Philips 49PUS6561 Zilver

Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 49PUS6561 Zilver Review

De Baard 24 juni 2017, 910 views Product gekocht

Philips 49PUS6561 Zilver

Voor de huidige verkoopprijs van 649-699 euro is dit een OK tv na callibratie en het uitschakelen van beeldverbeteringstechnieken die artefacten met zich mee brengen. Lees mijn volledige review voor meer informatie.

Pluspunten

• Goede upscaling
  • Vloeiende beelden
  • Interface is responsive
  • 3-zijdig Ambilight

Minpunten

• Slecht contrast
  • Backlight Clouding (Backlight Bleeding)
  • IPS Glow (Backlight Bleeding onder een hoek)
  • Helft van bovenste ambilight wijkt af

Inbrandgevoeligheid Score: 5
De tv krijgt van mij een voldoende. Maar omdat ik op zoek was naar een goede tot uitstekende tv heb ik hem weer teruggebracht.

Ik heb inmiddels een hoop over televisies geleerd. Ik had nooit een tv met een IPS paneel moeten aanschaffen vanwege het slechte contrast, zelfs recht van voren.

De zogenaamde goede kijkhoeken van IPS panelen worden te niet gedaan vanwege de IPS glow die ontstaat onder een kleine hoek en erger wordt naar mate de hoek toe neemt. Hierdoor wordt zwart weergegeven als grijs en de helderheid neemt ook nog eens af, waardoor er een belabberd contrast over blijft.

Ik ben geen fan van LED televisies vanwege de backlight clouding/bleeding, dat op dit exemplaar zelfs extremer was dan normaal. Ik heb twee 10 jaar oude LCD televisies die beide uitstekend presteren als het gaat om backlight uniformity, een van Philips en een van LG.

Na mezelf bekend gemaakt te hebben met de verschillende dislpay technologieën ben ik overtuigd van OLED vanwege het fantastische contrast, waardoor ook de kleuren van het scherm spatten. Bovendien hebben OLED panelen ook grote kijkhoeken zonder backlight problemen, omdat de pixels zelf licht geven.

Philips biedt tegenwoordig twee OLED modellen aan, de 55POS901F en de 55POS9002, maar ik zou eerder voor een OLED tv van LG gaan vanwege de lagere prijs. De LG OLED55B7V is het instapmodel terwijl het exact hetzelfde paneel en dezelfde processing heeft als het flagship 55 inch model (de LG OLED55E7N).

Helaas is Philips het enige merk met Ambilight, maar ik vind de beeldkwaliteit veel belangrijker. Bovendien bestaat er de mogelijkheid om zelf een soort Ambilight toe te voegen aan welke tv dan ook met behulp van de Lightberry kit. Deze Philips tv (49PUS6561) had overigens een afwijking van de Ambilight rechtsboven. Hier hadden de LEDs een blauwere/koelere tint bij elke kleurweergave dan de rest van de LEDs aan de bovenkant en zijkanten.

Heb jij ook een Philips 49PUS6561 Zilver?

TP-Vision heeft het inmiddels zo voor elkaar gekregen dat ik nooit (vanwege het belabberde beeldkwaliteit) een Philips TV meer zal kopen.

Met andere woorden: Philips = flets, bleeding en traag). Echt jammer.
De backlight bleeding is voor een deel weg te krijgen door het scherm op die plekken te masseren met een doek.
Zelf ook gedaan