Prowise 11.6" Touch Pro Line Chromebook Review

Zanthr 21 juni 2017, laatste update op 26 juni 2017, 291 views

Prowise 11.6" Touch Pro Line Chromebook (Product geleend)

Een leuk apparaat, met name voor onderwijsinstellingen. De prijs is laag, er is enorm veel wl mogelijk, en kwalitateit is niet de beperkende factor. Als er inderdaad Android apps voor de chromebooks beschikbaar zijn, is de stap zelfs nog veel logischer. Dit combineert vele voordelen in n (type) apparaat.

Pluspunten

• Accuduur
  • Touchscreen
  • Mogelijkheid Android apps (toekomst)
  • Hufterproof

Minpunten

• Beperking qua software

Review - Prowise ProLine Chromebook

Deze laptop van Prowise is niet beschikbaar voor de consument maar wel voor educatieve instellingen. Op de BETT in 2017 heeft het apparaat een award gekregen (https://www.prowise.com/n...-zijn-bett-award-winnaars). Prowise is een Nederlands bedrijf dat op scholen vooral bekend is van de digitale schoolborden. Daarnaast verkoopt men tablets (Android), laptops (Windows en Chromebook) en een All-in-one.

Om een aantal redenen ben ik benieuwd naar de ProLine laptop. Chromebooks zijn interessant voor scholen vanwege beheer en gebruiksgemak. Het meest efficint is om naast de hardwarematige kant (chromebooks) ook de cloudsoftware van Google in te zetten. Google heeft diensten beschikbaar die het samenwerken en klassenmanagement op scholen te bevorderen.

Aan de hand van een aantal vragen die ik mijzelf gesteld heb, kun je kijken hoe een chromebook zou passen binnen het onderwijs.
Installatie
Zeldzaam eenvoudig: Je zet hem aan, maakt verbinding met internet, geeft je google gebruikersnaam en wachtwoord, klaar. ChromeOS desktop staat voor je neus.
Uiterlijk
De ProLine is sober vormgegeven. Dit geldt overigens voor de meeste chromebooks van andere fabrikanten, zoals Acer en Samsung.
Het is een flexibel apparaat: Het scherm kun je 360 graden omklappen. Daardoor kan hij in een aantal standen gebruikt worden.
Laptop
Deze stand zal het meeste gebruikt worden. Het toetsenbord is gewoon te gebruiken en het scherm is in de juiste hoek te zetten om het scherm goed te zien. Het scherm is een touchscreen en wiebelt als je iets op het scherm aanraakt.
Tablet
Het scherm kun je omklappen en daardoor heb je alleen het scherm voor je. Klinkt handig, maar met een gewicht van 1,5kg spreek je niet echt van een licht apparaat - voor een tablet dan. Deze stand is toch wel nuttig: Als het apparaat plat op tafel ligt, kunnen bijvoorbeeld meerdere kinderen meekijken.
In de tablet-stand is het apparaat wel makkelijk vast te houden en ook te gebruiken. Het blijft een compromis. Ik vind het wel handig.
De kijkhoeken van het scherm zijn in orde en is van alle kanten goed te zien. Het toetsenbord staat in deze kant uit.
Het toetsenbord is niet actief als hij omgeklapt is. Het trackpad echter wel.
Display
Het scherm zichtbaar en het toetsenbord naar achter geklapt: Handig om een film te kijken, het staat stevig, en praktisch als je iets wilt demonstreren. In de klas ook bruikbaar als er iets gedemonstreerd of getoond wordt.
Tent
Deze modus is vergezocht. Het lijkt op de voorgaande stand met n gevaarlijk verschil: Hij valt heel makkelijk van de tafel af als je hem iets te ver schuift.
Aansluitingen
Voor een laptop anno 2017 is deze chromebook aardig van aansluitingen voorzien.
3x USB 3.0
1x HDMI (full size)
1x gecombineerde mic/koptelefoon

De USB-poorten zitten allemaal aan de rechterkant. De HDMI aansluiting zit links. Als ik apparatuur aansluit zoals een Smartboard of muis, zitten de kabels er van me eigenlijk in de weg. Liever had ik ook poorten andere andere kant gehad.

In het scherm zit een 720p camera. Hoewel tablets vaak aan de buitenzijde nog een camera hebben, heeft deze laptop dit niet. Geen minpunt tenzij leerlingen foto’s moeten maken. Dan wordt het lastig.

Het toetsenbord heeft island toetsen, en typt erg prettig. De toetsen zijn groot genoeg, hebben voldoende weerstand bij het intikken, en maakt weinig geluid in een stille omgeving. Hoe vaak je een stille omgeving tegenkomt in een schoolomgeving laat ik daarbij buiten beschouwing.
Ik bezit ook een Acer Aspire Switch convertible, en het toetsenbord ziet er hetzelfde uit, en voelt ook exact het zelfde. Het toetsenbord van de ProLine is echter steviger en comfortabeler om op te werken dan het exemplaar van Acer.

Het touchpad is lekker groot en reageert op taps maar ook op indrukken. Het gebruikte materiaal is echter van hetzelfde materiaal als de rest van de behuizing en vrij stroef. Misschien is dit een kwestie van smaak en gewenning. Bij precisie-werk vind ik het echter niet zo prettig en kun je niet erg nauwkeurig bewegen. Je schiet snel te ver door.
De bovenste rij knoppen gebruik ik zelden, maar zijn handig als je sneltoetsen of gebaren niet kent:
Vorige/volgende, vernieuwen, full-screen, overzicht alle vensters, helderheid lager/hoger, en volume: mute, lager, hoger. Jammer dat de mute knop niet kan “un-muten” maar dat je de volumeknoppen daarvoor moet gebruiken.
Tot slot een Lock-key waarmee je ChromeOS lockt. Deze knop moet je even ingedrukt houden dus je lockt niet per ongeluk.

Multitouch bewegingen werken prettig binnen ChromeOS.
Met drie vingers links/rechts schuif je door tabbladen heen
Met drie vingers omlaag toont alle openstaande vensters
Scrollen met twee vingers werkt tegenovergesteld ten opzicht van mijn Windows laptop (omlaag scrolt omlaag)

Waar ik mij vaak in vergis, is dat de chromebook blijkbaar geen rechtermuisknop ondersteunt. Bij het openen van nieuwe tabbladen vanuit een link of in de tekstverwerker gaat dit geregeld fout. Het zal iets zijn van ChromeOS, maar gewenning is moeilijk af te leren. Experimenteren leerde me dat met de ALT-knop alsnog een rechtermuisklik te gebruiken is. Ook een tap met twee vingers is een rechtermuisknop-klik. Een losse muis die een fysieke rechtermuisknop heeft, doet het wel gewoon. Verwarrend is het omdat het touchpad wel in te drukken is en je dan een klik hoort.

---
Software en apps
ChromeOS draait een Linux versie waarbij je eigenlijk alleen de Chrome-browser te zien krijgt. Hierin doe je dus al je werk. Dit heeft voordelen en nadelen. Veel van de nadelen zijn vooral afhankelijk van de manier waarop je vr je chromebook werkte en vraagt wat aanpassingen.
De grote vraag is of ik dat binnen mijn organisatie wel kan. Daarom noem ik hier een aantal zaken waar ik mee te maken kreeg:
Office 365
Geen problemen en dat is natuurlijk de kracht van een product als Office 365. Ik gebruik toch altijd al de online versie van Outlook en meestal de online-versie van Word en Powerpoint. De online-versie van Word bevat minder mogelijkheden maar in de praktijk heb ik maar zelden iemand de volledige functionaliteit zien benutten. Het draait allemaal lekker soepel.
Een van de extensies is de Office plugin, waarbij je makkelijk de Onedrive (priv) en Onedrive for business (zakelijk) kunt inzetten om bestanden op te slaan.
Skype
Natuurlijk heeft Google als alternatief Hangouts en Duo, en die werken prima. Als ik Skype wil gebruiken (vanwege Office 365 waar alle gebruikers binnen de school in zitten), kan dit met de online versie van Skype.
De reguliere Skype versie wil na het installeren van een plugin wel als losse app werken. Hij komt dan in het overzicht te staan.
OneNote
Mijn meestgebruikte applicatie zowel voor priv als werk. De online versie van OneNote is wel aardig voor ad-hoc gebruik, maar ik mis duidelijk het programma danwel een app. Bestanden worden niet van tevoren ingeladen en bijgehouden door synchronisatie in de online versie. De laadtijden als je een pagina opent is echt hinderlijk.
DIt maakt meteen duidelijk dat chromebook enorm steunt op internettoegang. Mijn ervaring binnen scholen is dat je hier zeker niet teveel op moet vertrouwen. Alles dat je kunt doen om te vermijden daar te afhankelijk van te zijn, is meegenomen. Google gaat er natuurlijk van uit dat je een dikke internetverbinding ter beschikking hebt.
Android apps
Prowise geeft aan dat de ProLine op de lijst staat om Android apps te ondersteunen. In dat geval gaat er natuurlijk een wereld open wat betreft software. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre het chromebook-concept hier onder te lijden gaat hebben. Is het apparaat hier wel op toegerust? Dat zal moeten blijken.
Prowise tools
Helaas zijn leuke tools van Prowise wl beschikbaar voor Windows apparaten, maar niet op hun chromebooks.
Offline
Chromebooks steunen zwaar op internettoegang. Web-apps als OneNote maken dit duidelijk. In eerste uitvoeringen van ChromeOS was er zonder internet niet veel te doen. De huidige Google web-apps zijn ook offline goed te gebruiken.
Bugs
Op een bepaald moment werkte het touchscreen niet meer. Ik heb het apparaat een Powerwash gegeven, wat neerkomt op een volledige reset. Daarna was alles weer werkend.
Soms blijkt het touchpad in omgeklapte stand toch actief. Andere keren niet.
Onderhoud
Het toetsenbord is spill-proof en laat vloeistoffen doorlekken zonder schade te veroorzaken. De accu kun je vervangen. Twee schroefjes sluiten een klepje aan de onderkant van de chromebook af.
Het scherm lijkt mij wel wat gevoelig. Als ik lichte druk uitoefen aan de achterkant, bijvoorbeeld omdat ik hem daar vasthoud of verder openklap, komen er kringen in het beeld.
Het scharnier komt stevig over. Het scherm kan wel wat wiebelen bij het aanraken maar dat zie ik bij meer apparaten.

Het herstellen van een chromebook is makkelijk en snel. Mocht een chromebook van eigenaar wisselen of gaat er onverhoopt toch iets fout op sofwaregebied, is dit makkelijk te regelen met een Powerwash.
Onderwijs
De inzet binnen onderwijs is goed te verantwoorden:
Lage kosten
Cloud-oplossingen zijn er gratis en kwalitatief
Gedwongen gebruik van Cloud-diensten maakt creatieve en innovatieve mogelijkheden mogelijk.

Nadelen zijn er ook. Als je als organisatie redelijk vast zit binnen een stramien van bestaande werkwijzen is het gebruik van een chromebook (te) beperkt mogelijk.

Voor scholen die tobben met hun ICT visie en inzet zijn chromebooks echter een veilige stap: Het kost geen bergen geld, er is enorm veel wl mogelijk, en kwalitatief is de Prowise Proline chomebook in ieder geval niet de beperkende factor.

Heb jij ook een Prowise 11.6" Touch Pro Line Chromebook?