Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E Review

topaj 25 december 2009, 1.612 views

Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel

Minpunten

• Wordt wel een beetje warm binnen mijn computer ;P (50 graden celcius)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze kaart heb ik besteld toen mijn 8400GS echt niet meer kon.
Spellen konden er niet meer op gespeeld worden.

Na lang bestuderen op benchmarks en mijn portemonnee, kwam deze het beste uit de bus.
Hij was veel goedkoper dan de NVidia's van toen, dus dat kwam goed uit.

Eenmaal binnen was het een beetje slikken of het ging werken of niet,
mijn moederbord, de MSI P965 Neo2, (die ik nog steeds heb) was niet uitgerust met PCI Express 2.0.
Het was een beetje hopen of het ging werken op versie 1, in principe zou het moeten werken.
Na lang geklooi, want er was weinig ruimte in mijn kap (5 harde schijven, en de sata's zitten zowat naast het pci express slot), zat 'ie er na een uur in.
Computer aan, en het werkte als een zonnetje!

GTA4 kon ik voor het eerst zonder schokken spelen, op de hoogste resolutie,
mijn 8400GS kon het op zijn laagst nog niet aan :)

Over het geluid ben ik goed te spreken, als je een benchmark doet dat hoor je 'm, maar niet hard.
Ik heb er wel slechte verhalen over gehoord, maar het valt best mee.
Het zou kunnen dat ik hem niet helemaal kan belasten omdat ik geen PCI Express 2.0 heb.

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E?

Mag ik vragen wat voor moederbord je gebruikt?
Ik zit met het zelfde probleem met mijn Asus P5N-E SLI deze heeft ook een PCI E 1.0 aansluiting. Durf daarom geen 2.0 graka te kopen.
Sowieso heb je al een mobo met PCIe 1.1 sloten dus elke PCIe werkt gewoon in jouw mobo. En zelf al had je mobo PCIe 1.0a sloten dan nog werkte het gewoon, want de enkele keren dat het niet werkt is in combinatie met een nVidia videokaart en VIA chipset en jij hebt sowieso al een nVidia chipset op je mobo. :)

@topaj: Review zou wel wat langer mogen. :)
Bij warmte en geluid zet je bijvoorbeeld maar 3 sterretjes van de 5 terwijl je helemaal niet verteld waarom. ;)
50 graden is niet warm (zelfs niet idle)
Vooral bij t opstarten vd PC vond ik de fan ontiegelijk luidruchtig.
Hij spinde dan op 100%. Het gordijn erachter begon ervan te wapperen.
Ik kon niet wennen aan die herrie.
Zo vond ik de HD4850 wel weer een fijn kaarttje, maar die had van Sapphire een third party koeler gekregen.
Geluid van fan is wel irritant bij deze kaart, heb dezelfde in mijn main system zitten, als ik game kan ik beter oordopjes insteken.
Yep hier ook, zoveel lawaai dat alle andere geluiden in het niet vallen :)
Wel goede kaart, draait alles perfect zelfs laatste nieuwe games, enige pech dat ik had toendertijd was dat ie 2 weken na aankoop gelijk 50 euro goedkoper werd :)