Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 5,5" • 3840x2160 (UHD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ Premium Zwart Review

SmugglerTestpanel 18 juni 2017, laatste update op 23 juni 2017, 396 views

Sony Xperia XZ Premium Zwart (Testpanel)

Een mooie snelle telefoon, maar de prijs niet waard als je niet van de speciale functies gebruikt maakt. De features hebben belangrijke tekortkomingen en het toestel beschadigd snel en lelijk.

Pluspunten

• 4K scherm
  • Super Slow motion (960fps)
  • Batterij onderhoud stand
  • Actieve meldingen wanneer het toestel leeg is
  • Camera voor en achter
  • simkaart verwisselen zonder tools
  • sdkaart verwisselen zonder tools
  • vinger herkenning op power button.

Minpunten

• Niet robuust
  • Helderheid scherm is niet genoeg in de zon
  • Groot
  • Hoop Sony software
  • Super batterysave mode eist reboot.
  • 0,3 seconde super slow motion is te kort
  • Slowmotion tijd is niet instelbaar.

edit:
heb nog wat conflicten met de tweakers interface om filmpjes en foto's in mijn review te krijgen
Morgen 19 juni rond 20:00 nog een update met alle fimpjes en foto's.

Inleiding en achtergrond van de review

Ik heb deze telefoon ter review gekregen via een actie van tweakers0.
Het moment dat ik een nieuwe telefoon koop heeft vaak een reden:
Mijn vorige telefoon is stuk of kan niet meer de software draaien zoals ik die nodig heb: vorige keer dat ik een nieuwe telefoon uitzocht was een jaar geleden omdat pokemon go uit kwam en mijn huidige telefoon van toen dit spel niet kon draaien.

Normaal zoek ik een telefoon op de volgende manier uit: ik ga naar coolblue en vink de functies aan die ik wil hebben: android, nfc, 4g. net zolang tot er 1 toestel overblijft deze wordt het dan.

De sony Experia XZ premium, allereerst niet een telefoon die ik zelf zou uitzoeken, de telefoon zou bijvoorbeeld al afvallen vanwege het grote formaat en het gevoel dat de telefoon vooral duur is vanwege de extra functies die voor mij niet interessant zijn, denk aan super slowmotion en een 4K Scherm.
Toch wil ik deze telefoon een eerlijke kans geven. En zal hem vooral kunnen vergelijken met mijn eigen Samsung S7 van vorig jaar, toen de S7 te koop was voor ongeveer dezelfde prijs (huidige prijs is 500 euro)
Ik ga een aantal functies bespreken. Veel van wat ik bespreek zal dus vergeleken worden met de oudere S7.
Ik heb de telefoon ruim een week nu in bezit om te testen, en ik heb dit geprobeerd door de telefoon op dezelfde manier te gebruiken als mijn vorige telefoon.
Toch heb ik een aantal dingen niet geactiveerd op de telefoon, zo gebruik ik mijn telefoon als bankpas en creditcard waar dit ook maar mogelijk is. Dit overzetten naar een andere telefoon kost gewoon tijd die ik niet wil investeren, ook omdat ik verwacht weinig verrassingen daar tegen te komen.

Unboxing:

In de doos vinden we de telefoon met een USB-C oplader en een startup-guide.

Eerste keer opstarten:

Simkaart en SD plaatsen.
Aan de zijkant zit een klepje voor beide kaartjes, dit klepje is eenvoudig te openen en de SD + simkaart zijn daarna zeer makkelijk te plaatsen. Een dikke + wat mij betreft, bij veel smartphones tegenwoordig zie je dat er tools nodig zijn om je sim of SD kaart te vervangen een groot nadeel als je het mij vraagt.
Android instellen
Er zijn mij geen speciale dingen hier opgevallen.
Sony software
Sony straalt er vanaf als je de telefoon voor de eerste keer opstart.
Ik heb hier een persoonlijke hekel aan en heb de funties van sony amper aangeraakt.
inloggen
Waar ik even aan moest wennen als je de telefoon opnieuw opstart. is dat je eerst android moet ontgrendelen met je code en daarna je de simkaart pas kan ontgrendelen. Ik ben de andere volgorge gewend van mijn vorige telefoons. het duurde dus even voordat ik de juiste code op het juiste moment aan het invoeren was.

Featureset

Super slowmotion
Super slowmotion video’s. Een zeer leuke feature maar bijna niet bruikbaar. De vraag is wat je met slowmotion wilt opnemen. Je moment opname duurt 0,3 seconden. En je kan niet achteraf timen. Vele fimpjes die ik heb geprobeerd te maken zijn daardoor mislukt. Ik was te vroeg of te laat, of de actie duurde langer dan 0,3 seconde waardoor het filmpje niet het bevredigende gevoel geeft waar je naar opzoek bent.
Wat wel altijd goed te timen is zijn dingen die alsmaar door gaan.
Rijdende auto’s en water sproeien. En is dan weinig sprake van timing en je kan gewoon beginnen met opnemen.

Ik vind het echt een gemiste kans dat hier niet meer instellingen mogelijk zijn betreft het super slowmotion filmen. Niet elke actie duurt 0,3 seconden. Zo heb ik springende mensen proberen te filmen, maar die hangen echt langer dan 0,3 seconde in de lucht.

Standaard geinstaleerde software:

Er staat een hoop sony spul op de telefoon als je hem krijgt, daar ben ik absoluut geen fan van. Uberhaupth meer software dan nodig vind ik al een ramp. Sony is echter geen uitzondering op de andere merken.
Het enige dat me wel echt opvalt is dat ik reclame krijg via sony. En ik moeite moet gaan doen om dit weg te krijgen.

Bereik

Hoe meet je bereik? Kan natuurlijk met allerlei grafieken komen en meten, maar er uiteindelijk om dat je kan internetten en bellen. Ik bel zelf op het Vodafone netwerk en ken met mijn samsung telefoon de spots in huis waar het bereik toch beduidend minder is.
Ik woon zelf helemaal aan de rand van een dorp in Brabant, met de eerste kilometers achter mij enkel weilanden.
Achter in huis op de wc is het bereik zo slecht dat ik de ene seconde wel verbinding heb en de volgende seconde weer een melding krijg dat ik geen internet toegang heb.
De perfecte test voor de Sony, Maar deze telefoon reageert exact hetzelfde als mijn Samsung S7.
Met bellen heb ik wel wat hinder ondervonden, en vielen stukken van een gesprek weg, echter heb ik hier geen dubbel test kunnen doen dus eerlijk vergelijkings materiaal heb ik in deze test niet kunnen verkrijgen. Mijn Indruk is echter dat het minder is dan de samsung S7.

Accuduur

Bij de 1 is accuduur belangrijker dan bij een ander, Voor mij is de accu zo belangrijk dat ik altijd een powerbank van 20Ah voor als mijn telefoon het niet redt. De reden daarachter is dat ik diabetes heb en ik mijn smartphone nodig heb om mijn bloedsuikers te kunnen meten.
[foto librelink]

Een lege accu betekend niet kunnen meten en dat betekend in het verkeer niet verder kunnen rijden of medische consequenties aanvaarden. Mijn telefoon houdt mij letterlijk in leven. Dus de accu is cruciaal voor mij.
De accu houdt het ongeveer 10 uur uit met mijn gebruikersstyle, net genoeg voor een werkdag. Ben echter bang dat dit na een jaar toch al een stuk minder is, maar dat is nu lastig te meten natuurlijk.

Een groot pluspunt is dat ik actief wordt geinformeerd door de telefoon wanneer hij verwacht op te zijn. Indien dit een tijd is voordat ik thuis ben kan ik mijn smartphone gebruik daarop aanpassen en dat is fijn.
Ook heeft de telefoon 2 energie bespaar modussen, echter de funtionaliteit is zo beperkt dat ik denk dat je beter de telefoon kan uitzetten.
Ik zou graag een keuze app willen hebben in de extreme bespaarmodus die ik ook vanuit die modus kan starten. Dit vanwege mijn bloedsuikerwaarden, indien ik dit wil meten moet ik terug schakelen naar de gewone modus meten en weer terug naar de bespaar modus.

De accu
De Accu gaat ongeveer 10 uur mee zoals ik mijn telefoon gebruik.
Een aantal dingen staan bij mij 24/7 aan.
Whatsapp.
6 mail accounts. 3x werk, 2x zelf 1 gezamelijk.

Gebruiksgemak

Het toestel is erg makkelijk in gebruik, al ben je op het begin tijd kwijt om alle Sony meuk uit te zetten.
Een groot plus punt vindt ik dat de vinger herkenning op de aan/uit button zit. Dit werkt heel natuurlijk en vlot, ik heb mijn telefoon niet meer hoeven te ongrendelen en was bijna vergeten dat mijn vriendin dat dus even niet zo snel kon doen.

Scherm

Korte samenvatting:
Resolutie ++
Helderheid –
Kijkhoek +
het verhaal:
Het scherm ben ik niet zo van onder de indruk. Het verschil tussen:
2560x1440 (Samsung S7) en 3840 pixels ◊ 2160 (Sony Experia XZ Premium) is niet met mijn blote oog te zien, heb daarvoor meerdere 4K youtube fimpjes geopend, maar allen konden geen overtuiging geven welke telefoon de betere resulotie heeft. Heb nog een aantal personen hetzelfde gevraagd zonder te vertellen welke telefoon er beter een beter scherm zou hebben bij het kijken van fimpjes, en velen kwamen toch op mijn S7 uit. Het verschil in resolutie is moeilijk te zien bij dit kleine formaat aan scherm.

Toch wilde ik opzoek naar manieren om dit wel zichtbaar te krijgen voor mij.
En dat heb ik voor elkaar gekregen met een google cardboard. Een kartonnetje met 2 lenzen waarmee je VR op je mobiel creŽeerd. Je zit met beide ogen naar het scherm te kijken, en elk oog krijgt maar de helft van het scherm te zien. Een uitgelezen kans om pixels te tellen.
Filmpjes boden geen uitkomst, omdat ook de meeste 4K geschoten 3d fimpjes minder pixels afleveren omdat er 360graden gefilmpt is en je maar een klein gedeelte voor je ogen te zien krijgt. Maar gelukkig zijn er ook apps te vinden op de telefoon die het beeld voor je renderen waarbij je dus wel van de volledige resolutie kan genieten.

Ik ben uitgekomen op een VR aquarium en deze heb ik met beide telefoons bekeken, en nu zag ik voor het eerst verschil tussen de 2 telefoons, op de samsung kon ik regelmatig en makkelijk losse pixels zien. Waarbij dat bij de Sony een stuk moeilijker en minder te zien is.
Dus als je een hobby hebt om met een google cardboard of een andere VR tool te gaan werken/spelen dan is er duidelijk meerwaarde voor een 4K scherm boven een minder scherm.
Denk zelfs dat er voor VR ruimte is voor een 8K scherm aangezien ik nog ruimte zag voor verbetering.

Maar een scherm bestaat niet alleen uit resolutie, maar ook uit helderheid en scherpte. Nu ben ik totaal geen expert op scherpte, en ik ga dit dus ook niet vertellen omdat er dan talleen maar onzin uit mijn verhaal komt. Maar helderheid is wel te zien.
De maximale helderheid valt tegen op de Sony, en zeker in een zonnige omgeving moet ik moeite doen om het scherm lekker te kunnen lezen.
Als ik de sony naast mijn Samsung S7 leg dan is de helderheid zeer duidelijk minder helder dan De S7.
Kijkhoeken.
De kijkhoeken op de Sony zijn prima, er treed wel kleurverandering op als je onder een andere hoek aan het kijken bent, maar zonder vergelijkings materiaal ernaast merk je dit niet als je er niet op let.

Design

Het design van de telefoon, de telefoon is mooi zwart, Alles is glanzend, en na een week zie ik alleen vetvlekken overal op de telefoon. Oftewel exact hetzelfde als elke andere telefoon van deze tijd.
Ik vind het leuk dat de onderkant helemaal plat is waardoor je de telefoon rechtop kan zetten. Het praktisch nut heb ik nog niet gevonden maar toch vind ik het leuk. 😊
android knoppen
Een min puntje is toch dat de android knoppen niet fysiek aanwezig zijn, je moet het scherm naar boven slepen willen de knoppen beschikbaar komen.
Dit kost dus altijd een extra handeling, dit is te vergeven als het scherm helemaal tot het eind zou doorlopen, maar dit is ook niet het geval. Ik vraag mij dus toch erg af waarom hiervoor gekozen is.
Screenshots
Ook het nemen van screenshot wordt hierdoor anders gedaan, je drukt op de power button waarna er een popup komt waar je de mogelijkheid hebt om een screenshot te maken, vaak te laat en nog vaker onmogelijk omdat het andere schermen onderdrukt.

Bouwkwaliteit en afwerking

De afwerking lijkt erg goed te zijn, alles sluit mooi op elkaar aan, en en zijn geen oneffenheden te vinden in dit model.

Bouwkwaliteit ben ik een stuk minder tevreden over.
Normaal koop ik bij mijn telefoon direct een hoesje om de randjes te beschermen, echter deze telefoon is door tweakers in bruikleen gegeven om te reviewen, Ik ga dan geen geld uitgeven aan hoesjes en ander bescherm materiaal. De telefoon verdwijnt dus in mijn broekzak samen met de andere spullen van mij.
Tevens botst mijn ring regelmatig tegen de scherpe randjes boven en onder
schade
Het resultaat na een week meenemen is dan ook schrikbarend:
Aan de boven en onderkant zitten overal krassen en butsen. Aan 2 beschadigingen leek het alsof ik mijn vinger aan het openhalen was aan de bramen als ik erlangs wreef.
Een bescherm hoes is een absolute must als je deze telefoon netjes en gaaf wil houden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Ja dit is een mooi iets. Ik heb vele apps geÔnstalleerd en gebruikt, maar heb nog geen vastloper meegemaakt.
Kan er niets anders van maken dat de software stabiel draait.

Beeldkwaliteit opname.

Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden, ik ben tevreden en de mogelijkheid tot zeer korte sluitertijden dat helpt in het maken van scherpe foto’s.
De onderstaande foto's met de bomen zijn na elkaar genomen waarbij de camera op vol automatisch stond betreft instellingen.
afhankelijk van wat je op de foto wilt vast leggen lukt dat aardig goed.

De prijs, als je de telefoon niet in een VR omgeving gaat gebruiken en niet als super slowmotion camera nodig hebt. dan kan je goedkopere of betere telefoons krijgen naar mijn idee. Echter deze nu nog unieke functies samen met een high-end hardware configuratie maken de prijs zeker niet slecht.
Kan dan ook moeilijk een oordeel vellen over de prijs, er zijn een hoop neutrale en min punten aan te telefoon waardoor ik mensen die in deze catagorie een telefoon zoeken de sony echt niet zou aanraden als eerste keus.
Telefoon krijgt van mij een kleine onvoldoend, vooral omdat de telefoon zo snel beschadigd.. Met de kantekening erbij dat als je opzoek bent naar iets unieks dit best het beste toestel voor die prijs kan zijn!

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Premium Zwart?