Xiaomi Smart Fan Review

blowk 21 juni 2017, laatste update op 6 september 2017, 405 views

Xiaomi Smart Fan (Product volledig gesponsord)

Een kleine maar toch voldoende krachtige ventilator die tevens verplaatsbaar is zonder netsnoer. Slim in die zin dat je een aantal instellingen kan aanpassen via de app.

Pluspunten

• Verplaatsbaar (zonder aansluiting netsnoer)
  • Lichtgewicht, +-3.8kg
  • Uitgebreide bediening via de app
  • Stijlvol

Minpunten

• Kraakt af en toe heel lichtjes bij het roteren (enkel te horen bij de lichtste stand)
  • Prijs mocht iets lager (+150 euro)

Een tijdje terug schreef ik mijn eerste review omtrent de Xiaomi Mi Robot en vond het best wel leuk.
In deze review bespreek ik de Xiaomi Mi Fan. Bij dit warme weer (althans nu) kunnen we een fris briesje wel af en toe gebruiken en vond het de moeite waard om dit even uit te proberen.

Met dank aan Perfection Technology voor het leveren van de Smart Fan voor deze review.

Introductie

Deze Xiaomi Smart fan is sinds vorig jaar rond de zomerperiode op de markt. Een kleine compacte ‘slimme’ ventilator.
Xiaomi? Wie nog niet van het merk Xiaomi heeft gehoord, kan best even ‘googelen’ of kijk even onder de ‘Pricewatch’ van Tweakers.
Xiaomi heeft intussen heel wat apparaten onder hun naam staan. Hoofdzakelijk smartphones, maar ook huishoudtoestellen zoals een rijstkoker, luchtreiniger, robotstofzuiger en verder hebben ze drones, elektrische (plooi)fiets en step, tv’s, verlichting, … Deze huishoudelijk toestellen bevinden zich allemaal onder het submerk Mijia. Misschien klinkt de naam Mijia minder bekend, maar het logo hieronder vind je op vele toestellen, behalve smartphones, terug.

Zoals reeds gekend zijn er maar een aantal producten van Xiaomi hier officieel te verkrijgen, maar zoals jullie misschien wellicht weten kunnen deze via tussenpersonen verkregen worden.

Bestellen

Aangezien ik in het verleden wat zaken heb gekocht via diverse webshops en geregeld ook op AliExpress, koos ik voor dezelfde verkoper als van de Mi Robot. Bestelling verliep zoals gewoonlijk goed. De levertijd, via de ‘seller’s shipping method, was normaal voorzien voor 15-tal dagen, maar exact een week na verzending met DPD werd alles mooi geleverd. De prijs is ongeveer 210 euro (exclusief importkosten en taxen).

Verpakking

Alles is heel goed verpakt in gele ‘sticky’ tape en zit in de originele doos. Eénmaal geopend zitten alle onderdelen erin inclusief een EU adapter. Zoals met de Mi Robot is het mogelijk om een eigen 2-polig kabeltje te voorzien indien je niet wenst te werken met een adapter.

Eénmaal de verpakking open, is er nog wat puzzel werk.
Gelukkig zit er een quick manual bij die voor iedereen leesbaar is ;)

Zelfs ik moest even goed nadenken, maar er zit ook een uitgebreide manual bij.
Eentje zoals waar alles mooi staat uitgelegd, maar aangezien ik geen Chinese tekens kan lezen, waren de afbeeldingen voldoende duidelijk om te zien hoe alles in elkaar zit.

Eerst de voet monteren aan de staaf, daarna de fan bescherming opendraaien, alles ineen schroeven (op de onderdelen staat het ook in het Engels (fasten-loosen).

De voet en de staaf, ik vermoed van aluminium, voelt stevig aan. De bovenkant van de voet is echter van kunststof en kan lichte druk verdragen, maar erop staan zou ik niet meteen doen.
De rest van de ventilator is behoorlijk licht, maar stevig gemaakt. Ik dacht bij het openen van de ventilator om de schroef erin te monteren, dat er iets zou breken, maar dat deed het gelukkig niet. Al bij al heel licht en verplaatsbaar, wat de bedoeling is aangezien je het toestel ook zonder netsnoer kan gebruiken.

Laatste stap is de batterij in plaatsen. Eénmaal deze erin zit, moet je voor de eerste keer de stekker erin stoppen zodat de batterij kan opladen. Daarna druk je op ‘on’.

Connecteren met de app ging vlotjes. De Mi Home app zei meteen dat er een nieuw ‘device’ was, even ‘pairen’, je eigen wifi gegevens invullen, updaten met de laatste firmware en je kan van start.

Welke mogelijkheden je met de app hebt, lees je zo meteen na de specificaties.
De ventilator is tevens te bedienen aan de ventilator zelf, bovenaan, maar hier kan je enkel de basis functies gebruiken zoals aan/uit en sterkte instellen.

Specificaties

Merk: Xiaomi
Type: Ventilator
Watt: 36W
Frequency: 50/60Hz
Gewicht: met verpakking: 5,6 kg, enkel toestel 3.74kg

Grootte: 920 x 340 x 330mm
Interne batterij: 2800mAh (33.6Wh)

Werking app

De app is meteen in het Engels, wat een groot pluspunt is en jezelf niks moet manueel te veranderen.
Eens het toestel is geconnecteerd kan je de fan instellen. Wat moet je nu allemaal instellen op een fan? Wel dit zijn de volgende opties.

Op het hoofdscherm zie je, van links naar rechts, de aan/uit-knop, 4 standen (sterkte) en de keuze tussen ‘straight wind’/’natural wind’. De eerste twee zijn vanzelfsprekend. Het verschil tussen ‘straight wind’ en ‘natural wind’ is simpel. De eerst zorgt voor een constante luchtstroom. De andere zorgt voor een pulserende luchtstroom. Afhankelijk van de standen, blaast het eerst het maximum van de ingestelde stand en na een korte tijd vermindert de snelheid. Een patroon heb ik voorlopig nog niet gevonden. Persoonlijk vind ik de ‘natural wind’ een leukere optie. De windstroom is pulserend zoals er buiten een briesje zou zijn.
Bovenaan vind je tevens de temperatuur van de ruimte waar het staat.
Wat kan je verder instellen op de app?
Swipe je naar boven in de app krijg je volgende opties te zien.

- Timer
Met de timer kan je het toestel uitzetten na een bepaalde tijd dit tot max 8u later. Een ‘sleep’ functie zoals met andere toestellen ook mogelijk is.
- Direction
Hier heb je de keuze om de ventilator meer naar links of rechts te laten draaien. Let wel op. De ventilator kan geen 360 graden draaien.
- Angle
Keuze tussen off/30/60/90/120. De keuze heb je op de standaard ventilators ook en zorgt dat het van links naar rechts draait volgens de ingestelde hoek
- Notification sound
Indien je wat instellingen wijzigt via de app, krijg je een beepje nadat de wijziged werd doorgevoerd.
- Light
Bright light/dim light/turn off; schakel je de lichtjes op het toestel uit of dim je het. Handig in het donker om te zien op welke stand (sterkte) het toestel staat
- Device misbehavior alert
Zelf nog niet uitgetest, maar ik vermoed als je problemen hebt, dat je hiervan een verwittiging krijgt.
- Parental controls
Stel je dit in, kan het toestel enkel bedient worden via de app en niet op het toestel zelf.
- Automation
Hiermee kan je binnen het Xiaomi eco-systeem apparaten op elkaar laten afstemmen en condities aan koppelen.
- Schedule power on/off
Met deze optie kan je instellen op welk tijdstip de ventilator aan- en uitgaat.

Verder kan je het toestel delen met de mensen waarmee je samenwoont (let op met wie je deelt, zodat er geen discussie achteraf is ;)

Accuduur

De laatste weken heb ik de accuduur wat kunnen uittesten.
Afhankelijk van de stand kan deze gerust 6-8u worden gebruikt.
Wanneer je stand 4 zou nemen samen met rotatie, dan zal deze ventilator 2-3 uur zijn werk kunnen doen op een volle batterij.
Batterij is een 2800mAh (33.6Wh).

Deze 'slimme' ventilator is opzich een statief ventilator zoals er zoveel op de markt staan, maar deze vind ik persoonlijk net iets mooier (maar smaken verschillen). Het leuke aan de ventilator is dat je het kan verplaatsen in de ruimte zonder dat deze aan de netsnoer zit. Zelf zou ik deze niet meteen heel dicht, ik bedoel enkele meters van je, plaatsen, maar eerder een aantal meters weg van je. Dit om te vermijden dat je teveel wind voelt al kan dan misschien wel aangenaam zijn wanneer het echt te warm wordt. Het is niet de bedoeling dat je na een dag een verkoudheid hebt door te veel wind.
Met de app kan je enkele zaken instellen, maar éénmaal je de gewenste instelling hebt gevonden, dan ben je voor een lange tijd zoet.
Enkel wanneer je deze ventilator in je hele eco-systeem of met andere apparaten wil laten werken, kan dit een toegevoegde meerwaarde zijn. Zie de ventilator wel als een verkoeling en niet als een airco.

Mochten jullie nog iets missen in deze review, dan hoor ik het graag en zoek dit even voor jullie uit.

Mocht je opmerkingen/taalfouten/aanvullingen hebben, laat me iets weten.

Heb jij ook een Xiaomi Smart Fan?

Leuk! Ben met dit warme weer opzoek naar een ventilator en helemaal fan van Xiaomi. Alleen ¤150 vind ik nogal aan de hoge prijs.

Wat ik niet helemaal duidelijk heb is dat 'ie dus draadloos is en dus een accu heeft (dat wordt bovenaan vermeldt), maar hoe lang gaat 'ie mee op één lading?
De accuduur ben ik nog aan het uittesten en merkte dat de duur afhankelijk is van de instelling. Stel je zet de fan op de max stand 4 en telkens roterend op 120graden, dan gaat die vermoedelijk enkele uren mee op één lading. Ik heb voorlopig enkele standen uitgeprobeerd waaronder 'natural wind' stand 1 roterend op 90 graden en dan gaat die gerust +5 of 6 uur mee (volledige test heb ik nog niet gedaan). Prijs vond ik eerst ook veel, maar door even op te zoeken naar andere ventilators is de prijs wel te verantwoorden. Een gewone staande ventilator is meestal 50 euro. Ik bekeek ook de Dyson. Deze is fanless, maar hiervoor betaal je vlug 400 à 500 euro en ik vermoed dat deze telkens met netsnoer moet worden aangesloten? Mocht je van de batterij duur een specifieke instellingen willen weten, dan test ik het even voor je uit.

[Reactie gewijzigd door blowk op 21 juni 2017 22:19]

Indien jullie een ventilator kennen die graag met deze ventilator wordt vergeleken, laat het me zeker weten.
Intussen is de prijs op verschillende websites gezakt in prijs en kan je deze al lopen vanaf 125 euro inclusief verzendkosten