Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 5,5" • 3840x2160 (UHD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ Premium Zwart Review

sjanssen15Testpanel 19 juni 2017, laatste update op 25 juni 2017, 577 views

Sony Xperia XZ Premium Zwart (Testpanel)

Sony heeft met de Xperia XZ Premium een full-feature flagship telefoon weten neer te zetten. Tevens hebben zij de concurentie weten te overtreffen met het 4K HDR scherm & snelle camera (960fps slow-motion). In alle fronten een top toestel maar schiet in camera kwaliteit helaas net iets te kort.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Stereo speakers (voorkant)
  • Snelle vingerafdruklezer
  • Bijna clean Android
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Water/stof dicht
  • 960fps slow-motion

Minpunten

• Gewicht
  • Slow-motion is beperkt
  • Foto kwaliteit

Inhoud

Featureset

Specificaties
Onderscheide features
Sony probeert de Xperia XZ Premium met een paar onderscheidende features in de markt te plaatsen. Hierbij een opsomming van deze onderdelen en een korte uitleg:
  • ’s Werelds eerste 4K HDR scherm in een mobiel apparaat
  • Motion Eye-camera met Super slow motion (960 beelden/seconden)
  • Hi-res audio mogelijk & stereo speakers
  • Downloaden via 4G LTE met tot wel 1 Gbps en uploaden 150 Mbps door de nieuwe Qualcomm Snapdragon 835-processor

Ontwerp en behuizing

Het eerste wat zal opvallen bij het in de hand nemen van de Xperia XZ Premium is zoals de naam het al zegt; een premium gevoel. De voor en achterzijde zijn gemaakt van Corning Gorilla Glass 5. Dit zorgt voor een lichte kromming aan de zijkanten van de beide zijde van het toestel. Door deze kromming ligt het toestel zeer fijn in de hand. Het glas zorgt tevens voor een fijne grip wanneer je hem in de hand houd. De boven en onderkant hebben wel een scherpe rand wat in het begin raar zal aanvoelen. Het voelt bijna aan alsof je je er aan zou kunnen snijden.

Het gewicht van het toestel is wat aan de zware kant t.o.v. andere toestellen. Zelf ben ik hier een voorstander van omdat zo het toestel goed in de hand ligt. Dit blijft altijd een persoonlijke voorkeur.

De behuizing lijkt in het begin behoorlijk groot. Boven en onder het scherm zit redelijk nog wat ruimte. Hierin zitten echter de (magnifieke; hieronder meer) speakers. gehuisvest. Tevens loopt het scherm tot bijna aan de linker en rechter rand door.

Hierbij een vergelijking met andere high-end toestellen met een scherm van 5.5 inch in de prijsklasse van de Sony. Hij komt bijna precies overeen met de Apple iPhone 7 Plus.

Het toestel heeft aan de rechterzijde van het toestel een camera knop, aan-uitknop met ingebouwde vingerafdruklezer en de volume knoppen. De knoppen geven een fijne feedback wanneer ze worden ingedrukt en het reliëf van de knoppen zorgt voor het snel kunnen vinden van de knoppen wanneer je het toestel in de hand houd.

De aan-uitknop ligt dieper in het toestel en is van een ander materiaal gemaakt. De knop huisvest tevens de vingerafdrukscanner. De positionering van de knoppen heb ik zelf als zeer prettig ervaren. De aan-uitknop ligt precies op de positie van je rechter duim. Hoe dit zou werken bij linkshandige gebruikers is mij een raadsel. De duim is immers de enige vinger die gemakkelijk op de toets te plaatsen valt. Een extra kanttekening voor gebruikers die hem in Amerika zouden kopen: het toestel voor de Amerikaanse markt heeft géén vingerafdruklezer, het betreft dan een normale knop.

De cameraknop vind ik zelf een prettige toevoeging aan het toestel. Meeste toestellen hedendaags missen deze knop welke ik zelf altijd als prettig heb ervaren op mijn vorige toestellen (Nokia bijvoorbeeld). Voor gebruikers die hier geen behoefte aan hebben is deze knop uit te schakelen.
Aan de linkerzijde van het toestel bevinden zich geen knoppen maar enkel een afdekklepje voor de simkaartslot & geheugenkaartslot. Dit klepje is nodig omdat het toestel water en stof dicht is (IP 68).

Aan de onderzijde van het toestel bevind zich in het midden de USB-C aansluiting & microfoon. Aan de bovenzijde de 3.5mm audiojack aansluiting en tevens nog een microfoon.

Accuduur

De Sony Xperia XZ Premium heeft een 3230 mAh Li-Ion accu welke niet verwisselbaar is. Ook heeft het ondersteuning van Quick Charge 3.0. Ter vergelijking met andere toestellen ligt de accucapaciteit in het midden. Zie ook hieronder:

Tevens heeft Sony in de software “Battery Care” ingebouwd. Dit zorgt ervoor dat hij de accu maar tot 90% op zal laden. Vervolgens wacht hij tot het tijdstip dat je normaal wakker wordt (bijvoorbeeld een wekker). Iets daarvoor laad hij helemaal op tot 100%.

Uit mijn eigen ervaring in de praktijk vind ik de accuduur meer dan voldoende. Na een werkdag is het toestel meestal nog boven de 50% accucapaciteit. Ik werk zelf als systeem/netwerkbeheerder en gebruik het toestel dus ook geregeld onderweg. Denk hierbij aan navigeren in de auto, remote desktop naar ons Cloudplatform, Wi-fi hotspot en altijd Whatsapp web verbonden. Dit is mijn dagelijkse workflow en het toestel draait dit meer dan voldoende met de capaciteit wat het nu heeft. Wat mij echter wel opvalt uit de verbruiksmeter is dat het merendeel van het verbruik veroorzaakt wordt door wi-fi (ook al was ik het grootste deel van de dag niet verbonden met een netwerk). Zie ook onderstaande foto. Grote kans dat dit nog wordt verbetert met een update van Android.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmZjwK7LOF1bG1.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmZjwWFgWXaEr1.png

Het toestel vind ik zelf zeer prettig in gebruik. De software en apps van Sony zijn goed doordacht en voegen fijne functies toe aan het dagelijks gebruik. Zo vind ik de nieuwsapp prettig welke meerdere nieuwsbronnen bij elkaar voegt en net als NOS of NU notificatie geeft bij belangrijk nieuws. Ook is het OS bijna stock gebleven waardoor veel elementen voor veel mensen herkenbaar zullen zijn. Denk hierbij aan het instellingen menu en notificatie scherm.

Software

Android
Het toestel wordt geleverd met Android-versie 7.1.1. Bij de eerste configuratie van het toestel moeten een paar stappen worden doorlopen waarna je direct aan de slag kunt. Bij het belanden op het hoofdscherm staan standaard veel apps en widgets geïnstalleerd. De Sony launcher lijkt op een aangepaste versie van de Google Now launcher. Op het meest linkse scherm staat Google Now ingeschakeld. In het midden staat het weer-widget en rechts alle overige apps van Sony. In dit geval betrof het voornamelijk bloatware. Zo staat er de Amazon Shopping App welke niet gebruikt kan worden in Nederland.
De mogelijkheden tot aanpassingen zijn gelukkig wel in orde. Het thema valt prima aan te passen qua kleur, widgets en overige instellingen. Zo kan het Google Now venster uitgeschakeld worden en alle overige widgets verwijderd. Zie ook onderstaande afbeeldingen voor de mogelijkheden:

Na wat aanpassen van het standaard thema en weghalen van onnodige widgets is het een zeer vlot en stabiel toestel. Het OS is zeer stabiel en snel te noemen en dit merk je in het algemeen gebruik. Apps laden snel en het geheel blijft "snappy" de gehele tijd dat je het toestel in gebruik hebt. Dit heb ik helaas bij andere toestellen wel gemerkt waar de performance niet constant is.
Performance test
Op het toestel heb ik tevens wat synthetische benchmarks gedraaid om te zien hoe deze zich vergelijkt met andere toestellen. Zie hieronder de resultaten.
Geekbench 4

T.o.v. andere toestellen presteert de Qualcomm 835 prima. Hij komt mooi tussen de Samsung S7 & S8 in.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Dn02xVpPWiU861.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Dn02x1b2BjNlf1.png
Androbench
Androbench is een geheugen benchmark welke kijkt naar meerdere factoren. Sony zegt dat het geheugen meermalen sneller is dan doorsnee toestellen en hierdoor het snel openen van grote foto en video files mogelijk maakt. Deze claim wordt meer dan duidelijk wanneer je Androbench laat draaien.

De competitie:
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Dn02xYoa1JlEi1.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Dn02xy5g5iqvG1.png
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Dn02xACn7xnC41.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Dn02x54TPgovN1.png
3DMark - Sling Shot Unlimited
In 3D performance valt de Qualcomm 835 wat achter. Gemiddeld zit de Sony altijd een stuk lager dan de andere high-end modellen. Bij het spelen van games heb ik hier echter niets van mogen merken.

De competitie:

Scherm

Een van de meest besproken onderdelen van dit toestel is toch wel het scherm. Het betreft een 5.5 inch 3840 x 2160 IPS LCD paneel met HDR ondersteuning. Deze resolutie zorgt voor een abnormaal hoge “pixel density” van ~807 ppi. Nu klinkt dit uiteraard zeer mooi, echter is er een kanttekening. Binnen Android zal het scherm altijd in een 1080p modus draaien. Bij elementen waar het scherm kan “shinen” zal deze omschakelen naar 4K resolutie. Denk hierbij aan de Sony galerij waarbij je 4K content bekijkt. Ook is het mogelijk om 4K HDR content te bekijken via bijvoorbeeld streamingdiensten als Amazon Video. Helaas is dit bijna niet te krijgen in Nederland.
Zonder HDR zien foto’s en video’s toch zeer scherp en levendig uit. Ook zijn de kijkhoeken uitstekend en is de helderheid van 700 cd/m2 behoorlijk hoog. Vergeleken met andere toestellen is dit vergeleken met toptoestellen de hoogste helderheid tot nu toe in een toestel! Tijdens het buiten zitten in de zon met dit toestel wat prima werkbaar.

Binnen de instellingen van het toestel zijn ook veel aanpassingen mogelijk aan het scherm. Zo is het mogelijk de kleurengamma aan te passen & de witbalans. In de eerste afbeelding zie je de keuzes die mogelijk zijn. Standaardmodus geeft voor mij persoonlijk een prettig beeld. De kleuren zijn wel wat “levendiger” gemaakt en wijkt dus van het realistisch af. De “professionele modus” stelt het paneel in met het sRGB kleurengamma. Dit zorgt voor een wat doffer maar realistisch beeld. Kleuren spatten er niet uit maar bij het bekijken van foto’s zorgt dit wel voor een realistisch beeld van de foto. Je merkt dit vooral wanneer je foto’s op het display vergelijkt met dezelfde foto op een computer monitor (die ook een hoge kleurechtheid heeft). De super levendige modus veranderd de kleuren dermate erg dat ik dit onbruikbaar vind. De contrast wordt dan heel erg verhoogt waardoor veel vlakken te donker lijken.

Audio

Sony presenteert het toestel als een apparaat geschikt voor audiofielen. Zij achten dit te behalen door veel Hi-res audio files te ondersteunen en een ingebouwde DAC te gebruiken.
Features
  • Ondersteuning voor het afspelen van Hi-res audio files:
o LPCM
o FLAC (24bit/192kHz)
o ALAC
o Native DSD (enkel DSD64)
o DoP (DSD over PCM)
  • S-Force Front Surround. Sony beweert hiermee een virtueel surround sound uit de twee naar voren gerichte speakers.
  • Automatic Headphone Optimisation (AHO) moet er voor zorgen dat hij automatisch zich aanpast aan de aangesloten koptelefoon.
DAC
Er wordt duidelijk geadverteerd wat voor meerwaarde de Sony Xperia XZ Premium moet bieden voor audiofielen. Echter wordt er nergens gerept over specificaties van de DAC of de ondersteuning van de Muziek app qua playback. Zelf heb ik uiteraard getest welke playback er mogelijk was en mijn bevindingen.

Er wordt gebruikt gemaakt van de ingebouwde DAC gemaakt door Qualcomm. Dit platform heet Aqstic en biedt een hardware DAC, hoge resolutie file ondersteuning en THD+N (Total Harmonic Distortion + Noise). Dit laatste moet zorgen voor bijna geen ruis of vervorming.
De DAC heeft de volgende specificaties op de website van Qualcomm:
  • Dynamic range: 130dB
  • THD+N: -109dB
  • Native DSD support (DSD64/DSD128) + DoP (DSD over PCM)
  • PCM tot 384 kHz/32bit + DXD support
  • Dual oscillator support (44.1kHz/48kHz)
Audio test
Zelf heb ik DSD & FLAC files geprobeerd te spelen en kreeg enkel tot DSD64 & FLAC 192kHz/24bit werkende. Files in hogere bitrates werden helaas niet afgespeeld door de muziek app van Sony.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmZjwPIf4zEUp1.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmZjw15rM0u9G1.png

Audio heb ik getest met een Beyerdynamics Custom Pro koptelefoon en de files waren dezelfde samples maar in verschillende bitrates & formaat.
Het eerste wat ik getest heb is het volume wat de Sony produceert met mijn koptelefoon. Bij andere toestellen welke ik gehad heb ging het meestal niet goed met het aansturen van de koptelefoon. Volume was daarom altijd zeer zacht. Bij de Sony is het volume net iets hoger wat toch zeer gunstig is. Voornamelijk wanneer je nog grotere drivers hebt in je koptelefoon. Het is nog steeds niet zo luid als op mijn dedicated hi-res speler (Pioneer XDP-100R) maar het komt in de buurt. In ieder geval een pluspunt voor de audio playback!

Het tweede wat ik getest heb is het vergelijken van verschillende audio formaten welke hij ondersteund. Tot mijn verbazing kan het toestel Native DSD aan (dus geen decoding of DoP!). Tot DSD64 kreeg ik afgespeeld op het toestel met de standaard muziek app. De muziek klinkt erg detailrijk en er is weinig ruis aanwezig in de playback. Ook het afspelen van bijvoorbeeld Tidal klinkt zeer goed! Echter zal voor iedereen anders de kwaliteit afhangen van smaak, gebruikte koptelefoon/speakers & audio file. Ook per genre muziek zal het verschillen of het prettig klinkt.

Extra info over Aqstic: https://www.qualcomm.com/products/features/aqstic
Speakers
Het toestel heeft twee front-facing speakers. Zelf kan ik kort zijn over de speakers. Ze zijn prettig in gebruikt omdat je ze nooit helemaal afdekt met je handen terwijl je een video probeerd te kijken. Ook is het Virtual surround effect erg goed en geven de speakers een gedetailleerd geluid weer. De speakers gaan wel niet heel luid t.o.v. andere telefoons maar hier tegenover is dat geluid bijna niet vervormd op hoog volume. Nadeel bij hoog volume is dat de hele achterzijde mee vibreert als klankkast.

Camera

Sony weet als geen ander reeds ontwikkelde camera technieken toe te passen op mobiele telefoons. Dit doen ze door bekende namen als a™- en Cyber-shot™ te gebruiken en daarmee de kwaliteit uit te drukken. Ook adverteert men gretig met de mogelijkheid tot het schieten van 960fps slow-motion video! Hierover bij het videogedeelte tevens meer.

De sensor is een 19 MP Exmor RS for mobile sensor met zijn eigen DRAM geheugen voor cache. Dit heeft er toe geleid dat foto's zeer snel geschoten en opgeslagen worden. In de praktijk heb ik dit als zeer prettig ervaren.
De grootte van de sensor is 1/2.3" en daarvoor is een f/2.0 25mm lens geplaatst. T.o.v. andere toestellen van de concurentie is deze niet het meest lichtsterk. Dit is ook merkbaar bij foto's in weinig licht.

Om een vergelijking te maken heb ik de Samsung S7 van mijn vriendin erbij gepakt. Ik heb proberen te kijken naar de fotokwaliteit die standaard uit het toestel komt. Dus niet met ideale lichtomstandigheden of manuele instellingen. Je ziet dat een ouder toestel als de S7 veel beter presteert in scherpte en ruisonderdrukking dan de Sony.
Test foto's
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk standen uit te proberen. Van macro shots tot weinig-licht foto's. Klik op de foto om deze in volledige resolutie te bekijken (+exif data).
https://thumb.ibb.co/ccCqdQ/DSC_0007.jpg https://thumb.ibb.co/hfNZ55/manueel_nacht.jpg https://thumb.ibb.co/cuFRJQ/DSC_0008.jpg https://thumb.ibb.co/bWemJQ/DSC_0010.jpg https://thumb.ibb.co/iVnvCk/DSC_0012.jpg https://thumb.ibb.co/m82HQ5/DSC_0015.jpg https://thumb.ibb.co/b2Bu55/DSC_0016.jpg https://thumb.ibb.co/fR0bJQ/DSC_0021.jpg https://thumb.ibb.co/npsqdQ/DSC_0025.jpghttps://thumb.ibb.co/dDRu55/DSC_0027.jpg https://thumb.ibb.co/dBCdXk/DSC_0030.jpg https://thumb.ibb.co/cwabJQ/DSC_0053.jpg https://thumb.ibb.co/dr8wJQ/DSC_0055.jpg
Video's
Video's op de Sony Xperia XZ Premium kun je schieten in de volgende formaten:
  • Full HD @ 30fps
  • Full HD @ 60 fps
  • 4K @ 30fps (H264 & H265)
Zie onderstaande voorbeeld video's. De kwaliteit van de camera vind ik zelf zeer goed. Beter dan de foto kwaliteit van het toestel.

4K Video 1

4K Video 2

Slow-motion video

Met de introductieprijs van ¤ 750,- is het een stevige prijs t.o.v. concurrentie zijn dit helaas normale prijzen geworden voor flagship toestellen. Ik verwacht dat na verloop van tijd de prijs zal gaan dalen en dan wordt het een zeer aantrekkelijk toestel voor 2017!

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Premium Zwart?

Mooi uitgebreide en gedetailleerde review. Voor de liefhebbers van slow motion is er ook een slo-mo video van de reviewer, maar die ontbreekt in het lijstje.

Door e.o.a. reden gaan de ingesloten (getagde) plaatjes in de review ook niet lekker. Die zijn dan weer onderaan de review te bekijken. Niet geheel logisch van Tweakers.
Plaatjes, moeten een plaatje als link hebben en geen vreemde url's zoals: [img]KvWiCRzq[/img].
Filmpjes kun je ook gewoon toevoegen met de tag: [video]https://youtu.be/ji0l9lljdBs[/video].

Op tweakers staan diverse handleiding m.b.t. het werken met standaard tags.

Dus geen URL verkleiners gebruiken, maar volledige links die je ook in je browser kunt plakken.
Ik ben bang dat je je dan vergist. Bij het maken van de review kreeg ik de mogelijkheid tot het uploaden van max 30 afbeeldingen. Vervolgens stond daar bij: Klik op een afbeelding om deze in te voegen in je review.. De tags is automatisch gegenereerd door Tweakers. Ik snap uiteraard wel dat een link als deze niet gaat werken zonder normale url...

Deze bug is al doorgegeven aan Tweakers.

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 22 juni 2017 08:02]

Ah, dan snap ik inderdaad dat het niet werkt.
Het invoegen van foto's op die manier heb ik nooit getest/uitgevoerd. Ik gebruikte altijd het Tweakers fotoalbum. Die kun je aanschaffen vanaf een bepaald aantal karma. Later ben ik over gestapt naar een eigen website + hosting, zodat de plaatjes in een batch geüpload kunnen worden.