Specificaties Rad. RX 580 (1,431GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G Review

GOTD 13 juni 2017, laatste update op 17 juni 2017, 753 views

MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G (Product geleend)

Een kaart die zich op het midden segment richt

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Backplate
  • Software werkt makkelijk
  • Overclocken met 1 klik
  • Bij veel spellen is ultra mogelijk op 1080p

Minpunten

• Onder zware last niet stil
  • Kaart is dik en neemt veel ruimte in beslag

MSI RX 580 gaming Xplus: 1080p sweetspot of een net-niet-kaart

Alles

De 580 bevind zich in het midden segment. Hier mee richt het zich op de 1080p schermen met een refresh rate van 60 hertz. In deze review wil ik er achter komen of de 580 dit ook waar kan maken.

Geschiedenis (480 vs 580)

In de zomer van 2016 kwam AMD met een nieuwe kaart: de 480. Een jaar later komt MD met de 580 op de proppen. Je zou denken dat je een totaal nieuwe kaart koopt, maar dit is niet waar. De binnen- en buitenkant zijn zo goed als hetzelfde. Alleen de 580 is iets hoger geklokt. Wellicht zou je denken dat de consument misleid wordt en hier zijn ook genoeg argumenten voor. Toch is de prijs van de kaart een stuk omlaag gegaan. Bij launch is er een prijsverschil van ruim ¤150. Een mooie prijs drop voor een rebrand.

What’s in the box?

Natuurlijk zit de kaart in de doos maar vaak krijg je er nog veel meer bij. Zo krijg je ook bij de 580 verschillende papieren verpakt in een bruine envelop. Naast de envelop zit een bedankkaartje van MSI bij voor het kopen van een MSI product. Er zit een CD in. Ik vraag mij af of er iemand is die deze nog zal gebruiken aangezien de software makkelijk te downloaden is. Ook zit er een stickervel bij en een striptekening van Lucky de MSI mascotte die je laat zien hoe je een videokaart moet installeren en welke software je moet downloaden. De strip is leuk om te lezen ook al weet ik als fervent tweaker wel hoe dit moet.

Allinthebox

Looks

Alle MSI kaarten zijn duidelijk herkenbaar door de standaard rood/zwarte combinatie die te vinden is op iedere gaming x kaart. Als ik de kaart naast mijn MSI 1070 gaming x leg, is het goed zoeken naar verschillen. Dit is ook niet heel gek aangezien MSI de laatste jaren veel gebruik maakt van de Twin Frozr 5 die stilstaat bij laag gebruik maar hierover later meer.

Kaart front

MSI heeft ervoor gekozen om de 580 uit te rusten met een backplate. Dit geeft de kaart een high end look.

Rear backplate

De blades van de fan zijn, zoals MSI dit noemt, TORX 2.0 fans. De fans zijn iets meer gebogen waardoor de effectiviteit van de airflow moet toenemen.

Fans

De fans gaan pas draaien als de temperatuur boven de 60 graden Celsius komen. Tijdens licht gebruik, zoals browsen, staan de fans dus stil. Pas bij zwaar gebruik, zoals games, gaan de fans draaien. Hierdoor gaat het geluidsniveau omlaag.

Fans 60 graden

Benchmarks (1080p en 1440p)

Systeem:
I5 4690K
MSI Radeon Rx 580 gaming x
Gigabyte Z97n-gaming 5
Samsung 850 1 TB
Crusial balistic 16GB

Eerst heb ik verschillende synthetische benchmarks uitgevoerd. Wat mij al snel opviel, was dat ik 5% lager scoorde dan veel benchmarks die ik op internet heb gevonden. Dit valt te verklaren door een wat oudere CPU die uiteindelijk er voor moet zorgen dat de videokaart genoeg informatie krijgt. Mocht je een iets snellere CPU hebben, kan dit dus de resultaten ten goede komen. Tijdens het draaien van alle Fire Strike benchmarks was duidelijk te horen dat de geluidsproductie van de kaart omhoog gaat. Van fluisterstil in idle naar duidelijk hoorbaar onder full load.

Dan nu de benchmarks van games. Deze resultaten zijn in mijn ogen toch vaak een stuk belangrijker. Het gros van de mensen zal deze kaart namelijk aanschaffen voor het gamen. Ik heb de benchmarks uitgevoerd op zowel 1080p als 1440p alle settings zijn op Ultra/Very High.

Op 1440p haalt de 580 de magische grens van 60 fps helaas maar bij twee van de zes benchmarks. Vreemd genoeg komt het grafische zware GTA V wel boven de 60 fps. DIt komt waarschijnlijk doordat GTA V erg zwaar leunt op de CPU. In het kort; de MSI RX 580 komt tekort voor 1440p ultra gaming.

De belangrijkste vraag is natuurlijk wordt de 60 fps grens wel gehaald op 1080p. De doelgroep voor deze kaart lijkt namelijk gamers die een scherm hebben van 1080 pixels breed. Hier haalt de kaart bij vier van de zeven kaarten de grens van 60 fps. Bij The Witcher 3 haalt de kaart 53 fps, met wat kleine aanpassingen kan dit makkelijk 60 fps worden. Ook bij Watch_Dogs 2 wordt de grens van 60 fps niet gehaald. Helaas lijkt dit een terugkerend probleem bij veel verschillende videokaarten. Een groot probleem is het waarschijnlijk niet aangezien niemand dit spel speelt.

Overclocken+software

Als je naar de website van MSI gaat, kun je de MSI gaming app downloaden. Met deze software kun je verschillende dingen aanpassen. Zo kun je de LEDs om het logo van MSI aanpassen. Een leuke feature die er voor zorgt dat de kaart net iets beter kleurt bij de rest van je behuizing.

logo msi

In de gaming app zit ook nog een OSD (on screen display) waarbij je informatie van je videokaart, zoals temperatuur, fps en fanspeed, kunt bijhouden. De belangrijkste functie van de app is de overclock functie. Met één klik kun je verschillende profielen kiezen. Het eerste profiel is de ‘’silent mode’’ de kaart wordt dan iets lager geklokt waardoor er minder hitte wordt geproduceerd en de fans dus minder hard draaien. Leuk, maar we willen natuurlijk de maximale snelheid uit onze kaart halen. Hiervoor kun je de ‘’gaming mode’’ of de ‘’OC mode’’ kiezen. Het verschil tussen de twee is dat de OC mode iets hoger geklokt is dan de gaming mode. Het resultaat hiervan is dat de gaming mode weer iets stiller moet zijn.

Heb jij ook een MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G?

Dank je :) Binnenkort wat meer tijd voor reviews dus dan ga ik voor de +3 :P
Mooie beknopte review! Heb deze op pre-order staan voor een vriend van mij. Hopelijk kan hij spoedig worden bezorgd.
Ik was even in de war bij de notie dat er een prijsverschil is van 150 euro met de RX480. Waarschijnlijk weet je het al, maar die verschillen zijn denk ik niet permanent. Dit heeft te maken met het opkopen van voorraad door cryptominers. Als die trend gaat liggen dan zullen de prijsverschillen weer kleiner worden. Uiteindelijk komt het er op neer dat je voor 275-300 euro een winst boekt van 7 a 8 fps t.o.v. de 480.