Apple iPad Pro 12.9 (2017) WiFi + Cellular 256GB Grijs Review

Jeroen V 24 juni 2017, laatste update op 1 juli 2017, 6.036 views

Apple iPad Pro 12.9 (2017) WiFi + Cellular 256GB Grijs (Product gekocht)

Erg mooi product wat kwaliteit uitstraalt, de prijs zal echter voor veel mensen een struikelblok zijn omdat je voor hetzelfde geld een behoorlijk uitgeruste laptop (zelfs van Apple) kunt kopen.

Pluspunten

• Gebruikservaring
  • Snelheid
  • Scherm
  • Integratie Apple ecosysteem
  • Hoge kwaliteit

Minpunten

• Hoge prijs
  • iOS 11 nog niet beschikbaar
  • Geen opbergmogelijkheid voor Apple Pencil
  • Opladen duurt erg lang (5 uur)

Toen de eerste iPad Pro werd aangekondigd heb ik getwijfeld tussen de Surface Pro 4 en de iPad Pro waarbij ik uiteindelijk heb gekozen voor de Surface Pro 4. Met beide apparaten kan je prima notities maken en dat is iets waar ik al lange tijd op zoek naar was. De SP4 was uiteindelijk voor mij de verkeerde keuze aangezien mijn voornaamste doel het gebruik als tablet is waarmee ik zoals gezegd aantekeningen kon maken. Voor het maken van aantekeningen is de SP4 erg goed, maar gebruik als tablet viel me erg tegen. Met name de snelheid voordat je feitelijk het apparaat kunt gebruiken (inloggen, app starten) is in vergelijking met een echte tablet een stuk trager. Ook al zijn de verschillen niet enorm groot is het in gebruik naar mijn mening erg vervelend. Ik denk dat als je de SP4 met name als ultrabook wilt gebruiken en zo af en toe als tablet het een prima apparaat zal zijn, maar voor mij bleek het echt een miskoop te zijn.

Om eerlijk te zijn ben ik een redelijke 'nerd' en ben ik normaal gesproken erg geÔnteresseerd in techniek en specs van hardware. Bij een telefoon of een tablet merk ik dat het me de afgelopen jaren steeds minder is gaan interesseren. Dergelijke apparaten moeten het gewoon zonder gezeur doen en of dat ding nou 2,4, 6 of 8 cores heeft boeit me niet. Aanzetten en gebruiken dat is waar het me om gaat, en het liefst zonder gefrummel om apps aan de praat te krijgen. Ook heb ik niet de behoefte om er allerlei randapparatuur aan vast te knopen, of een FTP server te draaien... gewoon functioneel gebruik en verder niets. Met dat in gedachten zijn iOS apparaten perfect voor mijn gebruik en zal ik niet zo heel erg snel naar Windows of Android meer kijken.

De nieuwe iPad Pro

Begin dit jaar heb ik besloten om toch voor de iPad Pro te gaan en de SP4 weer te verkopen. De geruchtenstroom rond de nieuwe generatie iPad Pro kwam rond die tijd al goed op gang dus wilde ik hier uiteraard op wachten. Eerlijk gezegd had ik al verwacht dat deze in maart zouden komen, maar ik moest nog wat meer geduld hebben. Tijdens de laatste WWDC zijn de nieuwe Pro's aangekondigd en kon ik eindelijk bestellen.

10.5 of 12.9

Voor het maken van aantekeningen is 12.9" heel erg prettig, maar voor standaard gebruik als tablet is het eigenlijk simpel gezegd Lomp Groot. Ik heb een tijdje geleden het oude model een weekje van een vriend mogen lenen om te proberen of 12.9 prettig zou zijn in gebruik, en voor mij is dat het geval. Dus ik heb de 12.9" versie gekozen en aangezien 64GB een beetje krap is en ik overal een fatsoenlijke internetverbinding wil hebben is het uiteindelijk de 12.9, WiFi + Cellular met 256GB geworden. Ik denk dat voor de meeste gebruikers de 12.9 simpelweg te groot is, ideaal om aantekeningen te maken, maar te groot om mee te slepen. Ik heb er zelf geen problemen mee, maar merk wel dat het puur als tablet een fors apparaat is.

Naast de iPad Pro heb ik de Apple Pencil, AppleCare en een bruine leren smart cover besteld. Het toetsenbord heb ik niet besteld want, zoals ik eerder al aangaf, ik wil dit als tablet gebruiken en ben niet echt van plan andere content op de iPad te maken. Af en toe een mailtje tikken is prima, maar ik ga er zeker geen complete verslagen op schrijven. (deze review schrijf ik dan ook niet op de iPad maar op een Macbook Pro) Ik heb er bewust voor gekozen om alleen de smart cover te nemen, en niet een shell of case omdat het me dan allemaal te groot wordt. Ik snap dat ik op deze manier meer kans op krasjes en schade heb, maar dat risico durf ik te nemen. Ik heb nog nooit een iPad laten vallen (afkloppen) en hoop dat ik deze ook niet zal laten stuiteren. Mocht het toch misgaan dan heb ik de zekerheid van AppleCare wat tot twee keer toe binnen twee jaar dergelijke ongelukjes vergoedt. (met een eigen risico van 49,- per keer) Al met al een vrij duur speeltje, want met de accessoires erbij komt deze uitvoering op zo'n 1500,- euro. De Surface Pro 4 had bij de introductie ongeveer dezelfde prijs (ook zonder toetsenbord) en als dit voor mij de ideale 'aantekeningen-tablet' blijkt te zijn heb ik het er graag voor over.

Eerste indruk

Het uitpakken van een nieuw speeltje van Apple blijft leuk en het blijft me verbazen hoeveel aandacht niet alleen het apparaat zelf krijgt, maar echt alles wat aan de eindgebruiker geleverd wordt is mooi. Van de doos tot aan de beschermfolie om de iPad, het is duidelijk dat echt overal over na is gedacht. Ook nu is dit weer niet anders en vanaf het moment dat je de folie van de verpakking haalt zie en voel je meteen dat je met een premium product te maken hebt.

Als je de deksel van de verpakking hebt gehaald kijkt de iPad je aan en dat is even schrikken want dat ding blijft gewoon echt Heel Erg Groot. Snel aanzetten en de reservekopie van de iPad Air terugzetten en dan zo snel mogelijk aan de slag.

Apple Pencil - gemiste kans?

Net als veel anderen had ik verwacht dan Apple een nieuwe Pencil uit zou brengen. De oude (of eigenlijk de huidige) heeft een paar nadelen waar de pen van Microsoft duidelijk beter scoort. Allereerst is de Apple Pencil rond wat misschien logisch is want het moet meer een potlood dan een pen zijn. Maar het levert wel wat nadelen op. Zo rolt dat ding weg als de ondergrond niet helemaal vlak is, en om het nog erger te maken kan je de Pencil niet opbergen of vastmaken aan de iPad. Er zijn wel hoezen te krijgen waarbij dat kan, maar die vind ik weer te groot en dan heb je al snel het idee met een complete ultrabook of laptop te lopen en dat is nou juist niet mijn bedoeling. Een tweede nadeel is het ontbreken van een gummetje. De pen van Microsoft heeft een gummetje op de achterkant en dat werkt erg prettig maar helaas heeft de Pencil dat niet. Mocht je een foutje maken of gewoon iets weg willen halen, dan zal je in de toolbar een gummetje moeten selecteren, foutje verbeteren en wederom de pen (of wat dan ook) selecteren. Het werkt, maar dat had echt gemakkelijker gekund.

Het niet kunnen opbergen van de Pencil is lastig en om regelmatig dat ding kwijt te raken wordt een dure hobby met een aanschafprijs van 109,- euro. Gelukkig zijn er wat fabrikanten die dit als gat in de markt zien en met een oplossing zijn gekomen. Er zijn complete cases voor de Pencil te koop maar dat voegt weer gewicht toe en dat lijkt me eerlijk gezegd niets. Ik heb gekozen voor de oplossing van Moxiware. Zij hebben een soort dun rubberen hoesje gemaakt met een sterke magneet erin zodat je de Pencil gemakkelijk aan de iPad of de smart cover kunt plakken. Bijkomend voordeel is dat de Pencil niet meer rond is en dus niet meer kan wegrollen. Simpele oplossing, maar eigenlijk had Apple dit zelf moeten aanpakken.

Het schrijven met de Pencil, en dat is uiteindelijk waar het toch om gaat, is echt heel erg prettig. Ook al is het niet dezelfde ervaring als met een pen of potlood op papier kan ik hier prima mijn aantekeningen mee maken. Ik kan lekker onderstrepen, kleurtjes toevoegen en tekst verplaatsen en afhankelijk van de app die je daarvoor gebruikt kan je ook de geschreven tekst doorzoeken. Als ik de nieuwe iPad Pro vergelijk met het vorige model dan is het verschil duidelijk te merken; de nieuwe heeft vrijwel geen merkbare vertraging en alles wat je met de Pencil doet verschijnt direct op je scherm. Als ik de reclames mag geloven komt dit door de hogere verversingsfrequentie van het scherm (van 60 naar 120 Hz) In vergelijking met de Surface Pro 4 is er geen duidelijk winnaar aan te wijzen; de Pencil schrijft net ietsje prettiger maar de pen van Microsoft heeft weer een gummetje.

Smart Cover

Tsja, wat kan je hier over vertellen. Ook hier geldt weer dat het duidelijk is dat het een premium product is met een erg mooie afwerking. Het leer is soepel en zacht en voelt prettig aan. De cover is erg dun en is niet storend als je deze achter de iPad klapt om hem te gebruiken. De prijs van 95,- euro voor de cover vind ik wel erg goed betaald. Apple staat niet bepaald bekend om lage prijzen *kuch*, maar in verhouding met bijvoorbeeld de Pencil waar dan tenminste nog wat techniek en electronica inzit, vind ik 95,- eigenlijk teveel geld. Ik heb geen spijt van de aankoop maar ik kan me goed voorstellen dat iemand voor een cover of case kiest die niet van Apple af komt.

Gebruik

Het installeren van een nieuwe iPad gaat eigenlijk zoals ik gewend ben, wat dat betreft niets nieuws. Eerst op de oude iPad Air een reservekopie maken, vervolgens op de iPad Pro de reservekopie terugzetten. Afgezien van formaat, snelheid en de andere verbeteringen heb je snel je oude vertrouwde omgeving en kan je hem gebruiken. Snel de simkaart erin, iets wat met de Surface Pro 4 overigens niet mogelijk is, zodat ook het mobiele internet weer werkt. Op de Surface Pro 4 gebruikte ik OneNote om aantekeningen te maken en dat zal ik waarschijnlijk op de iPad ook weer gaan doen. Voor mij is hierbij het grote voordeek dat OneNote de workbooks in de cloud opslaat en ik deze direct beschikbaar heb op mijn Windows laptop van het werk. Ten opzichte van de oude iPad Air valt met name het scherm heel erg op in het voordeel van de Pro. Niet alleen zijn kleuren mooier en is de helderheid beter, het verschil in soepelheid valt enorm op. Toen Apple op de WWDC de 120Hz aankondigde dacht ik eerst dat het eigenlijk alleen een voordeel voor de Pencil zou zijn, maar niets is minder waar. Het is moeilijk uit te leggen, en ik zou niet weten hoe ik dat in een video zou moeten laten zien, maar het voelt echt zo enorm soepel aan dat je het eigenlijk het beste met je eigen ogen moet zien. 'Buttery smooth' zoals Apple het noemde is misschien nog wel de beste omschrijving, maar nogmaals, dit moet je zien voelen om te kunnen begrijpen.

Ik heb de iPad Pro nog maar een paar dagen, dus de tijd zal leren of dit inderdaad voor mij het beste digitale notitieboek is. Ik zal over een tijdje een update geven en verdere bevindingen laten weten.

Voorlopige conclusie

Het beste woord dat dit omschrijft is simpelweg 'wauw.' In werkelijk alles merk je dat dit waarschijnlijk de beste tablet op de markt is, althans als je mijn wensenpakket hebt. Het maakt niet uit wat je selecteert alles staat op je scherm voordat je het in de gaten hebt, het scherm is schitterend en de Pencil werkt bijzonder prettig. Ook al heb ik de iPad Pro slechts een paar dagen heb ik nu al het gevoel dat ik hier erg tevreden over ga zijn. Hopelijk introduceert Apple op niet al te gek lange termijn een verbeterde versie van de Pencil, want een premium product als dit zou de bovengenoemde nadelen van de Pencil naar mijn mening niet moeten hebben.

Update 1-7-2017: Een weekje in gebruik...

Sneller opladen
Direct nadat ik erachter kwam dat je de iPad Pro kunt snelladen heb ik het benodigde kabeltje gekocht. Voor mijn vriendin had ik de nieuwe MacBook Pro 13" gekocht (dat vond ze geen vervelend verjaardagscadeautje ;)) dus de juiste lader hadden we hier al in huis. En zoals te verwachten is de laadtijd een stuk korter, van een uurtje of 5 naar een uurtje of 2,5. Nu ik dit weet vind ik eigenlijk dat Apple de snellere lader mee zou moeten leveren bij de iPad Pro maar helaas zal je die los moeten bestellen voor 59,- euro.

iOS 11 Beta 2
Afgelopen week heeft Apple de publieke beta van iOS 11 vrijgegeven waardoor het voor iedereen mogelijk is om de nieuwe versie op zijn of haar iOS device te installeren. In het verleden heb ik al vaker betas geprobeerd van zowel Microsoft als Apple, maar je moet je toch even een paar keer achter je oren krabbelen voordat je dat doet als het om een apparaat gaat wat je dagelijks gebruikt. Het zal je duidelijk moeten zijn dat je te maken hebt met software dat nog niet voltooid is en er kunnen dus vervelende bugs in zitten die er bij de officiŽle release niet meer in zouden mogen zitten. Mijn telefoon mag nog even netjes wachten op de officiŽle release, maar voor mijn iPad toch maar de gok genomen. Ik ben wel een paar kleine busjes tegengekomen, maar tot nog toe niets wat dagelijks gebruik vervelend of onmogelijk maakt.

De nieuwe 'bestanden' app geeft je de mogelijkheid om gemakkelijker bestanden uit te wisselen tussen app. Ik had verwacht dat je op deze manier bij de meeste documenten zou kunnen komen van de apps die je op je iPad hebt, maar dat blijkt niet helemaal waar te zijn. Ik heb het idee, en ik heb dat volgens mij nog nergens gelezen, dat apps die ondersteuning voor iOS 11 hebben op deze manier documenten toegankelijk kunnen maken voor andere apps. Ik heb bijvoorbeeld Plex met gesynchroniseerde content, maar deze bestanden zijn niet toegankelijk. Ander voorbeeld zijn de bestanden die ik met de Microsoft Office maak, ook deze zijn niet als content op de iPad te vinden. Als ik deze documenten opsla in iCloud dan zijn ze overigens wel toegankelijk. Zodra iOS 11 officieel uitkomt zullen de grotere softwareleveranciers waarschijnlijk snel hun software aanpassen zodat hier ondersteuning voor komt.

Het kunnen slepen van bestanden is ontzetten handig, maar ook hier is logischerwijze weer ondersteuning van de app voor nodig en zijn de mogelijkheden om dit een lekker te kunnen testen beperkt tot dat apps die direct met iOS zijn meegeleverd. Het is even wennen, met name touch met twee handen, maar als je het onder de knie hebt werkt het prima. Snel een paar foto's in een mailtje toevoegen, of een willekeurige attachment toevoegen uit een andere app, het werkt snel en simpel.

Heb jij ook een Apple iPad Pro 12.9 (2017) WiFi + Cellular 256GB Grijs?

Kleine update: ik lees zojuist dat de iPad Pro een snellaadmogelijkheid heeft als je hem op een USB-C lader aansluit, dus meteen een USB-C naar Lightning kabel besteld waarmee het laden een stuk sneller zou moeten gaan...
* waarmee het laden een stuk sneller gaat ;) Ik spreek uit ervaring met de eerste generatie iPad en het is echt heel chill.

Wat betreft de Pencil heeft deze een bepaalde gewichtsverdeling waardoor deze niet snel van de tafel af zal rollen. Tenzij er vaart achter zit natuurlijk of de tafel niet waterpas staat zoals je zelf al zegt... Voel nog maar eens goed.

Maar dat is mijn ervaring.

Verder een goede review :) Wel zou ik als ik jou was het minpunt over iOS 11 laten vallen en/of later een update plaatsen in de review waarin je nog even ingaat op wat de voordelen van iOS 11 voor de iPad voor jou hebben betekend. Want nu heb je dat niet onderbouwd.

[Reactie gewijzigd door swv op 25 juni 2017 12:54]

Er wordt een opmerking gemaakt over het schrijven met de Pencil. Voor mij als wiskunde docent is het een geweldig nieuw hulpmiddel!
Mijn ervaring met schrijven is dat het volstrekt vergelijkbaar is met pen en papier. Waarschijnlijk is het gebruik van de juiste app ook van invloed.
Ik heb niet gezegd dat het niet prettig is, ik zeg alleen dat het niet hetzelfde is als pen en papier. Ook niet gek als je bedenkt dat je op glas schrijft, dus het voelt anders aan en is naar mijn mening niet vergelijkbaar. Maar nogmaals, het schrijft prima...
Nog steeds die enorme gaten tussen de apps - een verkwisting van screen real-estate van heb ik jou daar -- zolang Apple dat niet oplost blijf ik ver weg van het 12inch model.
Ik denk dat als dat de reden is om voor de 12.9 versie te kiezen je er dan beter inderdaad ver weg van kunt blijven :)
Ik ben het helemaal met R3M1 eens. Een premium product als de Ipad Pro 12.9 op de markt zetten met een GUI duidelijk bedoelt voor een foon-display, dat doet wat mij betreft af aan het Pro gevoel. Neemt niet weg, gebaseerd op mijn ervaring als Ipad Pro 12.9 2016 gebruiker, een fantastisch apparaat.
Eenmaal in de meeste apps ziet het er wel goed uit, op de foon apps na.

[Reactie gewijzigd door KakDela op 28 juni 2017 09:57]

Op zich ben ik het met je eens dat er veel meer icoontjes op het scherm kunnen, maar ik vind het redelijk onzinnig klinken om daar je keuze van af te laten hangen. De apps van Apple schalen volgens mij allemaal prima, en ook de meeste apps van 3rd party doen dat. Ik ben eigenlijk alleen Facebook tegengekomen die dat niet netjes doet.

Wat mij betreft mogen er ook meer op, maar ik vind het niet storend...
ik vind het behoorlijk storend, maar gelukkig is dat persoonlijk. Maar, als je ergens een PRO versie van uitbrengt, mag je ook wel wat van de GUI verwachten! Een GUI afgestemd op het device waarop het gebruikt wordt, niet een GUI afgestemd op een foon-schermpje. Te veel gevraagd voor ongeveer §1100??
Gelukkig dat in de aanstaande iOS 11 juist dat veel aandacht heeft gekregen.
De prijs is gewoon lachwekkend ;)
Ik krijg vandaag de IPAD PRO 12.9 WIFI CL 512GB binnen, met pencil and smart keyboard (windows phone en windows desktop gebruiker) De prijs is inderdaad hoog maar de vergelijking zoals hier gemaakt en beschreven heeft mij erg geholpen bij het maken van een keus. Bedankt Jeroen V