Dell Studio 15 (N0053511) Review

adsa 16 maart 2010, 6.393 views

Dell Studio 15 (N0053511)

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Geluid
  • Beeldkwaliteit
  • i7 processor
  • Aansluitingen
  • Warmteproductie
  • Beeldscherm

Minpunten

• Accuduur
  • Korte oplaadsnoer
  • Geluid bij zware belasting
  • Glanzende achterkant van het scherm is gevoelig voor vingerafdrukken en krasjes
  • Krakende scharnieren

Waarom een Dell?
Ik was op zoek naar een laptop voor mijn opleiding (Bedrijfskundige Informatica) met een scherm van tussen de 14" en 15". Ik kreeg van mijn baas ¤750 om er eentje uit te zoeken.

Mijn eisen waren:
- Een snelle processor
- Minimaal 3GB intern geheugen
- Hoogwardig scherm met een hogere resolutie dan 1366x768 (meeste 15" laptops hebben deze). Omdat ik veel met MS Visio werk had ik wel behoefte aan een scherm met hoge resolutie.
- Niet duurder dan ¤800.

Ik was maanden bezig om een goede laptop te vinden die ook minstens 4 jaar mee zal gaan. Als je bij de MM of een dergelijke zaak binnenkomt heb je veel keus maar geen van de laptops is zoals ik hem hebben wil. Hier bood Dell de uitkomst. Op de site van Dell kan je de configuratie van je laptop of desktop zelf bepalen. Verrasend genoeg was de prijs ook zeer gunstig. In het begin was geīntereseerd in een configuratie met een Intel processor uit de 9000 serie. Even later maakten i7 processors entree in Dell laptops. Ze waren ook nog eens (tegen een meerprijs van ¤70) voorzien van een full HD scherm. Toen wist ik het zeker, het moest en zou deze Dell worden.

Op internet kon ik geen enkele preview vinden van deze laptop en ik had geen enkele ervaring met de kwaliteit of service van Dell, dus was het voor mij een gok om deze te kopen. Nadat ik de laptop geconfigureerd had kwam de prijs uit op ¤911 inclusief verzendkosten en 5% korting. Binnen 9 dagen ontving ik mijn laptop.

Omdat ik via mijn school gratis Windows 7 kreeg, heb ik gelijk restitutie bij Dell aangevraagd voor Vista en andere meuk die erop zat, waar ik geen behoefte aan had. Binnen een week had ik ¤98 teruggekregen van Dell waardoor de prijs uitkwam op ¤813.

Algemene beoordeling
Dit is een topper van een laptop. Mobiliteit is goed te noemen, accuduur is redelijk maar het zijn vooral de prestaties en het beeldscherm die uitblinken bij deze laptop. Het geluid van de speakers is zeer goed voor een laptop. Een filmpje kijken of mp3-tje luisteren is mogelijk zonder externe spekaers te gebruiken. Bij maximaal geluid is geen vervorming te horen. Het is niet te vergelijken met gewone speakers, het blijft een laptop natuurlijk.

Featureset
De i7 processor (hier benchmark) in combinatie met 500gb 7200rpm harde schijf en 4Gb DDR3 1333mhz geheugen zorgen voor snelle prestaties. Videokaart HD4570 met 512mb (hier benchmark) is de zwakke schakel in deze maar absoluut niet slecht. Verder is hij voorzien van 3 usb aasluitingen en een esata aansluiting. Esata is geīntegreerd in een Usb aansluiting. Aan de linkerkant zit nog een mini DV aansluiting wat handig kan zijn als je een een videokamera wilt aansluiten. HDMI en VGA aansluitingen ontbreken ook niet. Verder zijn aan linkerkant 2 audio aansluitingen voor koptelefoon en 1 voor microfoon aanwezig. Aan de rechter kant is een multi card slot, een volledig geīntegreerde DVD speler/brander en express card slot aanwezig. Als je de accu uithaalt wordt de simkaart lezer zichtbaar. Ik heb deze verder niet getest.

Zoals op bijna elke nieuwe laptop is deze ook voorzien van een 2 mp webcam. Op zich zeggen de mp niet zoveel maar ik was behoorlijk verast door de kwaliteit van de beelden van deze webcam. Ook onder mindere lichtomstandigheden zijn de beelden nog goed en redelijk vloeiend. Aan weerszijden van de camera bevinden zich microfoons.

Aan de zijkant rechts van de laptop bevindt zich aan/uit knop. Lichte druk op de knop zet de laptop aan. Hij is van rubber gemaakt en licht mooi op als de laptop aan staat. In standby mode knippert hij licht.

Er zijn 2 zaken die ik mis bij deze laptop, die ik niet bij kon bestellen.
1. Vingerafdruk herkenning. Bij sommige andere modellen wordt deze standaard bijgeleverd. Het is toch wel makkelijk als je niet steeds je wachtwoord moet invoeren.
2. Toetsenbord met verlichting. Soms mis ik deze bij donkere omstandigheden. Het schijnt dat je deze feature wel telefonisch kan bestellen. Dit las ik op een forum nadat ik de laptop had besteld. Hij zou voor rond ¤40 besteld kunnen worden. Geen koopje dus.

Prestaties
Ik speel geen spelletjes dus ik kan ook niet zeggen hoe zware spellen het doen met deze videokaart. Hercoderen van een 90 min durende divx film naar DVD formaat met ConvertXtoDVD duurt maar 7 minuten. Ter vergelijking, met mijn oude desktop (dualcore E6300 1,86Gz) duurde het 30-40 minuten. Verder heb ik aantal home video's geupgraded naar Full HD. Een 60 minuut durend .avi bestand van 12gb met Standard Definition deed er 3,5 uur over om hem om te zetten naar een .wmv Full HD. Dit deed ik overigens met Magix movie maker. Het afspelen van een full HD film in mkv formaat is trouwens een koud kunstje voor deze laptop. Processorgebruik zit dan op 10-20%. Je kan tijdens het bekijken van full HD film gerust nog downloaden en hem andere taken laten doen zonder dat hij gaat haperen. Het opstarten van Windows 7 duurt inclusief inloggen tussen 60 en 70 seconden.

Connectiviteit
Er is natuurlijk ook nog een dradloze kaart ingebouwd. Als ik hem op mijn slaapkamer gebruik dan heb ik nog 2-3 strepjes. Het signaal moet dan wel door de 2 betonnen muren heen. Hij staat draadloos ook in verbinding met mijn desktop. Bestandsoverdracht gaat met ongeveer 2,5 Mb per seconde. Niet geschikt voor het overzetten van grote bestanden (of je moet veel geduld en tijd hebben) maar voor documentjes, foto's en wat mp3-tjes werkt het voldoende.

Beeldkwaliteit
Full HD scherm zie je niet veel bij 15,6" laptops. Deze resolutie is eerder bij een 17" of 18" laptop te verwachten. Meeste laptops hebben een lagere resolutie. De grote vraag is of alles niet wat te klein wordt op je scherm met zo'n hoge resolutie. Nee, het valt reuze mee. Windows 7 past de icoontjes aan de resolutie. Ze blijven even groot en ze worden net wat scherper vanwege de hoge resolutie. Tijdens internetten met Explorer, Firefox of Chrome kan je door met je vingers te schuiven over de touchpad de lettergrotte aanpassen. Dat geeft dus oog geen problemen. Wat wel soms klein is zijn de icoontjes in bepaalde programma's zoals photoshop. Deze passen zich niet aan de resolutie van het scherm. Echt hinderlijk is het niet allemaal. Verder is werken met Word een genot. Je kan gerust 2 documenten naast elkaar zetten. Het scherm heeft overigens een verhouding van 16:9. Verder is het werken met excel, access en visio met zo'n hoge resolutie alleen maar prettig. Kleuren zijn mooi en de helderheid van het scherm is goed. Het scherm is glanzend wat heel mooi is bij het bekijken van films maar minder mooi is als je veel omgevingslicht hebt. Dan reflecteert hij hinderlijk. Verticale en horizontale kijkhoek zijn uitstekend. Hiervoor had ik een Acer One. Het scherm moest recht staan t.o.v. mijn ogen anders was hij slecht leesbaar. Hier heb ik geen last meer van. Het scherm mag best wat schuin staan zonder dat de leesbaarheid minder wordt.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Bouwkwaliteit is redelijk tot goed. Het is geen alluminium body van een Mac maar het is zeker niet slecht. Het geheel is vervaardigd uit kunstof. Hier en daar kan je hem nog indeuken door wat harder te drukken maar dat mag de pret niet drukken. Het blijt tenslotte kunsstof. Schanieren van het beeldscherm zijn mooi vormgegeven en ik heb de indruk dat ze het lang vol gaan houden. Tot nu toe geen kraakjes of piepjes opgespoord. Enig minpunt is dat de accu aan de onderzijde een beetje speling heeft. Het is wel minimaal maar het hoort niet, vind ik. Toetsenbord is van goede kwaliteit en de toetsen zijn prettig om mee te tikken. Aansluitingen zitten stevig in de body en geven tot nu toe geen problemen.

Ergonomie
Toetsenbord is van goede kwaliteit. Er is geen numeriek toetsenbord aanwezig. Het kan als minpunt worden beschouwd maar aan de andere kant zijn de toetsen hierdoor groter en prettig om te gebruiken. Zoker voor mensen met wat grotere handen. Enkele sneltotesen zijn geīntegreerd in functietoetsen. Om functietoetsen te gebruiken moet je FN toets gebruiken. In de Bios kan dit anders ingesteld worden. Hij loopt ook nog eens schuin af waardoor typen net wat beter gaat.

Touchpad werkt goed. Door vinger aan de rechterkant van de touchpad naar boven en beneden te bewegen kan gescrold worden. Door vinger aan de onderkant van de touchpad links en rechts te bewegen kan van de linker naar de rechterkant gescrold worden en natuurlijk andersom. 2 knoppen zijn zacht en werken goed. Door 2 vingers naar elkaar toe te schuiven wordt het beeld kleiner en door ze uit elkaar te halen wordt het beeld groter. Anders gezegd je zoomt in of je zoomt uit. Dit werkt heel prettig in word, excel en diverse browsers. Ik heb een mini draadloze muis van de Lidl voor een prikkie gekocht. Zo'n muis blijft toch wel makkelijker dan de touchpad.

De bijgelverde snoer is zo'n 2,5 meter lang en dat vind ik een minpunt. Andere merken leveren snoeren van 3-4 meter. Soms kom ik wat lengte tekort bij een wat afgelegen stopkontakt. Achterkant van het scherm is glanzend zwart. Het is mooi om te zien maar ook zeer gevoelig voor vingerafdrukken.

Warmte en geluidsproductie
Deze laptop produceert weinig warmte en geluid mits je hem niet te zwaar belast. Warme lucht wordt aan de achterkant afgevoerd en je hebt er weinig last van als je hem op je schoot houdt. Onder en bovenkant worden niet bijzonder warm ook als je hem aan het werk zet. Wanneer de laptop zwaar aan het werk gezet wordt dan is het een heel ander verhaal. De fan begint als een gek te draaien en hij maakt daarbij redelijk veel geluid. Warme lucht dat via de achterkant afgevoerd wordt wordt dan steeds warmer. Als je een bak hete koffie erachter zet dan blijft je koffie ook warm. Als je hem op je schoot houdt heb je hier niet zoveel last van. Het heet een schoot pc maar in de praktijk wordt een laptop maar weinig op de schoot gebruikt. Wat geluid betreft, je hebt er alleen last van bij zware belasting. Dan nog is het niet erg hinderlijk, hij is alleen duidelijk aanwezig.

Mobiliteit en accuduur
Echt klein is deze laptop niet. Ik had liever een 14" willen hebben maar deze zijn duurder met dezelfde specs en de schermresolutie is kleiner. Deze laptop is zeker niet licht. Ik heb een bijbehorende rugzak en dat maakt het verplatsen van deze jongen wat makkelijker.

Standaard accu is 6 cel 56Wh. Accu houdt het bijna 3 uur vol bij het typen en een beetje internetten. Wireless moet dan wel uit staan en contrast van het scherm moet op de laagste stand worden gezet. Accu moet ook op de energiezuinige stand worden gezet. Prestaties van de laptop worden in deze stand ook nog beperkt maar bij deze werkzaamheden heb je ook geen hoge prestaties nodig. Bij hoog contrast, filmpje kijken, dvd'tje branden en accu op stand "hoge prestaties" moet de laptop al na 45 minuten aan de infuus.

Ik had ook kunnen kiezen voor een 9 cel accu 85Wh. De meerprijs van deze was ¤70. Op zich had ik het er wel voor over omdat het werken met de laptop op 1 lading verlengt met een 1 tot 1,5 uur. Groot nadeel is dat het de laptop aanzienelijk dikker en zwaarder maakt.

Er zijn laptops met betere accuprestaties. Wat niet vergeten moet worden is dat i7 niet bedoeld is om zuinig te zijn maar om te presteren. Voor mij wegen de prestaties zwaarder dan de accuduur. 9 van de 10 keer gebruik ik mijn laptop aangesloten op stroomnet.

Hier kan ik kort over zijn. Op het moment dat ik deze laptop bestelde waren vergelijkbare laptops enkele honderden euro's duurder. Het is een hoop geld maar het blijft een koopje vergeleken met andere merken.

Op youtube heb ik een filmpje over deze laptop geplaatst.

Afbeelding van HD pro krijg ik niet beter in beeld. Het stukje aan de rechterkant blijft om een onbekend reden deels onzichtbaar. Ik krijg dit niet beter.

Notebookcheck heeft een uitgebreide review geschreven. Je kan hem hier lezen.

Omdat ik hier niet meer dan 4 foto's kwijt kon heb ik ze geüpload op photobucket. Hier de foto's.

UPDATE 16 maart 2010

De laptop heb ik nu een klein half jaartje in het bezit en de minpuntjes komen langzaam boven water. Laptop doet het nog heel erg goed, alleen er zij wat kleine dingen waar ik me aan erger.

1. Achterkant van de laptop is zoals eerder gezegd zeer gevoelig voor vingerafdrukken maar ik heb nu ook talloze minuscule krasjes terwijl ik altijd heel voorzichtig ben.
2. Heel soms wil de scherm niet aangaan als de laptop uit de slaapstand ontwaakt. Laptop moet dan uitgezet en vervolgens weer aangezet worden.
3. Bij het openklappen van het scherm, kraken de scharnieren. Dit gebeurt ergens halverwege. Op een gegeven moment wen je hieraan. Ik hoef mijn scherm gelukkig niet continu bij te stellen.

De bovengenoemde punten zijn kleine ergernissen zoals je dat bij elke laptop mag verwachten, denk ik. Voor de rest doet ie het fantastisch. Het blijft een van de snelste laptops die op dit moment te koop is.

Heb jij ook een Dell Studio 15 (N0053511)?

Belangrijk!!!!

Velen hebben andere meningen over deze Studio. Vooral de 1557 blijkt een zeer slecht systeem te zijn. Veel problemen met de ATI 4570 kaart. Lees de Dell Forums maar eens:

Of google maar eens naar "1557 freeze".

Tot op de dag van vandaag blijkt dt probleem niet opgelost te zijn.
Daar heb ik idd last van. Ik dacht altijd dat het aan bepaalde plug-ins lag.

Dit gebeurt zeer zelden bij het afspelen van video binnen een browser. De machine loopt vast waarna een restart nodig is.
als je de nieuwste synaptics drivers voor je touchpad download (linkje komt zo) dan krijgt je touchpad veel meer multitouch mogelijkheden zoals bijv 2 vinger scrol of 2 vinger rotatie. ook zijn alle instellingen veel uitgebreider.
P.S. het scherm kun je inderdaad heel ver indeuken, maar dat komt door de led backlights die in de randen zitten, waar ze bij CCFL's achter het hele scherm doorlopen. verder kan ik alle positieve punten bevestigen, en de negatieve minder.
ik heb namelijk een ge-undervolte t4200 erin zitten en heb dus totaal geen last van warmte of korte accuduur (~5 uur met wifi aan en scherm op laagst)
verder start hij wel sneller op. binnen 54 seconde ben ik ingelogd en staat chrome open. verder heb ik als hdd de 320GB 7200rpm WD black.

(wel eerst de oudere driver de-instaleren want anders kan de driver soms uitvallen)

[Reactie gewijzigd door appel437 op 2 januari 2010 17:26]

Dat van die restitutie vind ik wel interessant! Kun je daar meer over vertellen? Dat scheelt namelijk een aanzienlijk bedrag!
Je ontvangt je laptop. Vervolgens ga je naar dell.nl. Daar zoek je onder service hoe je via mail contact kan opnemen. Vervolgens vul je je gegevens in met je faktuurnr. enz. In je mail geef je aan dat je Windows, ms works, mcafee of norton antivirus niet hoeft te hebben en dat je het bedrag dat je hiervoor betaald heb gerestitueerd wil hebben. Vergeet niet bankrekeningnummer te vermelden.

1 of 2 dagen later krijg je een mail uit India (helpdesk van Dell zit nl. daar) waarin men bevestigt dat ze je verzoek in goede orde hebben ontvangen en weer 3-4 dagen later is het geld op je rekening gestort.

Je moet het verzoek wel doen binnen 7 dagen nadat je je laptop of desktop hebt ontvangen. Ik heb tegelijkertijd ook een desktop besteld. Daarvoor kreeg ik kleine €200 terug.

[Reactie gewijzigd door adsa op 4 januari 2010 22:31]

Oké, duidelijk.

Maar, wat moet je dan doen met de op dat moment aanwezige sofware? Ik kan me niet voorstellen dat ze je Windows vanaf afstand kunnen de-activeren namelijk. Moet je de software naar ze opsturen, of iets dergelijks?
Nee, je hoeft niets terug te sturen. De product codes zullen waarschijnlijk onbruikbaar worden.
Mooie review.

Een vraag over de scharnieren; sommige reviews spreken over te weinig stabiliteit daar, het scherm zou wat makkelijk kantelen. Merk jij daar ook wat van? En ze spreken over het feit dat de cover van het scherm niet stevig is, hij zou nogal makkelijk buigbaar zijn. Klopt dat, of niet?

Bedankt alvast voor de antwoorden, ik kan de laptop niet bekijken voor ik hem eventueel koop dus ik ben afhankelijk van dit soort reviews :)

Meer foto's zijn altijd welkom trouwens, het is dan geen unibody maar ik vind hem er wel erg mooi uitzien hoor ;)

[Reactie gewijzigd door bear87 op 29 december 2009 10:42]

De schanieren zijn gewoon goed. Als je de laptop openklapt dan voel je best veel weerstand maar ook niet teveel. Het is precies goed. Het scherm kan je een beetje buigen. Ik zie het probleem niet. Dat gebeurt bij de meeste laptops toch. Ik heb er niet zoveel last van. Ik zal kijken of ik nog wat foto's kan posten ergens.
Oke, top.

Design vind ik erg mooi namelijk, verrassend mooi zelfs. :D
Zeg reviewer, ik heb een beetje een stomme vraag misschien, maar wat gebeurt er als je de resolutie terug schroeft?

Je hoort altijd verhalen dat je je laptop het beste op de native resolutie kunt laten staan, maar is dat echt zo? Ik zou namelijk wel een hogere resolutie willen dan de standaard 1378 resolutie, maar Full hd lijkt me weer wat aan de hoge kant, zeker voor games.

Kan je de resolutie zonder problemen terugschroeven, en welke naar welke resoluties dan?
Het is geen stomme vraag. Ik heb het geprobeerd en tot mijn verbazing, vond ik andere resoluties niet optimaal. Geloof me nou, als je eenmaal met full hd hebt gewerkt dan wil je niet anders meer. Tenzij je slechte ogen hebt, dan raad ik het niet aan.

Vooral werken met word en excel is een genot.
Oke :)

En nog bedankt voor de foto's trouwens, ik heb je link onderaan de review bekeken en je hebt echt een prachtige laptop!
Nette review.

offtopic: Een e6600 draait standaard op 2.4Ghz (met C&Q kan dit 1.6 worden idle). Ofwel heb je dus de snelheid verkeerd ofwel heb je een andere processor. Een bijvoorbeeld e6300 draait standaard op 1.86Ghz.
Foutje mijnerzijds. Het is een E6300 1,86Ghz. Ik heb het in de review aangepast.
ik vind de bouw van de laptop niet super.s
Ten eerste is de stroomadapter van slecht kwaliteit. Het blauwe lampje laat rondom los en geeft storend licht.
Ten tweede zijn de lampjes boven het toetsenbord regelrecht waardeloos.
Ik vind de ventilatie erg luidruchtig en storend.a
Ik kan me alleen vinden in jouw opmerking over de ventilatie. Die is soms luidruchtig. Soms dus, als de laptop hard moet werken. Bij normaal gebruik heb ik hier geen last van. Overige punten zijn bij mij niet van toepassing.
je moet je productcode van je vista home editie verwijderen als je niet wil dat deze wordt gepikt :)

(bij de photobucketfoto's )

[Reactie gewijzigd door nyotom op 2 januari 2010 18:38]

Een goede tip. Helemaal niet aan gedacht. Ik heb hem zojuist verwijderd.
mag je de product code houden als je restitutie hiervoor aangevraagd hebt?!
Ik heb geen bericht gehad van Dell daarover. Ik neem aan dat ie onbruikbaar is na het aanvragen van restitutie.

Het is geen simpel. Je vraagt je geld terug. Daarna krijg je bevestigings mail. Na een week is het geld op je rekening gestort en vervolgens hoor je niets meer. Je hoeft geen dvd's of product codes terug te sturen.
Wat is de totale gewicht van deze laptop?
Ik heb hem speciaal voor jou op de keuken weegschaal gewogen. Hij weegt 2630 gram.
Ik heb de studio 1555, en volgens mij is het toetsenbord van de studio 1557 exact hetzelfde.
Een toetsenbord met verlichting is in Nederland nooit standaard, of een optie geweest. Via internet kost deze omgerekend nog geen 20€ http://www.gemwon.com/ShowProduct.aspx?ID=2373(verzendtijd is wel ruim 2 weken)
Het inbouwen is een fluitje van een cent, en gaat niet ten kosten van de garantie op de laptop. Op GoT loopt een draadje met meerdere ervaringen over het inbouwen van een verlicht toetsenbord!
Weet iemand toevallig waar je de webcam drivers kan vinden? Op de site van Dell kan ik ze niet terug te vinden en op de rescource cd staan ze ook niet :?