Specificaties 23,8" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Flexscan EV2451 Zwart Review

HaTeTestpanel 13 juni 2017, laatste update op 14 juni 2017, 207 views

Eizo Flexscan EV2451 Zwart (Testpanel)

Een modern beeldscherm van EIZO, met een degelijke bouwkwaliteit. De afwerking had beter gekund aan de randen en is ook 6x dikker dan geadverteerd is. Daarbij is de beeldkwaliteit goed te noemen, maar gezien de prijs had ik er nog meer van verwacht.

Pluspunten

• Modern strak uiterlijk
  • Degelijk gebouwd
  • Automatische helderheid
  • Energieverbruik
  • Instellen en automatiseren met Windows software
  • Goede beeldkwaliteit
  • Uitgebreide voet met veel instelmogelijkheden
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Afwerking van de randen slecht
  • Enkel software voor Windows beschikbaar
  • Vaak draaien van scherm kan mogelijk kabels kapot trekken

Tweakers heeft mij onlangs gevraagd om dit scherm te testen en reviewen, waarbij ik de kans maak om dit scherm te houden! Die kans sla ik natuurlijk niet af en heb deze dan ook met beide handen aangepakt. Ik houd erg van degelijke randapparatuur en was met een half oog al aan het kijken naar een nieuw beeldscherm.

Ik heb mijn best gedaan om in korte tijd dit scherm zo goed mogelijk te reviewen. Door een vergissing dacht ik dat de deadline voor het schrijven van de review een aantal dagen later was. 90% van de review is dan ook in deze ene avond geschreven en ik hoop dat jullie het kunnen waarderen. Laat dat blijken door een leuke beoordeling te geven of een reactie achter te laten! Dankjewel!

De meeste aandacht is gegaan naar het testen van het energieverbruik, unieke features en de bouwkwaliteit, waar dus ook de meeste nuttige informatie te vinden is. Voor de beeldkwaliteit kunnen jullie waarschijnlijk beter bij andere reviews terecht. Wel vind je hier resultaten over ghosting en kijkhoeken.

Specificaties

Dit beeldscherm van EIZO heeft een schermdiameter van 23,8 inch en een Full HD (1920x1080) resolutie. Het maakt gebruik van een IPS paneel, wat over het algemeen een goede kleurechtheid en grote kijkhoeken heeft. Het contrast is 1000:1, de maximale helderheid 250 cd/m˛ en de maximale kijkhoek 178°.

Er zijn maar liefst 4 mogelijke video ingangen om dit scherm van beeld te voorzien, namelijk DisplayPort, DVI-D, HDMI en VGA (D-Sub), welke aan de linker-onderkant van het scherm te vinden zijn.

Daarnaast zijn er 2 USB 3.0 A poorten aanwezig, welke aan de linkerkant van het scherm te vinden zijn. Dit is niet meer dan een makkelijk te bereiken USB-hub, want je kan er geen videomateriaal mee inladen. Een USB B poort is aanwezig om monitor aan te sluiten op een computer met de bijgeleverde USB A → USB B kabel, waarna ook de 2 USB poorten actief worden.
Daaronder is een 3,5mm hoofdtelefoon en 3,5mm luidspreker uitgang te vinden.
Een complete lijst van de specificaties is hieronder weergegeven:

Uitpakken!

Voor het eerst in mijn leven heb ik gefilmd hoe ik een nieuwe gadget uit pak. Zo krijg je een goede indruk van hoe het scherm verpakt is.

Nog even kort wat er in de doos te vinden is:
  • Het EIZO beeldscherm, met voet en kabel “clip” gemonteerd
  • Een heleboel piepschuim
  • Voeding kabel met geaarde Europese aansluiting van 2 m
  • Displayport kabel van 2 m
  • USB A → USB B kabel van 2 m
  • Kabel houder cover met kleine handleiding
  • Installatiehandleiding en waarschuwingen
  • 4 M4x12 schroeven voor het monteren van een muursteun
  • CD met een uitgebreide handleiding in pdf formaat en meerdere talen en een pdf met alle afmetingen
  • Blad met contactgegevens van EIZO
Wat in mijn ogen mist is een HDMI-kabel die over het algemeen meer gebruikt wordt dan DisplayPort. Ook mist een papieren handleiding, welke dus wel op de CD en de website van EIZO te vinden is. Hier staan alle instellingen in uitgelegd wat best handig is, met name voor het schrijven van deze review! Helaas is de handleiding niet altijd duidelijk en compleet, want er wordt enkele keren naar een pagina op de website van EIZO verwezen.

Eerste indruk en vormgeving

Na voorzichtig de doos te openen, door de kleine pakketjes met kabels en papieren te werken en het beschermplastic van het scherm te trekken, kwam daar een strak vormgegeven scherm naar buiten. Wat gelijk op viel is het matte scherm en de dunne schermrand. Deze rand komt niet meer naar voren dan het scherm zelf en is slechts 1 millimeter dik! Je kunt als je beter kijkt zien dat het echte beeld niet helemaal tot deze rand doorloopt, in tegenstelling tot wat de website van EIZO je doet geloven met deze afbeelding:

Het is jammer dat ze je op deze manier voor de gek houden, want de echte rand is 6 mm aan de zijkanten en bovenkant en 11 mm aan de onderkant.
Verder valt een lichtgekleurd blokje aan de onderkant van het scherm op, waar de lichtsensor doorheen kijkt. Verder zijn aan de voorkant van het scherm geen fysieke knoppen te vinden, maar soft-touch toetsen, met voor elk een klein dik puntje om ook in het donker de knoppen te kunnen vinden.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het viel gelijk op dat scherm behoorlijk zwaar is voor zo’n klein scherm. Dat zou mede komen omdat de voedingsadapter in het scherm verwerkt zit. Daarbij voelt het scherm ook erg solide aan, wat zou betekenen dat er degelijke materialen zijn gebruikt. Dit merk je ook als je de behuizing vast pakt, er is geen gekraak te horen van goedkoop plastic dat niet goed vast zit. Het zit echt allemaal goed in elkaar.
Na nog wat beter te kijken blijkt dat de rand van het scherm niet overal even straks aansluit aan het paneel. Aan de hoeken zit er geen ruimte tussen het paneel en de millimeter dikke rand, maar meer naar het midden zit er een spleet van ongeveer een millimeter tussen! Het ziet er niet netjes uit breekt de mooie strakke lijn. Dit probleem speelt zich in mijn geval vooral aan de rechterkant. De boven, onder en linkerkant in mindere mate.

Als ik let op het schermpaneel zelf, dan is deze zonder veel kracht enkele millimeters in te drukken, zonder dat hierbij kleurvervormingen in het beeld optreden. Dat het scherm mee veert zal gunstig zijn voor het voorkomen van beschadigingen.
Muurmontage
Ik heb altijd mijn computer beeldscherm aan de muur hangen, daarvoor moet eerst de voet er af. Er zit een knop op de voet die je moet inhouden om de voet vrij te geven van het scherm, waarna je hem er af kan tillen. Het beeldscherm is vrij dik met een dikte van zo'n 4,5 cm
Nu kan je met 4 M4 schroeven het beeldscherm aan de muurbeugel schroeven, welke compatible moet zijn met een VESA 100 mm aansluiting. Ik ben hierbij geen merkwaardigheden tegengekomen en het scherm hangt dan ook prima!

Unieke features

Energieverbruik en EcoView
Deze functie is te vinden onder het 3e menu-item van links. Hier kan je “Auto EcoView” en “EcoView Optimizer 2” aan of uit zetten. Laat ik beginnen met “Auto EcoView”. Dit is niet meer dan een fancy naam voor automatische helderheidregeling, op basis van het omgevingslicht. Deze werkt erg snel en gaat vloeiend mee met het omgevingslicht. Met mijn Samsung beeldscherm, die een vergelijkbare instelling heeft, zie ik al gauw niks meer bij fel zonlicht en moet ik dan ook de gordijnen sluiten. Bij dit beeldscherm is dat niet nodig, ik kan in elke omstandigheid alles goed kan zien op het scherm.

Je kan deze optie in het menu aan of uit zetten. Ook kan je naar “Advanced Settings”, waar je een maximale en minimale helderheid waarde kan koppelen aan “Donker”, “Helder” of “Normaal” omgevingslicht. Op deze pagina van EIZO is meer informatie te vinden hoe deze instelling precies werkt, want met alleen de handleiding kom ik er niet achter. Ook die pagina mag wel wat duidelijker, de tekst lijkt niet veel toe te voegen, maar de grafieken zeggen een boel.

Het is fijn om een minimale waarde in te kunnen stellen, want de omgevingslicht detector vindt de omgeving al snel heel donker, zelfs met de omgevingslicht instelling op “Donker”, waarbij je met de standaardinstelling van 5% veel te weinig ziet. Ik heb deze dan ook op 30% gezet. Bij een erg donkere omgeving met geen omgevingslicht is 30% helderheid weer aan de hoge kant. Dit lijkt dus niet helemaal goed geoptimaliseerd te kunnen worden, helaas.

Nu is “EcoView Optimizer 2” aan de beurt. Volgens de handleiding zet deze feature de schermhelderheid hoger of lager afhankelijk van hoeveel wit er op het scherm te vinden is. Zelf vind ik het meer lijken alsof het contrast iets aangepast wordt, maar echt verschil is nauwelijks zichtbaar.
Dit is een functie die ik makkelijk kan meten met mijn Brennenstuhl PM231E energiemeter. Wat op valt is dat zelfs zonder de “EcoView Optimzer 2” aan een verschil in energieverbruik te zien is tussen donkere en lichte beelden! Wat deze optie dan werkelijk doet is dan niet duidelijk. Toch raad aan om deze optie aan te laten staan, want er is wel degelijk een een energiebesparing te zien. De volgende resultaten zijn tot stand gekomen met een schermhelderheid van 100% en “Auto EcoView” uit:

Gemengd beeld: 16.6 W → 12.9 W.
Wit beeld: 18.1 W → 17.7 W
Zwart beeld: 15.6 W → 11.9 W

EcoView geeft deze besparing overigens zelf niet weer. Deze lijkt alleen te reageren op de Auto EcoView of handmatige helderheid aanpassingen.

Daarnaast heb ik ook getest wat de invloed is van de helderheid op het energieverbruik bij een compleet wit beeld. Het lijkt erop dat bij een lagere schermhelderheid de functie meer effect heeft.

In het menu is ook nog een optie om “Power Save” aan te zetten. Deze optie zet het scherm na enkele seconden uit als er geen signaal meer is. Hiermee wordt een standby verbruik van 0.2W verkregen.
Kabelhouder en kabelklem
Om de kabels mooi weg te werken zijn er twee opties mogelijk om kabels in weg te werken, de kabelhouder en de kabelklem. De kabelklem zit standaard op de voet gemonteerd en kabels zijn hier makkelijk in te schuiven.

De kabelhouder is een wat groter geheel en heeft zelfs een kleine handleiding nodig! Eerst dient de kabelklem eraf gehaald te worden, door deze naar links (de open kant) schuiven. Nu kan de kabelhouder via de bovenkant op dezelfde locatie in de voet geschoven worden. Deze kabelhouder bestaat uit twee delen: Het eerste deel zit in de voet geschoven en een dekseltje houdt de kabels op zijn plek. Dit dekseltje kan naar boven worden geschoven om hem eraf te halen. Zonder handleiding is het niet makkelijk om uit te vinden hoe dit precies werkt, maar als je het eenmaal door hebt werkt het zonder problemen.

FlexStand verstelbare voet
Nog een unieke feature van dit beeldscherm is dat je met de zogenaamde FlexStand voet de hoogte van het scherm in kan stellen. In de hoogste stand is het centrum van het scherm op een hoogte van 35 cm en op de laagste stand is dat 15 cm. Dit is in te stellen door het scherm naar beneden te drukken of juist omhoog te trekken. Dit gaat soepel zonder het scherm van de tafel te trekken, wat mede komt door de veer die in de poot gebouwd is, die ervoor zorgt dat een neerwaartse als opgaande beweging ongeveer evenveel kracht kost, wat nog aardig veel is.

Daarnaast is het scherm ook nog draaibaar (-90 en 90 graden) en kantelbaar (min 5 graden, max 35 graden). Wat opvalt is dat er geen voorkeurspositie is om het scherm horizontaal (met een hoek van 0 graden) te positioneren. Je moet dus op het oog (of naar smaak) het scherm recht zetten. Let er bij het draaien op dat de kabels ver genoeg uit de kabelhouder getrokken zijn! Doordat er niet veel ruimte in de kabelhouder is zitten de kabels er redelijk strak in. Bij het draaien van het scherm zal er dan ook aan flink aan de connectoren getrokken worden wat uiteraard niet goed is voor de kabels. De kleinere kabelklem heeft hier in mindere mate of geen last van, want door de klem worden de kabels zonder veel weerstand heengetrokken.
Hier zie je de DisplayPort kabel die het moeilijk heeft..
EIZO InStyle software
Er is op de website van EIZO software beschikbaar om naast het on-screen-menu, ook met Windows software genaamd “InStyle” het scherm in te stellen! Hiervoor is wel de USB verbinding met het scherm nodig.
Het is mogelijk om per applicatie een ander kleurprofiel in stellen, met “Auto Color Mode”, zodat je nooit meer handmatig instellingen hoeft te doen. Dit gebeurt allemaal automatisch en binnen enkele seconden.

Bij de “Power” instellingen zijn een paar slimme opties te vinden om het leven wat makkelijker te maken én stroom te besparen. Ook kan je kiezen om Windows te vergrendelen bij het uitzetten van het beeldscherm. Dit werkt ook andersom, want je kan instellen om het scherm uit te zetten zodra je Windows vergrendeld of het scherm in slaapstand zet.

In het geval je meerdere EIZO beeldschermen hebt die de InStyle software ondersteunt, kan je de kleurinstellingen ook nog synchroniseren. Je kan daarbij 1 monitor aanwijzen die de EcoView helderheid regelt, zodat er geen conflicten ontstaan tussen de beeldschermen. In de “Power” instellingen kan je ook de aan/uit knop koppelen.

Daarnaast is het mogelijk om de kleurtemperatuur te regelen afhankelijk van de tijd, met “Circadian Dimming”, wat blauw licht weg haalt en ervoor zorgt dat je beter in slaap valt na het gebruik van de computer laat in de avond. Dit is vergelijkbaar met software als f.lux, maar werkt in dit geval direct op de het beeldscherm, wat als voordeel (of nadeel) heeft dat de muis cursor ook mee kleurt. Om de een of andere reden werkt dit alleen in het “User2” profiel.

Beeldkwaliteit

Ik beschik helaas niet over apparatuur om de beeldkwaliteit objectief te testen. Wat ik wel kan is een subjectief oordeel geven en een vergelijking doen met mijn Samsung beeldscherm.
Kleurweergave
De kleurweergave is zoals je van EIZO en een IPS paneel mag verwachten erg goed. Een wow effect ontbreekt, maar dat hoeft niet te betekenen dat de kleurechtheid slecht is. Deze lijkt juist erg goed te zijn en foto's die gemaakt zijn zien er natuurlijk uit zonder overdreven uitspattende kleuren. Natuurlijk is hier een heleboel aan in te stellen. Ik heb het scherm vooral in gebruik met het standaard "sRGB" profiel.

De kijkhoek is opgegeven als 178° en heb ik proberen te filmen. De camera laat al eerder dan ik zelf zie de kleuren donkerder worden. Wat wel duidelijk is, is dat de kleuren er bij grote hoeken nog steeds goed uit zien. Er is nauwelijks kleurverandering zichtbaar.

Contrast en helderheid
De opgegeven helderheid is 250cd/m˛, wat niet heel erg hoog is, maar blijkbaar hoog genoeg voor mij. Ik kan zelfs in fel zonlicht alles nog goed lezen.

De zwartweergave is voor een IPS paneel goed te noemen. Er wordt wel wat aan backlight dimming gedaan, zelfs al staat de EcoView optimizer uit. Helaas is er wel wat backlight bleeding zichtbaar. In de foto is het effect versterkt. In de realiteit is vooral linksboven een storend stukje te zien.
Ghosting
Met de beeldsnelheid van 5ms (grijs>grijs) zou er niet veel ghosting op moeten treden. Met de bekende UFO test heb ik op 960px/s en 1920px/s een foto gemaakt op witte, grijze en zwarte achtergrond.
Het scherm is dus niet compleet vrij van ghosting, maar dat zal geen enkel scherm zijn. Er zijn schermen die op dit punt beter scoren en een nog lagere beeldsnelheid van 1ms hebben, maar deze hebben over het algemeen een TN paneel waar weer andere nadelen aan zitten.
Pixeldefecten
In mijn exemplaar zijn er geen pixeldefecten te herkennen.

Geluidskwaliteit

Het kan misschien af en toe handig zijn.. Speakers in een computerbeeldscherm. Ik ben er geen fan van, want ik heb er nog nooit goede kwaliteit uit horen komen. Zoals je zult verwachten klinkt het geluid blikkerig en mist het compleet aan lage tonen. Voor dat ene moment waarbij je geen headset voor handen hebt of je speakers hebben het begeven is het beter dan niks.

Op het moment van schrijven is het scherm voor een prijs van ¤343 te krijgen. Voor een 23,8 inch scherm vind ik dat erg veel, ook al is de bouwkwaliteit nog zo goed. Goedkopere IPS schermen doen naar mijn inzien niet onder wat beeldkwaliteit betreft. Mijn eerdere Dell beeldscherm had 5 jaar geleden een prijs van slechts ¤180 en had vergelijkbare beeldkwaliteit en features.

De EIZO EV2451 is een mooi vormgegeven scherm, met een strak en modern uiterlijk. Het is een solide en degelijk scherm, maar laat een paar steekjes vallen met betrekking tot de aansluiting van de millimeter dikke rand aan het scherm.
Door de voet is het scherm helemaal in te stellen naar gewenste oriëntatie, maar hier heb je niet veel aan als je het scherm aan de muur gaat hangen.
Het scherm heeft een aantal unieke features die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Hiermee doel ik voornamelijk op de verbinding met de computer met de Screen InStyle software, waarbij de instellingen geautomatiseerd ingesteld kunnen worden afhankelijk van welke applicatie gebruikt wordt. Verder zijn er nog wat slimmigheden te vinden zoals het automatisch uitschakelen bij het vergrendelen van Windows en een blauwlicht filter. Helaas is deze software niet beschikbaar voor andere besturingssystemen.
Op het oog is de beeldkwaliteit goed en natuurgetrouw. Onder grote kijkhoeken blijven de kleuren goed behouden. Helaas is er wel wat backlight bleeding zichtbaar. In mijn geval zijn er geen pixeldefecten aanwezig.
Het grootste nadeel van dit scherm is de prijs van ¤343,- wat erg hoog is voor een 23,8 inch scherm. Ik vind het een erg goed scherm, maar denk niet dat het scherm dit bedrag waard is.

Heb jij ook een Eizo Flexscan EV2451 Zwart?

Ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuw scherm, maar vind het wel heel slecht dat de plaatjes op de website van de fabrikant niet kloppen! Wat dat betreft direct al een tegenvaller.

Zou je de beeldschermgrootte eens willen meten, of deze wel 23.8 inch is zoals geadverteerd?
Goed plan! Wie weet sjoemelen ze daar ook mee. Ik zal vanavond eens meten of de 23.8" op het werkbare deel slaat of dat ze inclusief de rand (zonder de 1 mm rand) meten.
Ik meet 60,4 cm, dat lijkt dus overeen te komen met de geadverteerde 23,8 inch! :9
Haha, thanks. 3 sterren voor de moeite ;)
Mooi en goed review! _/-\o_ Wat ik erg waardeer is dat je veel aandacht besteed aan het verbruik, in deze tijd van energiebesparing en groene energie. Op deze manier kun je een monitor ook selecteren daarop en niet alleen afgaan op de gegevens van de fabrikant. Een monitor staat ook vaak in standby mode. En die waarde is ook erg laag zie ik.
Jammer van die rand. Of het moet exemplarisch zijn......

[Reactie gewijzigd door Consulectro op 14 juni 2017 15:03]

Dankjewel! In dit geval geeft de fabrikant, EIZO, zelfs een lagere energievermindering weer in de EcoView settings dan het geval is. Een gemiste kans. De EcoView Optimizer 2 lijkt helemaal geen invloed te hebben op deze meting die in het menu te vinden is, terwijl hier volgens mijn meting wel degelijk een energievermindering is.
Het standby verbruik is inderdaad erg laag met maar 0.2W!

Ik las in een andere review al dat ook daar de rand niet overal goed aansloot. Het lijkt dus niet exemplarisch te zijn, maar in ieder geval vaker voor te komen.