Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46B6000 Rood, Zwart Review

Don_Gulio 28 januari 2010, 4.165 views

Samsung UE46B6000 Rood, Zwart

Pluspunten

• Erg plat
  • Mooi design
  • Mooi beeld
  • Zwart = zwart
  • Zuinig
  • Zei ik het al?--->Mooi beeld

Minpunten

• Volumeknoppen kunnen niet omgeprogrammeerd worden
  • Er kan geen gids met favoriete zenders getoond worden
  • Geluid

Achtergrond
Na jarenlang geïnformeerd te zijn over gebruikerservaringen van mede-tweakers neem ik ook ff de tijd voor een eerste review van mijn kant. Hopelijk heeft iemand er iets aan.

Sinds een jaar of 3-4 heb ik een 37" LG LCD panel, en ik had weer wat centjes te spenderen om wat nieuws te kopen wat weer enkele jaren meekan: Het liefst langer dan de vorige TV. Ik had de volgende voorwaarden:
-CI+ gecertificeerd door Ziggo
-Full HD
-Digitaal geluid

Met name door het eerste punt kwam ik gelijk in een concrete voorselectie terecht, aangezien nog lang niet alle merken gecertificeerd zijn door Ziggo. Philips ontbreekt bijvoorbeeld nog. Maar de keuze is wel al groot genoeg om niet te beperkt te zijn: Anders had ik wellicht nog gewacht op een wat breder assortiment om uit te kiezen. Uit de vele berichten maakte ik al snel op dat als je wilt kiezen tussen 2 formaten, je altijd de grootste moet nemen. Hoewel het een relatief groot prijsverschil was heb ik het toch maar gedaan en heb geen spijt van van de 46" versie.

De keuze voor Samsung
Ik heb op heel wat sites verschillende tests gelezen, zowel objectief als subjectief. Uiteindelijk was de keuze een Sony W5500 of deze Samsung B6000. Ik kijk TV in de woonkamer, en heb daar een Mac Mini (Zomer 2009) op aangesloten, en daarom zit niet te wachten op internet widgets en zulke snufjes.
De definitieve keuze is op de Samsung gevallen, aangezien dit scherm gebruik maakt van LED technologie. Daardoor is het scherm weer een stuk platter, wat leuker voor't oog is als'ie nog eens aan de muur komt te hangen. Ten tweede is dat LED gebeuren wellicht beter voor een latere (tweedehands) verkoopprijs. Tevens heb ik de 32" versie v/d Samsung een week voor aankoop kunnen beleven bij m'n buurman, die ook met CI+ van Ziggo kijkt. Na dit beeld te hebben gezien was ik dan ook definitief over de brug, al twijfelde ik op dat moment nog of de beeldkwaliteit bij een significant groter scherm ook zo goed zou blijven als op de 32" van de buurman.

Uitpakken uit de doos
Eigenlijk moet ik beginnen met het inpakken van de doos: In de auto. De doos is namelijk erg dun, en verbazingwekkend licht. De TV dus ook. Het gevaarte is goed en stevig verpakt, en alles zit erbij wat je maar kunt wensen. Het enige wat ontbreekt is een HDMI kabel. Verder zitten er kabelbinders bij die je achterop de TV kunt plakken om alle snoeren in 1 bundel weg te werken: Dat moet ik nog eens doen :X . Ook zit er een "Monster" poetsdoek bij, dus dat isprima. Alleen is die zo groot als een kleine zakdoek... da's weer jammer. Maaja, met uitpakken moet ik niet te lang stilsaan: Snel aansluiten en aanzetten!

Installatie
De installatie verliep goed, mede omdat ik de installatie bij de buurman had verzorgd. Dat was wel even vallen en opstaan. Dus, lees de knudde handleidingen (van ziggo alsook samsung) niet, maar doe dit:
1. Selecteer bij installatie Kabel/Digitaal ZONDER de CI Cam erin. Scan de zenders zoals gewoonlijk. Zonodig check de transponderlijst van Ziggo of de juiste instellingen zijn gevonden.
2. Als't goed is kun je daarna Ned. 1 bekijken. Prima. Zet de TV uit.
3. Nu pas de Cam met CI+ kaart erin doen, en daarna de TV aan: De kaart wordt vervolgens geverifieerd waarna je alle zeders digitaal kunt bekijken.

Het handboek vind ik overigens knudde qua indeling en taalgebruik.

Mijn setup is als volgt opgebouwd:
MacMini beeld naar TV via Displayport met HDMI
Macmini geluid naar TV via koptelefoon uit naar DVI/PC Audio IN (tulp)
TV Optical Out naar Logitech Z5500
Het aardige is hierdoor dat je op de Z5500 niet hoeft te schakelen bij switch van TV naar Mac, aangezien alles via optisch blijft verlopen. Ik weet nog niet of DTS mogelijk blijft via de MacMini (ik denk het niet) maar dat is dan maar jammer. Overigens werkt de optische out altijd, ook al staat het geluid op 'luidspreker'. Voordeel is dat je ook ff snel tv kunt kijken zonder gelijk de versterker aan te moeten zetten.

Beeldkwaliteit
Ik ben erg te spreken over het beeld. Ik kan het qua kleuren en zwart eigenlijk het beste vergelijken met een 'oude' dikke 100HZ Sony die ik ooit had. Een beetje spiegelt het glas wel, maar niet hinderlijk. Dus als je een lichtbron achter je bank hebt staan (een lamp of raam) dan kan dat wel hinderlijk zijn.

Van Ziggo had ik voorheen geen hoge pet op (ik had al digitale TV maar via zo'n settop ding - niet full HD - via SCART. Ik had nooit gedacht dat HD zo'n groot verschil zou zijn met een settop kastje, en dat het ook op zo'n groot beeldscherm er zo scherp uit zou zien. Ook het (gewone) digitale beeld ziet er enorm goed uit. Mijn vriendin - die over de aankoop niet zo blij was als ik - is nu toch wel onder de indruk v/d TV. Met name het ontbreken van een extra afstandsbediening en een kast (lees settopbox) blijkt een succes. Op mijn TV heb ik overigens naar dode pixels gezocht en kon ze niet vinden.

In de fabrieksinstelling staat ook de scherpte ingesteld: Randen van objecten/personen worden kunstmatig aangescherpt. Dat doet Samsung opzich erg goed, maar films zien er een beetje 'nep' door uit vind ik. Gewone randen komen in mijn ogen natuurlijker over

Backlight
De superfreaks zullen met dat backlight systeem wel moeite hebben. Ik had het ook, nieuw uit doos stond het bij mij op maximaal (10). Het effect is heel vreemd als je erop let. Wanneer het beeld van een donkere scène naar een lichte scène gaat wordt de lichtsterkte over het gehele scherm duidelijk aangepast, hetgeen je duidelijk ziet in de helderheid van de ondertiteling. Ik had er wel over gelezen maar snapte nooit wat ermee werd bedoeld: Maar dit is het dus. Nu heb ik de backlight aangepast naar 4, en heb er geen last meer van. Freaks zullen zo'n backlight vast niet okee vinden, maar dat komt puur omdat zij alleen naar de TV kijken en niet naar de film :+. Ik heb nu een week redelijk veel gekeken, en besef nu ik dit tik pas dat ik er nooit meer over heb nagedacht. Een goed teken dus.

Vormgeving
Wat wel anders had gekund is de omlijsting van de TV. De lijst is wel smal en dat vind ik goed, maar hij glanst enorm. De lijst had wat mij betreft mat mogen zijn. Verder ziet'ie er mooi uit, en de rode subtiele glans aan de randen oogt sjiek.De bovenste 1-2 cm v/d rand is een beetje rond, waardoor elke plafondlamp wel weerspiegelt.

Geluid
Knudde. Wie deze TV koopt en geen versterker heeft voelt zich bekocht. Voor mij geen punt, want ik werkte al met een externe versterker.

Functionaliteit
Een aantal zaken mis ik bij deze tv, eigenlijk wat onbenullige dingen:
-Volgens mij is het niet mogelijk om de complete gids te zien van uitsluitend mijn favoriete programma's. Dat kon ik zelfs op die oude Humax settopkast die ik voorheen had.
-Het is niet mogelijk om de volumetoetsen v/d remote te her-programmeren naar je (externe) versterker. Dat vind ik toch wel een gemis: Hoe moeilijk kan het zijn? Dat kan zelfs met een mediacenter remote. Moet ik daarom een Logitech Harmony kopen? Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen deze TV kopen zonder dat ze een externe versterker hebben aangesloten...

Update 9 januari 2010:
De afstandsbediening vind ik (nu na enkele weken gebruik) een beetje jammer. Het is natuurlijk wel aardig dat de knoppen verlicht zijn, maar de knoppen voelen echt cheapjes en sponsachtig aan. Ik weet niet zeker of de menu's een beetje traag overkomen door de sponzige knoppen of dat het in de processor/firmware zit: Ik zal een Harmony bestellen en laten weten of dat de beleving bevordert.

Update 28 januari 2010:
Remote vervangen door een Logitech Harmony One. Perfect, kan ik aanraden voor als je meerdere zaken hebt aangesloten als videoinput en audiobron. Ook met een goedkopere Harmony kan dat natuurlijk.

Verder qua functionaliteit een prima ding met een érg fraai beeld. Geen fratsen erop die ik toch niet gebruik, zoals picture in picture en webgadgets.

M'n eerste review als dankjewel voor alle reviews die ik hier zo vaak heb gelezen. Hopelijk vind je't een nuttig verhaal.

Heb jij ook een Samsung UE46B6000 Rood, Zwart?

Reviews door de redactie

Je heb een Logitech Z5500 staan naast je tv. Ik heb een paar vragen voor je. Misschien staat het in je review maar dan heb ik er overheen gelezen.

- Is het geluid van de tv echt zo slecht of gewoon zoals elke normale tv.
-Is de z5500 set makkelijk te gebruiken als je meer op je tv heb staan zoals een losse blu-ray (optical), tv decoder (optical of scart) en een wii. Kan de set dan makkelijk om schakelen of doet hij dat zelf (actieve bron).
-Heb je de Harmony al binnen en hoe werkt het nu? beter of hetzelfde. Welke Harmony heb je gekocht?

[Reactie gewijzigd door dvogel op 21 januari 2010 18:18]

Hoi Vogel,
Geluid is gewoon zoals een normale tv, waarbij lage tonen echt niet okee zijn. Voor't journaal geen punt vind ik, maar voor films/muziek echt heel armoedig.

Voor meerdere inputs...jouw situatie is een leuk voorbeeld, en ik denk dat je in de problemen komt (of: je moet concessies maken). De Z5500 heeft maar 1 Optical in (en 1 coax), en de TV heeft er 0. Maar wel een optical out. Kijk dus of je Bluray ook coax heeft, en sluit die dan op de Z5500 aan. Heeftie't niet dan moet je dus inderdaad concessies doen. Je schrijft niet hoe je de Wii aansluit op de TV dus daarover kan ik je niet adviseren. HDMI incl audio lijkt met' makkelijkst.

V.w.b. de Harmony: Die heb ik binnen, de Harmony One. Daarmee ben je echt gelijk een stuk beter af wanneer je aan de input's v/d Z5500 moet switchen, want dat gaat vanzelf. Je stelt gewoon een activiteit in zoals 'blueray kijken' en de versterker gaat op de juiste sound input en de tv op de juiste bron. Echt een aanrader, en m'n vriendin is er reteblij mee. 1 remote voor alles. Nu is de One vrij duur vanwege de touchscreen, maar de 525 doet't zelfde. Wanneer je een goede (FullHD) decoder hebt, dan kun je je centjes beter in een Harmony steken dan in een CI+ module zodat je van het switchen van input's voor beeld en geluid af bent. En als je genoeg centjes hebt koop je ze allebei :+
heb jij die z-5500 gewoon via de optische output van de tv aangesloten of via een settopbox/receiver?

edit, ik las het al ik keek er over heen:$

[Reactie gewijzigd door NL_Scratch op 9 januari 2010 12:51]

Ja dus :-)
Maar dat heeft ook een nadeel. Ik heb dus een macmini aangesloten, en die doet hier ook de muziek (iTunes). Het lastige is dus dat je de TV moet aanzetten om het geluid door te sluizen naar de Z5500.
Nu heb ik nog een Airport Express liggen, dus ik zal met airtunes dit probleem gaan verhelpen. Maar als je dat niet hebt, is het dus geen optimale manier van aansluiten omdat de TV altijd aan moet staan.
Goeie review.
Heb zelf deze tv ook sinds gisteren.

Kan me ook vinden in je kritiek: Geluid is erg slecht (maar ja, ik heb ook een versterker er aan hangen) en handboek is idd knudde met een rietje.

Beeld vind ik subliem. Mss zeggen de plasma fanboys "Nou dan moet je m'n plasma maar zien", maar ik ben erg tevreden. O-)
Zijn de hoge tonen in het geluid wel een beetje te doen? Of is dat zo dof dat je bij praatprogramma's soms de woorden niet goed kunt verstaan?
Ik heb geen problemen met de hoge tonen. Probleem zit 'm eigenlijk in de midden en natuurlijk vooral de lage tonen. Deze pc heeft geen klankkast zoals een ouderwetse tv.
TV is ook maar 3 cm dik
Heb deze tv ook staan, en zo erg slecht is het geluid ook weer niet. Ruim voldoende voor normaal tv kijken. Tonen kun je ook nog bijstellen in het menu.
Maar voor film en muziek is het idd waardeloos vanwege het ontbreken van de lage tonen.
Een tip, ondanks dat het absoluut meerwerk is: plaats plaatjes bij je reviews. Dat kan je al snel een extra ster opleveren bij je waardering, plus meer mensen zijn geneigd om je review te lezen. En dat wil je natuurlijk graag :) Verder een nette review!

Je zou het nog de volgende punten kunnen overwegen (puur als tips):
- Hoe is de afstandsbediening
- Wat zijn de instelmogelijkheden
- Beknopte samenvatting van de specs
Afstandsbediening gaat wel. Alleen als je in teletekst zit (knop links onder) moet je om teletekst te verlaten helemaal naar bovenin gaan. Niet echt logisch.

Wat ik mis bij de teletekst module is om als er meerdere sub-pagina's zijn om zelf naar de volgende sub te gaan. Dat is wel weer een beetje terug in de tijd :(

Ik heb deze tv nu inmiddels een week, en ik ben er erg over te spreken. Out of the box zijn de kleuren al goed. Denk nog wel dat ik 'm ga kalibreren als ik tijd en zin heb
Ik heb deze Tv ook 2 maanden in gebruik. Over het algemeen voldoet ie prima. Wel vind ik de 100Hz techniek verre van goed werken. Ik zie regelmatig artefacten rond bewegende objecten. Ook schokkerig beeld komt voor, al ben ik er wel achter dat mijn media speler (WD TV) daar ook debet aan kan zijn.

En wat betreft het geluid van de TV. Naar mijn mening volstaat het geluid prima voor normaal TV kijken, het is best knap dat er nog zoveel volume uit zo'n vlakke plaat kan komen. ;)
Kun je op deze tv ook een analoge (goede) stereo versterker aansluiten om het geluid te verbeteren via cinch aansluitingen?
Ik gebruik namelijk een losse Rotel RC 980 voorversterker met een Rotel RB 980 stereo eindversterker.
via de koptelefoon gaat dat hoedanook lukken met een minijack naar cinch kabel voor 2 euro.

De 'gewone' audio-out is alleen optical. Zie hook het handboek.

[Reactie gewijzigd door Don_Gulio op 17 januari 2010 11:57]