Marantz MCR502 Review

Ikkehans 29 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.563 views

Marantz MCR502

Pluspunten

• Goede basis functies
  • Genoeg aansluit- en uitbreidingsmogelijkheden
  • Super strak en helder geluid (mits je niet de originele speakers erbij gebruikt, maar een third-party set)
  • WMA en MP3

Minpunten

• Originele speakers ondermaats voor zo'n merk

Geluidskwaliteit Score: 5
Algemeen
Marantz staat bekend om de levering van hoogwaardige hifi apparatuur. Ze hebben hun kennis en expertise nu in een compact en uiterst mooi jasje gegoten. Marantz noemt het apparaat een CD Receiver en is volgens mij het enige en eerste all-in-one systeem wat Marantz op de markt heeft gebracht.
Ik ben zelf geen audiofiel en heb Marantz altijd veel te duur gevonden om serieus naar te kijken, maar ben nu toch overstag gegaan. Het voldoet aan alle zoek criteria die ik in gedachten had.

Afbeelding: Marantz systeem zonder speakers

Mijn zoek criteria:
- Kwalitatief hoogwaardig systeem
- Liefst een all-in-one of een systeem met kleine componenten
- Systeem zonder speakers
- Tuner
- CD speler die ook WMA en MP3 slikt
- USB aansluiting
- AUX ingang (Marantz M-CR502 heeft er 3)
- Prijsklasse tot max. 350 (heb 299 betaald)

Doelgroep
Mijn inschatting is dat Marantz met dit systeem haar doelgroep probeert te vergroten en een graantje wil meepikken in het middensegment van de markt. Tegelijk kan zo'n instapmodel luisteraars enthousiasmeren om ook de losse componenten van Marantz als serieuze optie voor een eventueel vervolg te zien.

Bij m'n zoektocht naar een compact systeem heb ik vaak gekeken naar verschillende (ook tweedehands) setjes van Philips, Yamaha, Sony, Pioneer en Denon. Wat de eerst vier merken betreft viel mij op dat deze systemen tot zo'n 300 vaak geen AUX ingang hebben. Denon heeft dat wel. Denon is qua reputatie ook het meest vergelijkbaar met Marantz en is in dit micro/mini segment kwalitatief misschien zelfs ietsje beter dan Marantz?

Doorslag
Het design van de Marantz heeft voor mij de doorslag gegeven. Het is een strakke, geborsteld aluminium behuizing met een mooie en goed bedienbare knoppen layout.
Het heeft een beetje retro-uitstraling en misstaat niet in mijn boekenkast.

Vergelijking
Natuurlijk heb ik wel verder gekeken dan het merkje en de uitstraling. In de winkel heb ik de klank vergeleken met onder andere Denon (DM37), Philips en ... nog een merk.. volgens mij Yamaha. Er stonden twee Marantz systemen, eentje met de bijbehorende originele speakers en eentje met een ander merk speakers aangesloten. Dit is een belangrijk gegeven, want de originele speakers halen bij lange na niet uit het systeem wat er aan potentieel in zit.

Afbeelding: Marantz set met originele speakers

Al heel snel heb ik de Marantz-set met originele speakers van m'n lijstje gehaald. De originele speakers geven namelijk een 'drammig' geluid en missen middentonen. Hoge en lage tonen worden op een hoop geveegd voor m'n gevoel.

De Denon daarentegen geven met de bijbehorende speakers een super strak geluid, waarbij zowel hoge, lage als middentonen een eigen plek hebben. Dezelfde ervaring had ik gelukkig toen ik naar het Marantz systeem met third-party speakers (sorry weet dat merk niet meer) hoorde.

Afbeelding: Marantz M-CR502 in vergelijking tot Denon D-M37 (zeg nou zelf...)

De Marantz versterker doet z'n werk goed maar het is zaak om de juiste speakers bij deze set te hebben om te kunnen genieten van de mogelijheden.
Zelf heb ik een set speakers van Acoustic Research staan. Het merk is intussen geloof ik failliet gegaan en de merknaam door een ander overgenomen, maar ik ben erg te spreken over deze combinatie.

Eigenschappen
- Zoals je mag verwachten werken Tuner, USB en CD speler allemaal helemaal prima en naar behoren. Waar het volgens mij vooral om gaat is welk geluid eruit komt en wat de aanpassingsmogelijkheden zijn.

- De bass en treble zijn naar voorkeur verder aan te passen. Ook kun je iets 'dieper' in het menu nog kiezen uit vier basis instellingen. Goed genoeg voor mij.

- Bij CD/USB kun je kiezen welke tekst je in het schermpje voorbij wilt zien rollen of dat je dat juist helemaal niet wilt. Bij de Tuner kun je gebruik maken van de standaard RDS mogelijkheden (bijvoorbeeld de klok automatisch bijstellen.)

- Ik ben erg blij met de 3 AUX ingangen. Eentje voor DVD, eentje voor PC en... nog eentje, daar heb ik nog geen bestemming voor. Het systeem heeft ook een uitgang voor een Sub woofer, maar maak daar op dit moment geen gebruik van.

- De afstandsbediening is voor basis functies goed en logisch (Play, stop, forward en volume etc.) maar voor wat meer specialistische functies heb ik toch echt de handleiding erbij moeten pakken.

bottom line
Het is geen top-range model met een 1000+ prijskaartje en bijbehordend geluidskwaliteit, maar een instap model voor een acceptabele prijs. In dat licht vind ik het een zeer goed presterend systeem die erg mooi in m'n boekenkast staat!

(Ik heb uiteindelijk 299,- betaald voor het systeem zonder speakers. Ook online is het apparaat voor deze prijs in Rotterdam te krijgen)

Heb jij ook een Marantz MCR502?

Hebben jij en Marantz beiden geluk dat ze zo slim waren geweest in die zaak om third-party speakers erop aan te sluiten...
Jammer dat de bijgeleverde speakers zo slecht samen gaan met de versterker (hoewel iemand anders het geluid natuurlijk wel goed kan vinden, dat blijft heel persoonlijk). Waren het toevallig speakers van Mordaunt-Short? Die worden vaak gekoppeld aan Marantz systemen.
Ehm.. Mordaunt-Short? Zou goed kunnen, it does ring a bell slightly, maar weet het echt niet meer precies :)
Je hebt gelijk dat geluid heel persoonlijk blijft, maar... ondanks dat ik geen audiofiel ben hoorde ik een enorm verschil tussen de Denon en Marantz en z'n originele speakers. Met de third-party speakers waren Denon en Marantz wel weer vergelijkbaar.
Toch jammer dat hij geen Super Audio speler heeft. Ik moet dan alsnog mijn speler houden. Echter wel mooie review! ;)
Die bij geleverde speakers zijn de LS502 van Marantz zelf. Zij hebben een iets aangedikt laag. Is zeker weten expres voor gekozen.
Marantz klinkt over 't algemeen iets dynamischer, dan Denon. Denon heeft een wat ongecontroleerd laag vaak.. (licht natuurlijk ook sterk aan je luidsprekers)

Ik heb de luidsprekers die bij de set horen, boven spelen, in de ene kamer, in de anderen kamer staan Dali Ikon 2 luidsprekers welke er ook op aangesloten staan, de Dali's leggen de nadruk op het midden/hoog

De Marantz speakers leggen meer de nadruk op het midden/laag. Het is natuurlijk net wat je zelf mooi vind, dus ook erg persoonlijk.
Kan niet zeggen dat ik de LS502's slecht vind.. Je weet wat je koopt, want naar hifi moet je altijd luisteren.

Beneden staat er nog steeds een Marantz PM15 S2 te pronken, Ook met Dali ikon 6 luidsprekers. :)

kortom altijd gaan luisteren, voor iedereen kan de uitkomst dus anders zijn. Ik ben inmiddels erg tevreden.