HDI Dune BD Prime 3.0 Review

maarten-dd 22 december 2009, laatste update op 22 december 2009, 10.109 views

HDI Dune BD Prime 3.0

Pluspunten

• Speelt alles
  • Simpel
  • plug & play
  • Basic design interface (simpel is ook goed)

Minpunten

• Muziek omgeving saai
  • Basic design interface
  • slechte handleiding

Geluidskwaliteit Score: 5
Sinds enkele dagen heb ik de Dune Prime 3.0 in mijn bezit.
En zal over mijn bevindingen een review maken.

Setup:
Dune Prime 3.0
Externe HDD 1 TB (esata)
LAN gigabit cat 6
Harmen Kardon AVR130 (reciever)
JBL 5.1 boxen
Panasonic 42 Inch Full HD plasma (TH-42PZ85E)

Beeld: Aangesloten via HDMI aan TV
Audio: Aangesloten via optisch aan reciever
HDD: Via e-sata op de Dune (op pc als netwerk schijf te benaderen)
Stream: Netwerk naar pc (windows 7)

Eerste indruk
Beetje saaie doos, maar ja het gaat erom wat er in zit.
Alles zit er bij, HDMI, Remote, Stekker en converter van usb naar e-sata.
Alleen beetje jammer dat de handleiding wat kort is. Vooral voor netwerk schijf toevoegen van de pc(hier later meer)

Looks
Een persoonlijk onderdeel.
Hij staat bij mij onder mijn reciever die al een piano lak frontje heeft en het daar past de Dune mooi bij.
Hij voelde robuust aan en had geen op of aanmerkingen.

Plug & Play
Dit was een zo gedaan.
Alles even aansluiten en gaan, vanuit een koude opstart +/- 10 seconden en hij was aan. Vanuit standby +/- 5 seconden.

Ik had de externe schijf gelijk al aangesloten en deze was ook direct zichtbaar in het Home scherm.
Eerst de schijf formatteren naar de extensie van de Dune. Daarna even gekeken op mijn pc en zag daar een nieuwe netwerk schijf toegevoegd was. (als de schijf NTFS is zal je allen kunnen lezen vanaf de Dune EN Pc.

Even snel door de SETUP heen gegaan , hierover weinig over te vertellen. Kip simpel en zo klaar.
Toevoegen STREAM schijf PC
Dit was wat moeilijk dan ik dacht. Dit kwam meer omdat ik niet wist hoe. Eerst zoeken via network browsing en daar zag ik ook mijn pc, alleen niet de shares die open stonden.
het probleem bleek te zijn dat je een nieuwe connectie moet toevoegen (dit kan je doen vanuit je home screen op de netwerk button staan en TOP-menu indrukken. Hierdoor krijg je de optie een nieuwe connectie te maken.
In deze connectie kan de locatie gegevens opgeven en een user en ww ID. (Windows, moet bij een SMB verbinding een account hebben, anders laat hij niks zien.
Nadat ik dit gedaan had, was alles perfect. Ik had toegang tot mijn movie en serie schijf op mijn pc

Afspelen
Dit was een openbaring, na maanden KL%^en met xbox 360 en media server op de pc. Kon ik eindelijk alles afspelen zonder vastlopers, hapers of andere rare dingen.
Een Blue-ray ISO is in ¾ seconden geladen vanaf mijn pc en daaruit is alles perfect te benaderen.
Ook vmvhd en avchd zijn makkelijk en snel geladen (via externe hdd en streaming)
Er waren hiervoor mensen met klachten met laadtijden. Ik moet je eerlijk bekennen ik heb er GEEN last van… …
En ik hou er zelf ook niet van als iets lang duurt dus ik ben geen onzin glorie aan het verkopen.

Muziek afspelen is saai, niet een hele mooi omgeving maar ben bezig met my movies en een audio speler. Dus dit verbeterd worden.

Layout
Standaard is de Dune recht toe recht aan. Goeie functies voor afspelen, verwacht geen gelikte XBC omgeving.
MAAR…. Dit is wel te maken met MYMOVIES. Gisteren even begonnen en het werkte verassend simpel en erg mooi om te zien. Een absolute aanrader.

Voor meer info voor my movies:

Update 22-12-2009

Gebruiksgemak
Na enkele dagen gebruiken blijf ik positief.
Met verbazing kwam ik thuis en mijn vriendin was een film aan het kijken.
Dus dat zou betekenen vrouw vriendelijk. Een belangrijk onderdeel voor sommigen.

Enige nadeel is het invoeren van een nieuwe netwerk toegang.
Vanaf de Dune moet je via de afstandsbedieing alles intikken. Dit werkt wel, alleen is niet echt super makkelijk.
Maar na eenmaal invoeren hoef je niks meer te doen dus uiteindelijk valt het mee.

Video / Audio
Zoals eerder verteld hij speelt nog steeds alles af.
Na enkele seconden begint de film, of dit nou een blu-ray is of een sd film.
Beeld kwaliteit is ERG goed. Geen schokkend beeld en bij streamen.

Netwerk / Streamen
Bij mij heb ik hier weinig aan hoeven doen.
De instellingen staan op DHCP en hij vind alles perfect.
Share aanmaken en klaar.

Externe HDD
Bij de aanschaf van de Dune had ik de keuze om er een 2,5 inch hdd in te zetten.
Kijkende naar de grote en prijs heb ik dit niet gedaan.
In plaats daarvan heb ik een externe hdd behuizing gekocht met e-sata en een green hdd van 1 TB.
Dit bij elkaar was net zo duur als een 2,5 inch hdd van 500gb.

Leuk voordeel bleek te zijn dat de externe hdd ook benaderbaar is via de pc als de Dune op standby staat.
Zo kan gewoon blijven downloaden ook al staat de Dune uit.

Overdracht snelheid
Enige nadeel is het overzetten van bestanden van de pc naar de externe hdd.
Ik haal via SMB een gemiddelde de 10 a 12 mbit. Niet echt snel.
Volgens de update van Dune, (die ik er nog niet op heb gezet) zou na installatie van de update de snelheid verhoogd zijn met 20%.

Daarnaast zal ik even testen wat de snelheid zal zijn via NSF protocol via met gygabit ondersteuning.

Ik ben ZEER tevreden met de Dune.
Ik heb al maanden zitten zoeken naar de juiste speler. En heb geduldig gewacht.
Dit alles was gelukkig niet voor niks.

Volgende update:

- Test blu-ray en DVD via speler. (er waren klachten over geluid)
- Kijken hoe de overdracht snelheid bij copy past te verhogen is en wat de makkelijkste manier is.

Mochten er nog vragen zijn stel deze gerust.

Heb jij ook een HDI Dune BD Prime 3.0?

Dat is allemaal goed op te horen.. Ik heb deze als kerstcadeautje gekocht op basis van eerdere previews. Goed om te horen dat het allemaal lekker werkt. En die muziek interface vind ik niet zo belangrijk. Blue-Ray en andere formaten moeten goed werken..

snap alleen je opmerking "MAAR…. Dit is wel te maken met MYMOVIES" niet helemaal.. Kan je daar nog iets meer over uitleggen?

[Reactie gewijzigd door dvogel op 21 december 2009 13:36]

hey,

my movies voor media center downloaden.
Daarin importeer je de film map.

Daarna moet je per titel even nalopen of hij de juiste titel heeft gedownload met info.
Vanuit newsgroepen uitpakken leverdvaak een film map met rare titel op en dan an hij niet de jiuste info downloaden. Even de handmatig titel invoeren en je krijgt de juiste fronts en uitleg overdie film.

Daarna in config scherm je meta data output selecteren (daar si een optie voor de DUNE)
het pad selecteren waar je film mapen zijn en laten gereneren van de index.

Op het moment dat je nu via je dune naar de share films gaat krijg je jeeen mooi media environment.
hier de link van uitleg en resultaat:

dit kan hij ook doen met je muziek map.

eindresultaat is erg leuk. en makkelijker voor mijn vriendin.(hahahaha)
geeft wat meer beleving aan je Dune.

[Reactie gewijzigd door maarten-dd op 21 december 2009 14:08]

Ziet er leuk uit... ga ik zeker proberen (na kerst)
Heb je ht hier over de meegeleverde Quick Start Guide of over de manual die hier te downloaden is, zowel voor de Prime als de Base?
de meegeleverde vond ik minder. De normale via jouw link is beter.
Kun je misschien ook aangeven of deze een sleep functie heeft? En in hoeverre deze is in te stellen?
Alvast bedankt!
bedoel je hiermee via de dune bestanden van de pc overzetten naar de externe hdd.??
Ik denk dat hij het Engelse 'Sleep' bedoelt. Oftewel slaapstand. :)
Gelijk even getest.

De Dune op uitgezet (standby functie) alleen het rode lampje brandend (zelfde als tv)
Op de remote hdd (die via e-sata op de dune staat) een nieuwe map gemaakt en een test foto overgezet en hij doet dit.

Was voor mij ook nog onbekend.

Dus: De HDD die je via de dune aansluit blijft ook benaderbaar via de pc als de Dune uit is (standby).

Haal alleen via SMB protocol maar een magere 10mb overdracht.(data overdracht copy)
Ik zal even testen wat hij doet als ik hem op gygabit protocol aanzet (aparte functie in de Dune, omdat de chipset dit officieel niet ondersteund.

Zal ook even een test doen met een connectie via NFS.

[Reactie gewijzigd door maarten-dd op 21 december 2009 18:46]

Heb ook in het Dune topic gereageerd, maar wat ik bedoel is dat je hem in kunt stellen dat ie bijvoorbeeld over een uur automatisch in standby gaat.
@RSU:
Gigabit netwerk werkt alleen goed als beide zijdes een Gigabit poort hebben en je een rechtstreekse Gigabitverbinding (UTP CAT5e of CAT6 cross) hebt of CAT5e/6 met een router/switch met Gigabit poorten.
Maar dan is het nog de vraag of jouw probleem opgelost is. Kan ook de snelheid/traagheid van de harddisk zijn, de doorvoersnelheid via IDE of SATA naar moederbord en weer naar de LAN chips, etc.
Beter en zeker niet duur is een externe HD, dan heb je geen van bovenstaande problemen. Een goede 1,5 TB is voor iets boven de 100 Euro te vinden en kan je zeker een hele tijd mee vooruit.
@PeepPeepPeep

Ik heb een pci gigabit netwerkkaart in de pc gezet en nu streamt hij als een zonnetje

Zelfs geen gigbit switch nodig

RSU
Heb je al het geluid van de drive kunnen testen? Die van mij maakt best wel wat geluid. Goed hoorbaar en een hoge toon. Iets wat je soms bij een pc dvdspeler ook wel eens kan hebben. Hoge toon van de snelheid van het draaien van de disk. Verder lijkt het prima te werken behalve het aansluiten via HDMI op een DVI tv terwijl de resolutie die ik instel niet te hoog is voor de tv blijft het beeld na het starten van een blu-ray zwart (dune menu's zie ik wel). Nu heb ik hem tijdelijk op 576i analoog staan en dat werkt prima.

nieuwe tv moet nog komen, vandaar.

Het opstarten van een blu-ray diskje gaat touwens wel erg langzaam, na ongeveer 30 seconden krijg je wat te zien. Is dat altijd zo traag?

[Reactie gewijzigd door dvogel op 27 december 2009 23:03]

Denk je dat het mogelijk is dat ik hier een usenet download programma op krijg? (Sabnzbd) Want dan is het apparaat ideaal voor mij!

Of misschien weet je een ander media apparaat die bluray kan afspelen, mkv via netwerk etc, en dus een download programma erop kan...

Fijne review, misschien wat plaatjes erbij ;) 3 sterren.
Hoe zit het met instellen van een delay voor geluid? Kan dat?
ja de update moet nog komen.(druk met werk)

Tot nu toe nog steeds tevreden.
Ja je kan de delay instellen. Dit kan per film gedaan worden.

Had soms met oude slechte divx series dat het geluid achter liep of wat voor liep.
(bij een enkeling) dit kon ik per film terwijl hij afspeelde instellen.
erg simpel.
Ik weet niet zeker of ik mijn probleempje met de Dune Prime hier kwijt kan maar probeer het toch maar.

Het streamen van Blu Ray ISO of Blu Ray bestanden vanaf PC wil nog niet lukken zonder happeringen.

Als ik een blu ray iso stream hapert het beeld maar als ik naar de map stream ga en het 1e m2ts bestand stream loopt het perfect maar ja dan heb ik geen ondertiteling.

Ik heb mijn pc als via crosscable aangesloten op de Dune maar hetzelfde probleem.

Ik stream vanaf een HP media pc met de volgende specs

AMD Athlon64 X2 Dual core processor 5200+ 2.6ghz
3g ram
100mbit netwerk (aangesloten via kabel)

Zou het probleem opgelost zijn als ik een gigabit netwerkkaart in mij pc steek en deze vervolgens aansluit via bestaande cat5 kabel.

Hulp wordt zer gewardeerd.

Mvg Rob
De Blu-ray drive schijnt bij afspelen nogal lawaa´erig te zijn, klopt dit?
nog niet getest.

Zal dit morgen even doen met een dvd heb zelf geen blu-ray liggen.
Misschien huur ik wel even een fimpie.

heb bij aanschaf wel even gevraagd of deshop waar ik hem kocht al klachten binnen hadden gekregen, maar hun hadden nog geen meldingen van klanten.
In iedergeval even de garantie afgesproken.

Van de week update over deze kwestie.