Philips 7000-serie S7710/26 Review

mh1956 8 juni 2017, 241 views

Philips 7000-serie S7710/26

Fraai vormgegeven scheerapparaat, licht van gewicht en met goede scheerkwaliteiten, maar matige afwerking, niet echt degelijk gebouwd en lawaaiig. Een matige set aan accessoires wordt meegeleverd en je kunt het apparaat niet via het stopcontact gebruiken.

Pluspunten

• Goede scheerkwaliteiten
  • Fraai ontwerp
  • Licht van gewicht
  • Eenvoudig schoon te maken

Minpunten

• Wankele verbinding scheerhoofd
  • Scheren via stopcontact niet mogelijk
  • Matige set aan accessoires
  • Lawaaiig
  • Scherpe randjes scheerhoofd

Dit scheerapparaat is mijn eerste Philips van het zgn. open type. Hiervoor had ik een Philips scheerapparaat waarvan de koppen één geheel vormden met de houder. Ik heb dit nieuwe model een half jaar geleden voor mijn verjaardag cadeau gekregen. Mijn ervaringen tot nu toe:

Ik vind dit model uit de 7000-serie er prachtig uit zien: modern, fraai ontwerp, prettige kleurstelling. Het scheerapparaat is licht van gewicht en ligt prettig in de hand.

De scheerprestaties zijn goed, maar niet beter dan bij mijn vorige Philips (het gesloten type). De houders met de scheerkoppen hadden van mij nog wat gladder afgewerkt mogen worden. Er zitten wat scherpe randjes aan, die bij het scheren van ongelijke gezichtsdelen, zoals bij de bovenlippen, een onprettig, licht snijdend gevoel geven. Het heeft echter nog niet tot wondjes geleid.

Het grootste probleem van dit model is de wijze waarop het scheerhoofd op het apparaat bevestigd is. Dit is een kliksysteem, waarbij de kop maar op één manier in de houder geklikt kan worden. De bevestiging oogt echter niet heel stevig en het is mij al meerdere malen overkomen dat tijdens het scheren het scheerhoofd van de houder losraakte en op de grond viel. Dit gevaar is groter naarmate het huidoppervlakte wat stroever is, bijv. door warmte of vocht. Het is voor mij onbegrijpelijk dat er geen vergrendeling zit bij de aansluiting van het scheerhoofd op de houder, bijv. door middel van een schuif of door het scheerhoofd een slag te draaien. Dit is een ernstige ontwerpfout die bij toekomstige modellen echt opgelost moet worden.

Het scheerapparaat maakt meer lawaai dan mijn vorige model van het gesloten type.
Schoonmaken gaat zeer eenvoudig. De twee delen van het scheerhoofd even uit elkaar halen, onder de kraan afspoelen en klaar. Bij mijn type wordt een SmartClean reinigingssysteem meegeleverd, maar dat heb ik nog geen enkele keer gebruikt. Het nut ervan ontgaat me en bovendien is het apparaat veel te groot.

Opladen gaat erg snel. Groot nadeel is dat je het scheerapparaat niet kan gebruiken als je hem via de oplaadstekker in het stopcontact stopt. Dat was vroeger wel mogelijk. Erg jammer dat deze handige functie vervallen is.

Er wordt als accessoire een kleine reis-etui meegeleverd, waarin je het apparaat en de losse tondeuse in kwijt kunt, maar de oplader dan weer niet. Dat is niet echt handig.

Wat helemaal ontbreekt is een compacte houder voor op de wastafel waarop je het apparaat kunt neerzetten en waarop ook een plek voor de tondeuse te vinden is. Philips leverde die vroeger standaard mee. Ik had dat, én een grotere reis-etui, liever gehad dan het SmartClean reinigingssysteem.

Samenvattend: mooi vormgegeven scheerapparaat dat prettig in de hand ligt, met over het algemeen redelijk goede scheerprestaties, maar ook met nogal wat praktische tekortkomingen in het ontwerp en een set matige accessoires. En ik heb dus ernstige twijfels over de degelijkheid gezien de wankele verbinding tussen het scheerhoofd en de houder.

Heb jij ook een Philips 7000-serie S7710/26?

Ik heb zojuist de Philips 9000 serie scheerapparaat gebruikt, perfecte scheerbeurt. Fijn glad.
Apparaat glijdt fijn met de contouren van het gezicht mee.
In 5 minuten een perfect gladde huid.
Zelfs de kleinste haartjes