REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg

Specificaties Wit originele Filament - Bekijk alle specificaties

REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg Review

Biosflasher 19 juni 2017, laatste update op 28 mei 2020, 8.907 views Product gekocht

REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg

Net als de vorige reviewer heb ik exact dezelfde ervaring met het REAL FILAMENT. Lees verder voor de details..

Pluspunten

• Filament print kwaliteit is goed
  • Assortiment is prima

Minpunten

• Filament draad is slecht gewikkeld
  • Kwaliteit controle eindproduct kennelijk niet aanwezig
  • Klacht van klant worden niet serieus genomen
  • Draad meer dan 4x vastgelopen op de spoel (diverse spoelen) bij printen van langdurige projecten.

Printkwaliteit Score: 2
Na een aantal merken filament getest te hebben bleek al gauw dat er echt kwaliteitsverschillen tussen de diverse merken zaten. Op een gegeven moment ben ik REAL FILAMENT gaan kopen, niet duur en een breed assortiment. Inmiddels zo'n 10 rollen in verschillende kleuren en filament soorten gekocht en al heel wat geprint. Wilde zelfs vragen of ik reseller kon worden.. Het printen met het REAL FILAMENT ging wel eens mis maar over het algemeen was ik zeer tevreden.

Kort gelden heb ik hun ABS (paars), PETG (rood) en PLA (Nucleair groen) gekocht voor wat langdurige printprojecten (23 uur!). Aangezien je er moeilijk 23 uur bij kan blijven is het heel belangrijk dat de kwaliteit van het filament goed is en dat de toevoer van de draad altijd gegarandeerd is. Een vastlopende draad op de spoel is funest voor het printen: je printer gaat dan lucht printen en je kan het reeds geprinte materiaal in de vuilbak gooien.

ABS: Met de ABS rol ging het echter al na 1 uur mis, draad zat vast op de rol, ook begon het deels geprinte object krom te trekken: dit is echter een eigenschap van ABS en heb dit ook daarom maar afgebroken.

PETG: nieuwe poging gedaan met de REAL PETG spoel, ook deze bleek na 3 uur last te hebben van een op de rol vastgelopen draad: de draad was 'gestropt' aan de zijkant van de rol. Hierna nog een poging gedaan nadat ik de draad een stuk had afgerold (dit met de nodige moeite) totdat het vastgelopen deel er afgehaald was. Na een uur of 2 hetzelfde probleem wederom. Ook afgebroken en toen begonnen met het PLA van de firma REAL FILAMENT..

PLA: gezien de voorgaande ervaringen extra aandacht besteed aan het handelen van de nieuwe rol: Pak de rollen altijd voorzichtig uit en zorg er dan voor dat de draad straks op de rol blijft zitten. Bij deze rol (net als bij die ABS en PETG spoelen) leek de draad goed opgerold te zijn totdat je na meters geprint te hebben een draad hebt die onder een andere draad blijkt te liggen en uiteindelijk als een soort strop gaat fungeren: is goed te zien op de bijgaande foto's. Mijn printer (een Craftbot Plus) kan er op een gegeven moment niet meer aan trekken, helaas heeft de printer geen draad doorvoer detectie en wat er dus geprint is kun je weggooien..

Zoals gezegd heb ik dit nu bij 3x 1Kg REAL-spoelen gehad, bij de rode PETG spoel (die gebruik ik alleen nog maar voor kleine print projectjes), de ABS paars (die rol is nu op, voornamelijk mislukte prints door bovenstaande problemen en ABS-troubles.

Heb contact gehad (diverse mails) met iemand van de firma REAL FILAMENT (de fabrikant): deze beweerd (ook na het zien van de foto's) dat het technisch onmogelijk was dat ze een rol filament foutief hadden opgerold en dat genoemde problemen dus niet voor konden komen. Ook nooit klachten gehad en mijn ervaringen hiermee lag dus kennelijk ergens anders aan. Je zou verwachten dat een fabrikant dan zo'n klacht serieus oppakt, nog aangeboden om de bewuste PLA-rol retour te sturen zodat ze dat konden testen maar daar werd verder niet op gereageerd. De review van de vorige reviewer zelfs nog doorgegeven om te laten zien dat ik dus niet de enige was...

Uiteindelijk heb ik het opgegeven, case closed. Maak het resterende REAL materiaal (heb nog genoeg liggen) maar op met kleine projecten waarbij ik steeds in de buurt van de printer kan blijven.

Voor de goede orde: was niet mijn intentie om iets vergoed te krijgen of wat dan ook, wil gewoon lekker kunnen printen. Als enthousiaste 3D-printer eigenaar probeerde ik door de terugkoppeling iets bij te dragen ter verbetering van hun product!

Zal over een poosje nog eens een nieuwe REAL rol kopen en deze duurtest nog eens over doen. Wellicht kan ik dan een positieve review plaatsen: in mei 2020 heeft een collega voor het eerst een rol PETG van Real gekocht, draad liep al vrij snel vast (zoals verwacht helaas).... Hij maakt de rol nu op voor kleine projectjes en is inmiddels overgestapt op een ander merk..

Met vriendelijke groeten,

Arthur

Heb jij ook een REAL filament wit 1,75 mm PLA 1 kg?

ik heb precies de zelfde ervaring ook langdurige prints gaan de mist in omdat filament op de rol in de knoop zit
Zelfde probleem heb ik ook gehad, ik rolde ze vaak opnieuw voor ik ging printen.

Ander bijkomend probleem is dat vooral bij ABS de kwaliteit niet meer is wat het was.
Heb 2 jaar lang ABS adaptors geprint, met de laatste rol ABS lukt het niet meer, steeds scheuren en loskomen van het bed. de hechting is dus niet goed.

Ik stap nu over op ABS van Esun, dat lijkt wel goed te gaan.
@keesie113 @Biosflasher misschien een gekke vraag in deze review maar wat voor filament gebruiken jullie nu? En hebben jullie daarmee consequente betere ervaringen?
Ik gebruik nu Esun filament, zij hebben sinds kort ABS+ en PLA+, daar heb ik goede resultaten mee.
Maar ook filament van 123-3D werkt goed.

[Reactie gewijzigd door keesie113 op 9 mei 2020 02:04]

Zeker geen gekke vraag hoor: tegenwoordig gebruik ik voornamelijk Devil Design: top kwaliteit en NOOIT problemen. En als je 'een draadje laat schieten' zoals Jawiebus hieronder opmerkte: geen centje pijn..
eSun is ook erg fijn, wat duurder maar ook nooit problemen.
Wat filament in het algemeen betreft: je kunt het beste MERK-spul kopen, een huismerk is af te raden: je weet nooit waar het weg komt..
Heb nu wat eSun klaar liggen in mijn winkelmandje, houd ik Devil Design ook nog in mijn achterhoofd. Thanks!
Ik heb erg slechte ervaring met Devil Design en met mij nog een aantal anderen die druk aan het printen waren voor Covid-19. Wij hadden constant problemen met clogging in de nozzle met Devil Desing. Ik heb nog 4 KG devil design liggen, wat voor mij onbruikbaar is voor prints groter dan 2 uur. De reden is hoogstwaarschijnlijk de ongelofelijk grote afwijking in dikte van de filament. Ik heb foto's gezien die er niet om liegen.
Met Real Filaments echt nog nooit problemen gehad. Het is fysiek onmogelijk om als fabrikant een rol met een knoop op te rollen, deze knoop komt er in 99.99% van alle gevallen door gebruikersproblemen. Ik heb maar één keer ooit een knoop gehad en dat was nadat ik de draad had laten schieten.

Je werkt bij Real of je hebt er connecties mee: kort geleden weer een REAL rol in handen gehad, vorige week aangeschaft door een collega en die had exact dezelfde problemen...
Als de draad bij Real Filament niet vast loopt dan print het best mooi hoor, dat is het probleem niet.
Heb in het verleden een paar keer contact met ze gehad, i.p.v. de klachten serieus te nemen leggen ze de oorzaak bij de gebruiker... De rollen zijn op zich netjes opgerold maar afrollen doen ze dus vaak super slecht, waarom dat altijd bij Real Filament is mag een raadsel zijn... Koop het zelf niet meer ..

"Beoordeel de filamenten aub op hun printkwaliteiten en niet op iets wat algemeen geweten een layer 8 probleem is." : dat doen we ook, en wat je bedoeld met een layer8 probleem: geen idee..

[Reactie gewijzigd door Biosflasher op 28 mei 2020 14:30]

Ik reageer zelden of nooit, maar ik ben het volkomen met @biosflasher eens.
Tot een tijdje geleden was ik heel tevreden over de prijs-kwaliteits-verhouding (en de kleurintensiteit!) van REAL, maar ik heb een aantal rollen van REAL (van verschillende soorten filament), waar ik een flinke job opnieuw mag gaan printen omdat de boel op de spoel vastloopt. Ze kruisen elkaar op de spoel en dan kan de spoel niet verder draaien. En soms zelfs een paar keer achter elkaar.
Dus niks layer...

[Reactie gewijzigd door Chamsin op 31 oktober 2020 14:21]

Eerste keer dat ik met Real print en wat me ook tegenvalt is dat de rol van karton is en slecht afwikkelt.
Je ziet de rol niet netjes meelopen, maar steeds spanning opbouwen en dan ineens verschieten.
Ik heb wel een printer met filamentdetectie, maar liever zie ik het niet fout gaan.

Gelukkig is het tot dusver goed gegaan, maar je bent zeker niet de enige die zich daar zorgen over maakt.
Hi MichaelB74: Daar is de volgende uitstekende en simpele oplossing voor, de REAL (cardboard) Filament-spool adapter van rmpel.
Ha, da's een leuke oplossing.
Ik ga er eens een paar printen om te zien of het dan soepeler loopt.

Bedankt!
Ik ervaar wisselende kwaliteit met real filament.

Ik print vaak voor een klant, steeds het zelfde in ABS, ging altijd goed, maar nu scheurt het onderwerp steeds.
Tijdens een print was de oude rol op, dus ging ik verder met een nieuwe, vanaf dat punt ging het mis.
Dus onderste deel prima, het bovenste een puinhoop (met het "zelfde filament").
Maar ook met PLA heb ik verschillen, weliswaar niet zo erg als met ABS. Wil ik het zelfde resultaat hebben moet ik 15gr heter printen dan eerst.

Dat vastlopen van het filament op rol heb ik ook, maar ook bij andere merken. bij mij komt dat vaak bij het printen van onderwerpen waarbij de kop grote afstanden aflegt en zodoende het filament ontspant als de kop weer dichter bij de rol komt. Op dat moment kruipt de éne lus onder de andere.
Ik lost dat nu op door de rol met filament hoger boven de printer te plaatsen en een stukje tape op de rolhouder te plakken zodat de rol iets minder makkelijk draaid.
Ik dacht eerst dat dit aan de rol lag, maar dat blijkt niet zo te zijn.

[Reactie gewijzigd door keesie113 op 9 mei 2020 02:06]

Dat ontspannen van de draad mag geen invloed hebben alhoewel je het inderdaad beter kunt voorkomen.
Print zelf veel, langdurige projecten maar ook kortstondige jobs, diverse printers.
Met Devil Design, eSUN, FormFortura en nog een paar andere duurdere merken NOOIT last van vastgelopen draden. En of het nu PLA, ABS, PLA+, ABS+, Nylon, PETG of HIPS is: altijd probleemloos.
Real Filament print mooi maar totaal ongeschikt voor prints waar je niet bij kan blijven.
hey bioflacher,

Ik vindt het raar wat er gezegd word over realfilament om dat ik zelf ook non-stop print met 3 a 4 printers (vertex-creality-creatos flachforge), en ook prints van paar minuten tot 4a5 dagen.
Ik ga ook niet zeggen dat het een top product is, zeker niet MAAR vast lopers hem ik tot hier toe niet gehad en ik heb al een aantal rollen verbruikt. ik gebruik ASA, PLA, PETG, ABS,HIPS,PVA, zelfs specials zoals metal,carbon,nylon,hout,...
ik hem al verschillende merken geprobeerd zoals Vellmans,e-sun,filright,realfilament,iop,123.3d huismerk,makerfill,kexcelled.
Je merkt wel een verschil in kwaliteit van de prints.
Maarja zoals iedereen heeft zijn eigen merk waar hij/zij mee werkt bij mijn geval is dit afhankelijk van het soort filament (en printer ) dat ik ga gebruiken en of de beschikbaar kleur natuurlijk.
en van de vele personen die ik ken in de 3d groep bij ons hebben er veel slecht over 123.3d vooral vastlopende nozzle (dit is vooral met rollen van 2kg en die van 1 kg of lager minder of zelfs niet)
bij filright is dat de rollen te klein zijn waardoor de filament er naast loopt.( daar voorzie ik dicht bij de rol een geleider of droog-box)
bij realfilament rolt deze slechter af wegen kartonne rol maar kan opgelost worden met een opzetstuk of wat ik doe droog box gebruiken van e-sun of andere.
bij e-sun tot hier toe geen problemen bij gevonden dan alleen de prijs dat iets hoger is.
enz...
maar ik moet wel zeggen in het begin met elk merk waarbij de rol op een spoel word gehangen in het midden, rolt de rol sneller dan wat de printer nodig heeft waardoor de filamentdraad ontspant en opspant en waardoor ik soms de rol terug een stuk moet afrollen voor deze volledig terug aan te spannen na een print.
dit heb ik opgelost door een droog box te gebruiken of een beetje spanning te zetten op de rol zodat deze niet te snel afrolt.
maar vast lopers door de rol heb ik nog niet meegemaakt zelfs bij lange prints (van dagen aan een stuk)