Wacom Bamboo Pen & Touch Review

Malloot 23 december 2009, laatste update op 23 december 2009, 1.154 views

Wacom Bamboo Pen & Touch

Pluspunten

• Pen is erg ergonomisch, fijne grote functieknoppen, plat.

Minpunten

• De pen moet 2cm boven oppervlak zitten om te multitouchpad te kunnen gebruiken, wat de functionaliteit ervan beperkt omdat je de pen niet lekker kunt blijven vasthouden. Werkt softwarematig niet lekker in WinXP.

Toen ik zag dat er een tablet bestond waarmee je door een multitouch functie horizontaal en verticaal kon scrollen was ik dolenhousiast en heb ik er meteen een aangeschaft. Het enige wat altijd ontbrak aan een pen tablet was een bruiknare scrollfunctie, die net zo efficint werkt als die van een muis.

Helaas vind ik dat er nog wat haken een ogen aanzitten. Belangrijk te weten in de review is dat ik Windows XP gebruik, en ik me kan voorstellen dat op andere platforms (Winows 7, Mac OS X) het beter werkt.

- Scrollen gaat stapsgewijs ipv. vloeiend zoals op bijv. een iPhone. Dat is precies niet wat je wilt bij een touchpad.
- Horizontaal scrollen gaat in elk programma weer anders. De n veelte snel en in een ander programma weer te langzaam.
- Bovendien ben je in Photoshop (CS3) niet het beeld aan het verplaatsen (zoals de handje-tool in veel applicaties) maar gewoon aan het scrollen in twee richtingen.
- De pen moet bijna 2cm boven het oppervlak zijn om te kunnen scrollen. Daardoor is het niet echt handig meer omdat je de pen dan niet lekker kunt blijven vasthouden.
- Pendruk wordt niet gedetecteerd in Applicaties, geen drukgevoeligheid dus (Wellicht alleen in WinXP en/of mijn configuratie).
- Mededeling "The tablet driver is not running" tijdens opstarten windows, dit schijnt een timing-fout te zijn en veel voor te komen (paar seconden later runt de driver wel maar dan is de mededeling al geweest). Wellicht is dit ook alleen in WinXP.

Dit waren te veel redenen voor mij, ik heb hem geretourneerd en blijf voorlopig met mij oude Graphire 2 werken. MAAR DIT NEEMT NIET WEG dat het nog steeds een erg fijne tablet is om te werken.
- De pen ligt beter in de hand dan mijn Graphire 2 pen.
- De functieknoppen zijn groot en klikken heel licht, je kun ze gebruiken zonder ernaar te hoeven kijken (na wat oefening).
- Hij is net zo plat als mijn Graphire 2, vrijwel alle tussenliggende modellen waren hoger voor zover mijn ervaring gaat.

In potentie een geweldig apparaat, maar met nog wat kinderziektes. Vooral het feit dat de pen 2cm boven het oppervlak moet zijn om te kunnen scrollen met multitouch vind ik een tegenvaller. De overige door mij ondervonden nadelen hebben alleen maar met software te maken.

Update juni 2013 (vier jaar later):
Ik kon me niet eens herinneren dat ik hem terug had gedaan, maar nu daagd me weer dat mijn Graphire 2 begon te verslijten (het oppervlak) waardoor ik er toch weer eentje kocht.

Ik kan melden dat in Windows 7 en CS6 alle scroll-beperkingen identiek zijn aan de hierboven beschreven. Maar de driver werkt verder feilloos.

Maar nu na drie (?) jaar in gebruik begint de pen een irritant gedrag te vertonen:
Soms klik ik onbedoeld dubbel (terwijl ik echt maar n keer druk), en soms verliest hij het contact als je iets aan het verslepen bent. Deze twee onzuiverheden zijn tamelijk irritant. Hierdoor heeft de pen nu met grof geweld kennis gemaakt met de verschillende hoeken van de kamer. Dit hielp niet, maar de pen is er ook niet minder goed door gaan doen. Zeer degelijk gebouwd dus :)

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen & Touch?

Zoals je mogelijk weet heeft de Pen versie geen 4 knoppen.
Zou je die missen?
Drukgevoeligheid werkt in applicaties als Photoshop en Illustrator wel hoor... Op Vista wel in ieder geval. In iedre geval, met mijn pen wel, maar dat is al een pen van 5 jaar terug dus als het daarmee kan moet het met de Bamboo ook kunnen.