Specificaties Quad core @ 4,2GHz-4,5GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-7700K Boxed Review

GOTD 25 juni 2017, 809 views

Intel Core i7-7700K Boxed (Product geleend)

De opvolger van de Skylake is Kaby lake. Iets meer snelheid voor dezelfde prijs en je kunt je huis ook nog eens verwarmen.

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Temp spikes
  • 95C onder load zonder overclock
  • Overclocken zonder waterkoeling of delid lijkt niet mogelijk

CPU met RAM

CPU socket front

Tijdelijk heb ik wat spullen te leen die morgen weer weg moeten naar de rechtmatige eigenaar, nu nog even snel een korte review schrijven over de i7 7700K.

Onderkant CPU

De prijs van de i7 7700K is op moment van schrijven ongeveer 350. Dit komt neer op een kleine 20 meer dan zijn voorganger de i7 6700K. Deze CPU heeft alleen wel 200Mhz minder. Verder zijn er geen noemenswaardige verschillen in de CPU.

Benchmarks

Hier zijn ze dan de belangrijkste benchmarks, normaal gesproken een lange lijst aan cijfers. Bij deze CPU review zal dat helaas meevallen. Om te beginnen de score van cinebench.

Cinebench 15
Single
Single core

Multi
Multi core

De behaalde scores in Cinebench zijn behoorlijk goed te noemen.

Stress test: Prime95 + Temps

Bij deze test wil ik graag kijken hoe warm de CPU wordt onder volle stress van Prime95. Uiteindelijk was het de bedoeling om deze te vergelijken met de temperaturen van de overclock. Screenshot is gemaakt na 10 minuten Prime 95. Ik maak gebruik van luchtkoeling, de Arctic Freezer i32

Prime95

Na 10 minuten Prime95 tikte de CPU maarliefst 97C aan. Dit is onacceptabel hoog! Ik heb nog even gekeken of mijn koeling juist is aangesloten maar hier kon ik niets vreemds vinden. Ook de verschillen per core zijn opvallend. Core 1 draait maarliefst op 95 terwijl core 4 op 87 graden draait. Naast deze temperaturen is er duidelijk veel temp spiking, als ik een willekeurig programma open gaat de temp kort de 70C aantikken. Voor mij is dit genoeg reden om niet verder te gaan met overclocken en benchmarken. Deze problemen zijn voor een beetje tweaker natuurlijk wel op te lossen door de gaan delidden. Dit is ook iets wat ik zeker zou doen als ik de eigenaar zou zijn van de CPU. Toch moet een groot bedrijf als Intel een goede CPU out of the box leveren en niet na delidden.

De i7 7700K is de opvolger van de i7 6700K voor bijna dezelfde prijs maar dan met iets meer Hmz. Toch vraag ik mij af of je er goed aan doet om de 7700k te kopen. De temperaturen vliegen de pan uit zelfs met de meest simpele taken. Nu zal je tijdens een beetje gamen daar niet snel last van hebben maar als je de CPU gaat belasten tik je snel de 95C aan. Dit is zo hoog dat je jezelf kunt afvragen of de CPU dit lang volhoudt.

Heb jij ook een Intel Core i7-7700K Boxed?

Dit resultaat ziet iedereen toch aankomen met zo'n mini koeler op een dikke I7?
Verder wat maken hoge temps in prime95 uit als je zelf niet regelmatig dat soort onrealistische belastingen op een cpu legt qua workload? ;) (bij 105 graden gaat die echt wel vanzelf uit :+ )
Ook al is de Arctic i32 een kleine koeling, toch mag je wel verwachten dat zonder OC de temperaturen enigszins binnen de perken is. Deze CPU wordt natuurlijk ook gekocht door mensen die een een kleine behuizing hebben met slechte airflow en een kleine koeling. Je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk dat Prime95 niet veel zegt over normale workload zoals gamen.
Daar zijn betere opties voor wanneer de ruimte een issue is. Dan nog doet die dezelfde temps met OC gezien zo'n chip standaard een te hoog voltage krijgt. Met 1,25Vcore (+- stock afhankelijk van fabrikant moederbord) kan menig chip prima richting de 4,8 Ghz.
Verder is het natuurlijk ook raar om Intel aan te rekenen voor de temperaturen , die zijn gewoon binnen de werkbare parameters. Dat jij ze graag lager ziet is een heel ander punt. (om nog maar niet te beginnen over dat solder ook geen realistische optie is gezien de die size te klein is)
Is er al wat meer bekend over de temp spikes?
Ik ben van plan een i7 aan te schaffen icm de Kraken X52.
Het lijkt mij een prima setup, qua koeling.

Toch twijfel ik, door dit probleem, tussen de 6700K en 7700K.
Ik ben wel van plan de 7700 te gaan overclocken.
Met een kraken blijf je ruim binnen de veilige marge. Ook overclocken moet geen enkel probleem vormen.
Top, bedankt voor je reactie!