Philips Streamium NP1100/12 Review

RvBeek 27 december 2009, laatste update op 27 december 2009, 3.349 views

Philips Streamium NP1100/12

Pluspunten

• Mooi design
  • Aantrekkelijke prijsstelling
  • Prima geluidskwaliteit.

Minpunten

• Onmogelijk complexe menustructuren
  • Technisch instabiel
  • Niet probleemloos uPnP compatibel
  • Onacceptabele privacyinbreuk op mijn voorkeursinstellingen
  • Verplicht klokkijken

Geluidskwaliteit Score: 5
Wat is dit apparaat een gemiste kans van Philips. Prima hardware, maar het apparaat sneuvelt op beroerd ontwikkelde software.

De eerste indruk van het apparaat is goed. Mooi design. Omvang die niet misstaat bovenop de Stereo. Mooie kwaliteit (kunsstof) afwerking.

Op mijn Synology DS210J heb ik mijn volledige muziekverzameling staan, en ik was op zoek naar een basic mogelijkheid om deze via mijn stereo af te spelen. Qua bediening had ik geen hogere wensen dan datgene wat je op een willekeurige drie-tientjes MP3 speler vinden: Bladeren door mappen, zoeken op artiest en album. En voor de maatwerk afspeelwensen de mogelijkheid om afspeellijsten af te spelen. Daarnaast is de mogelijkheid om Internetradio's af te spelen een hele leuke extra. Helaas weet de streamium ook aan een dergelijk laag eisenpakket niet te voldoen.

Waar gaat het fout?
Technische stabiliteit, incompatibiliteit, en een onwerkbare bediening

Om te beginnen is het invoeren van de netwerksleutel via de afstandsbediening een bizar frustrerende bezigheid. Intypen gaat via de bekende SMS-toetsjes die je van de telefoon kent. Maar het wordt een gek-makend gezelschapsspel omdat bij iedere foute aanslag de volledige WPA key opnieuw VOLLEDIG moet worden ingebracht!

Vervolgens heeft deze streamium de grootste moeite om mijn NAS te vinden. Na een kwartier nog steeds zip resultaat. Toen ik via mijn PC even een check deed of mijn NAS nog steeds via uPnP te vinden was vond mijn PC wel de NAS, maar vond de streamium ook mijn PC. En was hij met geen knuppel meer te bewegen om nog verder te zoeken naar de NAS. Enfin: Streamium terug naar de fabriekeinstellingen, NAS gereset (was een tip op het synology forum). WEER de WPA key ingevoerd. En toen vonden de beide apparaten elkaar. Niet voor lang trouwens, want om mij onduidelijke redenen raakt de streamium de weg naar mijn NAS elke zoveel uur kwijt.

De grootste verassing komt echter zodra je de boel qua verbindingen aan het lopen hebt. Zodra je voor 'Music' kiest begint hij met het afspelen van het alfabetisch eerste nummer van de zoveel duizend nummers op mijn NAS. Een mogelijkheid om eerst een album of artiest te kiezen is er niet. Wel een mogelijkheid om via de SMS-toetsjes alfabetisch een nummer te zoeken... Op een enkel moment heb ik wel een zoekfunctie op artiest/album weten te activeren, maar die werkt niet met lijsten van artiest in de library, maar knalt gelijk naar de alfabetisch eerste artiest of album. Het lijkt er dus op dat de uPnP functie van de Streamium niet helemaal goed uit de voeten kan met een synology. Na een tijdje op diverse forums rondgescharreld te hebben kom ik tot de conclusie dat dit vooral bij de Streamium gezocht moet worden. De meest geniale bevinding op dit vlak was de reactie van een philips support medewerker op dit probleem hun eigen forum: "Ja de streamium was WEL compatibel met uPnP, maar philips heeft er voor gekozen bepaalde delen van uPnP niet te implementeren..." (?) Helaas overkomt het me vaker dat ik pas na de aankoop op diverse fora de opmerkingen zie die me eerder van een afkoop af hadden moeten houden. In ieder geval hebben deze ervaringen voor mij er toe geleid dat dit produkt dinsdag retour winkel gaat en ik toch maar even doorpak op de streambox Duet.

Verder nog de volgende rariteiten:
  • Als je het apparaat uitzet dan verschijnt er ongevraagd een foeilelijke klok met 7 cm grote cijfers op de display. Deze is niet via een optie uit te schakelen. Hij is wel onzichtbaar te maken door de display uit te schakelen, maar die blijft ook uit als je het apparaat weer inschakelt en via de display een zender wil selecteren. GENIAAL!
  • Als je tijdens het afspelen van een nummer op mute drukt dan gaat het nummer meestal op pause. Om onduidelijke redenen stopt soms het afspelen van het nummer na enkele tietallen seconden volledig en kun je weer helemaal door de menu's terugzoeken naar het nummer.
  • Als het apparaat een tijdje uitstaat verliest hij zijn voorkeursinstellingen voor de uPnP server waar hij mee samenwerkt en moet je deze weer opnieuw selecteren.
  • Voor het toegang krijgen tot allen beloofde gratis internetradio's moet je je eerst aanmelden bij de Streamiumclub van Philips. Waar overigens je privelijst met voorkeursradiostations wordt gedeeld met de rest van de wereld. (Hoor ik daar 1984?)
Ik ben me er van bewust dat een deel van de problemen terug te leiden is op ongrijpbare compatibiliteitsproblemen, maar gezien de algemene kwaliteit van de firmware kan ik niet anders dan tot de indruk komen dat Philips zich bij de ontwikkeling van dit apparaat eenzijdig op de marketing en design heeft gericht, en de firmwareontwikkeling van het restantbudget heeft gedaan.

Heb jij ook een Philips Streamium NP1100/12?

Rare review. Ik herken 0,0% van alle problemen die jij ondervind. Zelf heb ik overigens een servertje draaien en geen NAS dus wellicht dat daar het verschil in zit?
De review is niet raar. Het is gewoon een reele weergave van de problemen zoals ik die heb ondervonden. Wel feliciteer ik je van harte met het feit dat jij die problemen niet hebt ondervonden. Aangezien een deel van de problemen compatibiliteitsproblemen betreft kan Server of NAS vanzelfsprekend een verschil maken. Maar een synology-NAS is een zodanig marktpartij dat je toch mag verwachten dat een streamium daar mee kan babbelen. Als ik de diverse forums langsloop wordt de Streamium echter zo vaak genoemd in combinatie met compatibiliteitsproblemen dat ik voor mezelf heb besloiten er niet weer een paar avonden aan stuk te slaan.
Dankje voor deze revieuw goed duidelijk wee tnu dat ik het niet moet kopen
Goed onderbouwd afgekraakt :Y)
Intikken van de WPA key ging inderdaad niet zo soepeltjes. Maarrrrrrr, bij een fout hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. Gewoon met de pijltjes-toetsen een stap terug werkte prima bij mij.

Streamiumclub heb ik me eigen niet aangemeld, zoeken op de naam van de zender en hij vindt hem gewoon.

Gebruiksgemak is iinderdaad ver te zoeken bij dit apparaat. :(
Dit is echt niks voor mij, ik had dat apparaat al tig keer door de huiskamer gesmeten, alleen al voor het invoeren van de code op zo'n manier 8)7

Zulke apparaten moeten toch juist een voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid zijn? ik snap niet hoe Philips er dan zo naast kan zitten, het design ben ik trouwens geen fan van, gelukkig heeft het wel nog een functie. :Y)
heeft dit apparaat beschikking over FM-ontvangst?
typisch philips dit |:(
Heb nu zelf ook zo'n apparaat aangeschaft, om van muziek te kunnen genieten zonder dat daarvoor een tv of scherm hoeft aan te staan. Installatie binnen enkele minuten zonder de handleiding te lezen ( geen rtfm product).
Zoals bij anderen ook geen problemen met netwerk-keys e.d.. qua stabiliteit geen problemen ondervonden. Het apparaat staat in de huiskamer, muziek verloopt via wifi waarbij accesspoint zich op zolder bevindt. Hierbij geen problemen, ook niet wanneer meerdere streamers de zelfde muzieksong etc afspelen en/of internetradios worden afgespeeld/beluisterd.
Mijn muziek heb ik op een QNAP NAS apparaat. Maar ook via de mediaserver op de pc getest, verloopt soepel. Ook al staat de ps3 via wifi een movie te streamen.
Al met al vind ik het een product dat goed werkt, simpel en doet wat ie moet doen. Daarnaast kun je de playlist en selectie van muziek ook via windows media player etc managen.