TomTom Rider 450 (Wereldwijd) Review

HansM67 17 juni 2017, laatste update op 30 augustus 2017, 2.850 views Product gekocht

TomTom Rider 450 (Wereldwijd)

Een duur apparaat dat qua snelheid en update software/connectiviteit veel beter kan, dus per saldo veel te duur. Gelukkig niet de volle pond betaald. Wel een mooi leesbaar scherm en goed te bedienen met handschoenen.

Pluspunten

• robuust
  • scherm
  • routes goed in te stellen
  • levenslang updates die helaas niet werken
  • mogelijkheden

Minpunten

• updaten soms lastig
  • traag
  • duur
  • soms moeilijk routeopties in te stellen

Features Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Instructies Score: 2
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Updaten op 3 verschillende win10 pc's geprobeerd. De derde keer op mijn desktop: na 6 uur weer de connectie verloren met de 450, dus geef ik het op. Dit is ronduit belachelijk anno 2017. Ik kan me herinneren dat ik dit met mijn eerste tomtom ook had in 2007. Blijkbaar nog niets geleerd.

Vreemd dat je , als je de tomtom weer aansluit, heel kort een keuzemenu ziet waar je bijv kunt kiezen niet de nieuwe kaart van 6 gig te installeren maar wel de andere software. Ik hoopte zo deze horde te nemen. Helaas krijg je de kans niet want dit scherm verdwijnt binnen een halve seconde. Dit soort zaken maakt het wel triest en doet denken aan een Chinees B product.

Je kunt de 450 ook koppelen aan je wifi ap van je telefoon, maar je hebt toch nog een appel of windows machine nodig voor een update, met wat software. Ik ga maar even uitwaaien op de motor.

Ik heb de 450 nog maar net, ik hoop dat mijn beeld van dit apparaat nog verbeterd. Tot nu toe....

Update ( 30 08 17)

Ik heb inmiddels aardig wat ritjes gereden op de motor en het apparaat ook meegenomen op vakantie in de auto, naast mijn samsung s7 die google maps gebruikt.

Het updaten van het apparaat is uiteindelijk gelukt, vraag me niet waarom, maar ineens lukte het. Verbinden met met mobiel voor traffic info etc, helaas.....ik krijg wel het geluid op mijn headset goed en dat klinkt prima.

Zeker vergeleken met de S7 : het apparaat is traag, maar wel heel zuinig. De rider wordt ook niet warm, dus dat kan mogelijk de levensduur bevorderen. We zijn wel snelheid gewend met die moderne telefoons tegenwoordig...google is in de auto vlotter en handiger.

Het is leuk om een spannende route te plannen. Een meerwaarde zou ook zijn een route te kunnen kiezen zonder drempels en zo weinig mogelijk stoplichten.

Ik krijg het ook nog niet voor elkaar om het beeld in 3d te zetten zodat je de bochten fijn kunt voorspellen, zonder dat je een route hebt ingeprogrammeerd.

Het was graven, maar als je een eindbestemming kiest en je wilt daarvan een spannende route maken....dat lukt maar vereisde wel een boel zoekwerk in het trage menu.

Voor de rest, onder aan de streep, betrouwbare kaarten, weinig gekke dingen zoals uitval, een stevig ding dat waarschijnlijk jaren meegaat.

Ik heb er een voldoende van gemaakt, maar wel een krappe. Na zoveel generaties riders zou je beter mogen verwachten.

Heb jij ook een TomTom Rider 450 (Wereldwijd)?

Ik begrijp niet helemaal waar jouw issues met het updates vandaan komen. Dat werkt namelijk prima. Dat je voor een update een computer nodig hebt vind ik niet zo vreemd. Veel updates zijn behoorlijk groot namelijk. Dat gaat niet tot niet efficient met een draadloze verbinding met je telefoon. Wel kun je bijvoorbeeld de laatste flitslocaties etc via de telefoon naar de TomTom laten sturen. Dit alles zonder abonnement of betaalde applicatie welke je bij bijvoorbeeld Garmin wel nodig hebt in veel gevallen.

Wat vind je verder traag aan het apparaat? Ik herken eigenlijk geen enkele van de hier opgesomde minpunten behalve de prijs welke bij alle motor navigatiesystemen hoog ligt. Vergelijk je deze weer met een vergelijkbaar Garmin toestel dan zie je dat de TomTom op prijs juist weer gunstig scoort.

[Reactie gewijzigd door Bor op 5 juli 2017 13:01]

Idem hier een hoop issues met updaten van TomTom apparaten, op twee verschillende Apple OS X (verschillende versies) alsook twee Windows machine (7 en 10), met drie verschillende TomTom apparaten (Via 300, Via 350 en Rider 450).

Dus de reactie: "Dat werkt namelijk prima." is voor jou van toepassing, maar niet voor iedereen, en daarmee is het dus niet zeker dat het voor een volgende gebruiker ook wel of niet prima werkt.

Ook ik vind de TomTom apparaten traag reageren, al heb ik met de Rider 450 nog niet veel ervaring. Pluspunt dat ie zuinig is zal er zeker mee te maken hebben, al moet het anno 2017 niet heel moeilijk zijn om de processor alleen even snel te laten lopen wanneer interactie/rekenkracht vereist is.
Ik ben inderdaad graag bereid een paar uur te wachten, maar het werkt niet zoals je bijv gewend bent van je smartphone. De reactie op je aanslagen is traag, het lukt vaak niet om te updaten. Je kunt dan ook nergens uit afleiden dat er iets gebeurt intern in het apparaat.

Verder een prima apparaat hoor. Het is nu alweer even geleden dat ik er gebruik van heb gemaakt maar komend weekend barst het seizoen weer los. Ik zal na een tijdje nog 's een update geven.

Met garmin heb ik ook wat gewerkt, tomtom heeft toch de voorkeur al is het maar uit chauvinisme ;)