Philips GoGear SA1OPS16K/02 16GB Zwart Review

Orbit 28 december 2009, 1.615 views

Philips GoGear SA1OPS16K/02 16GB Zwart

Pluspunten

• Vlotte bediening
  • Comfortabele en goed isolerende oortjes
  • erg compact en licht
  • Snelle sync (+10Mb /sec)
  • prettig en natuurlijk beeld.
  • Correcte geluidskwaliteit
  • Indrukwekkende Fullsound technologie.

Minpunten

• Goedkoop aanvoeldende knoppen
  • Oortjes maken bijgeluiden als je beweegt
  • convertiesoftware is brak
  • samenwerking met WMP11 is verwarrend
  • Fullsound kan wat 'te veel van het goede' zijn

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik was al een poosje op zoek naar een MP3 speler met stevig wat opslagcapaciteit. Na veel rond kijken en zoeken naar reviews (die overigens heel dun gezaaid zijn, althans toch de soort waar het product echt getest word en niet gewoon de featureset word overgenomen uit de folder) kwam ik terecht bij de GoGear Opus 32 GB die overigens niet in de pricewatch staat.

Ik heb voor deze speler gekozen omdat hij voor mij alle relevante bestandsformaten kon afspelen en geen overbodige toeters en bellen heeft hetgeen ik altijd weggesmeten geld vind als je die features toch niet gaat gebruiken. Dat is ook meteen de reden dat ik niet voor een Ipod heb gekozen, de touch vind ik teveel (voor mij) oninteresante features hebben, de nano heeft 'maar' 16GB opslag en de Classic vind ik nogal zwaar. Allen zijn ze ook gevoelig duurder.

Eerste indruk
Bij thuiskomst dan maar eens de Opus uit zijn verpakking gehaald en bekeken wat er in het doosje zit. Naast de Opus zelf zit er nog een hoesje, een USB kabel, een setje oortjes, een CD-rom en een boel foldertjes en quickstart guides. De eerste teleurstelling was een feit, het bijgeleverde hoesje is absoluut waardeloos in de zin dat het 0,0 bescherming bied, erg onhandig in gebruik is en er onwaarschijnlijk goedkoop uitziet. De USB kabel is dan weer onhandig kort, maar nu ben ik aan het mugenziften.

De afwerking van de speler daarentegen was een iets zwaardere teleurstelling, de knopjes hebben redelijk wat speling zodat ze én geluid maken én goedkoop aanvoelen. De naden tussen de verschillende onderdelen zijn ook niet meteen wat ik verwacht had van een speler die 180¤ kost. De wat bizar gevormde oortjes daarentegen vond ik wel meteen comfortabel zitten en sluiten omgevingsgeluid verbazingwekkend goed uit.

Software
Als een brave consument heb ik de software-CD dan maar ter hand genomen en het 3luik van meegeleverde software geïnstaleerd. Device driver - Windows Media Player 11 - en Media convertor voor Philips. Dit verliep vlot en zonder grote verassingen, installatie van WMP11 werd uiteraard automatisch overgeslaan gezien die reeds geinstaleerd was.

Geluid
Volgende stap was natuurlijk de speler opladen en volproppen met muziek. Gelukkig had ik nog ergens een USB verlengkabel rondslingeren zodat ik de Opus in het gezichtsveld kon houden terwijl hij aan het opladen was. Na wat gerotzooi met WMP11 werden de eerste MP3'tjes ingeladen. En toen kon het wachten beginnen, pas na +2 uur was de speler geladen en kon de eerste luistertest gebeuren. Daarvoor heb ik de volgende albums gebruikt: Gnarls Barkley - St.Elsewhere, La Roux - La Roux, Amy Winehouse-Back To Black, enz ... Voor de videoafspeelfunctie heb ik een HDTV aflevering van House MD geconverteerd met de bijgeleverde software, dit leverde overigens een bestand op van 166 MB.

Bediening
Het bedienen en navigeren van de speler gaat erg gemakkelijk en is absoluut intuïtief te noemen. De speler reageert ook vlot op input en de menus doorloop je vlot en zonder haperingen. Wat wel opvalt is dat bij sommige menumanipulaties tijdens het beluisteren een hoorbare klik opduikt. Zo ook bij het doorspoelen van videobestanden.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit beoordelen is echter geen sinicure. De bijgeleverde hoofdtelefoon mag dan wel goed zitten en goed isoleren, hij maakt ook enorm veel bijgeluiden, de minste manipulatie zoals de kabel bewegen of zelf maar kauwen hoor je overduidelijk in de oortjes. Ik vermoed dat de rubberen afscherming ook fungeert als membraam als er trilling van buiten word opgevangen. Je moet dus muisstil zitten wil je een goede weergave genieten. Met alle geluidshulpjes uit klinkt de speler nogal platjes met een overvloed aan middentonen. Ik had niet meteen een andere hoofdtelefoon om mee te vergelijken want mijn ouwe trouwe Sennheiser HD475 krijgt de Opus niet voldoende gevoed. Als we wat met de equaliser gaan spelen valt er iets meer van te maken maar echt high-end word het natuurlijk niet. Ik moet toegeven dat ik geen referentiekader heb buiten mijn nogal puristische HiFi setup.

FullSound
Alles slaat volledig om als de functie Fullsound word geactiveerd. Het lijkt wel of iemand de theemutsen van de oortjes rukt. De klank gaat er met sprongen op voorruit en met name de bassweergave is echt om van omver te vallen. Diep, gecontroleerd en 'smooth'. Ook de hoge tonen winnen aan helderheid.

Maar ...

Er ontstaan ook EXTREEM storende artefacten in de 500Hz range die fel opvallen bij bijvoorbeeld een highhat die gesloten word of een hoge kickbas. Het soort plopjes dat je ook hoort als je aan een connector zit te prutsen. Dit maakt voor mij deze voor de rest prima werkende functie totaal onbruikbaar.

Al bij al heb ik dus de keuze tussen volle muziek met kraken of platte muziek zonder foutjes. Niet bepaald een keuze die je wilt maken.

Een andere beperking die ik wel spijtig vind is dat de speler niet naadloos van nummer verranderd waardoor een in delen gesneden opname (een mix of een live optreden) storende pauzes zal bevatten. Ipods doen dit niet dacht ik.

Video
Het blijkt niet mee te vallen om beeld te krijgen op de Opus, niet meteen een functie waarvoor ik de speler heb gekocht, desalnietemin behoort ze wel goed te functioneren. Het omzetten met de bijgeleverd software verloopt eenvoudig, je selecteerd de files, kiest waar ze moeten terecht komen en drukt dan op convert. De verkregen bestanden wou ik dan mbv WMP11 op de opus plaatsen maar dat is geen goed id, die wil ze namemlijk nogmaals converteren waarna de opus ze helemaal niet meer afspeelt. Als je ze zelf op de Opus plaats met behulp van drag and drop dan lukt het wel. Echter, beide geteste afleveringen van House MD worden door de convertor van philips voorzien van pink noise ipv de origineel geluidsband. Met een aflevering van 'How I met Your Mother' had ik meer geluk, die viel wel te bekijken EN beluisteren.

Het beeldscherm is prettig om naar te kijken, de kleuren zijn natuurlijk en de beeldkijkhoek is groot genoeg zodat je wat vrijheid hebt met de plaatsing van de Opus waneer je iets wilt kijken. Spijtig dat de ondersteunde bitrate zo danig laag is dat posterisatie onvermijdbaar is. Dit doet het scherm eigenlijk onrecht aan. Een scherm dat bovendien absoluut geen ghosting laat opmerken.

Nog meer problemen
Als klap op de vuurpijl geeft deze speler ook nog eens artefacten in het beeld, regelmatig verschijnt er in een flits een soort van testbeeld achtig patroon, op andere momenten bibbert de achtergrond. Maandag gaat ie dus terug naar de winkel en eerlijk gezegd ben ik niet zeker dat ik met een andere Opus naar huis zal komen.
In mijn ogen heeft dit exemplaar 2 fatale en niet te accepteren fouten. De beeldartefacten zijn hopelijk het gevolg van een defect en dus louter exemplarisch maar de geluidsartefacten zouden dus wel eens kunnen voorkomen bij alle toestellen. Alles hangt dus af wat de dienst na verkoop van MM zal vertellen, ik houd de opus enkel als en de beeldartefacten EN de geluidsartefacten bij fullsound defecten blijken te zijn. Kan 1 van beiden niet opgelost raken dan zal ik toch opteren om mijn centen terug te krijgen.

Al bij al zouden alle negatieve opmerkingen met gemak vergeten kunnen worden moest de fullsound technologie zonder bijwerkingen functioneren. De geluidsweergave is dan namelijk ven een prima niveau en dan kijk je makkelijk over de andere negative details.

Update
Ik heb ondertussen de Opus opgeruild voor een nieuw exemplaar en de 2 pijnpunten waren dus wel degelijk te wijten aan een defect. Mijn nieuw exemplaar heeft helemaal geen last van flikkeringen en haperingen in het beeld en de geludskwaliteit is er spectaculair mee vooruit gegaan, zowel mét als zonder Fullsound. Dit gooit mijn review helemaal om. De speler blijft wel wat minpunten hebben maar het is dan ook een van de goedkoopste, zoniet dé goedkoopste 32 GB flashplayer op de markt. En de klank is simpelweg correct en erg te genieten.

Heb jij ook een Philips GoGear SA1OPS16K/02 16GB Zwart?

Mooi volledige review. Een paar plaatjes zouden ze het wel afmaken wat mij betreft...

Kun je niet Fullsound aanzetten en dan met een equalizer die 500 KHz range wat omlaag zetten? Of moet je kiezen voor "Fullsound" óf "Custom" ofzo?
Ik heb zo meteen geen goed fototoestel bij de hand. Sowieso is er niet zo veel te zien, buiten dan de afwerkingsdetails die ik best als storend ervaar.

En het is inderdaad OF Fullsound OF Equaliser. Hetgeen ik op zich al wat bizar vind gezien de bewerking die FullSound doet echt wel meer is dan een snugere EQ setting.

Morgen ga ik hem omruilen en zien of de 'klankproblemen' exemplarisch zijn. Update erg binnenkort!
Orbit, zoals je review nu geschreven staat is het een review van een kennelijk defect apparaat. Ik, en hoop andere lezers ook, stel het meer op prijs als je de review omgooit, en het correct functionerende apparaat reviewt en als uitgangspunt neemt.
Neemt niet weg dat ik het verhaal wel als een waarschuwing zie. Namelijk dat defecten zulke kwaliteitsverschillen tot resultaat kunnen hebben. Had je veel discussies bij MM?
Heel prettig dat je deze erbij vermeldt :) Klinkt opeens een stuk positiever (en meer zoals ik mijn GoGear van 4 GB ervaar).