Sennheiser Momentum Wireless (Beige, Wit, Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser Momentum Wireless (Beige, Wit, Zwart) Review

SkyRain 20 juni 2017, 1.100 views Product gekocht

Sennheiser Momentum Wireless (Beige, Wit, Zwart)

Een zeer goede koptelefoon, maar mist het net op enkele punten. De geluidskwaliteit valt echter niets over te klagen.

Pluspunten

• Strakke geluidsweergave
  • Opbergbaarheid
  • Draagcomfort
  • Duurzaamheid
  • Batterijduur
  • Pairmogelijkheden

Minpunten

• ANC
  • Draagcomfort

Sennheiser Momentum 2.0 Wireless

Deze koptelefoon is op haar adviesprijs van €449,- zeker niet goedkoop te noemen. Ik heb de koptelefoon voor minder dan de helft kunnen bemachtigen, toen het net een paar maandjes "oud" was.

Voordat ik deze koptelefoon kocht, had ik een Bose Quietcomfort 25. De QC25 staat bekend om haar draagcomfort en ANC kwaliteit. Ik heb die koptelefoon prima kunnen gebruiken op de fiets en in het vliegtuig, maar de geluidskwaliteit liet veel te wensen over naar mijn idee, daarom besloot ik om de Sennheiser aan te schaffen.
Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de Sennheiser is hartstikke goed, niks op aan te merken. Het is heel uitgebalanceerd. Ook deze koptelefoon is niet goed te gebruiken zonder het aan te zetten, waardoor ANC dus ook altijd actief is.
Bouwkwaliteit en draagcomfort
De Momentum 2.0 Wireless bestaat uit metaal, gestikt leer op de hoofdband en (nep)leer op de oorschelpen. In de pads zit zeer zacht materiaal dat een tijdje nodig heeft om weer terug in originele vorm te komen, dus kijk er niet raar van op als de pads er raar uitzien na gebruik ;)

Het draagcomfort van de koptelefoon is niet zo goed als die van de QC25, maar wel acceptabel. Doordat de pads zo zacht zijn, zit de koptelefoon comfortabel op je hoofd. Ik ervaar echter wel dat de koptelefoon na een uurtje nogal zwaar op het hoofd wordt, waardoor ik de hoofdband iets moet verstellen, waardoor de koptelefoon losjes zit, uiteraard.

Bij de koptelefoon wordt een softcase met een zacht zakje geleverd. De koptelefoon is snel en gemakkelijk op te bergen, en zal niet beschadigd raken in de softcase.
Active Noise Cancellation
Ik vind het niveau van ANC niet goed genoeg. Waar de geluidskwaliteit van deze koptelefoon uitblinkt, laat ANC enorm te wensen over naar mijn idee. Er zitten 2 microfoons/speakers links en 1 rechts, maar de koptelefoon is niet een ster in het wegwerken van wind en stemmen. Het doet het prima in een auto, maar het geluidsniveau van de muziek moet vrij hard om stemmen ook weg te werken. Ook op de fiets is deze koptelefoon niet goed te gebruiken, omdat de wind altijd heel aanwezig is in het geluidsbeeld, tenzij je de muziek schadelijk luid zet.

Om bovenstaande redenen geef ik de koptelefoon niet een 5-sterren rating.

Het niveau van ANC maakt de koptelefoon echter wel beter bruikbaar in omgevingen waar je toch gedeeltelijk bewust moet zijn van wat er om je heen gebeurt, zoals op kantoor of in het verkeer.
De koptelefoon is uitstekend te gebruiken als je je niet stoort aan omgevingsbewustheid. Van mij had de koptelefoon echter wel een bediening mogen hebben voor een sterkere mate van ANC, of überhaupt een sterkere mate van ANC. Voor mij gaat geluidskwaliteit op het moment voor ANC, daarom gebruik ik de koptelefoon verder met tevredenheid. Mocht ik echter weer gaan vliegen, zal ik overwegen om de QC25 of QC35 weer aan te schaffen.

Ik raad dan ook als alternatief de Bose QuietComfort 25 of 35 aan, aan mensen die liever niets van de omgeving horen en een iets mindere geluidskwaliteit voor lief nemen. De QC35 klinkt hetzelfde als de QC25 maar biedt draadloze verbinding en een ingebouwde batterij erbij.

Heb jij ook een Sennheiser Momentum Wireless (Beige, Wit, Zwart)?