Samsung Galaxy i5700 Zwart Review

KVanL 6 februari 2010, laatste update op 17 november 2015, 10.164 views

Samsung Galaxy i5700 Zwart

Pluspunten

• Android
  • DivX en XviD ondersteuning
  • Mooi scherm

Minpunten

• De software is soms een beetje instabiel (hoewel hij de laatste tijd aardig stabiel is)
  • Geen equalizer
  • Korte accuduur (hoewel redelijk goed voor een smartphone)
  • (Nog) geen Bluetooth file transfer

Ik heb deze telefoon nu bijna 4 weken, en ik vond dat ik er wel eens een review over kon schrijven.

Waarom heb ik deze telefoon gekocht?
Ik heb dit toestel gekocht omdat na bijna twee jaar een opvolger zocht voor mijn Sony Ericsson K610i. Ik stelde vrij veel eisen aan een telefoon, dus er kwamen niet veel toestellen in aanmerking. Mijn telefoon moest aan de volgende eisen voldoen:

- Een smartphone waar goed op te internetten valt
- Géén Windows Mobile (Ik vind de monopoliepositie van MS nu wel sterk genoeg, en WM heeft ook niets bijzonders te bieden)
- Mogelijkheid om veel kleine, gratis, (semi-)nutteloze (en ook nuttige) applicaties te installeren (symbian viel op dit punt eigenlijk ook af)
- Een vaste 3,5mm koptelefoonaansluiting (telefoonfabrikanten kunnen op de een of andere manier geen aansluitingen ontwerpen die in een broekzak vast kunnen blijven zitten)
- Niet extreem duur (niet dat deze telefoon weinig kost)
- Géén iPhone (die vind ik veel te duur voor wat je voor je geld krijgt, en ik vind Apple als bedrijf veel te arrogant)

Wat overbleef op het gebied van besturingssystemen was Android. Vooral het punt van de (semi-)nutteloze applicaties sprak het mij wel aan.
Ook Maemo van Nokia leek mij wel wat Hoewel daar minder nutteloze applicaties voor zijn beviel het hoge Linux-gehalte daarvan mij wel (ik gebruik zelf Ubuntu), het tekort aan nutteloze applicaties in Maemo wordt goed gecompenseerd door het aantal nuttige programma's die er al in de Debian repo's zitten, en naae Maemo geport zullen worden.
Helaas viel Maemo ook af, want de Nokia N900 vond ik te duur.

Ik was er dus eigenlijk al uit dat het Android zou worden, en ik volg de verschillende toestellen ook al een tijdje. De T-mobile G1 viel af, want die vind ik te lomp, het is (zacht gezegd) niet moeders mooiste, en er zit geen vaste koptelefoonaansluiting op. Ook wou ik geen T-mobile vanwege het brakke 3G netwerk. De HTC Magic viel ook af op het ontbreken van het koptelefoongat, en bovendien zijn beide toestellen al wat verouderd ten opzichte van de nieuwere Android toestellen.
De toestellen die overbleven waren de HTC Hero, Samsung Galaxy, HTC Tattoo, T-Mobile Pulse en natuurlijk de Samsung Galaxy Spica.
De T-mobile pulse viel ook af omdat ik geen T-mobile wou. Ook het glanzende, vingerafdrukaantrekknede kitch-carbon printje op de achterkant vond ik niet bepaald aansprekend.
De Hero en de Galaxy voldeden allebei aan mijn eisen, maar de Zwarte Galaxy is in Nederland officieel niet te krijgen, en de witte vind ik erg lelijk. Zowel de Hero en de Galaxy waren meer dan 100 euro duurder dan de Spica.
De prijs van de Tattoo is interessant, maar ook die viel af door de lage schermresolutie, en, zoals Tweakers.net in hun review aangaf, de matige bouwkwaliteit.

En dan de Galaxy Spica. Ik vind de telefoon niet extreem mooi, maar hij is ook zeker niet lelijk. Uiterlijk is dan ook niet het belangrijkste punt waar ik naar kijk. Zolang de telefoon maar niet extreem lelijk is, kijk ik eerst naar de specificaties en de prijs. En dat laatste is nou juist het sterke punt van de Spica. Hij is ongeveer net zo duur als de Tattoo, maar qua specificaties is hij veel beter. Het scherm heeft een resolutie van 480x320, waarop de meeste apps zijn gebaseerd. Dankzij de 800MHz processor kan hij onder andere DivX en XviD afspelen. de hoeveelheid werkgeheugen is helaas lager dan bij de meeste andere Android telefoons, maar in het dagelijks gebruik heb ik daar nog nooit last van gehad.

Android
Deze telefoon draait nu nog op Android 1.5, en als we Samsung mogen geloven komt er in 2010 een update naar Android 2.0. Wanneer in 2010 is niet bekend, en er is ook nog geen officiële bevestiging. Op dit moment heb ik op internet nog niet gevonden hoe deze telefoon te rooten is, en er zijn dus ook nog geen custom roms, maar ik verwacht toch dat het over een tijdje mogelijk is om deze telefoon te rooten, zodat je ook zelf voor een update naar een andere versie van Android kan zorgen.

Android is een prettig besturingssysteem om mee te werken. Alles is makkelijk te vinden, en alles ziet er strak uit.
Het systeem is helaas niet helemaal stabiel. Af en toe valt de telefoon uit, waarna hij meteen opnieuw opstart. Dit gebeurt niet heel vaak, maar het is wel irritant. Zeker omdat het opstartgeluid niet uit kan, en ik niet altijd wil dat mijn telefoon onverwachts geluiden gaat lopen maken. Ik weet niet of dat aan Android zelf ligt, of aan een slechte applicatie. Ook heb ik een keer een factory reset moeten doen omdat ik geen verbinding meer kon krijgen met mobiel internet. Ik denk dat dat kwam door een overijverig programma dat er voor moet zorgen dat de telefoon niet op internet gaat (APNdroid). Zo'n programma is trouwens echt een vereiste is als je met een Android-telefoon naar het buitenland gaat en geen enorme telefoonrekening wilt krijgen als je thuiskomt. Android gaat namelijk bijna overal voor op internet. Een abonnement met 'onbeperkt' internet is dus ook wel zo handig bij een telefoon met Android. Nu gebruik ik de Toggle Data Widget, en die heeft nog niet voor problemen gezorgd.

Android is op zichzelf al een aardig compleet besturingssysteem, maar helaas ontbreken sommige dingen, en andere dingen zijn erg simpel uitgevoerd. Zo zit er geen mogelijkheid op om via bluetooth bestanden te versturen en te ontvangen en er zit standaard geen filebrowser op. Ook zijn de muziekspeler en de camerasoftware erg simpel uitgevoerd.
Gelukkig kun je heel wat functionaliteit toevoegen door software uit de market te intalleren. Dat laatste vind ik dan ook een van de grootste voordelen van Android: als een onderdeel van de software je niet bevalt, installeer je gewoon een alternatief. Zo heb ik als muziekspeler MixZing geïnstalleerd, en voor de camera heb ik er FxCamera op gezet. Helaas heb ik in de market nog geen volledig werkend programma gevonden waarmee je bestanden kunt versturen en ontvangen via bluetooth. Ik hoop dat er nog wel een werkende applicatie komt.
Het leuke van Android is ook dat je enorm veel applicaties kunt installeren waar je helemaal niets mee kan, behalve tijd verdrijven. Zo is er een applicatie met een laserzwaard uit Star Wars, is er een applicatie waarbij je een AK47 moet laden, waarna je kunt schieten door met de telefoon te schudden en is er een applicatie waardoor het scherm beslaat als je in de microfoon blaast, waarna je het scherm weer kunt schoonvegen.

Het toestel

In de doos zitten de volgende dingen:
- Een Samsung Galaxy Spica (goh, verrassend)
- Een accu (ook wel handig om erbij te hebben)
- Een netstroomadapter met micro-USB aansluiting
- Een usb kabeltje (ook micro-USB, uiteraard)
- Een headset
- Twee beknopte gebruiksaanwijzingen (een Nederlandse en een Engelse), een garantieboekje en een reclameblaadje
- Een 1GB microSD kaartje met een SD-adaptertje
- Een CD met software en drivers en de uitgebreide handleiding

De eerste indruk van het toestel is goed. Hoewel het hele toestel van plastic is, voelt het degelijk aan en het kraakt niet als je er wat kracht op uitoefent. De achterkant is van mat plastic, en dat vind ik een voordeel t.o.v een glanzende achterkant, want je ziet er minder vingerafdrukken op en je hebt meer grip op het toestel. Wel lijkt het toestel soms een klein beetje te rammelen als het trilalarm afgaat, maar dat is zeker niet hinderlijk.
De telefoon lijkt ook niet enorm krasgevoelig, want na iets meer dan drie weken zitten er nog geen beschadigingen op het toestel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de telefoon altijd in een hoesje heb zitten.

Het scherm van het toestel is erg helder en heeft een resolutie van 480x320. Het is een capacitief touchscreen en de gevoeligheid van het scherm is erg goed. Het gebeurt bijna nooit dat het scherm niet, of op een verkeerde manier reageert op een beweging.
Het is niet helemaal duidelijk of het nou een LCD of een AMOLED scherm is. Ik kan niet met zekerheid zeggen wat het nou is, maar ik heb een sterk vermoeden dat het wel een LCD is. Het scherm is wel erg helder en de kleuren zien er erg goed uit, maar zwarte delen op het scherm zijn niet helemaal zwart en als je onder een grote hoek van de bovenkant van het scherm naar beneden kijkt, zie je onder het scherm iets wat verdacht veel weg heeft van een backlight. Op de site van Samsung stond eerst bij het overzicht dat het een AMOLED is, en bij de specificaties staat TFT. Inmiddels staat er bij het overzicht ook niet meer dat het een AMOLED scherm is. Op de doos staat ook duidelijk 3,2” HVGA 65K TFT LCD, dus ik ben bang dat het toch geen AMOLED is.

Ook over het geheugen bestaat onduidelijkheid, maar in Android System Manager staat bij de totale hoeveelheid RAM 146,9 MB en bij intern telefoongeheugen 196MB. Deze geheugenhoeveelheden zijn kleiner dan bij veel andere Android telefoons, maar ik kan alleen zegeen dat het op dit moment genoeg is. Als alle applicaties afgesloten zijn is er nog ongeveer 80MB RAM vrij en ik heb nog zo'n 80MB van het intern geheugen vrij, en ik heb al heel wat applicaties geïnstalleerd. Om een indicatie te geven van de ruimte die een applicatie ongeveer inneemt: Veruit de meeste applicaties nemen minder dan 1MB in, en veel zitten zelfs onder de 500KB. Je kunt dus heel wat applicaties installeren, en met een beetje geluk kunnen applicaties in een latere versie van Android op de SD kaart worden geïnstalleerd.
Bij de telefoon wordt ook een MicroSD kaartje van 1GB meegeleverd, maar ik heb er meteen een kaartje van 8GB bij gekocht, omdat ik de telefoon ook voor muziek en video's wou gaan gebruiken.

Geloof het of niet, maar met deze telefoon kun je zelfs bellen en sms'en. Ik heb eigenlijk altijd bereik met deze telefoon (op het netwerk van Vodafone) en de persoon aan de andere kant van de lijn is goed te verstaan en het telefoonboek werkt ook prettig.
Sms'en gaat ook prima op deze telefoon. Ik vind het standaard onscreen toetsenbord van Android prettig typen, en ik kan er redelijk snel op werken, en als het standaard toetsenbord je niet bevalt, kun je altijd zelf een ander toetsenbord installeren.

De geluidskwaliteit van de bijgeleverde headset is aardig goed te beschrijven met het woord 'bagger', maar gelukkig zit er een gewone koptelefoonaansluiting op de telefoon. Met mijn Sennheiser CX300-II is de geluidskwaliteit van de muziekspeler is op zich goed, maar ik vind het jammer dat er geen equalizer op zit, zodat het geluid nog iets verbeterd zou kunnen worden. Ik moet wel zeggen dat het geluid van de Spica een stuk beter is dan dat van mijn SE K610i, waar wél een equalizer op zat. Toch is de geluidskwaliteit wel minder dan dat van mijn inmiddels overleden Samsung YP-P2, waar een heel uitgebreide equalizer op zat.
Ook video's zien er goed uit, en het beeld hapert niet. Wat ik heel hanig vind, is de mogelijkheid om DivX en XviD filmpjes af te spelen. Dit kan niet op alle andere android telefoons die op dit moment in Nederland verkrijgbaar zijn. Dankzij de mogelijkheid om deze formaten af te spelen kan je de meeste tv-series en films die je downloadt zonder te converteren op de telefoon afspelen.

Met deze telefoon valt ook prima te internetten. De standaard browser werkt vrij vlot en makkelijk en hij geeft veel sites goed weer. Helaas zit er geen flash op de browser, zodat sites met flash niet goed werken. Gelukkig doet Youtube het wel op deze telefoon.
Helaas haperen filmpjes op Youtube wel. Vooral als je een filmpje net start, hapert hij de eerste seconden heel erg, maar later wordt het beter. Toch haperen het beeld en het geluid ook nog als het filmpje eenmaal aan het spelen is. Ik weet niet waar het aan ligt, maar het ligt niet aan mijn verbinding, want hij doet het zowel als ik op mobiel internet zit, maar ook als ik gewoon thuis op het draadloos netwerk zit.

De accu van de telefoon heeft een capaciteit van 1500mAh, en dat is toch wel het minste wat deze telefoon nodig heeft. Als ik de telefoon 's ochtends van de lader haal, heeft de accu 's avonds nog zo'n 50% over. Ik moet wel zeggen dat ik de telefoon vrij veel gebruik. Ik zit regelmatig op internet, zowel via wifi als mobiel internet, tussendoor zet ik wifi meestal niet uit, ik kijk regelmatig een filmpje en luister wat muziek. Ik laat hem automatisch mijn e-mail checken. GPS en bluetooth heb ik meestal wel uit staan.
Van te voren wist ik dat de accuduur van dit soort smartphones niet lang was, dus ihet was geen grote verrassing voor mij. Wel lees ik bij de meeste ervaringen op internet dat de accu makkelijk twee dagen meegaat, maar dat gaat mij niet lukken op de manier zoals ik de telefoon nu gebruik. Ik denk dat ik het wel twee dagen kan uithouden, als ik alle overbodige dingen uitzet, maar als ik dat zou willen had ik beter een goedkope Nokia van een paar tientjes kunnen kopen, waarmee ik meer dan een week kan op een acculading.

Van de camera hoef je niet veel te verwachten. Hij heeft een resolutie van 3.2 megapixels en dat is voor een telefoon meer dan genoeg. Overdag zien de foto's er redelijk uit, maar je hoeft het natuurlijk niet te gaan vergelijken met welke willekeurige compactcamera dan ook, maar de eerste telefoon waarbij zo'n vergelijking mogelijk is moet volgens mij nog worden uitgevonden. Als het ook maar een beetje begint te schemeren worden je foto's enorm donker en korrelig, dus dan heb je helemaal niets meer aan de camera. Er zit ook geen flits op de telefoon.
De videocamera is, zoals gebruikelijk op telefoons ook bagger. De resolutie is erg laag en, net als bij de fotocamera hoef je in het donker niet veel te verwachten van je filmpjes.

De software die je bij de telefoon krijgt is gewoon slecht. Weinig verrassend is dat de software niet voor Linux is gemaakt, maar nadat ik een pc met Windows XP had aangezwengeld en de software er op had gezet, is het mij niet gelukt de telefoon met de software te verbinden, laat staan er bestanden mee op de telefoon te zetten.
Gelukkig Heb je de software nergens voor nodig. Volgens mij is het enige nuttige wat de software kan het converteren van filmpjes naar een formaat wat de telefoon af kan spelen, maar dankzij de divx ondersteuning speelt de telefoon aardig wat filmpjes zonder dat je ze hoeft te converteren.
Bestanden op de telefoon zetten is zowel onder Linux als Windows enorm simpel. Als je de telefoon aansluit op de computer verschijnt er in de taakbalk een melding 'USB aangesloten', en als je de taakbalk naar beneden schuift en op de melding klikt, kun je de telefoon op dezelfde manier gebruiken als een USB stick. De melding dat de telefoon is aangesloten verschijnt niet altijd. Dat is best vervelend, want dan moet je de telefoon opnieuw opstarten voordat je hem kunt aansluiten.
Als je je er beter bij voelt, kun je natuurlijk ook de geheugenkaart uit de telefoon trekken en in een computer duwen. Hiervoor hoef je de telefoon niet opnieuw op te starten, maar je moet de geheugenkaart wel eerst ontkoppelen.

Al met al is dit een hele goede telefoon voor een hele goede prijs. Helaas heeft hij wel wat minpuntjes, maar na alle functies, voor- en nadelen en uiteraard de prijs te hebben vergeleken is dit voor mij nog steeds de beste telefoon die er op dit moment te krijgen is.

Edit 06-02-2010:
De telefoon bevalt nog steeds prima, en ik ben nog geen andere 'problemen' (of minpuntjes) tegengekomen dan in de review beschreven. De telefoon heeft sinds de kerst nog maar één spontane reboot gehad, dus ik heb de beoordeling voor betrouwbaarheid iets verhoogd. Ook heb ik wat plaatjes toegevoegd.

Heb jij ook een Samsung Galaxy i5700 Zwart?

Ik heb nog geen muziekspeler gevonden met een equalizer, en op internet heb ik ook niets gevonden.

Er stond een typefoutje in de review, want de accu is 's ochtends wel 100% opgeladen, maar aan het eind van de dag heeft hij nog maar 50% over. Het foutje is nu verbeterd.
aha, hoewel je moet zeggen dat dat toch best netjes is voor een smartphone.
Verder heb ik ook niet veel kunnen vinden over een equalizer. Dan maar duimen dat dier in de update naar 2.0 erinzit.
Ik kan nou niet editen om een of andere reden. Ik heb op androlib twee spelers met equalizers gevonden. Maar de een is nogal duur en de andere is gratis, maar die wertk alleen met .wav bestanden.
Deze kan nu ook mp3 bestaandjes aan, maar is nogal log en sloom.

[Reactie gewijzigd door LowieD op 29 december 2009 16:39]

Nette review,
Ik vraag me alleen wel af, of er en equalizer zit in een non-propetairy muziekspeler die je op de market kan vinden. Verder is de accu toch aardig robuust, het is een aanrader om de switcher app (bijgeleverd door samsung) te gebruiken om gps/3g/wifi uit te zetten als het onnodig is. Daarnaast vraag ik me af hoe het kan dat de accu, na een nacht in de lader, nog maar 50% heeft.
dan laad je hem te vaak op ;)
dan moet je hem herconditionere je moet hem twee keer volledig leeg laten lopen, dan moet hij het weer iets beter doen (dit gebeurt bij lithium, als je hem 1x volledig leeg laat lopen dan raakt de veiligheid van de accu in de war).

je reset de accu op deze manier, het is niet goed voor de accu maar als het werkt dan heb je weer een normaal functionerende accu (anders moet je een nieuwe bestellen, kost hooguit 30euro)

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 januari 2010 18:08]

Ik zit ook een beetje met die accu-duur van mijn Spica, hij is na een dag (half 7- 24 uur)
helemaal op.
Het is wel zo dat ik minstens 3 uur muziek heb geluisterd, 2+ uur gebrowsd, en nog een tijdje google maps + GPS gebruikt.

Dus daarom vroeg ik me af wat de kans is dat dit herconditeren goed gaat, want ik heb het vermoeden dat die van mij het niet denderend goed doet.

[Reactie gewijzigd door mauritsm op 15 april 2010 22:09]

Ik heb een vraagje zit er ook gps in en een G-senor? in de handleiding wordt er gesproken hoe je gps aan moet zetten e.t.c maar bij de specificaties zie ik het niet.
Zou je willen kijken of het erin zit?

ze vermelden dat soort dingen er om een of andere rede niet altijd bij
Ja, op de telefoon zit een GPS en een G-sensor.
opzich een goede review. Maar ik vind dat je wel erg veel nadelen noemt die normaal zijn voor zulk soort telefoons en/of die verholpen kunnen worden met apps uit de store. Er is vast wel een uitgebreidere muziekspeler bijvoorbeeld te vinden met een equalizer. De accuduur is voor een telefoon met deze specificaties heel redelijk te noemen. Veel van zulk soort telefoons halen de dag niet eens op een volle accu! Daarom vind ik dat je de accuduur wel erg laag beoordeeld hebt. De betrouwbaarheid heb je naar mijn mening niet echt verklaard. Je zegt dat een app je toestel liet crashen, het lijkt me niet dat het dan aan het toestel zelf ligt. Voor de rest een prima review, maar hij zou ook nog wel wat foto's kunnen gebruiken. ;)
Het klopt dat ik een aantal nadelen heb genoemd, maar het idee van een review is dat je mensen die iets willen kopen, een idee krijgen van hoe die telefoon is als je hem zelf hebt. Als je alle positieve dingen van de telefoon wilt weten kan je net zo goed op de site van Samsung kijken, maar ik wil mensen laten weten dat er (zoals bij iedere telefoon) ook minpunten zijn.

Ik heb op internet gezocht, en er is echt geen muziekspeler met een equalizer voor de spica. Ik heb er één gevonden, maar de gratis versie heeft alleen preset equalizers, en de app is voor de Spica niet te vinden in de market.

De accuduur heb ik met 'voldoende' beoordeeld, omdat het voor mij voldoende is, maar het houdt niets over. Als een telefoon het nog geen dag uithoudt op een accu, zou dat voor mij onvoldoende zijn, of het nou een smartphone is of niet. Wat dat betreft zou ik dus geen enkele smartphone een hogere beoordeling geven. Ik vind niet dat iedereen er gewoon vrede mee moet hebben dat een smartphone het geen week uithoudt op een accu, want op die manier zullen fabrikanten het ook niet de moeite waard vinden om betere accu's te ontwikkelen.

De beoordeling zoals die er stond was gebaseerd op een aantal spontane reboots en een probleem waardoor ik na drie dagen een factory reset moest doen. Ik moet wel zeggen dat de telefoon bijna nooit meer uitvalt, en dat ik na die ene factory reset geen soortgelijke problemen meer heb gehad, dus de beoordeling voor betrouwbaarheid wil ik wel verhogen.

Misschien maak ik nog wel wat foto's van de telefoon, als ik zin en tijd heb.
Edit: de foto's zijn al toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door KVanL op 6 februari 2010 20:43]

hey allemaal help me uit de brand aub!!!
3 vragen:
-ik kan geen trilfunctie vinden bij binnenkomst smsjes
-ik kan niks ontvangen/sturen met bluetooth
-Camera heeft geen zoom, of wel?
Antwoord 1:
Ga naar 'berichten', druk op de 'menuknop', ga naar instellingen, scrol naar onderen en zet een vinkje achter 'trillen'.

Antwoord 2:
Dat klopt. Als het goed is kan het wel als de 2.0/2.1 update er is. Waarschijnlijk komt die update eind deze maand of begin maart uit, maar Samsung heeft hem nog niet aangekondigd. Zodra de update uit is, zal er HIER wel uitgebreid over gediscussieerd worden.

Antwoord 3:
Dat klopt. Ik denk dat het wel kan nadat de Spica de 2.0/2.1 update gehad heeft, maar ik weet het niet zeker. Na die update krijgt de camera wel een stuk meer meer functies.
mooie foto's! Ik geef hem nu 5 sterren :)
Met de laatste 2.1 update heb je een equaliser, en bluetooth file transfer!

Eigenlijk is de brakke pcsuite het grootste minpunt aan deze telefoon.
Als ik via pc studio een film (mp4) erop wil zetten komt er: Bestandsoverdracht wordt niet ondersteund door dit apparaat te staan. Dit gebeurt ook als ik mijn bestanden op mijn spica probeer te openen via pc studio.. weten jullie hier meer van?