Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z270 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z270 SLI Plus Review

GOTD 18 juni 2017, laatste update op 18 juni 2017, 206 views

MSI Z270 SLI Plus (Product geleend)

De MSI Z270 SLI Plus is een bord dat alles aan boord heeft. Overclockers en gamers kunnen hier echt alles mee doen.

Pluspunten

• z270 chipset voor een lage prijs
  • 6x USB 2.0, 8x USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.1 (Gen2, 10Gb/s), USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s)
  • SLI voor de extreme gamers
  • Zwart past in bijna alle builds
  • UEFI is overzichtelijk en makkelijk te begrijpen

Minpunten

• PS/2 welk jaar is het?!

Layout Score: 4

Doos front

Begin 2017 kwam het nieuwe moederbord van MSI op de markt met een gemiddelde prijs van ongeveer 160. Het bord moet met de ‘’nieuwe’’ lijn van van Intel processors overweg kunnen. Dit ATX bord kun je een Kaby Lake CPU combineren met het razendsnelle DDR4 en als je geen 60 FPS haalt in al je games, kun je er nog een tweede videokaart op kwijt. In deze review ga ik kijken of dit bord zijn prijskaartje van 140 waard is.

Ghetto setup

Helaas was ik even vergeten dat mijn NZXT Manta geen ATX borden kan hebben. Geen probleem dan doen we het even met een ghetto setup.

What's in the box

Inhoud doos

De inhoud van de doos is vrij simpel. Als eerst zie je natuurlijk het moederbord zitten, als je deze weghaalt en de kartonnen afscheiding omhoog tilt, krijg je de rest van de inhoud te zien. Zo zit er natuurlijk een instructie boekje bij wat vaak van pas komt bij het snel opzoeken van informatie. Het I/O shield zit netjes verpakt in een plasticje net zoals twee sata kabels. Verder zit er een installatie guide bij van de CPU koeler en een bedankbriefje van MSI voor het kopen van hun product. Na verder zoeken kom je een ronde schijf tegen. Als ik hier naar googlet, wordt dit een CD genoemd. De functie hiervan is mij niet duidelijk.

Spek en CD

specificaties

Specs

De MSI Z270 sli plus is van alle luxe voorzien die je mag verwachten van een moederbord in deze prijs categorie. Zowel Kaby Lake als Skylake CPU’s kunnen op dit bord gebruikt worden. Het DDR4 geheugen kan standaard draaien op 2400 MHZ en tot 3800 MHz met aanpassingen in de bios. Naast de 6 sata poorten op het moederbord kun je ook nog een M.2 SSD plaatsen keuze genoeg dus qua opslag. Zoals de naam doet vermoeden kun je met dit bord ook SLI en Crossfire gebruiken.

Back panel

rear io

Op de achterkant van het bord zijn een paar interessante dingen te zien. Ten eerste de oudere interfaces ps/2 en DVI-D deze zullen niet snel gebruikt worden door mensen die een moederbord kopen van 140. Daarnaast is de keuze aan verschillende USB typen erg ruim. Alle gangbare modellen zijn aanwezig inclusief 3.1 gen2 type C.

MSi logo

in depth look

Chipset

Chipset info

De z270 chipset is de meest uitgebreide chipset die er op dit moment is voor huidige generatie moederborden. Je kunt met deze chipset onder andere SLI/Crossfire draaien. Een andere bijkomstigheid is de mogelijkheid om te overclocken. Als je dit board wilt kopen moet je hierbij een K versie CPU kopen. Mocht je niet willen overclocken kun je beter naar die iets goedkopere chipset H270 gaan.

Realtek ALC1220

AudioBoost

De audioboost bestaat uit de Realtek ALC1220. Deze chip moet de strijd aankunnen met losse geluidskaarten die gebruikt worden door audiofielen. Zelf maak ik gebruik van mijn headset en kon geen verschil merken tussen deze chip en die van mijn vorige moederbord. Hier moet ik wel duidelijk maken dat ik geen audiofiel ben en hier ook geen uitgebreide testen voor heb gedaan.

PCI-E Steel Armor

PCI-E Steel Armor
De PCI-E sloten zijn gemaakt van een combinatie staal en plastic. MSI noemt dit PCI-E Steel Armor. Het staal zorgt ervoor dat de tegenwoordige erg zware videokaarten de PCI-E slots niet beschadigen door hun grote gewicht.

RGB Mystic light

RGB lighting

Onder aan het bord is een header waarop je een RGB strip kunt instellen. Deze kun je bedienen met de MSI gaming APP of met je telefoon. Alle kleuren zouden mogelijk moeten zijn in verschillende patronen.

DDR-Boost

Ram slots

Ram en CPU

De DDR-Boost moet de RAM modules optimaal laten werken zonder storing. Verder moet het de RAM banken ook nog eens sneller laten werken dan normaal. Als je meer informatie wilt hebben over de DDR-Boost verwijs ik je naar deze link van MSI https://www.msi.com/blog/ddr4-boost

BIOS/UEFI

Als je tijdens het opstarten op DEL drukt krijg je dit scherm te zien. Linksboven staan zowel de OC genie als de XMP voor makkelijk overclocken. Het overclocken van de CPU was binnen een paar klikken gedaan. Het overclocken van het geheugen lukte mij niet, dit heeft waarschijnlijk te maken met mijn geheugen (of een instelling die ik over het hoofd zie) maar omdat deze review hier niet over gaat, ben ik niet verder gegaan en heb het geheugen uiteindelijk lager gezet.

Hier het overclock menu voor het geheugen. De keuze is uit 1.00 x de geheugensnelheid of 1.33 keer. Waarbij de 1.33 keer de boost functie moet zijn.

De MSI z270 sli plus is een moederbord die alles heeft wat je mag verwachten van een moederbord. Met de z270 chipset is overclocken geen enkel probleem. In de uitgebreide UEFI kan van alles worden ingesteld zodat jouw CPU of RAM op volle snelheid draait. Door de onopvallende zwarte kleur past het bord ook in veel builds. Mocht dit je niet bevallen kun je altijd nog een ledstrip bevestigen aan het bord.

Zie je iets wat beter kan in mijn review? Laat feedback achter zodat mijn reviews beter worden!

Heb jij ook een MSI Z270 SLI Plus?