Specificaties 10,1MP, 2,5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart Review

Ikkehans 4 juni 2010, laatste update op 13 december 2011, 3.158 views

Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart

Pluspunten

• Lichtsterke lens
  • Goede video mogelijkheid
  • Gebruikersvriendelijkheid
  • RAW/JPEG en vele handmatige mogelijkheden
  • Groothoek van 24 mm (equivalent) is SUPER! (groothoek is belangrijker dan groot zoomvermogen)

Minpunten

• Ruis onderdrukking extreem
  • ISO waarden boven de 400 worden beduidend slechter
  • ISO 800 is eigenlijk al de max.
  • Beperkte zoom, maar dat weet je als je'm aanschaft. (mis dat persoonlijk overigens niet! en zie laatste positieve punt <--)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Algemeen
Deze Panasonic is echt een super camera! De specificaties liegen er niet om en ben er zeer over te spreken. Eerlijkheids halve is het voor mij een camera voor 'erbij' en gebruik het toestel naast m'n Canon SLR met EF-S 17-55 f/2.8 IS USM.

Waar het toestel subliem in is is bijvoorbeeld macro fotografie. Zulke foto's krijg ik niet voor elkaar met m'n SLR. De scherpte en depth of field is heel goed en ook heel goed te beheersen.

Daarnaast is de lichtsterke lens een absoluut plus punt. Voordeel daarvan is mede dat je makkelijker een object kunt isoleren van de achtergrond door een mooie scherpte diepte werking.

Handling
Gewoon goed. Moest wel wennen aan zo'n compacte camera, maar als je de basisfuncties door hebt dan loopt dat als vanzelf. Het menu en de opties spreken voor zich. Wél is het zo dat het draai wieltje bovenop de camera betrekkelijk eenvoudig verdraait wanneer je'm uit het tasje haalt. je kunt daardoor makkelijk een verkeerde instelling hebben.
Ook moet je letten op de aspect ratio 4:3, 2:3 en 16:9. in video kun je alleen de eerste en laatste gebruiken, terwijl ik voor standaard foto's altijd 2:3 gebruik.

Snelheid en automatiek
De snelheid van autofocus is qua snelheid niet te vergelijken met SLR, maar alsnog acceptabel en exact. ook met weinig contrast en weinig licht is focus nog redelijk goed te doen.
Het automatisch corrigeren van schaduw partijen in foto's met veel contrast is een prettige en goed werkende functie.
Ik moet zeggen dat ik bijna nooit gebruik maak van face recongition enzo, scherpstelpunt in't midden... dat is wel zo betrouwbaar :)

Beeldkwaliteit
zowel + als -
In normaal daglicht is het apparaat perfect. Prima kleuren en een zeer goede scherpte in het centrum. naar de randen toe misschien iets minder, maar niet storend.

Ook de chromatisch aberratie is erg goed onder controle gehouden (al dan niet software matig). Persoonlijk vind ik dat een van de eerste indicaties of je te maken hebt met een standaard lens of een goede lens. Leica heeft zeker een goede lens afgelevert

Van vervorming bij wide angle is verbazend genoeg nauwelijks sprake. Dit komt mede door een slimme processor die de beelden bij verwerken tot JPG meteen de distortion aanpakt. Ook de bijgeleverde software (silkypix) voert deze handeling uit als het om RAW bestanden gaat. Desalniettemin is het optisch een prima apparaat!

Een ander voordeel van de LX3 is de mogelijkheid om RAW te schieten. Heb het persoonlijk nog niet super veel gebruikt, maar sommige uiterst fotogenieke momenten vragen erom om zo hoog mogelijke kwaliteit en flexibiliteit te houden. RAW is dan een uitkomst. Bijgeleverde software kan het beeldmateriaal prima verwerken.

Toch heb ik ook zeker kanttekeningen.
Ik had verwacht/gehoopt dat met dergelijke specificaties f/2.0 -2.8 en hoge ISO waarde, dat je lang kon blijven fotograferen zonder flits... Helaas.
Met een beetje respect voor kwaliteit zou je de ISO waarde moeten limiteren tot ISO 400 of uiterlijk ISO 800. Bovendeze waarden begint de noise reduction namelijk een destructieve werking te hebben die alle details weghaalt. Pixels wordn naar believen uitgesmeerd en wat je overhoudt is een korrelig geheel, die je met goed fatsoen nog net op 10x15 cm zou kunnen afdrukken maar niet veel meer.

Ik heb daarom * * * gescoord; overdag is het allemaal prima, maar 's avonds bij lamplicht laat het erg te wensen over gezien prijs/kwaliteit. (alsnog is het namelijk beter dan het ¤ 100 cameratje van tante Truus)

Bouwkwaliteit
Het toestel voelt goed aan en na een half jaar vind ik dat ik kan zeggen dat het toestel degelijk gebouwd is. De handling van de lenskap is wat lastig in het begin, maar daar wen je heel snel aan. :)
Een maand geleden upgrade van firmware uitgevoerd. Dat geeft iets betere mogelijkheden, betere Auto white balance en (wat minder nuttig) een 1:1 aspect ratio mogelijkheid. Wel een aanrader om te upgraden vanwege de autofocus en white balance!

Accu en uitbreiding
De accu valt mij een beetje tegen, maar tegelijk vind ik het ook niet verwonderlijk. Ik gebruik altijd de Q-af instelling zodat het toestel sneller focust en al voor-scherpstelt zonder dat je de ontspanknop indrukt. Heb er meteen een accu bijgekocht en dat is geen overbodige luxe gebleken.

De uitbreidings mogelijkheden zijn er wel voor dit toestel maar die zijn schreeuwend duur en behoorlijk onnodig. heb * * * gegeven voor prijs/kwaliteit van de accesoires.

Video
Erg goede kwaliteit voor zo'n klein toestel. De lichtsterke lens komt goed tot z'n recht en bijvoorbeeld een filmpje van een trouwfeest is heel acceptabel (zeker als je de enige bent die opnames heeft gemaakt van bijvoorbeeld het laatste lied van de avond). de 720p is prima voor huis- tuin- en keukengebruik. Het geluid is natuurlijk niet zo goed als met een externe microfoon, maar voor 'gewoon' gebruik prima!

Macro
(Edit juni 2010) Na gebruik van deze camera in het afgelopen jaar wil ik graag aan de review toevoegen dat ik erg onder de indruk ben geraakt van de macro functie. Had mij daar nooit zoveel mee bezig gehouden, maar raak daar door deze camera steeds meer in geinteresseerd!

Al met al ben ik een tevreden gebruiker, met hier en daar een kanttekening

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart?

Je vind de zoom geen minpunt, wel dat is toch iets wat mij weerhoud om te kopen.

Als je de TZ10 bekijkt: die heeft ook 24mm groothoek, maar gecombineerd met een 12x optische zoom! En dat in hetzelfde compactformaat.

Nu 12x is ook overdreven, maar als deze TX3 nu 5x optische zoom had, dan zoiu ik deze direct aanschaffen! 2.5x is echter lachwekkend, dat is geen zoom, dat is nipt genoeg om die 24mm groothoek te overbruggen! |:(

Laat Lumix de TX5 uitbrengen met 5x optisch en AVCHD 1080i filmmodus (zeg niet dat dat niet haalbaar is voor een compact, kijk naar Sony's HX5 en TX7) DAN hebben ze iets!

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 31 maart 2010 23:26]

Sorry maar nu de LX3 anderhalf jaar goed verkrijgbaar is, is het nog steeds de te kloppen camera.

1080i zonder de kwalliteit uit het oog te verliezen is uitermate lastig. Kijk naar de concurent de Canon S90, deze kan alleen vga filmen.

Zoomen is overrated voor de meeste mensen. Zelf gebruik ik het nauwelijks en sta standaard op 24 mm. Een super camera welke ik in december 2008 gekocht heb. En nu in april 2010 onvervangbaar is.
Ik ben het met je eens chris dat een zoom van 2.5 niet veel is. Als 'allround' camera zou ik daarom niet gauw de LX3 aanraden.
Voor ons is de LX3 een camera 'erbij' en maak meestal gebruik van een degelijke Canon spiegelreflex met genoeg zoom mogelijkheid.

De twee belangrijkste redenen voor mij om voor de LX 3 te kiezen zijn:
1. Diafragma van 2.0 -2.8 (dat zijn gewoon super specificaties)
2. aantrekkelijke groothoek van 24mm met fantastische scherpte en weinig chromatische abberatie (paars/groene randjes).

Een ander positief punt wat ik heb gemerkt in het dagelijks gebruik, is dat de macro functie erg goed is!

Als ik een allround camera aan zou moeten raden? Dan denk ik als eerste aan de TZ7 van panasonic. Qua specificaties nog steeds vergelijkbaar met de nieuwere TZ10, maar de TZ10 heeft een aantal gadgets die ik zelf erg oninteressant vindt, zoals geotagging enzo. De TZ7 kun je nu dus voor een goede prijs kopen en dan heb je een heeeeele boel camera in een compacte body. Absolute aanrader!
Ik heb voor ik deze camera kocht met een scriptje de EXIF-informatie van de foto's van mijn vorige compact-camera uitgelezen (die had 36-105mm), en gekeken wat ik het meest gebruikte. Het bleek dat veel vaker wide dan tele gebruikte, en ik mis het nu ook niet heel vaak.
Als je ook vaak foto's maakt die meer in het tele gedeelte zitten moet je misschien iets anders kiezen.
Ik vind dat je de camera best wel wat positiever mag beoordelen : De foto's zijn juist scherper dan die van bijvoorbeeld een Canon S90 of G11 op hoge ISO waarden ;)

Verder heb ik ook zelf de camera tegen de G11 en 400D kunnen testen in low light omstandigheden en zelfs de 400D kreeg het effe moeilijk, nadat de G11 al verslagen was !!

5D Mark II deed ook nog mee en tja... daar kun je niet tegenop natuurlijk :D

Persoonlijk heb ik 1 nadeel dat echt irritant is : Lens heeft geen automatische bescherming zoals de G11/S90 en vele andere compacts. Dit kan soms een beetje gaan irriteren, maar gelukkig niet te vaak. Verder vind ik de Macro een beetje vaag en doe ik er niet veel mee.

Ik hoop dat een eventuele LX4 iets van 105 mm. wordt en de lens niet meer met een kap beschermd is. Brandpunt vanaf f/1.8 zoals die nieuwe Samsung zou ook leuk zijn. Puur omdat het blijkbaar kan :Y)
Vergeet niet dat die Samsung EX1 wel een diafragma van 1.8-2.4 heeft, maar ook net als de Panasonic een redelijk beperkt bereik (24-72mm).
Ik ben natuurlijk wel met je eens dat het een hele gave verbetering zou zijn :D

[Reactie gewijzigd door Eärendil op 6 juni 2010 14:07]