AMD Athlon II X4 620 Boxed Review

naikon 22 december 2009, laatste update op 22 december 2009, 2.903 views

AMD Athlon II X4 620 Boxed

Pluspunten

• Quad-Core voor weinig geld
  • Koeler eenvoudig te monteren
  • Geluid en warmte productie zeer acceptabel

Minpunten

• Kleine cache drukt prestaties in sommige programma's

Waarom?
De AMD Athlon II X4 620 cpu is aangeschaft om een oudere Athlon64 3000+ in mijn thuisserver te vervangen. Deze server draait o.a. subversion, trac, verscheidene databases en nog een hele berg andere services die het programmeren voor mij eenvoudiger maken. Doordat de server vaak veel taken tegelijk moet kunnen doen is mijn oog gevallen op deze processor, welke vier cores aan boord heeft en niet veel kost. Deze heb ik tezamen met nog wat DDR2 geheugen dat ik had liggen en een nieuw AM2+ bord ingebouwd. Server OS is FreeBSD 8.0/amd64.

Installatie
Zeer eenvoudig. Ik hoefde niet veel kracht te zetten op het handeltje van de bijgeleverde koeler, dat heb ik wel eens anders gezien bij AMD. Dit keer was ik niet bang voor een gebroken moederbord :)

Prestaties
Deze zijn gewoon dik in orde. In vergelijking met de Athlon64 3000+ is hij gewoon ruim 4x zo snel. Flinke geheugen bandbreedte, maar mist helaas een grote gedeelde cache. Dit laatste is merkbaar bij sommige programma's die een grote working set hebben. Doordat dit een quadcore is is de reactietijd van het systeem merkbaar beter tijdens grote compilatie jobs. Wanneer ik alle cores gebruik maakt deze processor gehakt van mijn Intel Core2Duo E7650 @ 3.4GHz.

Warmte en geluidsproductie
Idle gebruikt de server 80W en is de processor 28C. De voeding en de harde schijven maken meer geluid dan de processor (niet hoorbaar). Onder zware (CPU/mem-only) load schiet het verbruik naar ~150W en schommelt de temperatuur rond de 53C. Je kan de processor nu zachtjes horen. Het verbruik is gemeten aan het stopcontact met een Voltcraft Energy Meter 3000.

Overclocking
Prestaties voorlopig voldoende dus geen poging gedaan.

Zeer tevreden over deze CPU. Goede prestaties voor weinig geld, wat wil je nog meer?

Heb jij ook een AMD Athlon II X4 620 Boxed?

Reviews door de redactie