Asus K51AC-SX062V Review

tinus94 29 december 2009, laatste update op 29 december 2009, 2.104 views

Asus K51AC-SX062V

Pluspunten

• Z'n looks!
  • Degelijk en snel
  • HDMI-aansluiting
  • Draadloos met de N-standaard.

Minpunten

• Knoppen touchpad gaan wat zwaar
  • Gladde oppervlak is een stofverzamelaar

Zo daar gaan we: m'n eerste review op tweakers!

Waaom een (nieuwe) laptop?
Simpel, m'n oude Acer (maar liefst 3 jaar in gebruik :'( ) ging behoorlijk naar z'n grootje: Harde schijf gecrashed en zelfs het mobo had een flinke optater gehad en was instabiel geworden.

Eisen aan de nieuwe laptop:
Minimaal 4Gb werkgeheugen
15,6" beelddiagonaal
Dual-core processor o.g.
HDMI aansluiting
Budget: ca. 500
Merk: Toshiba of Asus (gezien de resultaten van onlangs uitgevoerd onderzoek)

Doel van de laptop
De laptop zal in de huiskamer (draadloos) gebruikt gaan worden voor internet, email, messenger.
Waarschijnlijk zal op den duur photoshop er wel op komen voor incidenteel gebruik. Maar vooral licht gebruik, vandaar ook geen al te zware hardware-eisen. De HDMI aansluiting is wel vereist om (zo af en toe) de laptop op een 32" LCD te koppelen.

De keuze: een Asus
In eerste instantie was mijn keuze gevallen op de 500L-19R van Toshiba. In de winkel echter werd ik (en mijn vrouw) getrokken door de looks van de Asus. Qua specificaties bleek de Asus gelijkwaardig aan de Toshiba. Alleen qua processor lever je in t.o.v. de T4300 van de Toshiba (aldus de medewerker in de winkel). Verder is natuurlijk mooi meegenomen dat draadloos de N-standaard ondersteund wordt.

Wat verder de keuze beinvloede was de standaard 2 jaar garantie bij Asus.

Eerste impressie
Ik heb de laptop nu bijna een week in gebruik. Nog geen enkel probleem kunnen constateren. Wel was ik even aan het pielen om een draadloze netwerkverbinding in de lucht te krijgen. Probleem bleek uiteindelijk te zitten in de "Wireless console" die nog 'uit' stond. Deze toepassing draaide op de achtergrond en aangezien dit mijn eerste ervaringen met Windows7 zijn duurde het even alvorens ik het icoontje gevonden had in de taakbalk.

Nadat de verbinding in de lucht was heb ik m'n netwerk met de desktop op zolder weer in de lucht gezet. Ook dit ging bijzonder makkelijk en zonder problemen. De gesharde mappen op de desktop waren meteen zichtbaar.

De aansluiting van deze laptop op m'n 32" Panasonic LCD ging ook super. Aansluiten via HDMI, tv aan, HDMI kanaal kiezen, en daar was het bureaublad al! Wat een verademing vergeleken met een VGA aansluiting.

Qua ergonomie misschien de enige 'minpuntjes': Ik gebruik het touchpad niet om te 'klikken'. In plaats daarvan gebruik ik de knoppen. Deze gaan wat zwaar. Misschien dat dat op den duur wat soepeler zal gaan. Verder is het even wennen aan een (laptop)toetsenbord met nummeriek toetsenbord. Ik zit nogal eens mis met de enter knop en backspace.

Ik heb inmiddels (niet vanwege bovengenoemde 'puntjes' hoor) een Logitech draadloze muis besteld. Ik kan toch maar slecht wennen aan een laptop-touchpad.

Het enige wat ik nog niet echt getest heb is de webcam. Via messenger instellingen zag ik wel dat ie het deed en de kleuren/beelden liepen vloeiend.

De accuduur is gewoon prima. Ruim 2 uur op een optimaal draaiend systeem is voor ons meer dan acceptabel.

De 500GB harde schijf hebben ze netjes in 2 partities gehakt met een C-schijf van ca. 120GB en een D-schijf van ca. 380Gb.

Tot nu toe een zeer fijne laptop. Hij doet gewoon wat ie moet doen en komt zeer degelijk en stabiel over. Ook windows 7 went snel en is zeer prettig in gebruik.

Al met al een prima laptop voor z'n prijs. De betrouwbaarheid/degelijkheid zal op den duur gaan blijken.

Heb jij ook een Asus K51AC-SX062V?

Kort maar krachtig :)

Klein vraagje, voor licht gebruik, wordt het voor in de toekomst photoshop niet te zwaar?

Dankjewel voor deze review
Weet iemand of deze laptop mijn zijn mobility 3200 ook full-hd op 1080p via HDMI aankan? Het is lastig om daar iets over te vinden en ik vroeg me af of het met normaal gebruik stottert.
Zit al een tijdje te kijken naar deze "serie" (eigelijk de K50 varianten met intel proc) en vroeg me af hoe de geluidsproductie van de optical drive is tijdens het afspelen van DVD's is, in vergelijking met de kwaliteit van de ingebouwde speakers. Ook vroeg ik me af of de ventilatie ooit storend is (b.v. tijdens het werken met zware programma's als photoshop).

Ik zie dat je wel 5 sterren geeft voor geluidsproductie en warme, maar dit verder niet noemt in de revieuw. Zou je hier wat meer over kunnen zeggen?

Anderzins: Mooie revieuw, zeker voor een eerste keer lijkt me, maar volgens mij is het gebruikelijk om ook even aan te geven hoe het scherm bevalt!

[Reactie gewijzigd door Cio op 11 januari 2010 09:54]