Specificaties Radiogestuurde muis en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Spatha Review

Ray1280 23 juni 2017, laatste update op 23 juni 2017, 55 views

Asus ROG Spatha (Product gekocht)

Een imposante muis met veel features, maar is de prijs het wel waard? Zie de uitgebreide gebruikersreview!

Pluspunten

• Sterk en kwalitatief materiaal
  • Strak design
  • Heldere LEDs
  • Software is duidelijk met veel opties
  • Optionele switches met meer weerstand
  • Zowel draadloos als bedraad gebruik
  • Mooie carry case

Minpunten

• Ongeschikt voor kleine hand
  • Clawgrip nauwelijks mogelijk
  • Te zwaar voor sommige gebruikers
  • Forward en backward knoppen erg stug
  • Zijknoppen ongunstig geplaatst
  • Vooralsnog erg hoge prijs

De ASUS ROG Spatha... een haat liefde verhouding?

Enige tijd geleden gaf mijn geliefde Logitech MX518 de geest. Hoofdzakelijk kwam dit door switchdeath, maar om eerlijk te zijn hadden ouderdom en slijtage het hele beestje aangetast. Op zich jammer aangezien wat mij betreft de MX518 een prima product was voor zijn tijd en zelfs nu nog wel mee kon doen. Aan de andere kant was ik ook wel toe aan iets nieuws, en daarmee begon de Grote Zoektocht. Ik zal met deze review vooral ingaan op mijn gebruikerservaring, en niet zozeer op de technische details, die zijn al op meerdere plaatsen prima behandeld en makkelijk te vinden.

Als je net als ik nogal kieskeurig bent en meerdere aspecten meeweegt is het nog niet zo simpel om een vervanger te vinden voor je oude elektronische knaagdier: hij moet ergonomisch zijn, genoeg knoppen hebben, van degelijk materiaal gemaakt zijn, niet tÚ gimmicky maar wel mooi, passend bij de rest van je systeem, liefst wat smaakvolle verlichting en natuurlijk een goede sensor. Liefst geen laser want die blijkt in de praktijk naar mijn mening toch net wat minder accuraat en temperamentvoller dan een optische met LED belichte sensor.

Enfin, het zoeken en vinden van een muis die me bevalt is even makkelijk als het vinden van een perfect paar schoenen of de perfecte vriendin. Inderdaad, een hele klus... :)

Mijn eerste keus viel op de Logitech G402 Hyperion Fury omdat ik nou eenmaal een verstokte Logitech fan ben en hij redelijk op de MX518 leek. Ik had ook wel oog voor de Logitech G502 Proteus Spectrum, maar ik zat niet te wachten op een sidescroll met een rammelend scrollwiel. Uiteindelijk bleek de G402 ook niet precies te zijn wat ik zocht vanwege het gebrek aan knoppen en een irritante kabel die weerstand gaf bij bewegen. De Logitech G900 heb ik ook overwogen, maar ondanks de goede recensies en het mooie design vond ik die te weinig knoppen hebben. Verder zoeken dus.

Het was rond die tijd dat ik een preview van de ASUS ROG Spatha tegenkwam, en die sprak meteen aan: super qua design, gemaakt door ASUS (bijna altijd topkwaliteit), full spectrum LEDs en een praktisch, niet overdreven aantal knoppen, gevlochten kabel, optioneel draadloos en lekker zwaar. Tja, ik hou nou eenmaal niet van muizen met anorexia maar met wat body.

Ik was blij met de handig gegroepeerde duimknoppen, maar ook erg gecharmeerd van de forward en backward knoppen naast de primaire linker muisknop die gemakkelijk met je wijsvinger te bereiken zijn. Erg handig als je tijdens het gamen snel bij meerdere tegelijk moet kunnen.

Om een lang verhaal wat korter te maken, ik heb hem ondanks de pittige prijs besteld met het idee de perfecte muis te hebben gevonden. Ik ben zelf inmiddels de 30 wel gepasseerd, maar af en toe zit ik nog steeds als een klein kind met Sinterklaas te wachten op een pakketje, en zo ook deze keer.

De unboxing was heel bevredigend en er is veel aandacht besteed aan de verpakking en presentatie. Het moet duidelijk gezegd worden dat wat je ook vind van het uiterlijk of de prestaties, zowel de verpakking als de muis en het toebehoren zijn gewoon pure kwaliteit. ASUS heeft Úcht wel z'n best gedaan.

Het is dan ook jammer dat de Spatha, zeker de actuele prijs in acht genomen nÚt wat cruciale steekjes laat vallen. Ik ben te kritisch en kieskeurig zeg je? Misschien wel... maar laat me het uitleggen:

Ik was klaar om van deze muis te gaan houden. Uiterlijk en materiaal zijn super, de Spatha mag gerust de tank onder de muizen worden genoemd. Er is nauwelijks verschil te merken tussen draadloos en bedraad gebruik qua reactietijd, software is helder en intu´tief met veel opties voor het programmeren van knoppen en aanpassen van de LEDs, het laadstation voor draadloos gebruik is zowel mooi als praktisch (voor desktop gebruik, laptoppers zullen bij gebrek aan een kleine dongle minder enthousiast zijn) en het gewicht, waar al veel over te doen is geweest was voor mij geen enkel punt. Juist fijn om eens een Úcht solide muis onder de vingers te hebben. Qua toepassing wordt de Spatha vooral in de MMO/MOBA hoek geduwd, maar naar mijn idee en ervaring is hij een prima allrounder, ook voor RPG, FPS of strategie.

De punten waar ik bij gebruik helaas tegenaan liep waren beperkt, maar wÚl even belangrijk als storend.

Sensor

Ten eerste is de Spatha uitgerust met een laser sensor, en ondanks een polling rate van 1000 (draadloos) of 2000 (bedraad) merkte ik toch dat hij minder accuraat was dan de gemiddelde "optische" sensor. Nauwelijks tracking of acceleratie, maar wel het gevoel te weinig controle en precisie te hebben, soms zelfs een beetje "floaty". Hoe de sensor reageert is aan te passen in de software, maar hij voelt ondanks tweaken hoe dan ook niet "spot on".

Forward & Backward

Ten tweede zijn de forward en backward knoppen bijzonder stug. ik vind stevige feedback prima, maar dit is overdreven. Je kunt gerust stellen dat veelvuldig gebruik van deze twee knoppen zich op den duur kan gaan vertalen naar RSI achtige verschijnselen in je wijsvinger. Prima positionering, maar door de hoge weerstand lastig frequent te hanteren.

Duimknoppen

Ten derde zijn de duimknoppen zonder problemen individueel te onderscheiden, maar ze zitten wel behoorlijk in de weg als je op zoek bent naar een plek om hem zo vast te pakken dat je de Spatha op kunt tillen, en die is er eigenlijk niet. Voor een product als dit zou je denken dat er wel nagedacht zou zijn voor een thumbrest area. Je ontkomt er bijna niet aan dat je onbedoeld een of meerdere knoppen indrukt met je duim terwijl je bezig bent, zeker als je tijdens het gamen snel moet reageren.

Dus ja, een haat liefde verhouding. Aan de ene kant is het een sexy topmuis die bijna alles had wat ik zocht, en aan de andere kant haat ik het dat er nÚt een paar belangrijke dingen niet zijn zoals het zou moeten zijn.

Bovenstaande drie problemen waren voor mij in ieder geval helaas erg storend en reden genoeg om de Spatha te retourneren, iets waar ik echt wel even over heb zitten dubben aangezien deze muis een hoop aantrekkelijke features en pluspunten heeft. Aan de andere kant draait het primair toch om gebruiksgemak en daar laat dit product toch net iets teveel liggen op een beperkt maar wel belangrijk aantal punten.

Al met al kan ik de Spatha voorzichtig aanraden, maar nÚt. Of hij iets voor jou is valt eigenlijk moeilijk te zeggen, zoiets moet je zelf ervaren. Ga, als je de kans hebt, eens langs bij een winkel waar je hem in je handen kunt houden en uit kunt proberen. Als je bovengenoemde drie beperkingen geen bezwaar vind dan is hij voor jou wellicht wel perfect. Voor ieder ander raad ik echter aan, zeker gezien de prijs, toch nog even kritisch verder te kijken naar wat er verder op de markt is, want er is genoeg concurrentie.

Heb jij ook een Asus ROG Spatha?