Canon EF 70-200mm f/4L USM Review

Ikkehans 16 januari 2013, 11.592 views

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Pluspunten

• Super optische kwaliteiten, zowel scherpte als CA
  • Acceptabele gewicht en afmeting
  • Degelijk gebouwd
  • f/4.0 over gehele zoom bereik
  • prijs/kwaliteit is onovertroffen

Minpunten

• ehm... als ik dan toch wat moet noemen
  • IS zou handig zijn (maar kost ¤ 400 meer)
  • Weather sealing zou handig zijn, maar ik mis het niet

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Algemeen
Er is geen andere L-lens die beter scoort wanneer het gaat om prijs/kwaliteit verhouding. De prijs zakt tegenwoordig regelmatig beneden de ¤ 500,- en dat is echt een super prijs voor dit kaliber lens. Handling goed, optics super, autofocus snel en stil, gewicht en afmeting zeer acceptabel, scherpte fantastisch en een diafragma die voor buitenfotografie prima is (tuurlijk... f/2.8 is altijd prettiger :) )

Doelgroep
Naar mijn inschatting is deze lens een must-have voor de enthousiaste amateur. Prima voor allerlei doeleinden; sport (vooral buiten), portretfotografie, bruidsfotografie en natuur. Persoonlijk ben ik erg kritisch op scherpte van het beeld en chromatische aberratie. Daarna zijn voor mij snelheid en accuraatheid van de autofocus van belang. Ik heb deze lens nu sinds 2008 in bezit en op al deze punten voldoet de 70-200 f/4.0 helemaal aan mijn verwachtingen!

Standaard heb ik een EF-S 17-55 IS f/2.8 op m'n body zitten voor het algemene 'dagelijkse' werk. Maar vanwege het acceptabele gewicht van de 70-200 f/4.0 (700 gr.) heb ik niet het gevoel alsof ik een lomp stuk extra glas meezeul en heb deze lens daarom altijd in mijn fototas zitten. De IS versie is 760 gram. de 70-200 f/2.8 IS/non-IS zijn aanzienlijk zwaarder nl. resp. 1310 en 1470 gram.

Downsides?
Waar ik weleens tegenaanloop is de minimale focus afstand van 1.20 meter. Maar ik heb gemerkt dat je daar niet aan ontkomt bij telelenzen van 70+mm. (een Sigma 70-200 scoort geloof ik 1.00 meter en is daarin net ietsje beter). Voordeel van deze Canon is wel weer dat er op de lens een knopje zit om de lens te stimuleren vooral in de range 1.2 meter tot 3 meter een scherpstelpunt te vinden.

Deze lens schijnt niet weather-sealed te zijn, maar persoonlijk heb ik daar nooit problemen gehad. Ik ben misschien ook wel een mooi-weer fotograaf en heb er niet in stromende regen mee buiten gelopen. Echter een miezerig Hollands weertje had ik geen problemen mee.

Als je gewend bent aan een diafragma van f/2.8 (met de 17-55 IS), dan merk je wel verschil wanneer kleinste diafragma opeens 'maar' f/4.0 is wanneer je binnen foto's neemt. tsja.. dat weet je als je de lens koopt. 't Is vooral het 'buitenwerk' waarvoor ik de lens gebruik en daar is'ie zeer goed in.

Als ik de downsides bekijk en ik zou van 95% tevredenheid naar 99% tevredenheid willen gaan, dan moet ik grofweg het dubbele (f/4.0 IS) of driedubbele (f/2.8 IS) betalen.

Handling
De lens voelt robuust en goed gebouwd aan. Ligt goed in de hand en zelfs met de kleine SLR bodies zoals de 400D heb je nog niet het gevoel dat de lens een maat te groot is voor de body die eraan hangt. Dat komt waarschijnlijk omdat de lens redelijk smal is.

Zoals je mag verwachten van een USM is de focus heel stil en super snel. Bij weinig licht soms moeite met focussen, maar niet slechter/beter dan andere lenzen.

Zoom- en focusring lopen (na een jaar nog steeds) soepel en zijn intuitief. De lens zoomt intern, dus de lengte van lens blijft altijd gelijk.

Optische prestaties
Het is de goedkoopste L-lens, maar het L-predicaat zeker waardig. De lens (en camera) produceren heldere en strakke beelden. Meer specifiek toegelicht:

- Chromatische Aberratie
De 'paarse' randjes zijn nauwelijks zichtbaar, zelfs niet bij een hoog contrast (bijv. een takje tegen lichte achtergrond). Ik vind dit een zeer prettige eigenschap, want naar mijn mening is dat een van de eerste dingen waarin een goede lens zich onderscheidt ten opzichte van een standaard lens. Natuurlijk is dat tegenwoordig prima digitaal weg te poetsen, maar een goed beeld rechtstreeks uit de camera is mij veel waard!

- Vignettering en Vervorming
Qua vignettering scoor ik deze lens * * * * * maar heb alleen gebruik gemaakt van 'crop-bodies', de 400D en 7D. Per definitie heb je dan iets minder last van vignettering (en de 7D compenseert dat zelfs automatisch bij JPEG output)
Ook voor wat betreft de vervorming geldt dat een 1.6 crop body in het voordeel is t.o.v. een full frame camera. Ik heb wederom de volle score gegeven omdat dit zeer goed in bedwang gehouden is en nauwelijks zichtbaar in composities die daar gevoelig voor zijn.

- Lens flare
Ik maak eerlijk gezegd weinig gebruik van de bijgeleverde zonnekap omdat de lens daardoor nog een stukje langer wordt. Misschien dat mijn score van * * * * daarom niet helemaal eerlijk is? Het zou namelijk kunnen dat ik nog een extra * zou geven wanneer ik de lens structureel mét zonnekap gebruik.

- Scherpte
De scherpte van het beeld is gewoon goed. Ook in de hoeken van het beeld blijft de scherpte prima. Dat wordt nog ietsje beter als je de diafragma naar f/8 of kleiner zet, maar eerlijk gezegd vind ik dat te verwaarlozen. Ik gebruik liever een zo snel mogelijke diafragma, deze is zoals je zult weten f/4.0 over het gehele zoom bereik. Een heel acceptabele diafragma die een mooie out-of focus geeft bij portretten en dergelijke.

Vergelijking met zwarte EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM
In aanschaf heb ik ook gekeken naar de 70-300 f/4.0-5.6 IS USM. Voordeel is de IS en toch 70 gram lichter, maar wat mij van de 70-300 tegenviel was de diafragma die opliep naar 5.6 en de enorme lengte van de lens wanneer ingezoomd. De scherpte is overigens goed, maar voor mijn gevoel nét iets minder dan de 70-200 f/4.0. Het heeft wel 100 mm meer zoom, maar ik heb dan toch liever scherpe foto's. Als het plaatje namelijk scherp is en je hebt genoeg pixels, dan kun je altijd op de computer croppen tot een equivalent van 300 mm.

Overigens de zojuist hiervoor beschreven zwarte 70-300 lens niet verwarren met de L-lens 70-300. De witte 70-300 is namelijk een L-lens en dus uit de professionele categorie en dito prijskaartje. (mocht je het geld hebben een absolute aanrader, maar die zijn zo'n ¤ 1.250,-)

Goed... dat zijn zo een paar van mijn gedachten en ervaringen... Doe er je voordeel mee!

Heb jij ook een Canon EF 70-200mm f/4L USM?

Hallo Hans,

Ik sta op het punt dit objectief aan te schaffen. Hoe ervaar jij de portret mogelijkheden van dit objectief?
Ik zal hem voornamelijk in mijn studio gaan gebruiken. Omdat ik veel met kinderen werk is de lengt juist een voordeel. Als ik met mijn 50mm prime een portretje ga maken dan zijn ze zo gefocusd op mijn camera ;-)

Ik vind jouw review erg duidelijk en deze heeft mij net even dat zetje gegeven om toch voor dit objectief te gaan.
De IS zal ik niet missen omdat ik voornamelijk vanaf een statief werk. Ik ga ook veel de natuur in en dan is het extra gewicht van de IS toch wel snel te veel.

Bedankt!

(Dit is het account van mijn vriend)
Beste Hans,

Wat voor flitser is goed te gebruiken met de EF 70-200mm f/4L USM?
Ik zoek een flitser voor de camera en heb een budget van 200-300 euro.

Ik hoor het graag!

mvg
Samantha
Hoi Samantha,
Persoonlijk neem ik meestal het zekere voor het onzekere en ga voor een Canon flitser bij een Canon body. Volgens mij is de 430EX II voor rond de ¤ 250,- te koop, dus dat zou precies in jouw budget vallen.

Heb'm zelf een tijd gebruikt. Daarmee heb je een prima flitser! Het heeft een richtgetal van 43 - vandaar de naam van de flitser. En hoe hoger het richtgetal, hoe groter de maximale afstand is om een onderwerp goed te belichten.

De kop zoomt automatisch mee als je met je camera in- en uitzoomt. Ook de lichtmeting van camera en flitser zijn optimaal op elkaar afgestemd.
Er zit ook een extra diffusortje ingebouwd voor het geval je een groothoek-lens hebt.
(een opzet-diffusor kun je er evt. los bijkopen. Persoonlijk vind ik dat mooi, dat verspreid het licht wat beter)

Overigens als je vaak video doet met je camera, dan zou de 320 EX wellicht handig kunnen zijn, die heeft namelijk meteen een ingebouwde videolamp. Richtgetal is iets lager, maar voor gemiddeld binnengebruik alsnog meer dan voldoende!

Batterij tip;
oplaadbare Sanyo Eneloop XX 2400 mAh. Super snel herladen van je flitser, en goede levensduur.
(dus niet de witte Eneloop lite of gewone witte Eneloop, maar zwarte 'Eneloop XX')

[Reactie gewijzigd door Ikkehans op 16 januari 2013 22:09]

Hallo Hans,

Ik wil je bedanken voor de review, zeer overtuigend en goed geschreven!

Met vriendelijke groet,

Mark