Specificaties 16" (1366x768), 320GB - Bekijk alle specificaties

Asus X61SL-6X129C Review

muksie 24 december 2009, laatste update op 24 december 2009, 497 views

Asus X61SL-6X129C

Pluspunten

• Videokaart
  • Geluidsproductie
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Accuduur
  • Knoppen touchpad
  • Ingebouwde speakers

In augustus 2009 besloten een laptop aan te schaffen omdat in september m'n colleges weer begonnen. Mijn budget was ca. ¤ 600,- en deze laptop had naar mijn idee de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Over de features ben ik goed tevreden, al zit er (ondanks de aanwezigheid van een bluetooth status-lampje) geen bluetooth op, wat in bepaalde gevallen wel eens handig zou kunnen zijn maar het is geen groot gemist voor me. Tevens is het geluid van de ingebouwde speakers erg crappy, maar aangezien ik over het algemeen toch een headset gebruik voor mij geen probleem. Er zit tevens een HDMI uitgang op, maar die heb ik nog niet gebruikt.

De aanwezige videokaart (Ati Radeon HD 4570 512 MB) is ruim voldoende voor me, aangezien ik niet tot nauwelijks game. Het is voor mij dan ook erg lastig om in te schatten hoe deze presteert, het is voor mij i.i.g ruim voldoende. Ook over de beeldkwaliteit heb ik geen klachten, hoewel de maximale resolutie van 1366x768 in de hoogte eigenlijk nog wel eens een beetje tekortschiet.

De laptop voelt erg stevig aan, en lijkt van degelijk materiaal gemaakt (geen goedkoop aanvoelend plastic). Wel lijkt het scherm af en toe enigszins te klemmen tijdens het in- en uitklappen, waardoor er wat meer kracht nodig is, en het scharnierpunt piept dan een beetje. Hopelijk niet zo heel erg, maar toch een klein minpuntje.

De muisknoppen van het touchpad vind ik alleen iets minder geslaagd: het is één doorlopende knop, die zowel aan de linker als aan de rechterkant ingedrukt kan worden maar dit gaat in beide gevallen redelijk zwaar en werkt daardoor niet erg prettig. Ook is er geen scrollwiel op het touchpad wat naar mijn mening toch prettiger werkt dan met twee vingers over het touchpad bewegen. Op het toetsenbord heb ik daarentegen niet veel aan te merken. Er is ook een numpad aanwezig wat ik persoonlijk toch wel prettig vind.

Er zijn geen aparte multimediatoetsen, wel is er een aparte Fn toets (naast linker Ctrl) welke, i.c.m. andere toetsten enkele dingen kan regelen waarvan het volume het enige is wat ik af en toe gebruik, maar dit werkt niet echt prettig: vanwege de afstand tussen beide toetsen (Fn en F10/F11/F12) ben ik beide handen nodig.

Echt warm wordt de laptop niet, al heb ik hem zelden op schoot staan. Overigens ook niet erg lawaaierig, maar dat komt misschien ook wel omdat hij vaak naast m'n desktop staat welke heel wat meer geluid maakt.

Het is een 16" laptop, en daardoor vanzelfsprekend toch iets minder draagbaar dan bijv. een 15.4", maar als je er zoals ik niet al te veel mee sleept is het prima te doen. De accuduur valt me alleen wel een beetje tegen: Anderhalf tot hooguit twee uur.

Ik gebruik op deze laptop voornamelijk Ubuntu. In het begin had ik wat problemen, maar momenteel werkt het prima met Ubuntu 9.10. Wel gebruik ik Wicd i.p.v. de standaard network-manager, aangezien die een erg onstabiele netwerkverbinding gaf. Ik heb echter verder nog geen dingen gevonden die niet werken onder linux.

Al met al ben ik prima tevreden met deze laptop, en deze biedt zeker voldoende waar voor z'n geld.

Heb jij ook een Asus X61SL-6X129C?

Heb deze zelf ook, maar ben minder te spreken over het ventilatorgedrag en idd de accuduur. Als ie gewoon plat op het bureau staat en dus van onderen meer warmte vasthoudt, blijft de ventilator op een gegeven moment constant aan staan en is 'ie absoluut hoorbaar. In een stille kamer kan ik hem sowieso op 4 tot 6m afstand horen. In een laptopstandaard gaat dit gedrag over naar een constante aan/uit-cyclus. En dan zit ik zelfs nog op een kamer waar het momenteel rond de 18 graden is.

Heb Speedfan laten monitoren en er komt uit dat de fan aanslaat op 45 graden en weer uitgaat bij 41 graden. Deze waarden zijn natuurlijk niet 100% betrouwbaar omdat elk programma z'n eigen waarden geeft, maar het gaat natuurlijk om het principe en ik kwam met andere programma's ook op ongeveer dezelfde waarden uit. Het duurt dan even, je ziet de temperatuur weer oplopen, en bij 45 graden slaat de fan weer aan.. etc etc etc....

In een stille (studie)omgeving zoals een bieb is het gewoon lichtelijk irriterend. Zeker ook omdat er mensen om je heen zitten die aan het studeren zijn. Zelf irriteer ik me mateloos aan blazende laptops als ik zit te studeren, dus ik wil dan ook zelf niet degene zijn die dat geluid veroorzaakt.
Daarbij komt dat je vrij weinig ventilatorreserve over hebt als je bijv. zwaardere apps gaat draaien of video's gaat streamen. Je moet ook goed in de gaten houden of er stof in de heatsink komt, want dan wordt 'ie pas echt bloednerveus qua ventilatorgedrag heb ik ervaren. Het openen van een map was al genoeg om de ventilator in een hoge stand te laten razen; zeer lawaaiig. Na 't schoonmaken van de heatsink is het weer dezelfde gedrag als voorheen: ventilator aan/uit-cyclus als 'ie in een standaard staat en constant aan als 'ie plat ligt.

Het bios blijkt ook zeer beperkt te zijn en van enig powermanagement/fan control is geen sprake; softwarematig kun je 't al helemaal vergeten. Misschien hangt dit samen met het feit dat 't een SiS chipset is en geen Intel? Los van het ventilatorgedrag had ik gelezen dat SiS de mindere is t.o.v. Intel. Ook iets wat ik nog niet wist, dus in 't vervolg haal ik iig geen SiS-gebaseerde laptop meer.

De draagbaarheid van de X61SL valt me ook tegen en hij past met geen mogelijkheid in m'n Eastpak rugzak ('t model wat je het meeste ziet, halfrond van boven, extra vak aan de voorkant). Kan 15,6" van harte afraden als je 'm ook op school wilt gebruiken en per rugzak wilt vervoeren.

Stap waarschijnlijk over op een Macbook Pro van 13.3", o.a. omdat die absoluut stil is, 't formaat me beter bevalt en de batterijduur extreem goed is voor een normale Core 2 Duo en dus geen CULV-processortje (7u, wat 'ie ook daadwerkelijk haalt aldus een studiegenoot).
Linux IA-64? Ik denk dat je x86-64 bedoelt :). Een Itanium laptop van Asus heb ik nog niet voorbij zien komen...
Bedankt, je hebt gelijk
|:(