Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 5,5" • 3840x2160 (UHD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ Premium Zwart Review

SokkiejjjTestpanel 19 juni 2017, laatste update op 1 juli 2017, 351 views

Sony Xperia XZ Premium Zwart (Testpanel)

De XZ Premium is een ontzettend snel toestel met 4K-HDR contrastrijk IPS scherm. Bevat stereo-luidsprekers welke qua volume niet goed meekomen, maar qua helderheid super zijn. De optie tot superslowmotion-opnames tot 960fps is subliem, mits je goede timing hebt. Toestel ondersteunt QC3, wordt standaard adapter bijgeleverd van 1,5A/5V.

Pluspunten

• Zuiver stereo geluid uit speakers, resulteert in heldere telefoongesprekken, ook op luidspreker
  • Stand-by drainage is 2% per nachtrust
  • Toestel is lichtsnel
  • Contrastrijk 4K HDR scherm op IPS techniek
  • Laatste android versie (7.1.1) met Xperia schil van Sony wat een zo goed als vanilla-android ervaring heeft
  • Superslow motion opname functie (960fps)
  • Interface valt op 4K te renderen d.m.v. mod (geen root nodig)

Minpunten

• Interface standaard op 1080p gerenderd, dit is duidelijk te zien in negatieve zin
  • Toestel ondersteunt QC3, wordt geleverd met 1,5A/5V adapter
  • Ondanks stereo speakers, volume niet toereikend genoeg
  • Geen Always-On Display of wave-over en/of oppak-mechanisme
  • Standaard SwiftKey toetsenbord niet fijn
  • Laad langzaam op (2,5u)
  • Weinig schermoppervlak t.o.v. grootte telefoon
  • Geen nachtlicht functie aanwezig

Algemene beoordeling

Het is een zeer snel toestel wat er mooi uitziet en premium aanvoelt. De aankoopprijs van een los toestel is erg hoog in mijn ogen en ik zou in eerste instantie geen ¤749 neertellen voor een los toestel. Het toestel voelt tevens erg zwaar aan. Ik was de S7 Edge gewend en het verschil in gewicht was in eerste instantie enorm voor mijn gevoel.

Unboxing

Peel off van voorkant bescherming.. :)

Featureset

De featureset vind ik voldoende omdat de XZ Premium als telefoon erg goed is, n.l. 4K èn tevens HDR scherm, vingerafdrukscanner aan de zijkant en stereo-speakers. Wat ik mis is draadloos opladen. De achterkant van de telefoon is van glas en had naar mijn idee prima gekund. Ook wat er in de productdoos zit is erg mager. De telefoon ondersteunt QuickCharge 3.0, maar er wordt maar een normaal oplaadblok bijgeleverd (n.l. 1,5A @5V).

Er zitten ook geen oortjes bij, wat ik toch wel apart vind voor een bedrijf als Sony die nota bene zelf in de muziekindustrie zit.
Ondanks het stereo geluid uit de telefoon speakers, is het volume t.o.v. andere toestellen laag en niet voldoende in mijn oren (zie je wat ik daar deed, i.p.v. ogen?).
Xperia XZ Premium vs iPhone 7 Plus stereo volume test

Standaard heeft het toestel 64GB opslaggeheugen en dat is erg tof. Zo hoef je aan het begin geen zorgen te maken over opslaggeheugen omtrent foto's en video's.
Ook is het opslaggeheugen erg snel, zie hieronder een benchmark van AndroBench:

Bereik

Het bereik is erg goed. Telefoongesprekken zijn erg helder en goed te verstaan zowel aan de kant van de ontvanger als van de verzender. Ook wat betreft Wifi valt er niets te klagen. Alles wordt netjes opgepakt en het bereik ervan is erg goed. De Xperia XZ ontvangt ook 4G+ (gebruik zelf KPN).

Accuduur

Accuduur is zeer prima te benoemen. Ik kwam zonder Stamina-modus makkelijk 1,5 dag door met gemiddeld gebruik en ongeveer 5 uur aan schermtijd.
Ahttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmSUi14FWP1eg1.png
Met stamina modus van 100% tot 0% continu aan, redde ik 2,5 dag met ruim 6 uur schermtijd.
Op de helft van de batterij met ~3,5u schermtijd (met Stamina modus aan vanaf 100%).

Op de laatste adem, continu met Stamina modus aangehad, met ruim 6 uur schermtijd.

Het opladen van de XZ Premium duurt erg lang (n.l. ruim 2,5 uur), zie hieronder:
Het laden heb ik 3x getimed, tweemaal met een Samsung QC 2.0 charger en éénmaal met een Aukey QC 3.0 charger. In alle drie de gevallen duurde het laden ongeveer 2,5 uur.
Hier is tevens ook te zien dat het toestel aan het begin redelijk snel laad en dat vooral het laatste gedeelte echt heel erg lang duurt.
Wat ik wel weer in positieve zin moet benoemen is het verlies aan batterij-percentage terwijl het toestel stand-by is. Als ik voor het slapen het toestel 100% geladen heb, dan is deze de volgende ochtend op 98%. Dit is ten opzichte van mijn eigen toestel de S7 Edge echt een bijzonder groot verschil, aangezien ik daar blij mag zijn als ik op 85% zit (oftewel 15% verlies tijdens nachtrust).
Om dit even in een rekensom te laten zien:
XZ Premium batterij is 3230 mAh en S7 Edge is 3600 mAh.
3230 x 0,02 = 64,6 mAh
3600 x 0,15 = 540 mAh
Oftewel: de XZ Premium verliest 8,35x minder batterij tijdens stand-by dan een S7 Edge.

Gebruiksgemak

Het toestel is erg makkelijk in gebruik en tevens ontzettend snel. Het overzetten van mijn oude toestel (S7 Edge) verliep binnen 5 minuten d.m.v. NFC en alles was na het downloaden en installeren van de apps helemaal geregeld en hoefde nergens opnieuw in te loggen.
Ook het ontgrendelen van het toestel is erg bijzonder. Bijzonder in de zin van dat ik het zo nog nooit heb gedaan en heb meegemaakt. Deze zit namelijk aan de zijkant op de powerknop. Dit is een hele natuurlijke positie en ontgrendelt het toestel pijlsnel.
Standaard wordt de XZ Premium geleverd met het toetsenbord van SwiftKey. Ik vind dit persoonlijk geen fijn toetsenbord en heb zelf Gboard (Google toetsenbord) geïnstalleerd, welke ik vele malen fijner vind werken.

Scherm

Scherm is niet constant 4K maar 1080p in meeste gevallen. Doordat het scherm daadwerkelijk 2160 × 3840 pixels heeft, is duidelijk te zien dat het scherm niet scherp is. Dit is helemaal goed te zien als de XZ Premium in de zon gebruikt wordt en hier zijn helderheid op-boost.
Ook is de digitizer door het scherm heen te zien
De S7 Edge heeft een 1440p scherm en rendert standaard op 1080p en daar is het verschil minder zichtbaar, oftewel niet merkbaar vervelend.
Ik had liever een 1440p scherm gezien dat altijd op 1440p staat. Of misschien zelfs nog wel gewoon een 1080p paneel, zodat er geen downsampling plaats vind zodat randen en tekst niet smoezelig worden.
Buiten dat het scherm niet altijd 4K weergeeft, is het ontzettend mooi als deze dat wel doet m.b.v. YouTube. Dan is het fenomenaal.
Het scherm is voor een IPS paneel bijzonder contrastrijk, zeker in combinatie met "Superlevendige modus", zie hieronder:
Aangezien ik van een S7 Edge afkom, ben ik het contrast van het Amoled paneel gewend en prefereer ik dus de stand "Superlevendige modus", terwijl standaard het toestel op "Standaardmodus" staat.
Er is ook de modus "Professionele modus" en dit is vooral handig als je natuurgetrouwe kleuren wil hebben.
Er is geen always-on-display zoals de OnePlus 3T en de Galaxy S7 dit hebben. Dit vind ik erg jammer. Graag had ik gezien dat Sony een wave-over en/of oppak functie zou hebben, net zoals de iPhone 7. Het is niet iets wat ik ontzettend mis, maar ik had het er graag op gezien.

Design

XZ Premium is een ontzettend mooi toestel. Voorkant en achterkant van glas en zijkant van aluminium. Dit geeft een premium gevoel aan, dus deze doet de naam eer aan.
Wat mij wel ontzettend soort is de hoeveelheid bezels. Mijn eigen toestel is een S7 Edge en door de XZ Premium te gebruiken vind ik dit merkbaar storend. de S7 Edge heeft immers dezelfde schermgrootte (n.l. ook 5,5") maar is merkbaar kleiner in zowel breedte als lengte.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het toestel voelt erg stevig aan en wekt de indruk dat deze wel een stootje kan hebben.
Side-to-side met Jet Black iPhone 7 Plus

De omranding is van aluminium en tevens zijn de zijranden zo gemaakt dat ze een kleine milimeter opstand hebben zodat de glazen achterkant niet direct met het oppervlak in aanraking komt. Dit is wel slim, aangezien Gorilla Glass 5 naar zeggen minder krasbestendig is dan Gorilla Glass 4.
Wat ik wel heel erg slordig vind is de manier van in- en uitwerpen van de MicoSD-card slot en de simkaart slot. Volgens de productfoto op het doosje zou de 2 trays voor micro SD & simkaart tegelijkertijd eruit moeten komen. Dit was bij mij niet het geval en moest flink pielen om de simkaarthouder eruit te krijgen. Ik kreeg het hier erg warm van omdat ik door te pielen het idee had ik bijna het toestel aan het slopen was.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Het toestel is zeer stabiel en voelt ontzettend snel aan. Ik heb geen enkele keer last gehad van vastlopers. Zeker in vergelijking met mijn vorige toestel, de S7 Edge, is het verschil dag en nacht. Waarbij de S7 Edge in vergelijking tot de XZ Premium gewoon sloom aanvoelt en de XZ Premium als lichtsnel wordt ervaren.

Hieronder het benchmarkresultaat van de XZ Premium met Geekbench 4:

Beeldkwaliteit opname

Beeldkwaliteit van opnames is super. Foto’s worden snel gemaakt en de optie tot slowmotion video’s is echt top. Je hebt de keuze dit tot 960fps te doen t.o.v. reguliere 240fps slowmotion van de concurrenten.
De rekensom 960fps / 30fps (wat de standaard fps zijn bij opname bij 1080p/4K) betekent dat de XZ Premium 32x meer frames kan produceren.
Zie hier mijn Superslowmotion video's

Als ik dit toestel zelf los zou moeten kopen zou ik deze in eerste instantie overslaan. Met een prijs van ¤749 is deze erg gortig. Zeker als je rekening houd met wat er meegeleverd wordt in de productdoos, wat gewoon te karig is.
Ik heb begrepen dat de XZ Premium met het pre-order met een draadloze hoofdtelefoon van Sony kwam t.w.v. ¤199. Die deal geldt helaas niet meer. Had die deal nog wel gegolden dan had het in mijn ogen een zeker goede prijs geweest en had het de featureset ook grotendeels goedgemaakt, aangezien er standaard in de doos dus geen oortjes zitten.

Render interface ALTIJD op 4K, oftewel 2160x3840

Ik stoor mijzelf ontzettend aan de smoezeligheid aan de 1080p rendering op het 4K display, hieronder een stappenplan om altijd 4K te hebben op je XZ Premium.

Stap 1: Zorg ervoor dat je ADB hebt geïnstalleerd. Ik heb versie 1.4.3 gebruikt, zie link bij "bron installeren adb".
Stap 2: Verbind je Xperia XZ Premium met je computer/laptop en open command prompt door naar start en daarna "cmd" in te tikken.
Stap 3: Als de prompt open is, typ "adb devices" (terwijl de XZ Premium aan je pc hangt!) en je krijgt een schermpje op je telefoon, klik hierbij op "Allow".
Stap 4: Om te controleren of je toegang hebt typ je nogmaals "adb devices" en moet er in de prompt device staan i.p.v. unauthorized.
Stap 5: Tik daarna "adb shell" in en je kunt nu commando's invoeren voor je telefoon.
Stap 6: Typ "wm size 2160x3840". Zodra je op enter tikt zie je het scherm op je XZ Premium heel klein worden. Om dat te fixen typ je "wm density 807". Het getal 807 geeft aan hoe dicht alles moet zijn. Op het XDA forum wordt 721 geadviseerd i.p.v. 807. Als je 721 wil, dan typ je "wm size 721". Zodra je op enter drukt zie je dat het scherm weer normaal is.
Stap 6: Vind je het niks of vind je batterij het helemaal niks, dat 4K? Je kan heel makkelijk terug gaan door Stap 1 t/m 5 te herhalen, maar nu de volgende data te gebruiken:
* "wm size 1080x1920"
* "wm density 403"
Je kan ook resetten door ipv de getallen de volgende twee te gebruiken, n.l. "wm size reset" & "wm density reset".

bron how-to: https://forum.xda-develop...ution-to-4k-root-t3618843
bron installeren adb: https://drive.google.com/...UM0itNVB1elljU2NPR0k/view

[small]Edit 1: Uitbreiding review
Edit 2: Toevoeging foto's
Edit 3: Toevoegen YT vids
Edit 4: Tekst toegevoegd.
Edit 5: Inhoudsopgave toegevoegd
Edit 6: Scherm altijd op 4K renderen stappenplan toegevoegd + reset.
Edit 7: Vergeten stao bij scherm op 4K toegevoegd, n.l. stap 5 is nu stap 6 en een nieuwe stap 5 is toegevoegd.

Versie 1.7
N.b.: Foto's en niet slo-mo video's zijn genomen met het toestel Samsung Galaxy S7 Edge. Waarbij foto's op 4:3 12MP en video's op 1080p60fps.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Premium Zwart?

Mooie review met handige tips, leest lekker weg.
Nou TWEAKERS.net
probeer deze review maar eens te evenaren!. Jullie review laat wel lang op zich wachten ;(