WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart Review

Tomskii 24 december 2009, laatste update op 24 december 2009, 726 views

WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart

Pluspunten

• Stil
  • Compact
  • Prijs/Kwaliteit
  • Relatief snel

Minpunten

• FireWire ontbreekt

Mobiliteit Score: 4

Aangezien ik hier met een laptop zit met 'maar' 160GB aan HDD-geheugen was het dan ook hoogtijd om een externe HDD te kopen om zoveel mogelijk bestanden/back-ups hierop te kunnen opslagen. Na wat zoekwerk vond ik de Western Digital My Book essential 1TB. Na wat prijsopzoek werk vond ik heb hier in België bij een vertrouwde winkel: VandenBorre voor ¤99,99 (Oh ja die psychologische prijzen toch).

Uitpakken

Alles zit netjes met voldoende bescherming in de doos, het linkerdeel is voorbehouden voor de HDD zelf. Terwijl er rechts een doosje zit met de USB-kabel, Stroomadapter (inclusief verwisselbaar stekkertje voor als je toevallig hem in Engeland nodig zou hebben), en natuurlijk de beknopte handleiding. Er zit tevens een Quick Install guide bij die je duidelijk maakt hoe je de HDD de eerste keer moet opstarten en natuurlijk ook de benodigde garantiedocumenten.

Aansluiten

Na het uitpakken komt natuurlijk het aansluiten, dit gaat heel gemakkelijk. Je steekt de stekker in het stopcontact, verbindt deze met de aansluiting vanachter op de HDD. Daarna verbindt je de usb kabel en die steek je respectievelijk eerst in de HDD en daarna in de usb ingang van je Laptop/PC. De drivers worden in Windows Vista EN Windows 7 automatisch opgezocht in windows update en installeren. Hierna komt het installatiescherm van WD SmartWare. Dit is een handig stukje software waar je voornamelijk backups kunt regelen van je systeem. Ik zelf moet de werking ervan nog onder de knie krijgen maar ik gebruik het dan ook nog niet veel. Hierna kun je tevens de HDD encrypteren met 256-bit encryptie. Na dit kun je je HDD registreren op de Western Digital website. Één tip: Je kunt je garantietijd laten resetten door WD door even een kopietje van je aankoopformulier te maken en naar hen op te sturen via het registratiepanel. WD vertrekt namelijk van het principe: Garantie start vanaf productiedatum ;).

Werking

De werking zelf is heel eenvoudig: Start je pc op en de HDD start mee op, zet de pc af en de HDD zet zichzelf ook af. Stel dat je de HDD even niet nodig hebt dan zet deze zich standaard na 10 minuten op stand-by. Wil je de HDD af dan moet je gewoon even via WD SmartWare ontkoppelen kiezen en dan sluit deze zich af. Wil je hem daarna terug aan dan druk je gewoon even op de powerbutton vanachter en dan start hij weer op.

Deze externe HDD was zeker geen miskoop en ik kan hem indien nodig voor $15 (~ ¤10,5) naar 3jaar garantie laten uitbreiden door WD. Heb je dus wat plaats te kort dan raad ik deze zeker en vast aan. Een FireWire-verbinding zou nog een tof extraatje geweest zijn maar de schijf is relatief snel. MUST BUY dus...

PS: Foto's worden binnenkort toegevoegd :)

• HP Dv6820 eb (laptop)
  • Windows 7

Heb jij ook een WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart?

Echter, als ie aan staat, wat kan men er dan mee in zeg 1 minuut, qua data overpompen?
"maar de schijf is relatief snel. " zegt niets, heb je al een file van bijv. 800 MB overgecopieerd? wat meldt windows dan voor snelheid en hoe veel tijd klok je zelf?
Voor de rest goede review, goed voor 3 sterren voor nu.
rond de 30-45 MB/s gaat hij bij mij ongeveer. Voor kleinere bestanden tot aan 10 GB zijn het hele redelijke snelheden, USB 2.0 voldoet hier wel voor. Voor echt +100 GB zou USB 3.0 geen overbodige luxe zijn. Ik ben verder zeer tevreden over de WD MyBooks, heb er 2 en ze zijn zeer stil en het uiterlijk is ook een pluspunt.
De negatieve eigenschap die je noemt is geen negatieve eigenschap naar mijn mening. In de specificaties staat niet dat er firewire op hoort te zitten. Een negatieve eigenschap kan je naar mijn mening enkel geven over onderdelen die aanwezig zijn maar tegen vallen. Bijvoorbeeld dat een behuizing stof aantrekt of dat de snelheid over de USB lager ligt dan op het moment vrij standaard is of gespecificeerd staat.
+1. Er is ook een versie met firewire. Je negatieve punt slaat dus werkelijk nergens op.