Specificaties 8,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 20D Zwart Review

c4io 16 november 2005, 592 views

Canon EOS 20D Zwart

Pluspunten

• Bouw
  • Kwaliteit fotos
  • Gemak in bediening
  • Compatabiliteit met EF lensen

Minpunten

• Battery grip
  • Geen ISO in de view finder
  • Geen spot metering

Snelheid en automatiek Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Ik heb tot voor de aanschaf een tweetal analoge SLR cameras, een analoge point en shoot en korte tijd een 10D. De 20D heeft niet aleenmeer knopjes en megapixels (tov van de eerdere digitale cameras) maar is ook een fijner ding.

Het afgelopen jaar heb ik zo'n 5000 opnames gemaakt in vier verschillende continenten en ben elke keer weer verbaasd over de kwaliteit van de resultaten. Zels uitvergrotingen van 30*45 cm zijn van extreme kwaliteit en mijn hitratio (het aantal platen dat technisch gelukt is zonder onscherpte of belichtingsproblemen) is hoog.

Het grootste verschil ten opzichte van een 10D is de snelheid. De opstartijd, review tijden van genomen fotos en autofocus zijn allemaal veel sneller en ook de shutter lag is veel lager. Vreemd genoeg is dit voor mij het grote verschil ten opzichte van een 10D en niet de megapixels.

De optionele battery grip is matig. Nadat hij wegens niet meer opstarten van de camera terug is geweest naar Canon werkt hij wel maar de grip blijft in vertikle positie niet prettig.

De 20D heeft een goede eigenschappen tot (en met) ISO 800. Vanaf dat punt gaat er veel ruis ontstaan en is Noise Ninja of Neat Image nodig om er wat van te maken. Zoals al vaker in reviews vermeld zou ook ik de iso instelling graag ook in de zoeker zien

Lensen maken veel uit en schieten met een 17-40 of 24-70 2.8L is een feest en een voor mij zeer goede investering geweest. Bodies zijn onderworpen aan Moores Law op het moment en lensen niet.

De 20D zit vol met knopjes en sommigen gebruik ik ook regelmatig maar dit is voor mij meer een extra voor de nerd factor dan dat het tijdens het nemen van fotos een make or break issue is.

De jpeg kwaliteit vindik persoonlijk matig en ik schiet alles dus in RAW op 2GB Extreme III kaartjes. Cruciaal bij het verwerken van de bestanden is goede RAW conversie met C1 PRO of bijvoorbeeld CS2. Het toekennen van de colorspace van een 20D maakt erg veel verschil in hoe rijk en natuurlijk de kleuren zijn tov standaard sRGB of Adobe RGB.

Samenggevat is de 20D een geweldig product en in de huidige markt zou ik weer het zelfde kiezen. Canon is de default keuze gezien de lensen en een 350D is mij te klein en iel en een 5D te duur voor wat het extra biedt.

Heb jij ook een Canon EOS 20D Zwart?