Specificaties 12,1MP, 18x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart Review

Murdockx 24 december 2009, 5.316 views

Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart

Pluspunten

• Snel scherpstellen
  • goede foto's bij weinig licht
  • Veel nuttige mogelijkheden en voorzieningen
  • Ai mode levert bruikbaar materiaal

Minpunten

• geen losse flitser mogelijkheid
  • goedkoop aanvoelende behuizing
  • schermresolutie

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
In december van 2008 heb ik een DMC-FZ28 gekocht, hiermee heb ik een goede foto's kunnen maken, deze camera had in mijn geval een franstalig menu (als deze op engels was ingesteld waren een paar items nog steeds franstalig). Dat is dan meteen een (mogelijk) zwak punt van de FZ28 en van de FZ38, de firmware is niet te upgraden.
Nu de FZ38 bevalt mij qua mogelijkheden meteen weer prima, alles wat je van een huis tuin en keuken camera mag verwachten zit er op.
Echter van mij hadden ze niet meteen weer met de pixelrace mee hoeven te doen, maar beter het zoombereik vergroot. Tevens voelt de camera nog een beetje goedkoop en licht aan en is de resolutie van het scherm een beetje achtergebleven. Qua prijs /mogelijkheden kwam de FZ28 een jaar geleden in mijn ogen dan ook beter uit de verf dan de FZ38 precies een jaar later.
Wat ik wel merk met de sneeuw van de afgelopen dagen is dat de camera eigenlijk heel snel en correct reageert. De camera laat zich niet van de wijs brengen door al het wit en stelt goed scherp. Als ik mijn FZ28 niet had ingeruild had ik persoonlijk niet de overstap gemaakt naar de FZ38, maar nu ik hem heb wil ik niet meer terug.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart?

Wij hebben vandaag deze camera gekocht . Mijn vrouw heeft juist voor een lichte camera gekozen. De keuze ging tussen de Canon Powershot xs 20 en de Panasonic Lumix FZ 38 .
Deze twee modellen liggen qua specs dicht bij elkaar alleen de Canon heeft een groter zoom bereik . Ben erg benieuwd naar de foto's want die scheinen wel erg goed te zijn :)
Net als de schrijver van deze review, sluit ik me aan bij de opmerking dat de behuizing "een beetje goedkoop en licht aanvoelt". In mijn geval was dat zelfs een grote teleurstelling. Mijn fout was dat ik de camera via Internet heb besteld zonder deze eerst in het echt te hebben uitgeprobeerd. Weer wat geleerd...

Zo degelijk en "goed op gewicht" als de camera eruitziet, zo licht en speelgoedachtig voelt hij aan. Totaal niet het postuur wat je van een camera met dit uiterlijk (en prijskaartje!) verwacht.

Het is een compactcamera in een behuizing die men op een spiegelreflexcamera wil laten lijken, hierdoor kun je je, net als ik, erg vergissen in vooral de "feel" van de camera, die zoals gezegd niet matcht met de "look".

Wat ook tegenvalt is de zoeker: in tegenstelling tot óf een klein lensje, óf een spiegel, is hier een piepklein lcd'tje ingebouwd waarvan de backlight (overigens net als die van het grotere scherm) niet om over naar huis te schrijven is.

Verder maakt de camera overigens uitstekende foto's en gaat de accu (de eigenlijke reden om over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe camera) lang genoeg mee. Ook de videofunctie (zorg voor een SD-kaart met voldoende capaciteit) wordt, met name door mijn vrouw, met veel plezier gebruikt.

[Reactie gewijzigd door cryomind op 9 februari 2010 17:05]

Ik heb de camera afgelopen week bij Camera.nu gekocht. Had eerst de FZ20. Het lichtere gewicht van de FZ38 is voor mij mede doorslaggevend geweest om deze camera aan te schaffen. Buiten het gewicht maakt de FZ38 uitstekende foto's en is met name het zoombereik groter en de stabilisatie uitstekend.
Ik denk dat het toch een beetje aan je verwachting en wat je gewend bent ligt of je dit een goed toestel vind ja of nee. Als ik kijk naar uw negatieve punten (waar u uiteraard recht op heeft om negatief te vinden, dat is persoonlijk) dan zeg ik:

geen losse flitser mogelijk: ik zit niet te wachten op een losse flitser
goedkoop aanvoelende behuizing: Het lichte gewicht heeft bij ons meegespeeld met de keuze van dit toestel.
Schermresolutie: Je kan er prima op zien wat je wil fotograferen, uitieindelijk draait het om wat er op de foto te zien is, en met 12M zit dat wel goed.

Tevens vind ik het opvallend dat u de zoom van 18x optisch aan de lage kant vind, er zijn uiteraard camera's die meer zoomen, maar er zijn er meer die minder zoomen.

Mijn vorige camera was trouwens een Sony Cyber-shot H10 (zilver), en ten opzichte van dat toestel is deze nieuwe in alles een meerder (behalve het LCD scherm, die was bij de Sony echt super groot (3 inch), verder 10x optische zoom, 8.1M, waar overigens echt hele mooie foto's uit kwamen.

Wel bedankt voor de bovenstaande review, ik denk dat ik er uit op kan maken dat ik nu best een goede keuze heb gemaakt.