Specificaties 15,6" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire ES1-572-31N3 Review

heintjeput 17 juni 2017, laatste update op 18 juni 2017, 865 views

Acer Aspire ES1-572-31N3 (Product gekocht)

Prima kantoorlaptop, vlot door de i3 en SSD. Bouwkwaliteit is gewoon prima, maar de laptop is wel een beetje zwaar. Lees de uitgebreide review voor meer informatie.

Pluspunten

• i3 6006U
  • Full HD Mat scherm
  • 256GB SSD

Minpunten

• Slechts 4GB geheugen
  • Relatief zwaar

Een laptop gekocht voor iemand die niet veeleisend is, maar wel weer een flinke tijd met de laptop wilde doen. Ik heb deze korte review geschreven n.a.v. mijn ervaringen tijdens het installeren van de laptop. Voor de laptop waren de volgende eisen opgesteld:
  • Resolutie, geen 1366 x 768!
  • Een redelijke processor, geen Celeron of Pentium, dus bijvoorkeur een i3 o.i.d.
  • Een SSD van 200+GB, of makkelijk kunnen upgraden
  • Bij voorkeur 8GB geheugen, maar later uitbreiden was ook oke.
  • Natuurlijk prijs inclusief eventuele uitbreidingen als geheugen of SSD, totaal budget ~¤650,-
Als je met deze specificaties in de Pricewatch gaat kijken, dan is ¤600,- ongeveer het minimum om op uit te komen. Een HDD of kleine SSD nemen en later vervangen was prijstechnisch geen optie, 8GB geheugen standaard was ook niet echt de moeite. Daarnaast waren er ook nog een aantal laptops niet of slecht leverbaar waren bij een fatsoenlijke winkel. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Acer Aspire ES1-572-31N3. In deze prijscategorie weet je dat je niet de lichtste of de allerbeste bouwkwaliteit krijgt, maar afgaande op reviews die over laptops in deze series gingen leek het allemaal wel prima te zijn.

Specificaties

De belangrijkste specificaties voor mij:
  • Schermdiagonaal: 15.6”
  • Resolutie: 1920x1080
  • Schermcoating: Mat
  • CPU/SoC: Intel Core i3-6006U
  • Geheugengrootte: 4GB
  • Opslag: 256GB SSD
  • DVD-speler: geen (lege cover)

Informatie op internet

Informatie van Notebookcheck, 1e en 2e review
Acer support site

De laptop

Acer
Acer-1Acer-2Acer-3
Beschikbare poorten
Aan de linkerkant helemaal niks, aan de achterkant DC-voeding, USB 2.0 en USB 3.0 poort, HDMI, LAN en aan de rechterkant een USB 2.0 poort, 3.5mm jackplug en SD kaart slot. Het zijn niet veel poorten die er op zitten, maar alles wat ik nodig heb ik wel aanwezig. Persoonlijk vind ik het wel fijn als de meeste poorten aan de achterkant zitten, zodat je met je muis nooit in de weg komt met de kabel.
Uitbreidingsmogelijkheden
Iets vervangen zal niet gemakkelijk zijn aangezien er geen gemakkelijke manier is om de laptop te openen. Wel zou er een geheugenslot vrij moeten zijn. Ook een extra harde schijf in de DVD-caddy zou niet al te moeilijk moeten zijn.

Beeldscherm

Zoals ik bij de specificaties al aangaf, het gaat om een Mat 15.6” scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels en ik vond het scherm er prima uit zien, kijkhoeken zijn ook vrij prima. De scherpte was gewoon oké en de kijkhoeken waren prima*. Het is geen top scherm, maar dat kon je ook niet verwachten voor deze prijs, maar het is veel beter dan een 1366x768 of een TN-paneel.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord en touchpad krijgen van mij ook een voldoende. Typen ging prima en ook het touchpad registreerde alles ook netjes. Er zijn geen fysieke knoppen aanwezig, maar dat is geen probleem aangezien het touchpad multitouch ondersteund en daardoor hou je wel meer ruimte voor het actieve deel van het touchpad over.

Stevigheid en mobiliteit

Ik was enigszins verrast door de stevigheid van de laptop, de schanieren voelen redelijk stevig aan. Ook de afwerking ziet er vrij goed uit, dus ik heb wel vertrouwen dat deze laptop een redelijke tijd mee zou kunnen gaan. Qua mobiliteit is het een redelijk zware laptop, hij weegt namelijk 2.4kg. Dat is redelijk zwaar zelfs in deze prijsklasse en andere laptops die vergelijkbare specs hebben wegen toch minstens 2 ons minder.

Performance

De SSD die ingebouwd zit is een prima SSD, ik heb hem vergeleken met die in mijn HP Probook 440 G2 ingebouwd zit en de performance op sequential read / write is vergelijkbaar, maar op random read / write presteert deze SSD een stuk beter.
SSD Acer vs HP
De i3 die ingebouwd is presteert ook prima. Tijdens de installatie van de verschillende programma’s, Windows Updates etc. ging alles gewoon vlot. Daarnaast heb ik de fan ook weinig tot niet gehoord, wat voor mij ook altijd een goed teken is. Hieronder een vergelijking tussen de i5 6200U en deze laptop.
CPU Acer vs HP

Ik vind het een prima laptop. Prijs/kwaliteit scoort deze laptop heel erg hoog. Ik denk dat als het een standaard Office laptop die niet al te vaak in de tas hoeft hij erg goed presteert. De CPU en SSD zijn de grootste pluspunten, het grootste minpunt is denk ik het gewicht.

*Ik dacht dat het een IPS paneel zou zijn. Maar misschien dat de kijkhoeken inderdaad niet goed genoeg zijn en ik kan het ook nergens anders terugvinden[/edit]

Heb jij ook een Acer Aspire ES1-572-31N3?

Bij de pluspunten staat processor i3 6200U even verder meld je de goede Intel Core i3-6006U
Oeps. Goed opgelet. Ik heb het gefixt
Heel zeker dat dit een IPS panel heeft? Ik lees op andere sites dat dit een TN panel zou moeten zijn. Als ik vergelijk met laptops in deze klasse, zie ik rond de 500 euro OF een IPS panel in combinatie met 128GB SSD / 4GB RAM, of een TN panel met 8GB en 256GB SSD, met dan dezelfde processor.
Nee, helaas niet heel zeker. Ik dacht het ergens gelezen te hebben en de kijkhoeken waren ook wel prima, dus ik dacht dat het dat wel zou zijn. Ik kan het helaas niet meer terug vinden, het enige wat wel nog kon vinden over het paneel van het Full HD scherm in de ES1-572 is bij de Wehkamp dat het TN zou zijn.

Voor 256GB SSD en 4GB zou je op een HP Pavilion 15-au111nd uit kunnen komen, maar dat is alweer bijna ¤600,-. Maar dat paneel is dan weer glanzend...

Met de eisen en het budget denk ik nog steeds dat het een goede laptop is en het IPS paneel maakt in dit geval denk ik toch niet zoveel uit.