REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg Review

Biosflasher 19 juni 2017, laatste update op 19 juni 2017, 507 views

REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg (Product gekocht)

Net als de vorige reviewer heb ik exact dezelfde ervaring met het REAL FILAMENT. Lees verder voor de details..

Pluspunten

• Filament print kwaliteit is goed
  • Assortiment is prima

Minpunten

• Filament draad is slecht gewikkeld
  • Kwaliteit controle eindproduct kennelijk niet aanwezig
  • Klacht van klant worden niet serieus genomen
  • Draad meer dan 4x vastgelopen op de spoel (diverse spoelen) bij printen van langdurige projecten.

Printkwaliteit Score: 2
Na een aantal merken filament getest te hebben bleek al gauw dat er echt kwaliteitsverschillen tussen de diverse merken zaten. Op een gegeven moment ben ik REAL FILAMENT gaan kopen, niet duur en een breed assortiment. Inmiddels zo'n 10 rollen in verschillende kleuren en filament soorten gekocht en al heel wat geprint. Wilde zelfs vragen of ik reseller kon worden.. Het printen met het REAL FILAMENT ging wel eens mis maar over het algemeen was ik zeer tevreden.

Kort gelden heb ik hun ABS (paars), PETG (rood) en PLA (Nucleair groen) gekocht voor wat langdurige printprojecten (23 uur!). Aangezien je er moeilijk 23 uur bij kan blijven is het heel belangrijk dat de kwaliteit van het filament goed is en dat de toevoer van de draad altijd gegarandeerd is. Een vastlopende draad op de spoel is funest voor het printen: je printer gaat dan lucht printen en je kan het reeds geprinte materiaal in de vuilbak gooien.

ABS: Met de ABS rol ging het echter al na 1 uur mis, draad zat vast op de rol, ook begon het deels geprinte object krom te trekken: dit is echter een eigenschap van ABS en heb dit ook daarom maar afgebroken.

PETG: nieuwe poging gedaan met de REAL PETG spoel, ook deze bleek na 3 uur last te hebben van een op de rol vastgelopen draad: de draad was 'gestropt' aan de zijkant van de rol. Hierna nog een poging gedaan nadat ik de draad een stuk had afgerold (dit met de nodige moeite) totdat het vastgelopen deel er afgehaald was. Na een uur of 2 hetzelfde probleem wederom. Ook afgebroken en toen begonnen met het PLA van de firma REAL FILAMENT..

PLA: gezien de voorgaande ervaringen extra aandacht besteed aan het handelen van de nieuwe rol: Pak de rollen altijd voorzichtig uit en zorg er dan voor dat de draad straks op de rol blijft zitten. Bij deze rol (net als bij die ABS en PETG spoelen) leek de draad goed opgerold te zijn totdat je na meters geprint te hebben een draad hebt die onder een andere draad blijkt te liggen en uiteindelijk als een soort strop gaat fungeren: is goed te zien op de bijgaande foto's. Mijn printer (een Craftbot Plus) kan er op een gegeven moment niet meer aan trekken, helaas heeft de printer geen draad doorvoer detectie en wat er dus geprint is kun je weggooien..

Zoals gezegd heb ik dit nu bij 3x 1Kg REAL-spoelen gehad, bij de rode PETG spoel (die gebruik ik alleen nog maar voor kleine print projectjes), de ABS paars (die rol is nu op, voornamelijk mislukte prints door bovenstaande problemen en ABS-troubles.

Heb contact gehad (diverse mails) met iemand van de firma REAL FILAMENT (de fabrikant): deze beweerd (ook na het zien van de foto's) dat het technisch onmogelijk was dat ze een rol filament foutief hadden opgerold en dat genoemde problemen dus niet voor konden komen. Ook nooit klachten gehad en mijn ervaringen hiermee lag dus kennelijk ergens anders aan. Je zou verwachten dat een fabrikant dan zo'n klacht serieus oppakt, nog aangeboden om de bewuste PLA-rol retour te sturen zodat ze dat konden testen maar daar werd verder niet op gereageerd. De review van de vorige reviewer zelfs nog doorgegeven om te laten zien dat ik dus niet de enige was...

Uiteindelijk heb ik het opgegeven, case closed. Maak het resterende REAL materiaal (heb nog genoeg liggen) maar op met kleine projecten waarbij ik steeds in de buurt van de printer kan blijven.

Voor de goede orde: was niet mijn intentie om iets vergoed te krijgen of wat dan ook, wil gewoon lekker kunnen printen. Als enthousiaste 3D-printer eigenaar probeerde ik door de terugkoppeling iets bij te dragen ter verbetering van hun product!

Zal over een poosje nog eens een nieuwe REAL rol kopen en deze duurtest nog eens over doen. Wellicht kan ik dan een positieve review plaatsen.

Met vriendelijke groeten,

Arthur

Heb jij ook een REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg?