreden over deze laptop en vind deze review dan ook niet kloppen het is mn kindje lol en ben tot nu toe nog niks tegen gekomen wat die niet aan kan kwa gamen en zo o en waarom zou je een usb wireles muis gebruiken als je bleutooth hebt :P
o wou nog even toevoegen ik reis de laatsten tijd ook veel met trein reizen van 2 en een half uur en hij haalt ook dat steeds makkelijk heerlijk films kijken in de trein en internetten ook de ingebouwde wireless kaart is heel snel ik heb thuis ziggo 120 mb en downl met 5 mb via wireles op steam