Specificaties 10,1MP, 2,5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart Review

scatoNewbie 25 december 2009, laatste update op 25 december 2009, 405 views

Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart

Pluspunten

• Extreem lichtsterk
  • Zeer riante groothoek
  • Onvoorstelbare Macro
  • Sterk
  • Optioneel: video & geluid prima.

Minpunten

• Schuifknopjes macro & beeldformaat
  • Menu bedacht door nerd

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
In de praktijk merk je pas goed dat deze compact de enige is die precies doet wat een een compact zou moeten doen. Niks 10 keer zoom en blabla megapixel, maar echt essentiŽle dingen:

1) geweldig lichtsterk

2) gigagroothoek (zoom) objectief. Voor de thuisgebruiker: etentje in restaurant, kinderen bij kaarslicht, nooit meer stukgeflitste sfeer. En iedereen staat er op, want echte groothoek. Doordat-ie bijna nooit hoeft te flisten kun je ook erg mooie reportagefoto's maken, ongezien. Ook voor interieurwerk (invallend licht, composities met groothoek) ideaal.

3)Een geniaal mooie macro (1 cm afstand, ook mega lichtsterk, je gelooft je ogen niet, zo mooi).

4) Video en geluid zijn verrassend goed, altijd handig om bij je te hebben voor onverwachte dingen.

5) Beeldkwaliteit is fantastisch (en een groot display)

6) Het ding is behoorlijk stevig: na gebruik 'in het veld' geen problemen.

Belichtingscompensatie,manuale instellingen, kan allemaal! Op de zaak gebruiken 'm, voor documentair en observatie werk, en een maand later hadden we er twee - en we zijn echt wel wat gewend door de jaren heen (Nikon, Canon, Rollei, Minox, Sony, etc etc)

Wat kan er beter?
De menubesturing is gemaakt door een Nerd die weinig van gebruikers snapt en de knopjes voor beeldverhouding en macro op de zijkant van de lens: vergeet je snel (en ze zitten op de verkeerde plaats). De AI functie maakt dan weer veel goed; daar zit je zelden verkeerd bij.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-LX3 Zwart?

Mijn ouders hebben de TZ7 met 'bla bla' megazoom (12x). Heb er wel eens mee gefotografeerd, moet zeggen prachtige platen en 1280x720p AVCHD-lite levert voor zo'n kleine cameraatje prachtig materiaal af... Veel mensen hoeven daarvoor geen losse videocamera mee te zeulen.

Ben van mening dat het hele panasonic compact camera assortiment de lat vrij hoog heeft liggen.

Diverse mensen die de TZ7 aan het werk hadden gezien (en de resultaten) hebben inmiddels ook al een lumix variant gekocht. (allemaal overstappers van Canon en Fuji).

Persoonlijk gaat er niets voor een goed spiegelreflexcamera. echter voor het snelle makkelijke werk zijn de compacts tegenwoordig goed geoutilleerd.

[Reactie gewijzigd door Renews op 25 december 2009 13:39]

Mijn Panasonic TZ7 heb ik na enkele weken aan mijn zoon gegeven in ruil voor zijn (oudere) Canon Ixus 850i. Flitsfoto's vond ik onevenwichtig uitgelicht doordat te lage gevoeligheid werd ingesteld in de autostand: Voorgrond vrij licht en achtergrond veel te donker. Hoogst irritant was het veel te los draaiende mode-instelwieltje dat bovendien geen duidelijke klikstanden heeft. Telkens gemiste opnamen...De filmmode is daarentegen grandioos. De aanwezige optische doorzichtzoeker van de Canon maakt veel goed... Voor mijn gebruik is 7 Mb resolutie meer dan genoeg. Als ik echte kwaliteitsopnamen wil maken pak ik mijn Nikon D90 wel. Echter, je maakt altijd de meeste opnamen met de kleinste camera en de Pna is veel groter dan de Ixus...